اخبار داغ

کبریت تفکر غربگرایانه بر پیکره جنگل ها؛

وقتی سرمایه گذاری برای مقابله با آتش‌سوزی در دولت بنفش توجیه اقتصادی ندارد!

وقتی سرمایه گذاری برای مقابله با آتش‌سوزی در دولت بنفش توجیه اقتصادی ندارد!
کمبود تجهیزات و امکانات به منظور مهار آتش در مراتع و جنگل های کشور، نشان از تدبیرهای سوخته برای مواجهه با چنین حوادثی دارد، تا جایی که تفکر غربگرایانه بر پیکره مراتع و جنگل ها سایه افکنده و هر جرقه ای را شعله ورتر می کند، این در حالی است که از نظر معاون رئیس جمهور هم سرمایه گذاری برای مقابله با آتش سوزی توجیه اقتصادی ندارد!
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصرهمدان؛ سالیان سال است که با آغاز فصل گرما، جنگل ها و مراتع بسیاری از نقاط مختلف ایران می سوزد، دود می شود و تنها خاکسترش بر جای می ماند و یک حسرت بزرگ؛ اینکه چرا باید سریال دنباله دار آتش سوزی در بی برنامگی های دولت ادامه دارد باشد و کویر، فصل پایانی پیش بینی شده برای داستان این آتش سوزی ها شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهمدان,

در روزهای اخیر بخش های قابل توجهی از جنگل ها و مراتع کهگیلویه و بویراحمد از جمله کوه خامی، کوه دیل و کوه خاییز،  ارتفاعات گچساران، آتش گرفت و شعله ور شد و حتی مرگ تعدادی از وحوش آن مناطق را به دنبال داشت.این آتش سوزی ها در منابع طبیعی که سرمایه های این کشور محسوب می شود رخ داده و به طور عمده در مناطق سخت گذر تا جایی که این صعب العبوری بهانه ای برای کندی در اطفای حریق از سوی متولیان امر عنوان شده است.

,

کمبود امکانات و تجهیزات اطفای حریق در جنگل ها را دچار مشکل کرد

, کمبود امکانات و تجهیزات اطفای حریق در جنگل ها را دچار مشکل کرد, کمبود امکانات و تجهیزات اطفای حریق در جنگل ها را دچار مشکل کرد,

مدیران استانی و حتی برخی مسئولان پایتخت نشین علت کندی در اطفای حریق را کمبود امکانات و تجهیزات به روز می دانند در حالی که می  توانستند به جای تدبیرهای سوخته با مدیریتی به نظر غربگرایانه، تا حدود قابل توجهی از شروع و گسترش آتش سوزی ها جلوگیری کنند چرا که برخی از علل اصلی این آتش سوزی ها را عامل انسانی می دانند.

,

آنچه به چشم می خورد، آن است که تفکر  مدیران ارشد حفاظت محیط زیست با تفکر غربی درآمیخته است و با وجود آنکه می بایست با برنامه های جامع و مدون از سریاله دنباله دار هر ساله آتش سوزی جنگل ها در استان های مختلف جلوگیری کنند، دست به دامن ترفندها  و تفکر بی اثر غرب در مواجهه با آتش سوزی ها شده اند و از توجه به تجهیز کردن و آماده سازی وسایل مبارزه با آتش سوزی غافل شده اند.

,

از نظر معاون رئیس جمهور سرمایه گذاری برای مقابله با آتش سوزی توجیه اقتصادی ندارد!

, از نظر معاون رئیس جمهور سرمایه گذاری برای مقابله با آتش سوزی توجیه اقتصادی ندارد!, از نظر معاون رئیس جمهور سرمایه گذاری برای مقابله با آتش سوزی توجیه اقتصادی ندارد!,

شاهد این سخن هم می شود کلام خود عیسی کلانتری، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، که به نظر درکم توجهی نسبت به وقوع چنین حوادثی بر صندلی ریاست خود تکیه زده و قصد استعفا هم ندارد.

,

سال گذشته خبری با عنوان جدیدترین گاف رئیس محیط زیست درباره آتش سوزی جنگل ها آقای کلانتری، محیط زیستی که خودش اداره می شود رئیس نمی خواهد!” در خبرگزاری ایلنا منتشر شد مبنی بر اینکه ؛ رییس سازمان محیط زیست گفته بود “اگر بخواهیم کشور را بسیج کنیم تا با هر آتش‌سوزی مقابله کنیم، باید حداقل سالانه یک میلیارد دلار برای آتش‌نشانی هزینه کنیم و معتقدم سرمایه‌گذاری در این زمینه توجیه اقتصادی ندارد.”

,

این بدان معنا که رییس سازمان محیط زیست معتقد است لازمه خاموش شدن این گونه آتش سوزی ها هزینه کرد بسیار است، از این رو گزینه پرداخت هزینه برای خرید تجهیزات مدرن در راستای مقابله با آتش سوزی را انتخاب نمی کنند و با چاشنی بی تفاوتی به حفظ منابع طبیعی برای نسل های آینده، از عدم توجیه اقتصادی و سعی و تلاشی حداقلی برای خاموش کردن آتش در جنگل ها حرف ها به میان می آورند.

,

 کبریت تفکر غربگرایانه بر پیکره جنگل ها

,  کبریت تفکر غربگرایانه بر پیکره جنگل ها,  کبریت تفکر غربگرایانه بر پیکره جنگل ها,

اظهارت کلانتری را می توان نتیجه سایه و شاید نفوذ تفکر غربگرایانه در این بخش از دولت دانست این مطلب را می توان در مصاحبه اختصاصی سال گذشته خبرنگار عصر همدان با او به خوبی درک کرد.

,

رییس سازمان محیط زیست در آن مصاحبه اظهار کرده بود که ” صرف ۵۰ میلیارد دلار برای ایجاد ۵۰۰ پایگاه هوایی در توان محیط زیست نیست” و نمی توانیم برای خرید هواپیما، باند و بالگرد و از این قبیل تجهیزات اقدام کنیم.

,

او حتی تأکید داشت که در اسپانیا و کالیفرنیا به آتش های دور از شهرها کاری ندارند! تا جایی که در تشریح سخنان قابل تأمل خود مدعی شده بود که ” در اروپای غربی و همین الان در اسپانیا و یا حتی در کالیفرنیا، زمانی که آتشی رخ می دهد، به بخشی از آن کاری ندارند و به دنبال مهار بخش هایی از آتش سوزی در طبیعت می روند که که نزدیک شهرهاست تا شهرها سوخته نشود و از شهرها حفاظت می کنند”

,

رییس سازمان محیط زیست معتقد است تنها زمانی دولت باید برای مهار آتش به میدان بیاید که در نزدیکی شهرها باشد و مراقبت کند تا به مردم لطمه ای وارد نشود.

,

رییس سازمان محیط زیست به مردم پاسخگو نیست؛ چرا استعفا نمی دهد؟

, رییس سازمان محیط زیست به مردم پاسخگو نیست؛ چرا استعفا نمی دهد؟, رییس سازمان محیط زیست به مردم پاسخگو نیست؛ چرا استعفا نمی دهد؟,

جالب تر آنکه همچنان با این سخنان، عیسی کلانتری در صندلی مدیریت خود نشسته، نه استعفا داده و نه دستگاه های نظارتی و دولتی از او پاسخی می خواهند.

,

اگر کلانتری عنوان می کند که در کشورمان همانند اروپا و غرب، تنها باید آتش سوزی در نزدیکی شهرها برای جلوگیری از آسیب دیدن مردم مهار شود، آیا همین مردم، محیطی زیستی سالم و عاری از آتش و دود نمی خواهند؟ آیا جنگل های ایران باید با کبریت تفکر مدیریت غرباگرایانه بسوزد و نسل های آینده در کویر تشنه ضعف مدیرتی چنین مسئولانی در حسرت سرسبزی آه از نهادشان بر آید و فریادها برآوردند؟

,

باور کنید دود آتش سوزی ها به چشمان فرزندان مسئولان هم می رود

, باور کنید دود آتش سوزی ها به چشمان فرزندان مسئولان هم می رود, باور کنید دود آتش سوزی ها به چشمان فرزندان مسئولان هم می رود,

در ظاهر امر وجود چنین مسئولانی در دولت روحانی، طبیعت سرسبز و جنگل ها را به باد می دهد، دود این آتش سوزی ها روزگاری به چشمان فرزندان خود این مسئولان هم خواهد رفت مگر آنکه فرزندان ونسل آیندیشان قصد اقامت در اروپا را داشته باشند!

,

ناگفته نماند که کلانتری اظهار می کند که ” آتش از گذشته در جنگل ها جزء طبیعت بوده است”، به راستی زلزله، بیماری و مرگ هم جزء قانون طبیعت است، آیا در برابر این گونه مسائل نیز باید گوشه نشینی اختیار کنیم و دست روی دست بگذاریم؟ یا آنکه تمام سعی خود را برای حفاظت از خود و محیط زیست داشته باشیم.

,

به گزارش عصر همدان؛ به نظر برنامه ها و تدبیرهای دولت یازدهم در مواجهه با آتش سوزی ها قبل از هر آتش سوزی، سوخته است.

,

آیا عقل حکم نمی کند که پیشگیری بهتر از درمان است و در ماه هایی که دمای هوا رو به افزایش است و وزش باد هر برگ خشکی را می تواند به جرقه ای برای یک آتش وسیع تبدیل کند، تجهیزات و امکانات را از قبل را تهیه کنیم؟

,

اگر در این گونه مسائل سرمایه گذاری نکنیم آیا نسل های آینده بر ما خورده نمی گیرند که چرا به بهانه نبود اعتبار، سرمایه محیط زیست و منابع یک کشور را به باد داده ایم؟

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه