اخبار داغ

نواخته شدن زنگ خطر فروپاشی تحریم های آمریکا؛

صادرات بنزین به ونزوئلا نشانه‌ی عمق نفوذ استراتژیک ایران در منطقه ممنوعه آمریکا است

صادرات بنزین به ونزوئلا نشانه‌ی عمق نفوذ استراتژیک ایران در منطقه ممنوعه آمریکا است
به اذعان بسیاری از کارشناسان بین‌المللی پیامدهای اعزام ۵ کشتی ایرانی حامل فرآورده‌ای نفتی به ونزوئلا بیش از هر چیز نشانه‌ی روشن عمق نفوذ مقتدرانه ایران فراتر از منطقه خاورمیانه و در منطقه‌ی ممنوعه آمریکاست که تداوم این روند می‌تواند در عرصه‌ای وسیع به شکل‌گیری باشگاه کشورهای تحریمی بینجامد و در واقع شکست سیاست‌های فشار حداکثری دولتمردان آمریکا در بستر اعمال تحریم‌های سنگین اقتصادی را رقم بزند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیارآفتاب؛ طی روزهای اخیر پس از مدت‌ها و در میان ترافیک اخبار مربوط به ویروس کرونا خبری مبنی بر ارسال محموله سوخت و فرآورده‌های نفتی از ایران به ونزوئلا در تیتر رسانه‌های داخلی و خارجی قرار گرفت و بازخوردهای وسیعی را در سطح بین‌الملل به دنبال داشت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دیارآفتاب,

ماجرای نفتکش گریس-۱ و توقیف نفتکش انگلیسی در تنگه هرمز

آخرین بار که موضوع یک نفتکش خبرساز شد به تیرماه سال ۹۸ برمی‌گردد که کشتی نفتکش گریس-۱ حامل محموله نفتی از ایران به مقصد سوریه که با پرچم کشور پاناما در آب‌های آزاد بین‌المللی تردد می‌کرد در تنگه جبل طارق و توسط دولت محلی این کشور به بهانه‌ی نقض تحریم‌های ایالات‌متحده و اتحادیه اروپا با دخالت دولت بریتانیا مورد توقیف قرار گرفت.

از همان ابتدا موضع رسمی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر محکومیت این اقدام خلاف عرف و قوانین بین‌الملل اعلام و رایزنی‌های دیپلماتیک وزارت امور خارجه در این‌ باره آغاز شد اما بعد از گذشته دو هفته و درحالی‌که همچنان نتیجه‌ای حاصل نشده بود نفتکش انگلیسی stena impreo که تحت اسکورت ناوچه‌های جنگی بریتانیا قرار داشت با بی توجهی و تخلف از مقررات در حال ورود به تنگه هرمز توسط یگان‌های نیروی دریایی سپاه توقیف شد و در این برهه حال این ایران بود که با دیکته‌ی این اقتدار ابتکار عمل را در تنش نفتکش ها در دست داشت و در نتیجه بعد از یک ماه نفتکش گریس-۱ رفع توقیف و سپس با نام «آدریان دریا» به فعالیت ادامه داد.

اعزام ۵ کشتی ایرانی حامل فرآورده‌ای نفتی به ونزوئلا

اما حالا پنج نفت‌کش «فورچون»، «پتونیا»، «فارست»، «فاکسون» و «کلاول» تقریباً این بار برخلاف روال گذشته بسیار پر سروصدا و با پرچم‌های برافراشته جمهوری اسلامی ایران از اواخر اسفندماه سال گذشته با بارگیری محموله ی سوخت به مقصد ونزوئلا حرکت کردند.

جمهوری بولیوار ونزوئلا کشوری در منطقه‌ی آمریکای جنوبی طی دهه‌های اخیر باروی کار آمدن «هوگوچاوز» که روحیه‌ای مبارز علیه سیاست‌های امپریالیستی دولت آمریکا داشت و پس‌از آن نیکلاس مادورو همواره مورد هجمه و فشارهای ایالت متحده قرارگرفته است که خصوصا طی یک سال اخیر علیرغم بهره‌مندی از منابع عظیم نفتی به علت تحریم‌های نفتی-اقتصادی مسئله تولید بنزین در پالایشگاه‌های این کشور با مشکلات و کمبودهایی مواجه شد و حالا ارسال حدود یک‌میلیون ۵۰۰ هزار بشکه فرآورده نفتی از ایران به ونزوئلا در شرایط تحریمی هر دو کشور بسیار موردتوجه قرارگرفته است.

تهدید پوشالی آمریکا به جلوگیری از حرکت نفتکش های ایرانی

اما دولت آمریکا در راستای واکنش به این اقدام چندین ناو جنگی به منطقه‌ی دریای کارائیب اعزام و رئیس‌جمهور و وزیر خارجه این کشور تهدیداتی واهی را عنوان کردند ولی علیرغم این تهدید تاکنون ۴ نفتکش ایرانی پس از ورود به منطقه با اسکورت ویژه نیروهای ارتش ونزوئلا در بنادر این کشور پهلوگرفته‌اند و مشغول تخلیه محموله‌ی خود هستند.

بدون تردید نکته ی قابل تامل این است رسیدن این نفتکش ها یکی پس از دیگری به مقصد مطمئناً در سایه‌ی اقتدار و دیپلماسی نظامی ایران در منطقه و بخصوص در منطقه‌ی خلیج‌فارس و تنگه‌ی استراتژیک هرمز پیام صریحی را به دولت آمریکا مخابره می‌کند که کوچک‌ترین اقدام آن‌ها در دریای کارائیب به تهدید بزرگی برای نظامیان آمریکایی، ناوها و کشتی‌های تجاری آن‌ها در منطقه‌ی خاورمیانه و غرب آسیا تبدیل خواهد شد.

تقدیر رئیس‌جمهور ونزوئلا از رهبر و ملت ایران

رئیس‌جمهور ونزوئلا در حساب توییتری خود با تشکر از ایران برای ارسال بنزین به این کشور با انتشار تصاویری از کشتی ایرانی حامل بنزین برای این کشور نوشت: «پایان ماه رمضان برای ما ورود کشتی Fortune را به ارمغان آورد؛ نشانه‌ای از همبستگی میان مردم جمهوری اسلامی ایران و ونزوئلا. درجایی که کشورهای امپریالیستی می‌خواهند بازور احکام خود را تحمیل کنند، فقط برادری می‌تواند مردمان آزاد را نجات دهد.»

مادورو همچنین در یک سخنرانی در شهر کاراکاس از آیت‌الله سید علی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، مردم و دولت ایران به خاطر همبستگی‌شان و شجاعت آن‌ها که اجازه داده‌اند چند نفتکش حامل بنزین به ونزوئلا اعزام شود، تشکر و قدردانی کرده است.

به صدا درآمدن زنگ خطر فروپاشی ساختمان تحریم برای آمریکایی‌ها

به اذعان بسیاری از کارشناسان بین‌المللی پیامدهای این اقدام بیش از هر چیز نشانه‌ی روشن عمق نفوذ مقتدرانه ایران فراتر از منطقه خاورمیانه و در منطقه‌ی ممنوعه آمریکاست که تداوم این روند می‌تواند در عرصه‌ای وسیع به شکل‌گیری باشگاه کشورهای تحریمی بینجامد و در واقع شکست سیاست‌های فشار حداکثری دولتمردان آمریکا در بستر اعمال تحریم‌های سنگین اقتصادی را رقم بزند.

در همین رابطه "عبدالباری عطوان" تحلیلگر برجسته جهان عرب در سرمقاله روزنامه فرا منطقه‌ای "رای الیوم" نوشت: «۴ نفتکش ایرانی به بنادر ونزوئلا رسیده است و پنجمی هم در راه است و این در میان سکوت قابل‌توجه آمریکاست و جشن‌های دوگانه ایرانی- ونزوئلایی به خاطر این پیروزی بزرگ محور مقاومت است که بازوهایش تا قاره آمریکای جنوبی و حیات خلوت آمریکا امتدادیافته است.»

از منظر دیگر شکل‌گیری فصل تازه‌ای از روابط دوجانبه تجاری- اقتصادی بین ایران و ونزوئلا چالش عظیمی را پیش روی دونالد ترامپ و دولتش قرار داده است و اکنون این اقدام نه صرفاً به لحاظ جنبه‌ی اقتصادی آن بلکه بیش از هر چیز از دیدگاه استراتژیک و سیاست‌های راهبردی جمهوری اسلامی ارزشمند است چراکه به‌هرحال منطقه‌ی کارائیب و آمریکای جنوبی سال‌هاست به‌عنوان حیاط‌خلوت امریکا شناخته می‌شود.

و از سوی دیگر اینکه در روزهایی که پرچم آمریکا در خاک این کشور در میان خشم معترضان به سیاست‌های نزاد پرستانه دولت به آتش کشیده می‌شود، پرچم جمهوری اسلامی ایران کیلومترها دورتر از مرزهایش توسط مردم ونزوئلا و در منطقه‌ی تحت نفوذ سنتی آمریکا به اهتزاز درمی آید و این خود بیانگر آن است که ابعاد و دستاوردهای اعزام ۵ نفتکش ایرانی به ونزوئلا فراتر از یک رابطه‌ی تجاری است.

هانی زاده:

شکست هیمنه آمریکا با ارسال محموله بنزین به ونزوئلا

کارشناس مسائل بین الملل گفت: ارسال محموله بنزین به ونزوئلا، با توجه به تحریم نفت و محصولات نفتی ایران توسط آمریکا، قدرت ایران را بار دیگر در معرض نمایش قرار می دهد و هیمنه آمریکا را در هم می شکند.

حسن هانی زاده کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با دیار آفتاب در خصوص صادرات بنزین ایران به ونزوئلا، گفت: با توجه به روابط استراتژیک ایران و ونزوئلا و وجود توافق نامه های همکاری اقتصادی و سیاسی فی ما بین کاراکاس و تهران، ایران نسبت به مشکلات اخیر به وجود آمده در ونزوئلا احساس مسئولیت کرده و دست کمک به سمت این کشور دراز کرده است.

وی با بیان اینکه توطئه های زیادی علیه حاکمیت ونزوئلا و شخص رئیس جمهور این کشور صورت گرفته است، افزود: طرح کودتاها و شورش های خیابانی متعدد و اخیرا اقدامات تخریبی در نیروگاه ها و پالایشگاه های این کشور، باعث شد تا علیرغم اینکه این کشور یکی از صادرکنندگان عمده نفت و محصولات نفتی بوده، این روزها بحران اقتصادی و انرژی را تجربه کند.

هانی زاده اضافه کرد: برای رفع این مشکل، ایران که شریکی اقتصادی و سیاسی برای ونزوئلا محسوب می شود وارد میدان شده و برای جبران کاستی های سوخت و انرژی این کشور پنج نفتکش حاوی بنزین و سوخت را به ونزوئلا ارسال کرد.

وی این اقدام را نشانه تعهد اخلاقی و سیاسی تهران نسبت به هم پیمانان خود دانست و تصریح کرد: ارسال این محموله بنزین با توجه به تحریم نفت و محصولات نفتی ایران توسط آمریکا، قدرت ایران را بار دیگر در معرض نمایش قرار می دهد و هیمنه آمریکا را در هم می شکند.

این کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه ارسال این محموله بنزینی اقتدار ایران را در عرصه های جهانی پر رنگ تر می کند، گفت: در صورت رسیدن این کشتی های سوختی به ونزوئلا، شکست بزرگ دیگری را برای آمریکا رقم خواهد زد. چرا که این کشور با تهدیدات خود هر دو کشور ایران و ونزوئلا را تحت سخت ترین تحریم ها قرار داده بود و حالا این دو کشور بدون توجه به تهدیدات آمریکا با یکدیگر مبادله تجاری و نفتی انجام می دهند.

وی افزود: لذا اقدام ایران، اقدامی استراتژیک برای شکستن محاصره آمریکا و مقابله جدی با تهدیدات این کشور قلمداد می شود.

هانی زاده خاطرنشان کرد: در صورت تحویل محموله بنزینی به ونزوئلا رئیس جمهور آمریکا در برابر افکار عمومی دنیا منفورتر از گذشته خواهد شد چرا که همگان خواهند فهمید که تهدیدات او علیه ایران تو خالی و بی ارزش است.

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی:

صادرات بنزین به ونزوئلا یک پیروزی ارزشمند در شکست حلقه تحریم‌ها است

سلیمی نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وقتی یک کشور محکم و مقتدر مقابل این زورگویان ایستادگی کند قطعاً آنها عقب‌نشینی خواهند کرد، گفت: صادرات بنزین به ونزوئلا یک پیروزی در راستای شکست حلقه تحریم ها توسط ایران محسوب می شود.

علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با دیار آفتاب؛ با اشاره به صادرات بنزین ایران به کشور ونزوئلا گفت: صادرات بنزین به کشور ونزوئلا نشان داد که آمریکائی‌ها به تعبیر حضرت امام(ره) همانند شیر پیری هستند که تنها نعره می زنند.

وی افزود: این موضوع نشان داد کشورهای دنیا نباید از آمریکائی ها و قدرت های پوشالی هراسی داشته باشند چراکه آنها فقط پرگویی و درشت گویی می کنند و متأسفانه برخی ها از درشت گویی آنها وحشت زده می شوند و عقب نشینی می کنند.

عضو فراکسیون روحانیت مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وقتی یک کشور محکم و مقتدر مقابل این زورگویان ایستادگی کند قطعا آنها عقب نشینی خواهند کرد، گفت: صادرات بنزین به ونزوئلا یک پیروزی در راستای شکست حلقه تحریم ها توسط ایران محسوب می شود.

وی ارتباط با کشورهای تحریم شده توسط آمریکا را یک ضرورت خواند و افزود: موفقیت در صادرات بنزین به ونزوئلا نشان می دهد که ما باید ارتباط با باشگاه تحریمی ها را جدی بگیریم و مراوده با این کشورها را در دستور کار بگذاریم.

سلیمی در این خصوص تصریح کرد: ارتباط و مراودات جدی با باشگاه تحریمی ها اجازه یکه تازی به آمریکائی ها و سایر کشورهای زورگو را نخواهد داد.

وی با اشاره به اینکه در شرایط کرونایی در کشور شاهد یک کاهش مصرف بنزین هستیم و ما نیازمند صادرات بنزین بودیم گفت: صادرات بنزین که به ونزوئلا انجام شد می تواند اتفاقات خوبی را رقم بزند چراکه قرار است ونزوئلا به ایران طلا بدهد و این قطعا موجب افزایش منابع در کشور خواهد شد در صورتی که درست مدیریت شود قطعا اقتصاد داخلی ما دچار یک دگرگونی و تحول خواهد شد.

عضو فراکسیون روحانیت مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: ما بارها توانسته ایم به آمریکائی ها سیلی بزنیم و همانگونه که در عین الاسد به آمریکائی ها سیلی محکم نظامی زدیم امروز با صادرات بنزین به ونزوئلا سیلی اقتصادی خواهیم زد.

تابوشکنی تحریم‌ها در افکار بین‌الملل

این نوع برخورد ایران با تحریم‌های بی سابقه آمریکا و هم پیمانانش را باید تقابل نرم و فعال، متأثر از قدرت سخت جمهوری اسلامی دانست چراکه طی سال‌های اخیر مشخص‌شده است که رویکرد منفعلانه‌ی رایزنی های دیپلماتیک و مذاکره فقط نمایش ضعف و مانع پیشرفت و خودباوری خواهد بود، حال‌آنکه همین تحریم‌ها باعث شد تا ایران از یک کشور صرفاً مصرف‌کننده در حوزه‌ی بنزین با تدابیر رهبر انقلاب و در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از خام فروشی فاصله بگیرد و امروز نتیجه‌ اش را در تولید مازاد بر نیاز بنزین و توانایی صادرات آن شاهد باشیم.

نکته حائز اهمیت اما آن است که ایران با این اقدام توانست چارچوب ذهنی و تابوی به‌ظاهر ترسناک ساخته‌شده از تحریم‌های آمریکا در افکار عمومی ملت‌ها و دولت‌ها را بشکند و فتح باب جدیدی را در زمینه‌ی تعاملات و روابط مختلف به‌خصوص با کشورهای دوست داشته باشد چرا که جمهوری اسلامی همواره ثابت کرده است به منافع مشترک خود با کشورهای مختلف احترام می‌گذارد و همچون آمریکایی‌ها متحدانش را در مواقع حساس تنها نخواهد گذاشت.

انتهای پیام/

,

ماجرای نفتکش گریس-۱ و توقیف نفتکش انگلیسی در تنگه هرمز

, ماجرای نفتکش گریس-۱ و توقیف نفتکش انگلیسی در تنگه هرمز, ماجرای نفتکش گریس-۱ و توقیف نفتکش انگلیسی در تنگه هرمز,

آخرین بار که موضوع یک نفتکش خبرساز شد به تیرماه سال ۹۸ برمی‌گردد که کشتی نفتکش گریس-۱ حامل محموله نفتی از ایران به مقصد سوریه که با پرچم کشور پاناما در آب‌های آزاد بین‌المللی تردد می‌کرد در تنگه جبل طارق و توسط دولت محلی این کشور به بهانه‌ی نقض تحریم‌های ایالات‌متحده و اتحادیه اروپا با دخالت دولت بریتانیا مورد توقیف قرار گرفت.

,

, ,

از همان ابتدا موضع رسمی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر محکومیت این اقدام خلاف عرف و قوانین بین‌الملل اعلام و رایزنی‌های دیپلماتیک وزارت امور خارجه در این‌ باره آغاز شد اما بعد از گذشته دو هفته و درحالی‌که همچنان نتیجه‌ای حاصل نشده بود نفتکش انگلیسی stena impreo که تحت اسکورت ناوچه‌های جنگی بریتانیا قرار داشت با بی توجهی و تخلف از مقررات در حال ورود به تنگه هرمز توسط یگان‌های نیروی دریایی سپاه توقیف شد و در این برهه حال این ایران بود که با دیکته‌ی این اقتدار ابتکار عمل را در تنش نفتکش ها در دست داشت و در نتیجه بعد از یک ماه نفتکش گریس-۱ رفع توقیف و سپس با نام «آدریان دریا» به فعالیت ادامه داد.

, stena impreo,

, ,

اعزام ۵ کشتی ایرانی حامل فرآورده‌ای نفتی به ونزوئلا

, اعزام ۵ کشتی ایرانی حامل فرآورده‌ای نفتی به ونزوئلا, اعزام ۵ کشتی ایرانی حامل فرآورده‌ای نفتی به ونزوئلا,

اما حالا پنج نفت‌کش «فورچون»، «پتونیا»، «فارست»، «فاکسون» و «کلاول» تقریباً این بار برخلاف روال گذشته بسیار پر سروصدا و با پرچم‌های برافراشته جمهوری اسلامی ایران از اواخر اسفندماه سال گذشته با بارگیری محموله ی سوخت به مقصد ونزوئلا حرکت کردند.

,

, ,

جمهوری بولیوار ونزوئلا کشوری در منطقه‌ی آمریکای جنوبی طی دهه‌های اخیر باروی کار آمدن «هوگوچاوز» که روحیه‌ای مبارز علیه سیاست‌های امپریالیستی دولت آمریکا داشت و پس‌از آن نیکلاس مادورو همواره مورد هجمه و فشارهای ایالت متحده قرارگرفته است که خصوصا طی یک سال اخیر علیرغم بهره‌مندی از منابع عظیم نفتی به علت تحریم‌های نفتی-اقتصادی مسئله تولید بنزین در پالایشگاه‌های این کشور با مشکلات و کمبودهایی مواجه شد و حالا ارسال حدود یک‌میلیون ۵۰۰ هزار بشکه فرآورده نفتی از ایران به ونزوئلا در شرایط تحریمی هر دو کشور بسیار موردتوجه قرارگرفته است.

,

تهدید پوشالی آمریکا به جلوگیری از حرکت نفتکش های ایرانی

, تهدید پوشالی آمریکا به جلوگیری از حرکت نفتکش های ایرانی, تهدید پوشالی آمریکا به جلوگیری از حرکت نفتکش های ایرانی,

اما دولت آمریکا در راستای واکنش به این اقدام چندین ناو جنگی به منطقه‌ی دریای کارائیب اعزام و رئیس‌جمهور و وزیر خارجه این کشور تهدیداتی واهی را عنوان کردند ولی علیرغم این تهدید تاکنون ۴ نفتکش ایرانی پس از ورود به منطقه با اسکورت ویژه نیروهای ارتش ونزوئلا در بنادر این کشور پهلوگرفته‌اند و مشغول تخلیه محموله‌ی خود هستند.

,

بدون تردید نکته ی قابل تامل این است رسیدن این نفتکش ها یکی پس از دیگری به مقصد مطمئناً در سایه‌ی اقتدار و دیپلماسی نظامی ایران در منطقه و بخصوص در منطقه‌ی خلیج‌فارس و تنگه‌ی استراتژیک هرمز پیام صریحی را به دولت آمریکا مخابره می‌کند که کوچک‌ترین اقدام آن‌ها در دریای کارائیب به تهدید بزرگی برای نظامیان آمریکایی، ناوها و کشتی‌های تجاری آن‌ها در منطقه‌ی خاورمیانه و غرب آسیا تبدیل خواهد شد.

,

تقدیر رئیس‌جمهور ونزوئلا از رهبر و ملت ایران

, تقدیر رئیس‌جمهور ونزوئلا از رهبر و ملت ایران, تقدیر رئیس‌جمهور ونزوئلا از رهبر و ملت ایران,

رئیس‌جمهور ونزوئلا در حساب توییتری خود با تشکر از ایران برای ارسال بنزین به این کشور با انتشار تصاویری از کشتی ایرانی حامل بنزین برای این کشور نوشت: «پایان ماه رمضان برای ما ورود کشتی Fortune را به ارمغان آورد؛ نشانه‌ای از همبستگی میان مردم جمهوری اسلامی ایران و ونزوئلا. درجایی که کشورهای امپریالیستی می‌خواهند بازور احکام خود را تحمیل کنند، فقط برادری می‌تواند مردمان آزاد را نجات دهد.»

, Fortune , .,

, ,

مادورو همچنین در یک سخنرانی در شهر کاراکاس از آیت‌الله سید علی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، مردم و دولت ایران به خاطر همبستگی‌شان و شجاعت آن‌ها که اجازه داده‌اند چند نفتکش حامل بنزین به ونزوئلا اعزام شود، تشکر و قدردانی کرده است.

, .,

به صدا درآمدن زنگ خطر فروپاشی ساختمان تحریم برای آمریکایی‌ها

, به صدا درآمدن زنگ خطر فروپاشی ساختمان تحریم برای آمریکایی‌ها, به صدا درآمدن زنگ خطر فروپاشی ساختمان تحریم برای آمریکایی‌ها,

به اذعان بسیاری از کارشناسان بین‌المللی پیامدهای این اقدام بیش از هر چیز نشانه‌ی روشن عمق نفوذ مقتدرانه ایران فراتر از منطقه خاورمیانه و در منطقه‌ی ممنوعه آمریکاست که تداوم این روند می‌تواند در عرصه‌ای وسیع به شکل‌گیری باشگاه کشورهای تحریمی بینجامد و در واقع شکست سیاست‌های فشار حداکثری دولتمردان آمریکا در بستر اعمال تحریم‌های سنگین اقتصادی را رقم بزند.

,

در همین رابطه "عبدالباری عطوان" تحلیلگر برجسته جهان عرب در سرمقاله روزنامه فرا منطقه‌ای "رای الیوم" نوشت: «۴ نفتکش ایرانی به بنادر ونزوئلا رسیده است و پنجمی هم در راه است و این در میان سکوت قابل‌توجه آمریکاست و جشن‌های دوگانه ایرانی- ونزوئلایی به خاطر این پیروزی بزرگ محور مقاومت است که بازوهایش تا قاره آمریکای جنوبی و حیات خلوت آمریکا امتدادیافته است.»

, .,

از منظر دیگر شکل‌گیری فصل تازه‌ای از روابط دوجانبه تجاری- اقتصادی بین ایران و ونزوئلا چالش عظیمی را پیش روی دونالد ترامپ و دولتش قرار داده است و اکنون این اقدام نه صرفاً به لحاظ جنبه‌ی اقتصادی آن بلکه بیش از هر چیز از دیدگاه استراتژیک و سیاست‌های راهبردی جمهوری اسلامی ارزشمند است چراکه به‌هرحال منطقه‌ی کارائیب و آمریکای جنوبی سال‌هاست به‌عنوان حیاط‌خلوت امریکا شناخته می‌شود.

,

, ,

و از سوی دیگر اینکه در روزهایی که پرچم آمریکا در خاک این کشور در میان خشم معترضان به سیاست‌های نزاد پرستانه دولت به آتش کشیده می‌شود، پرچم جمهوری اسلامی ایران کیلومترها دورتر از مرزهایش توسط مردم ونزوئلا و در منطقه‌ی تحت نفوذ سنتی آمریکا به اهتزاز درمی آید و این خود بیانگر آن است که ابعاد و دستاوردهای اعزام ۵ نفتکش ایرانی به ونزوئلا فراتر از یک رابطه‌ی تجاری است.

,

هانی زاده:

, هانی زاده:,

شکست هیمنه آمریکا با ارسال محموله بنزین به ونزوئلا

, شکست هیمنه آمریکا با ارسال محموله بنزین به ونزوئلا, شکست هیمنه آمریکا با ارسال محموله بنزین به ونزوئلا,

کارشناس مسائل بین الملل گفت: ارسال محموله بنزین به ونزوئلا، با توجه به تحریم نفت و محصولات نفتی ایران توسط آمریکا، قدرت ایران را بار دیگر در معرض نمایش قرار می دهد و هیمنه آمریکا را در هم می شکند.

,

حسن هانی زاده کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با دیار آفتاب در خصوص صادرات بنزین ایران به ونزوئلا، گفت: با توجه به روابط استراتژیک ایران و ونزوئلا و وجود توافق نامه های همکاری اقتصادی و سیاسی فی ما بین کاراکاس و تهران، ایران نسبت به مشکلات اخیر به وجود آمده در ونزوئلا احساس مسئولیت کرده و دست کمک به سمت این کشور دراز کرده است.

,

وی با بیان اینکه توطئه های زیادی علیه حاکمیت ونزوئلا و شخص رئیس جمهور این کشور صورت گرفته است، افزود: طرح کودتاها و شورش های خیابانی متعدد و اخیرا اقدامات تخریبی در نیروگاه ها و پالایشگاه های این کشور، باعث شد تا علیرغم اینکه این کشور یکی از صادرکنندگان عمده نفت و محصولات نفتی بوده، این روزها بحران اقتصادی و انرژی را تجربه کند.

,

هانی زاده اضافه کرد: برای رفع این مشکل، ایران که شریکی اقتصادی و سیاسی برای ونزوئلا محسوب می شود وارد میدان شده و برای جبران کاستی های سوخت و انرژی این کشور پنج نفتکش حاوی بنزین و سوخت را به ونزوئلا ارسال کرد.

,

وی این اقدام را نشانه تعهد اخلاقی و سیاسی تهران نسبت به هم پیمانان خود دانست و تصریح کرد: ارسال این محموله بنزین با توجه به تحریم نفت و محصولات نفتی ایران توسط آمریکا، قدرت ایران را بار دیگر در معرض نمایش قرار می دهد و هیمنه آمریکا را در هم می شکند.

,

این کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه ارسال این محموله بنزینی اقتدار ایران را در عرصه های جهانی پر رنگ تر می کند، گفت: در صورت رسیدن این کشتی های سوختی به ونزوئلا، شکست بزرگ دیگری را برای آمریکا رقم خواهد زد. چرا که این کشور با تهدیدات خود هر دو کشور ایران و ونزوئلا را تحت سخت ترین تحریم ها قرار داده بود و حالا این دو کشور بدون توجه به تهدیدات آمریکا با یکدیگر مبادله تجاری و نفتی انجام می دهند.

,

وی افزود: لذا اقدام ایران، اقدامی استراتژیک برای شکستن محاصره آمریکا و مقابله جدی با تهدیدات این کشور قلمداد می شود.

,

هانی زاده خاطرنشان کرد: در صورت تحویل محموله بنزینی به ونزوئلا رئیس جمهور آمریکا در برابر افکار عمومی دنیا منفورتر از گذشته خواهد شد چرا که همگان خواهند فهمید که تهدیدات او علیه ایران تو خالی و بی ارزش است.

,

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی:

, نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی:,

صادرات بنزین به ونزوئلا یک پیروزی ارزشمند در شکست حلقه تحریم‌ها است

, صادرات بنزین به ونزوئلا یک پیروزی ارزشمند در شکست حلقه تحریم‌ها است, صادرات بنزین به ونزوئلا یک پیروزی ارزشمند در شکست حلقه تحریم‌ها است,

سلیمی نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وقتی یک کشور محکم و مقتدر مقابل این زورگویان ایستادگی کند قطعاً آنها عقب‌نشینی خواهند کرد، گفت: صادرات بنزین به ونزوئلا یک پیروزی در راستای شکست حلقه تحریم ها توسط ایران محسوب می شود.

