اخبار داغ

مردم در روزهای کرونایی بخوانند؛

جمع‌آوری غیرقانونی عقرب‌ها، عامل افزایش سوسک‌های کارابیده/ میهمان بهاری البرزی‌ها بر خلاف "سوسَری" ناقل آلودگی نیست

جمع‌آوری غیرقانونی عقرب‌ها، عامل افزایش سوسک‌های کارابیده/ میهمان بهاری البرزی‌ها بر خلاف "سوسَری" ناقل آلودگی نیست
بر اساس اعلام سازمان محیط زیست کشور، دلیلی برای نگرانی از حضور سوسک‌های کارابیده در البرز و دیگر استان‌ها، حتی در منازل وجود ندارد زیرا نه می‌گزند و نه ناقل آلودگی یا بیماری خاصی هستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تیتریک، سوسک‌های سیاه یا کارابیده؛ میهمان بهاری این روزهای استان البرز است، کارشناسان می گویند به علت بارندگی و افزایش رطوبت شرایط برای تکثیر این سوسک ها فراهم شده است اما خطری برای سلامتی شهروندان ندارند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک, تیتریک,
مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان البرز با شرکت در گفتگویی خبری در این باره می گوید؛ ما این موجودات را جز حشرات مفید در اکوسیستم کشاورزی می دانیم و از تخم بسیاری از حشرات آفت و بندپایان تغذیه می کنند، خوشبختانه هیچگونه ضرری برای مناطق شهری و مردم ندارند.
,
 
,
شاید این سوال مطرح شود که به دلیل زاد و ولد بالای سوسک ها، اگر آنها وارد منزل شهروندان شوند، مردم همواره میزبان کارابیده ها خواهند بود لذا باید گفت فضایی که باید این سوسک ها تخم گذاری کرده و مراحل لاروی را سپری کنند در محیط های مسکونی به هیچ عنوان مهیا نیست.
,
 
,
اگر چه به گفته مرتضی امید بخش طی یک هفته ای 10 روز آینده جمعیت قابل توجهی از این سوسک های سیاه از بین خواهند رفت اما این روزها البرز با معضل دیگری به نام هجوم ملخ ها دست و پنجه نرم می کند که مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان البرز درباره این معضل نیز می گوید؛ در حال حاضر منطقه دوروان و نوژان مقداری ریزش داشته ایم.
,
 
,
, ,
 
,
خوشبختانه همکاران منابع طبیعی و جهاد کشاورزی با همیاری و مساعدت کشاورزان و حضور خوب دهیاری ها و بخشداری ها عملیات سمپاشی را انجام داده اند. فلاح نژاد مدیر کل مدیریت بحران استانداری البرز هم درباره آمادگی برای مقابله با آفت ملخ گفت: این موشوع را در باغات و مزارع شاهد نبوده ایم و درون شهر نیز سرایت نکرده است اما آماده مقابله با ملخ ها هستیم.
,
 
,
شهروندان باید بدانند که سمپاشی برای مقابله با آفت ملخ انجام شده و شهروندان نباید درباره گزش و آسیب از سوی سوسک و ملخ نگرانی داشته باشند، همچنین با توجه به اینکه سوسک ها ناقل هیچگونه بیماری نیستند، حسن میرزایی معاون خدمات شهری شهرداری مشکین دشت هم می گوید؛ سوسک های سیاه که به سطح شهر مشکین‌دشت هجوم آورده اند هیچگونه خطری برای سلامتی انسان ندارند و آفت بهداشتی محسوب نمی شوند.
,
 
,
هزاران سوسک سیاه از دوروز گذشته به مناطق شهری و حومه شهر هجوم آورده و موجب نگرانی ساکنین این مناطق شدند اما باتوجه به پیگیری های معاونت خدمات شهرداری و به گفته مسئولان جهاد کشاورزی، این سوسک ها بی خطر هستند.
,
 
,
سال گذشته با افزایش میزان نزولات جوی، هزاران پروانه با هجوم به مناطق شهری و روستایی، صحنه‌های زیبایی را برای رهگذران به وجود آوردند ولی از چندروز گذشته، هزاران سوسک سیاه با هجوم به مناطق مختلف شهر و حتی حیاط و منازل برخی شهروندان ، باعث هراس و نگرانی مردم شدند.
,
 
,
, ,
 
,
این سوسک‌ها در اکثر محلات شهرمان مشاهده شده و شب ‌هنگام به تعداد آن‌ ها اضافه می‌شود که در پی تماس با مسولان جهادکشاورزی و محیط زیست میتوان گفت این سوسک‌‌ها هیچ‌گونه ضرری به انسان و یا گیاهان وارد نمی‌کنند و در اصل از گونه حشرات مفید برای مقابله با آفات محسوب می‌شود، این سوسک ها از خانوده کارابیده بوده و برای محیط زیست مفید هستند، شکارچی آفات کشاورزی از جمله ملخ ها و پروانه ها هستند و ناقل هیچگونه بیماری نیستند.
 
,
,
محل زندگی این سوسک ‌ها در بیابان و مراتع است ولی با انجام عملیات ضدعفونی معابر، این سوسک‌ها به تصور آفت‌کش بودن مواد استفاده شده، به مناطق شهری، زیر پل‌ها و زیرگذرها هجوم آورده‌اند.
,
 
,
با توجه به این که مواد ضدعفونی کننده استفاده شده برای مقابله با کرونا، آفت‌کش نیست، سوسک‌ها از بین نرفته و با گرم شدن هوا، آن‌ها نیز به محل اصلی زندگی خود باز می‌گردند.
,
 
,
با توجه به اینکه این حشرات در شب فعال هستند و به سمت نور جذب می شوند با خاموش کردن نورها  در معابر  سطح شهر از ورود این حشرات به شهر تاحدودی جلوگیری میشود و شهرداری با تمام تجهیزات در آماده‌باش کامل است تا در صورت نیاز نسبت به سمپاشی و گند زدایی معابر اقدام کند.
,
 
,
بر اساس اعلام سازمان محیط زیست کشور، دلیلی برای نگرانی از حضور این سوسک ها حتی در منازل وجود ندارد زیرا نه می‌ گزند و نه ناقل آلودگی یا بیماری خاصی هستند و حتی شبیه «سوسری»ها (سوسک حمام) در فاضلاب زندگی نمی‌کنند تا ناقل آلودگی باشند.
,
 
,
, ,
 
,
علیرضا نادری که یک حشره شناس است می گوید؛ کاهش جمعیت شکارگرهای سوسک های کارابیده مانند عقرب‌ ها که در سال‌های اخیر به تعداد زیادی به ‌صورت غیر قانونی جمع آوری شده ‌اند می ‌تواند یکی از دلایل افزایش جمعیت سوسک ‌ها به‌ویژه در نواحی دشتی و گرمسیری کشور باشد زیرا عقرب ‌ها از جمله شکارگرهای مهم این سوسک‌ ها و لاروهای آن ‌ها هستند و هر عقرب در شبانه‌روز می تواند از چندین سوسک یا لارو آن‌ها تغذیه کند.
,
 
,
سال گذشته نیز فضای شهر کرج با هجوم پروانه های رنگی به نام Vanessa cardui مواجه  بود که به تعادل رسیدن شرایط اکولوژیک جمعیت آنها کاهش پیدا کرد.
,
 
,
 
,
انتهای پیام/
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه