اخبار داغ

گردشگری در بحبوحه کرونا؛

حال زار صنعت گردشگری ایران/ هتل‌های بدون مسافر و هزینه‌های زیادی که روی دست هتلداران می‌ماند

حال زار صنعت گردشگری ایران/ هتل‌های بدون مسافر و هزینه‌های زیادی که روی دست هتلداران می‌ماند
شیوع ویروس کرونا و تعطیلی سفرها، به فعالان صنعت گردشگری ضربه زد. آینده گردشگری مشخص نیست و فعالان این عرصه خواستار حمایت بیشتر دولت هستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، شیوع ویروس کرونا اقتصاد کشورها را با چالش و آسیب مواجه کرد. صنعت گردشگری نیز از آسیب های کرونا در امان نماند و دچار خسارت شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان,

سید‌ محمد آذرکار مسئول جامعه هتل داران خراسان جنوبی و مدیر هتل سپهر بیرجند در گفت و گو با خاورستان، در این خصوص گفت: براساس ابلاغ دولت از نیمه اسفندماه 1398 تا چند روز پیش، هتل های خراسان جنوبی تعطیل بوده است و فقط هتل جهانگردی به دلیل این که دولتی بوده و نیاز بود حداقل یک هتل باز باشد، دایر بوده است.

,

وی با بیان این که دولت بازگشایی هتل را از چند روز پیش به اختیار هتل داران گذاشته تا با رعایت دستورالعمل های سختگیرانه دایر کنند افزود: هتل کوهستان از هفته پیش راه افتاده است اما هتل سپهر هنوز تعطیل است.

,

 

,

بازگشایی هتل بدون مسافر

, بازگشایی هتل بدون مسافر, بازگشایی هتل بدون مسافر,

مدیر هتل سپهر بیرجند گفت: هزینه ضدعفونی و اجرای دستوالعمل های بهداشتی، زیاد است. همچنین 35 کارمند داریم که از بیمه بیکاری استفاه می کنند. نمی شود هتل را باز و کارمندان را مشغول به کار کنیم اما مسافری نداشته باشیم.

,

آذرکار با بیان این که تورهای گردشگری نیز فعال نیست افزود: هر هتل در شرایط فعلی ماهیانه حدود 350 میلیون تومان ضرر می کند.

,

وی اظهار کرد: هتل تعطیل شده و کارگران از بیمه بیکاری استفاده می کنند که اگر هتل راه اندازی شود، دوباره مشغول به کار شوند اما اگر تعطیلی مدت ها طول بکشد، شاید در جای دیگری دنبال کار بروند.

,

مسئول جامعه هتل داران خراسان جنوبی گفت: 11 هتل در استان خراسان جنوبی از یک تا چهار ستاره داریم. پنج هتل شامل دو هتل یک ستاره، دو هتل سه ستاره و یک هتل چهارستاره در بیرجند داریم.

,

 

,

وام با سود 18 درصد و معافیت مالیاتی ازجمله حمایت های دولت

, وام با سود 18 درصد و معافیت مالیاتی ازجمله حمایت های دولت, وام با سود 18 درصد و معافیت مالیاتی ازجمله حمایت های دولت,

آذرکار با بیان این که حمایت های دولتی، گره گشاه نیست افزود: دولت اعلام کرده در ازای هر فردی که مشغول به کار باشد، وام 12 میلیون تومانی با سود 18 درصد می دهد اما باید درآمدی داشته باشیم که بتوانیم این وام با درصد بالا را بازپرداخت کنیم.

,

وی افزود: همچنین دولت اعلام کرده معافیت مالیاتی و حامل های انرژی می دهد اما زمانی که مجموعه تعطیل است و خدماتی فروخته نمی شود، مالیاتی به آن تعلق نمی گیرد که بخواهم پرداخت کنم.

,

مدیر هتل سپهر بیرجند گفت: نمی دانیم در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد. برخی کسب و کارها راه افتاده است اما چراغ روشنی نیست که آینده را تشخیص دهیم. فکر می کنم شوک وارد شده ناشی از کرونا به صنعت گردشگری، حداقل تا پایان سال جاری ادامه خواهد داشت.

,

آذرکار با بیان این که تمام دنیا درگیر ویروس کرونا است افزود: تمام مشاغل تحت تأثیر ویروس کرونا قرار گرفتند اما تنها شغلی که 100 درصد تعطیل شده است، هتل است.

,

وی اضافه کرد: خدمات دیگری که در هتل ارائه می شد ازجمله استخر، رستوران و تالار نیز تعطیل شده است.

,

 

,

دولت متناسب با تاثیر کرونا از هتل داران حمایت کارگشا داشته باشد

, دولت متناسب با تاثیر کرونا از هتل داران حمایت کارگشا داشته باشد, دولت متناسب با تاثیر کرونا از هتل داران حمایت کارگشا داشته باشد,

مدیر هتل سپهر بیرجند تصریح کرد: از دولت انتظار داریم متناسب با تأثیری که کرونا بر شغل هتل داری داشته، از آن حمایتی کارگشا داشته باشند.

,

آذرکار افزود: دولت می تواند وام های بلاعوض یا با بهره ناچیز بدهد.

,

وی با بیان این که ویروس کرونا یک هفته بعد در بدن افراد ظاهر می شود اظهار کرد: سالن های عروسی با رعایت دستورالعمل های بهداشتی باز شده است اما چه کسی ضامن رعایت است تا مردم گرفتار کرونا نشوند؟

,

 

,

تعطیلی باعث تاراج مجموعه گردشگری شد

, تعطیلی باعث تاراج مجموعه گردشگری شد, تعطیلی باعث تاراج مجموعه گردشگری شد,

داریوش خسروی مدیرعامل آبگرم لوت نیز در گفت و گو با خاورستان، گفت: از سوی دولت حمایتی از مجموعه آبدرمانی آبگرم لوت نشده است.

,

وی افزود: قول های مسئولان برای مجموعه گردشگری آبگرم لوت از سال ها پیش عملیاتی نشده است.

,

مدیرعامل آبگرم لوت گفت: در مدتی که این مجموعه تعطیل شده است، حتی نگهبان ما رفته است و شیرآلات، درها و لامپ های برق را به سرقت بردند. این مجموعه گردشگری در این روزها تاراج می شود و رو به نابودی می رود.

,

خسروی با بیان این که مجموعه ما داخل کویر است اظهار کرد: این مجموعه گردشگری تعطیل است اما هزینه نگهبانی را باید پرداخت کنم. تجهیزات و ساختمان ها را بدون نگهبان نمی توانم رها کنم.

,

وی تصریح کرد: متأسفانه برخی از مسئولان از کرونا بدتر هستند. بیش از سه سال و نیم است که وعده های مسئولان و مصوبات جلسات برای مجموعه ما محقق نشده و این مجموعه درحال متروکه شدن و از بین رفتن است.

,

 

,

گردشگری کاملا خوابیده است

, گردشگری کاملا خوابیده است, گردشگری کاملا خوابیده است,

احمد کاشانی فعال گردشگری و مدیر شرکت هواپیمایی آسیا پرواز در خراسان جنوبی نیز در گفت و گو با خاورستان، گفت: کرونا موضوعی جهانی است و اقتصاد دنیا ازجمله اقتصاد گردشگری را درگیر کرد و گردشگری کاملا خوابیده است.

,

وی افزود: برخی ایرلاین ها دست به تعدیل نیرو خواهند زد چون پروازهای آنان کاهش پیدا کرده است.

,

مدیر شرکت هواپیمایی آسیا پرواز در خراسان جنوبی اظهار کرد: با وجود بازگشایی هتل ها اما ضریب اقامتی مسافر در هتل ها بسیار پایین است چون مردم نگران هستند و سفر نمی کنند.

,

کاشانی افزود: اقامتگاه های بوم گردی که با تلاش بخش خصوصی و حمایت دولت تأسیس شده با تعطیلی چندماهه مواجه شدند و اقساط بانکی آن ها معوق شده است و اکنون که اجازه بازگشایی دارند، مسافر نیست.

,

وی متذکر شد: در خراسان جنوبی روزهای گرم را تجربه می کنیم و هر ساله از خرداد و تا اواسط شهریور، تعداد کمی گردشگر به این منطقه می آمده است.

,

فعال گردشگری گفت: برخی فکر می کردند شاید در خرداد از بحران فاصله بگیریم اما این گونه نشد و پیش بینی من این است تا پایان سال 1399 صنعت گردشگری را در استان نخواهیم داشت.

,

کاشانی افزود: اوضاع با ساخت واکسن کرونا تغییر می کند چراکه مردم باید خیالشان راحت شود ایمن شدند و می توانند به سفر بروند.

,

وی اظهار کرد: در روزهای اخیر از سه هتل بیرجند بازدید داشتم که شرایط را مهیا کردند و هزینه های زیادی برای ضدعفونی پرداخت می کنند اما مسافری وجود ندارد.

,

 

,

حمایت های دولت تا پایان سال ادامه داشته باشد

, حمایت های دولت تا پایان سال ادامه داشته باشد, حمایت های دولت تا پایان سال ادامه داشته باشد,

فعال گردشگری با بیان این که ستاد ملی مقابله با کرونا هرچه تصویب کرده به استان ما رسیده است گفت: بازپرداخت وام های گردشگری در ماه های اسفند، فروردین و اردیبهشت معوق شده است و بانک ها این مصوبه را اجرا کردند اما ماه های باقی مانده تا پایان سال با اسفند، فروردین و اردیبهشت فرقی نمی کند که نیاز است مسئولان همت کنند و بسته حمایتی نیاز است در نظر گرفته شود.

,

کاشانی افزود: بسته های حمایتی در سه ماه اخیر بوده است. حتی بیمه بیکاری برای این سه ماه بود. اکنون که از اول خردادماه فعالیت ها آغاز شده است اما کاری وجود ندارد. مسافر و تور گردشگری داخلی و خارجی نداریم. پرواز خارج از کشور وجود ندارد و مسافر ورودی نداریم.

,

وی اظهار کرد: در حوزه گردشگری خراسان جنوبی استانی نوپا است. بخش خصوصی با همت بلندی آمد و در استان سرمایه گذاری های کلانی انجام داد.

,

فعال گردشگری تأکید کرد: یک سال توقف فعالیت، اشتغال زایی را در صنعت گردشگری ضعیف می کند و ضربه سختی به آن می زند. اگر حمایت هایی که در سه ماه اخیر انجام شد، تا پایان سال انجام شود، این میزان اشتغال زایی که برای گردشگری انجام شده است، تثبیت خواهد شد.

,

 

,

تعدیل نیرو در صورت عدم حمایت دولت

, تعدیل نیرو در صورت عدم حمایت دولت, تعدیل نیرو در صورت عدم حمایت دولت,

کاشانی تصریح کرد: دولت نیز شریک بخش خصوصی است چراکه وام داده است و در شایط فعلی هر دو ضرر می کنند.

,

وی افزود: با وجود این که هزینه های کاری افزایش پیدا کرده است اگر حمایت های دولت نباشد، اگر قرار باشد حق بیمه را طبق سال 99 پراخت کنیم و اگر بانک ها بخواهند مانند گذشته بازپرداخت وام ها را دریافت کنند، تعدیل نیرو می تواند چاره ای باشد که گردشگری در پیش بگیرد. تا الان تعدیل نیرو نشده چون حمایت های خوبی شده است اما اگر حمایت ها ادامه نداشته باشد تعدیل نیرو خواهد بود و این خلاف اشتغال زایی است.

,

فعال گردشگری با بیان این که جریان ایجاد اشتغال می تواند با قطع کمک ها، برعکس شود گفت: ما به حداقل ها هم راضی هستیم. مهم این است در ضررها همه کنار هم باشیم. 90 درصد صنعت گردشگری در استان با حمایت بخش دولتی انجام شده است و دولت شریک است و این دو شریک باید باهم ضرر کنند.

,

کاشانی تصریح کرد: سرمایه گذاران بخش گردشگری شاید بتوانند تا دوسال دیگر خود را اداره کنند اما نمی توانند نیروهای زیرمجموعه داشته باشند. از کجا حقوقشان را پرداخت کنند؟

,

وی اظهار کرد: ما متوجه شرایط بحرانی اقصاد در کشور هستیم اما در قامت فعال گردشگری نمی خواهیم فشاری به دولت داشته باشیم چراکه درآمدهای دولت کاهش داشته است اما نیاز است دولت، حداقل حمایت ها را تا پایان سال ادامه دهد تا میزان اشتغالی که در 4 سال به سختی ایجاد شده است، حفظ شود.

,

فعال گردشگری گفت: برخی نیروها مهارت دیده هستند و سرمایه گذار هزینه کرده تا به آن ها آموزش دهد.

,

کاشانی افزود: سرمایه فقط تجهیزات نیست بلکه نیروها نیز جزو سرمایه های ارزشمند هستند که اگر نتوانیم آن ها را حفظ کنیم، از دست خواهند رفت.

,

 

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه