شبکه های اجتماعی
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
سلام کانال تلگرام
اینستاگرام
گروه: استان البرز
ساعت: 12:14 منتشر شده در مورخ: 1399/03/13 شناسه خبر: 1614669
سواد رسانه والدین، ضرورتی انکارناپذیر در جامعه؛

بازی و زندگی در فضای حقیقی، حلقه گمشده تربیت کودکان و نوجوانان امروز

بازی و زندگی در فضای حقیقی، حلقه گمشده تربیت کودکان و نوجوانان امروز
تاثیرات و پیامدهای مثبت و منفی تکنولوژی و رسانه های جمعی به عنوان یک پدیده نوین در اجتماعات انسانی در حال گسترش است. امروزه آشنایی با چالش ها نکات مثبت تربیتی این ابزار مدرن اهمیت وافری یافته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از "تیتریک"؛  تاثیرات و پیامدهای مثبت و منفی تکنولوژی و رسانه‌های جمعی به‌عنوان یک پدیده نوین در اجتماعات انسانی در حال گسترش است. امروزه آشنایی با چالش ها نکات مثبت تربیتی این ابزار مدرن اهمیت وافری یافته است.

از جمله آسیب‌ها و چالش‌هایی که تکنولوژی و رسانه‌ها در تعیلم و تربیت در پی دارد می توان به تغییر نگرش انسان نسبت به ماهیت خود و جهان، زوال فرهنگ نوشتاری و گسترش فرهنگ شفاهی، حذف تعاملات اجتماعی از محیط تعلیم و تربیت، عدم تناسب محتوای رسانه های تصویری با ویژگی های سنی متربیان، زوال بنیان تربیتی خانواده، عدم آگاهی فراگیران به مکانیسم های فنی استفاده از تکنولوژی، عدم برخورداری آموزش های رسانه ها از توالی و مدارج علمی، عدم کنترل بر محتوای آموزشی رسانه ها و تکنولوژی اشاره کرد که در اغلب موارد داشتن نگرشی عقلانی و سواد رسانه ای را برای در امان ماندن از تاثیرات منفی رسانه ها و تکنولوژی مثمرثمر دانست.

همچنین در باب تاثیرات مثبت رسانه ها و تکنولوژی در تعیلم و تربیت می توان به افزایش دانش عمومی متربیان، تقویت یادگیری انفرادی، تقویت فرآیند اجتماعی شدن و آموزش مفاهیم مرتبط، آشنایی متربیان با مشاغل و تسهیل فرآیند انتخاب آن اشاره کرد.

رسانه‌ها نقش بی‌بدیل در تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان دارند/ ضرورت سواد رسانه‌ای بیش از پیش در جامعه حس می‌شود

کارشناس رسانه در گفتگو با خبرنگار "تیتریک" گفت: امروزه که غولهای رسانه‌ای حرف اول، در جلب افکار عمومی به شمار می آیند و جایگاه خاصی در جامعه و خانواده ها پیدا کرده و به پدیده ای جهانی مبدل شده اند.

علی شمس ادامه داد: متاسفانه شاهد این واقعیت تلخ هستیم که اکثر خانواده ها به نحوه استفاده صحیح از ابزارهای مجازی آگاهی کمی دارند و در این مهم محیط های آموزشی نیز مستثنی نیستند.

وی افزود: این کم آگاهی سبب شده است که بیشتر فکر، وقت، توان افراد به خصوص نوجوانان و جوانان جامعه، صرف گشت‌زنی‌های بیهوده و بی هدف در دنیای مجازی شود.

این کارشناس تصریح کرد: بی تردید،یکی از موثرترین عوامل تربیت در هر جامعه ای، رسانه ها می باشند. آنها با وسعت دامنه خود،حکم دانشگاه عمومی را دارند که با همه اقشار جامعه سروکار دارند. در عصر جدید که عصر فناوری های ارتباطات و اطلاعات و نیز عصر تغییر نام گرفته، رسانه های نوین با درنوردیدن فاصله های مکانی وزمانی تمامی عرصه های مختلف زندگی بشر به ویژه تعلیم و تربیت را دگرگون ساخته و معنا و مفهوم تازه ای به آن بخشیده است.

مدرس دانشگاه گفت: عصر کنونی دیگر تعلیم و تربیت صرفا با مدیریت والدین نیست بلکه رسانه به طور غیر مستیقم ولی ملموس بر تربیت کودکان و نوجوانان تاثیر می گذارد.

شمس ادامه داد: والدین نیز به دلیل نداشتن سواد رسانه ای کافی در این بین، گاهی در زیست مجازی از فرزندان خود عقب می مانند و ناگزیر تلفن همراه یا دنیای مجازی به دست فرزند مدیریت می شود و جای مدیر عوض می شود.

وی افزود: این اعتیاد به فضای مجازی توسط کودکان و نوجوانان از برنامه ریزی های دشمن بود و یک نوع جنگ روانی  است زیرا به دلیل جذابیتی که این فضاها دارد فرزندان را درگیرمی کند و پس از ورود به این فضاها معمولا جدا شدن از آن محال و سخت است.

این کارشناس تاکید کرد: سواد رسانه ای به عنوان یک مهارت اجتماعی و یک ضرورت برای برقراری ارتباط های اجتماعی، به نظر مستلزم تفکر و نگاهی تیزبینانه در دنیای امروز دارد.

شمس گفت: با توجه به کاربرد تکنولوژی و رشد چشم گیر در این حوزه، استفاده از رسانه ها نسبت به سالهای قبل روند رو به رشدی را داشته است به همین دلیل جایگاه این ابر رسانه ها در بین قشر نوجوان و جوان نیز سیر صعودی پیش گرفته است تا جایی که در تمام ابعاد زندگی فردی و اجتماعی افراد جامعه، موثر واقع شده است.

وی افزود: این ابزار در شکل دهی به هویت نیز نقش دارند و حتی  روی ابعاد اقتصادی و اجتماعی و سیاسی جوامع هم تاثیرگذارند. امروزه با توجه به نقشی که تاکنون در ابعاد مختلف زندگی داشته اند، نمی توان آن ها را نادیده گرفت.

این کارشناس گفت:در حال حاضر اینترنت ابزاری مناسب برای توسعه افکار و اندیشه های بشری محسوب می شود  به شرط آنکه در راه صحیح استفاده شود.افراد باید برای ورود به دنیای مجازی اطلاعات کافی در اختیار داشته باشند تا دچار مشکلات مالی و اجتماعی نشوند.

شمس ادامه داد: ارتباطات سالم در فضای مجازی و لزوم هوشیاری جوانان و خانواده ها نسبت به تهدیدات فضای سایبری در درجه نخست اولویت قرار دارد.

وی تاکید کرد:پیشگیری از آسیب های اجتماعی و توجه والدین به رفتار فرزندان بسیار مهم است و برای جلوگیری از هم پاشیدگی خانواده ها، والدین باید تا حدودی به فناوری های روز دنیا مسلط باشند و آگاه باشند که تغییر در رفتار فرزندان به معنای ایجاد تغییر در طرز فکر آنهاست و هنگامی که بنیان فکری و شخصیت آنها به صورت ناصحیح شکل گیرد، راه نفوذ شیادان به حریم خصوصی افراد و محیط امن خانواده باز می شود.

این کارشناس در خاتمه گفت: چنانچه خانواده ها نسبت به شیوه های جدید ارتباط فرزندان خود آگاهی و شناخت کافی و لازم را داشته باشند، از انجام بسیاری از جرایم و ارتباطات پنهانی آنان جلوگیری به عمل می آید.

سهم بازی های رایانه ای ایرانی در بازار، بسیار ناچیز و اندک است/ حدود 30 درصد از نوجوانان به بازی های رایانه ای اعتیاد دارند

کارشناس رسانه  در گفتگو با خبرنگار "تیتریک" گفت: آمار مخاطبان بازی های رایانه ای از مخاطبان سینما، انیمیشن و موسیقی پیشی گرفته است و بی تردید مهاجمان فرهنگی بیکار نشسته اند و از این تهاجم به فرهنگ کشورهای رقیب استفاده می کنند.

مجتبی ابراهیمی ادامه داد: به جهت تفاوت ویژه ای که در فضای بازی های رایانه ای وجود دارد، بسیاری از والدین از آنچه در بازی های رایانه ای فرزندانشان می گذرد، بی خبرند.

وی با بیان اینکه تنها 10 درصد والدین جهان، بازی های رایانه ای را پس از بررسی برای فرزندانشان تهیه می کنند، افزود: این ویژگی یک فرصت استثنایی را برای طراحان این بازی ها ایجاد می کند تا بدون نگرانی از مزاحمت های احتمالی والدین، نگرش خود را در سبک زندگی بر فرزندان ما تحمیل کنند.

این کارشناس با تاکید بر اینکه سهم بازی های رایانه ای ایرانی در بازار، بسیار ناچیز و اندک است، تصریح کرد: از سویی دیگر بازی های رایانه ای خارجی هم بر اساس فرهنگ و سبک زندگی غربی ساخته شده است  و وقتی فرزندان ما با این نوع بازی ها اُنس می گیرند، آرام آرام به سبک زندگی  قهرمانانی علاقه مند می شوند که غذای شادی و نشاط روزانه آنان را تامین کرده است.

ابراهیمی با اشاره به اینکه قابلیت "هم ذات پنداری"  که از ویژگی های بارز کودکان و نوجوانان است را فراموش کرده ایم، گفت: فرزندانمان با قهرمان بازی اُنس می گیرند و مجازی بودن شخصیت را به کلی فراموش می کنند.

او معتقد است: امروز زندگی در فضای مجازی بویژه در بازی های رایانه ای را به راحتی می توان"زندگی دوم"نامید.این سبک، بی ارتباط با دنیای واقعی انسان نیست. کاربران این بازی ها در زندگی دوم خود، سبکی را تجربه می کنند که به شدت بر روی زندگی واقعی آنها تاثیر می گذارد وقتی سبک در زندگی دوم دچار تغغیر می شود، زندگی واقعی هم به پیروی از آن تغییر می کند.

این مدرس دانشگاه به مهترین آسیب های بازی های رایانه ای اشاره کرد و گفت: افزایش پرخاشگری و خشونت رفتاری، افت تحصیلی و کم شدن زمان مطالعه، گوشه گیری و منزوی شدن کودکان، اعتیاد و وابستگی روحی به بازی ها، تقلید از عوامل بازی در رفتار و افکار، دوری از دیگر بچه ها در بازی های واقعی، بلوغ زودرس جسمی و جنسی و آسیب های جسمانی مهمترین مضرات استفاده از بازی های رایانه ای است.

وی افزود: والدین بازی های معمایی، کوچک و ساده، شبیه سازی، آفلاین، گروهی و حرکتی را جایگزین بازی های رایانه ای خشن، حجیم و پیچیده، اسطوره ای، آنلاین، انفرادی و نشسته برای فرزندانشان کنند.

ابراهیمی ادامه داد:مطابق با برخی پژوهش ها حدود 30 درصد از نوجوانان به بازی های رایانه ای اعتیاد دارند و در ایران میانگین سن شروع بازی های رایانه ای هشت سالگی است.

این کارشناس در خاتمه گفت: آسیب های بازی های رایانه ای خشن و کنترل نشده باعث می شود در ضمیر ناخودآگاه نوجوانان و جوانان تاثر گذاشته و تربیت و رفتار و کردار و منش آنها را تغییر دهند، این موارد کارشناسی شده است و واقعا والدین هشیار باشند زیرا این آسیب ها گریبان والدین را نیز خواهد گرفت زیرا فرزند پس از ورود به جامعه این آسیب ها ناشی از بازی بروز می کند.

انتهای پیام/

https://www.dana.ir/1614669
ارسال نظر
نظرات