,

علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با دیار آفتاب؛ با اشاره به صادرات بنزین ایران به کشور ونزوئلا گفت: صادرات بنزین به کشور ونزوئلا نشان داد که آمریکائی‌ها به تعبیر حضرت امام(ره) همانند شیر پیری هستند که تنها نعره می زنند.

,

وی افزود: این موضوع نشان داد کشورهای دنیا نباید از آمریکائی ها و قدرت های پوشالی هراسی داشته باشند چراکه آنها فقط پرگویی و درشت گویی می کنند و متأسفانه برخی ها از درشت گویی آنها وحشت زده می شوند و عقب نشینی می کنند.

,

عضو فراکسیون روحانیت مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وقتی یک کشور محکم و مقتدر مقابل این زورگویان ایستادگی کند قطعا آنها عقب نشینی خواهند کرد، گفت: صادرات بنزین به ونزوئلا یک پیروزی در راستای شکست حلقه تحریم ها توسط ایران محسوب می شود.

,

وی ارتباط با کشورهای تحریم شده توسط آمریکا را یک ضرورت خواند و افزود: موفقیت در صادرات بنزین به ونزوئلا نشان می دهد که ما باید ارتباط با باشگاه تحریمی ها را جدی بگیریم و مراوده با این کشورها را در دستور کار بگذاریم.

,

سلیمی در این خصوص تصریح کرد: ارتباط و مراودات جدی با باشگاه تحریمی ها اجازه یکه تازی به آمریکائی ها و سایر کشورهای زورگو را نخواهد داد.

,

وی با اشاره به اینکه در شرایط کرونایی در کشور شاهد یک کاهش مصرف بنزین هستیم و ما نیازمند صادرات بنزین بودیم گفت: صادرات بنزین که به ونزوئلا انجام شد می تواند اتفاقات خوبی را رقم بزند چراکه قرار است ونزوئلا به ایران طلا بدهد و این قطعا موجب افزایش منابع در کشور خواهد شد در صورتی که درست مدیریت شود قطعا اقتصاد داخلی ما دچار یک دگرگونی و تحول خواهد شد.

,

عضو فراکسیون روحانیت مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: ما بارها توانسته ایم به آمریکائی ها سیلی بزنیم و همانگونه که در عین الاسد به آمریکائی ها سیلی محکم نظامی زدیم امروز با صادرات بنزین به ونزوئلا سیلی اقتصادی خواهیم زد.

,

تابوشکنی تحریم‌ها در افکار بین‌الملل

, تابوشکنی تحریم‌ها در افکار بین‌الملل, تابوشکنی تحریم‌ها در افکار بین‌الملل,

این نوع برخورد ایران با تحریم‌های بی سابقه آمریکا و هم پیمانانش را باید تقابل نرم و فعال، متأثر از قدرت سخت جمهوری اسلامی دانست چراکه طی سال‌های اخیر مشخص‌شده است که رویکرد منفعلانه‌ی رایزنی های دیپلماتیک و مذاکره فقط نمایش ضعف و مانع پیشرفت و خودباوری خواهد بود، حال‌آنکه همین تحریم‌ها باعث شد تا ایران از یک کشور صرفاً مصرف‌کننده در حوزه‌ی بنزین با تدابیر رهبر انقلاب و در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از خام فروشی فاصله بگیرد و امروز نتیجه‌ اش را در تولید مازاد بر نیاز بنزین و توانایی صادرات آن شاهد باشیم.

,

نکته حائز اهمیت اما آن است که ایران با این اقدام توانست چارچوب ذهنی و تابوی به‌ظاهر ترسناک ساخته‌شده از تحریم‌های آمریکا در افکار عمومی ملت‌ها و دولت‌ها را بشکند و فتح باب جدیدی را در زمینه‌ی تعاملات و روابط مختلف به‌خصوص با کشورهای دوست داشته باشد چرا که جمهوری اسلامی همواره ثابت کرده است به منافع مشترک خود با کشورهای مختلف احترام می‌گذارد و همچون آمریکایی‌ها متحدانش را در مواقع حساس تنها نخواهد گذاشت.

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه