اخبار داغ

طرحی که با عنایت رهبر انقلاب محقق شد؛

بزرگترین پروژه ریلی کشور روی خط پیشرفت/ سوت قطار چابهار – زاهدان، تا 1400 به صدا در می‌آید؟

بزرگترین پروژه ریلی کشور روی خط پیشرفت/ سوت قطار چابهار – زاهدان، تا 1400 به صدا در می‌آید؟
با موافقت رهبر انقلاب برای برداشت از صندوق توسعه ملی جهت تسریع در تکمیل راه‌آهن چابهار – زاهدان، این خط به عنوان بزرگترین پروژه ریلی کشور بدون هیچ مانعی در دست اجرا است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهامون، احداث خط آهن چابهار - مشهد به عنوان طولانی ترین خط آهن ایران، جزو مصوبات سفرهای اعضای هیئت دولت نهم و دهم به استان های سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون,
در 15 آذرماه سال 1389 در جریان سفر رئیس جمهور وقت به چابهار، طی مراسمی عملیات احداث قطعه اول خط آهن چابهار – زاهدان - مشهد از چابهار به زاهدان به طول 570 کیلومتر که مصوب سفر دوم هیئت دولت به سیستان و بلوچستان بود، آغاز و مقرر شد تا پایان سال 94 به بهره برداری برسد.

اما چون منبع مالی برای تزریق به این پروژه وجود نداشت، فعالیت آن تعطیل شد تا این که قرارداد ساخت این پروژه سال 92 با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) بسته شد، به موجب این قرارداد مقرر شد طی 5 سال یعنی تا پایان سال 96 عملیات محور چابهار – زاهدان به پایان برسد.

این مهم محقق نشد و در مهر ماه 95، مدیرعامل منطقه آزاد چابهار میزان پیشرفت این پروژه را 30 درصد اعلام و اذعان کرد که از آنجایی که این پروژه به صورت جدی و سه شیفت در حال پیشرفت است، پیش‌بینی می‌شود تا سال 97 به بهره‌برداری برسد.

هنوز سوت قطار در محور چابهار – زاهدان شنیده نمی شود و مردم این استان باید همچنان سختی های جاده های کم عرض و دو طرفه را به جان بخرند تا بتوانند در این مسیر تردد کنند و در این میان خیلی ها به مقصد نمی رسند.

این در حالی است که طی سال های اخیر با رشد تخلیه و بارگیری کالا در بندر چابهار و رونق صادرات و واردات از طریق این بندر کامیون های زیادی در مسیر تردد دارند که خود در آمار بالای تصادف جاده ای تاثیرگذار است و بهره برداری از این خط ریلی نقش بسزایی در کاهش ترافیک جاده ای و تصادفات خواهد داشت.

از طرفی اهمیت این پروژه به اندازه‌ای است که رهبر معظم انقلاب با برداشت 300 میلیون یورو جهت تسریع در ساخت این طرح بزرگ ریلی از صندوق توسعه ملی موافقت کرده اند و به گفته مسئولان امر مانعی برای ساخت این پروژه وجود ندارد.
 
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, ,

 
,
,
توجه ویژه به پروژه راه آهن چابهار–زاهدان

مهرداد عرب اول رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی سیستان و بلوچستان با اشاره به توجه ویژه مقام های کشوری به راه آهن چابهار - زاهدان در سال 98 گفت: این پروژه مهم ریلی با اعتبار چهار هزار میلیارد تومانی به اتمام خواهد رسید.

وی در خصوص مشخصات این خط ریلی بیان کرد: راه آهن چابهار– زاهدان یکی از بزرگترین پروژه های کشور است که چابهار را به زاهدان و از مرکز استان به شبکه ریلی سراسری متصل می کند که راه‌اندازی این خط، انتقال کالا از بزرگترین بندر اقیانوسی ایران به مرکز استان و دیگر قسمت های کشور را تسهیل و تسریع می کند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی سیستان و بلوچستان افزود: با توجه به اهمیت این پروژه، در سال ۹۸ با موافقت مقام معظم رهبری مقرر شد ۳۰۰ میلیون یورو طی مدت دو سال از محل صندوق توسعه ملی به این پروژه اختصاص یابد و همه تلاش دولت نیز بر این است که این پروژه مهم تا پایان سال مالی ۱۳۹۹به بهره برداری اولیه برسد.

عرب اول خاطرنشان کرد: این پروژه در دو بخش جنوبی (چابهار- ایرانشهر) و شمالی (ایرانشهر- زاهدان) در دست اجراست.

عرب اول تعداد قطعات این پروژه را ۸ قطعه اعلام کرد و افزود: این طرح عظیم زیربنایی توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور به عنوان کارفرما و پیمانکاری قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء با ۲۰ هزار و ۴۱۰ میلیارد ریال اعتبار به عنوان مبلغ اولیه قرارداد در آبان ماه سال ۹۲ آغاز به کار کرد و پیش بینی زمان اتمام پروژه سال ۱۳۹۷ بود که قراداد آن به مدت ۴۰ ماه و تا ۳۱ تیر ماه ۱۴۰۰ تمدید شد.
, توجه ویژه به پروژه راه آهن چابهار–زاهدان, توجه ویژه به پروژه راه آهن چابهار–زاهدان,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,


امسال؛ افتتاح 2 قطعه از راه آهن چابهار – زاهدان

محمد باقر نوبخت، معاون رئیس جمهور در سفر به سیستان و بلوچستان با اشاره به اهداف این سفر بیان کرد: راه آهن چابهار _ زاهدان، یک پروژه بسیار مهم است که می تواند بندر اقیانوسی و غیر‌تحریمی چابهار را به شبکه سراسری ایران وصل کند.

وی ادامه داد: به همین جهت این طرح در چند جبهه شامل چابهار _ ایرانشهر، ایرانشهر  _ خاش و خاش _ زاهدان در حال انجام است و ظرف امسال دو قطعه از این پروژه افتتاح خواهد شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور افزود: در دهه فجر سال گذشته به مردم‌خاش قول دادیم که بتوانیم‌ تا دهه فجر سال ۹۹ با قطار از زاهدان یا در واقع از تهران به خاش سفر کنند، که با توجه به اقداماتی که در حال انجام است این مهم در زمان معین محقق خواهد شد.

نوبخت اذعان کرد: قطعه چابهار _ ایرانشهر هم به دنبال آن حداکثر تا اسفند ماه امسال آماده خواهد شد که فقط قطعه خاش _ ایرانشهر باقی می ماند، چراکه قسمتی از آن را تونل های زنجیره ای تا ۲۰ کیلومتر تشکیل می دهد و حداکثر تا خرداد ماه سال ۱۴۰۰ آماده می شود.
,
,
, امسال؛ افتتاح 2 قطعه از راه آهن چابهار – زاهدان, امسال؛ افتتاح 2 قطعه از راه آهن چابهار – زاهدان,
,
,
,
,
,
,
,
,

 
,
,
, ,

 
,
,
اتصال بزرگترین بندر اقیانوسی کشور به شبکه ریلی سراسری

وی تصریح کرد: با توجه به قرار و برنامه ریزی صورت گرفته و روندی که شرکت ساخت دنبال می کند، پیش بینی می شود تا خرداد ماه سال آینده کل طرح راه آهن چابهار _ زاهدان را بتوانیم بهره برداری کنیم.

این مقام مسئول ابراز امیدواری کرد: به زودی شاهد اتصال بندر اقیانوسی چابهار که غیر تحریم هم است به شبکه سراسری ریلی باشیم و مردم خوب و شریف سیستان و بلوچستان از مزایای آن به نحو شایسته ای استفاده کنند.

نوبخت با اشاره به اعتبارات این پروژه بیان کرد: هیچ مشکلی برای احداث این پروژه از نظر مالی وجود ندارد، خوشبختانه با اجازه ای که از مقام معظم رهبری داشتیم، دولت ۳۰۰ میلیون یورو از صندوق ملی وام گرفت و این تسهیلات باعث شد که منابع مالی این طرح را کامل در اختیار داشته باشیم.

وی اضافه کرد: به نسبت پیشرفت کار، پرداخت ها را انجام خواهیم داد، ضمن این که هفته گذشته در سفر به سیستان و بلوچستان توافقی فی مابین وزارت راه و شهرسازی، قرارگاه خاتم الانبیا و سازمان برنامه و بودجه امضا شد و در راستای پیشرفت کار و پرداخت هایی که بتواند پروژه را با سرعت پیش ببرد برنامه ریزی شده است.
, اتصال بزرگترین بندر اقیانوسی کشور به شبکه ریلی سراسری, اتصال بزرگترین بندر اقیانوسی کشور به شبکه ریلی سراسری,
,
,
,
,
,
,
,
,


عدم مشکل مالی برای احداث پروژه ریلی

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان این که این پروژه یکی از نوادر طرح هایی است که برای اجرای آن مشکل تامین مالی نداریم تصریح کرد: بیش از ۴ هزار میلیارد تومان که معادل بالغ بر ۳۰۰ میلیون یورو است به صورت نقد برای این پروژه کنار گذاشته شد و با سرعت، راه آهن چابهار _ زاهدان که طول آن ۷۳۰ کیلومتر برآورد شده، در حال انجام است و مشکلی برای ساخت آن وجود ندارد.

نوبخت گفت: در قرار گاه خاتم الانبیا کارها با تجهیز همه امکانات در دست انجام است که می توانیم تا پایان سال اقدامات ارزشمندی را در راستای توسعه این استان انجام دهیم.

به گفته معاون رئیس جمهور، جلوه ای از اهداف حضرت امام خمینی (ره)، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران تحقق یافته، چراکه ۷۳۰ کیلومتر راه آهن از چابهار، نیکشهر، ایرانشهر، خاش به زاهدان و از زاهدان به سراسر شبکه ریلی ایران متصل خواهد شد.

این مقام مسئول تصریح کرد: در این راستا فرزندان سلحشور امام (ره) و سپاه در قرارگاه خاتم‌الانبیا در حال احداث این خط بزرگ بزرگ ریلی هستند که بندر اقیانوسی چابهار را به دل ایران وصل می کند.

حال با توجه به این که معاون رئیس جمهور اعلام کرد که پیگیری ها و اقدامات لازم برای افتتاح پروژه ریلی چابهار _ زاهدان تا خرداد سال آینده در حال انجام است و برای احداث این پروژه مشکل مالی وجود ندارد، باید ببینیم که سوت قطار چابهار – زاهدان این بار در زمان اعلام شده افتتاح خواهد شد یا همچنان روی ریل خلف وعده ها حرکت خواهد کرد.
,
,
, عدم مشکل مالی برای احداث پروژه ریلی, عدم مشکل مالی برای احداث پروژه ریلی,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,


انتهای پیام/
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه