اخبار داغ

گزارش

طرح پیش‌فروش خودرو؛ به نام مردم، به کام خودروسازان!

طرح پیش‌فروش خودرو؛ به نام مردم، به کام خودروسازان!
با وجود اینکه هدف از اجرای طرح پیش‌فروش ۲۵ هزار خودرو ایجاد عدالت در دسترسی به خودرو عنوان شده، اما به نظر می‌رسد اجرای این طرح در نهایت به نفع خودروسازان تمام خواهد شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  صبح قزوین؛این روزها همه اخبار خودرویی کشور حول محور طرح پیش‌فروش 25 هزار خودروی جدید توسط 2 شرکت ایران‌خودرو و سایپا می‌چرخند. طرحی که مسئولان وزارت صمت هدف از اجرای آن را دسترسی عادلانه و بدون تبعیض به خودرو عنوان می‌کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح قزوین,

با این حال بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که این طرح با توجه به محدودیت خودروهای عرضه‌شده به طرحی ناکام بدل خواهد شد که نه تنها نمی‌تواند ثبات و کاهش قیمت چندانی را برای بازار خودرو به همراه داشته باشد، بلکه زمینه بروز دلال‌بازی‌های جدیدی مانند خرید و فروش امتیاز افرادی که در مرحله قرعه‌کشی برنده شده‌اند را به وجود خواهد آورد.

,

در ضمن سابقه خودروسازان در اجرای ضعیف این طرح‌ها نشان می‌دهد که آنها برای تحویل به‌موقع و باکیفیت خودرو به مردم هیچ تعهدی را برای خود قائل نیستند و حتی پس از تاخیر در تحویل خودرو که خود مسبب آن هستند، به جای عذرخواهی و جبران خسارت مردم، مبالغ بیشتری را از خریداران طلب می‌کنند.

,

طرحی برای جبران کمبود نقدینگی خودروسازان

, طرحی برای جبران کمبود نقدینگی خودروسازان,

یک فعال بازار خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی صبح قزوین؛ با اشاره به توقف صادرات خودرو به دلیل بحران شیوع ویروس کرونا بیان کرد:‌ با توجه به شرایط فعلی که بیشتر کشورهای همسایه واردات بسیاری از کالاها از جمله خودرو را از کشور ما قطع کرده و یا به شدت کاهش داده‌اند، شرکت‌های خودروساز هیچ چاره‌ای برای فروش محصولاتشان به مردم ایران ندارند.

,

, ,

 

,

جواد حق‌بیگی بیان کرد: ارائه طرح پیش‌فروش خودرو به مانند تجربه‌های قبلی برای جبران کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش خودروسازان صورت می‌گیرد.

,

وی افزود: با توجه به اینکه گرانی خودرو و رکود بازار، خرید و فروش خودرو را به صفر رسانده، این طرح می‌تواند خودروسازان را از شر هزینه نگهداری خودروهایی که مدت‌هاست تولید شده و در انبار خاک می‌خورند، خلاص کرده و سرمایه بالایی را در مدتی کوتاه نصیب خودروسازان کند.

,

این فعال بازار خودرو ادامه داد: با توجه به اینکه مجموعاً 25 هزار خودرو توسط 2 شرکت ایران‌خودرو و سایپا عرضه می‌شود، اگر متوسط قیمت هر خودرو را 50 میلیون تومان در نظر بگیریم، طی 3 ماه حدود 1250 میلیارد تومان سرمایه عاید خودروسازها می‌شود که اگر این عدد را به نرخ دلار امروز حساب کنیم، سرمایه‌ای حدود 74 میلیون دلار به جیب آنها می‌رود.

,

خودروهایی که گران‌تر به دست مردم می‌رسند

, خودروهایی که گران‌تر به دست مردم می‌رسند,

حق‌بیگی با یادآوری اینکه سرمایه مردم و برنده‌شدگان قرعه‌کشی در طرح یادشده برای مدت نامعلومی بلوکه خواهد شد، تصریح کرد: با توجه به احتمال افزایش دوباره نرخ ارز و طلا در ماه‌های آینده به نظر می‌رسد به میزان زیادی از ارزش پول مردم کاسته خواهد شد و خودروسازان در همین مدت می‌توانند سود خوبی را از این همه نقدینگی نصیب خود کنند.

وی اضافه کرد: همچنین با توجه به احتمال بالای کاهش قیمت خودرو در ماه‌های پیش‌رو به نظر نمی‌رسد که خودرو در نهایت با قیمت عادلانه‌ای دست مصرف‌کننده برسد؛ چرا که با در نظر گرفتن سود ودیعه‌های پرداختی، نرخ تورم موجود و کاهش قیمت خودرو در ماه‌های آتی عملاً خودرو 20 تا 30 درصد گران‌تر به مشتری عرضه می‌شود.

,
,
,

, ,

 

,

تاخیر در تحویل خودرو و زیان خریداران

, تاخیر در تحویل خودرو و زیان خریداران,

همچنین یک نمایشگاه‌دار خودرو با یادآوری سابقه بد خودروسازان در تحویل به موقع خودروها به مردم در طرح‌های پیش‌فروش به خبرنگار اقتصادی صبح قزوین گفت:‌ تجربه نشان داده که ایران‌خودرو و سایپا در بیشتر مواقع با بهانه‌هایی مانند کمبود و نبود قطعات تحویل خودروها را به مشتریان به تاخیر می‌اندازند و حتی در موقع تحویل با بهانه قیمت حاشیه بازار مبالغ زیادی را از مردم اخذ می‌کنند.

,

منصور مرادی با ذکر اینکه تاخیر در تحویل خودروها ممکن است چند ماه به درازا بکشد، افزود: بنابراین به احتمال قریب به یقین در این طرح هم سرمایه مردم مدت‌ها در اختیار خودروسازان قرار می‌گیرد و مردم هم مجبورند صبر کنند تا در نهایت خودروی خود را حتی با وجود ضرر و زیان در اختیار بگیرند.

,

وی ادامه داد: همین تاخیرها در طرح‌های پیش‌فروش خودرو سبب ایجاد بازار سیاه حواله خودرو در سالیان اخیر شده که افزایش قیمت خودرو را هم در پی داشته است.

,

, ,

 

,

مرادی تصریح کرد: ضمن اینکه افرادی که خودروها را تحویل می‌گیرند، برای جبران خسارت‌های ناشی از خوابیدن سرمایه خود خودروی تحویلی را با قیمت‌های بیشتر در بازار عرضه می‌کنند که این کار هم به رشد بی‌منطق قیمت خودرو در بازار آزاد و ایجاد واسطه‌گری‌هایی نامشروع در این زمینه منجر می‌شود.

,

وی به کیفیت پایین خودروهای ارائه شده در طرح پیش‌فروش اشاره و تصریح کرد:‌ متاسفانه خودروهایی که در این طرح ارائه می‌شوند، به جز یکی دو مورد، خودروهای ضعیف و از رده خارج خودروسازان هستند که تولید برخی از آنها با دستور وزارت صمت باید به‌زودی متوقف شود و خودروسازان چاره‌ای جز فروش آنها ندارند.

,

لزوم فروش فوری و روزانه خودروها

, لزوم فروش فوری و روزانه خودروها,

یک کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی صبح قزوین گفت: اجرای طرح‌های پیش‌فروش، مسکن‌های موقتی برای بازار خودرو هستند در حالیکه مشکل بازار را باید به صورت ریشه‌ای حل کرد.

,

وی افزود: در این زمینه باید خودروسازان را مجبور کرد که به جای این طرح‌های پیش‌فروش، خودروهایشان را به صورت فروش فوری و روزانه و با قیمت مصوب شورای رقابت به مردم عرضه کنند تا حباب قیمت خودرو به طور کامل از بین برود.

,

مسعود کثیری‌فر اضافه کرد: در تمام کشورهای دنیا خودروها از طریق وبگاه فروش خودروسازان، به صورت روزانه و با حداقل قیمت به خریداران فروخته می‌شود که این کار امکان دلالی و ایجاد بازار سیاه خودرو را به طور کامل از بین می‌برد.

,

وی اضافه کرد: با این حال معلوم نیست که چرا خودروسازان ما تمایل دارند خودروهای خود را از طریق واسطه‌هایی مانند نمایندگی‌های خود در اختیار مردم قرار دهند.

,

 

,

, ,

وی با انتقاد از چند نرخی بودن خودرو در بازار تصریح کرد:‌ اینکه قیمت خودرو در کارخانه، نمایندگی و بازار آزاد فرق کند، به هیچ وجه پذیرفتنی نیست و نشانه‌ای از وجود فساد و مافیای گسترده در صنعت و بازار فروش خودروست.

کثیری‌فر، راه‌حل واقعی سامان‌ بخشیدن به بازار خودرو را عرضه بالای خودرو به قیمت مصوب و وارد کردن خودروهای ارزان خارجی دانست و ادامه داد: تا زمانی که بازار خودرو در کشور ما در انحصار شرکت‌های داخلی باشد و خودروسازان ما مجبور به رقابت برابر با خودروهای خارجی و تعدیل قیمت برای کسب نظر مشتری نباشند، هیچ گشایشی در بازار خودرو ایجاد نخواهد شد.

,
,
,

نقش سایت‌های اینترنتی در التهاب قیمت خودرو

, نقش سایت‌های اینترنتی در التهاب قیمت خودرو,

همچنین رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی قزوین، فعالیت سایت‌های اینترنتی فروش خودرو را سبب جولان دلالان و واسطه‌ها در بازار خودرو دانست و گفت:‌ مسبب اصلی التهاب و نابسامانی قیمت خودرو در سال‌های اخیر فعالیت همین سایت‌هاست که بدون هیچ‌گونه کارشناسی و با ثبت قیمت‌های دل‌بخواهی فروشندگان و دلالان موجب ایجاد رقابت منفی برای افزایش قیمت خودرو می‌شوند.

,

مهدی اسلامی افزود: خوشبختانه اکنون با دستور مقام قضایی امکان درج قیمت در این وبگاه‌ها ممنوع شده که همین مسئله سبب کاهش چشمگیر قیمت خودرو در 3 هفته اخیر شد؛ به طوری که قیمت خودروهای داخلی بین 20 تا 30 میلیون تومان کاهش یافت.

,

وی با تاکید بر ضرورت برخورد دستگاه قضایی با مافیای بازار خودرو ادامه داد: امروز دست‌های پشت پرده زیادی در بازار خودرو فعال شده‌اند که با احتکار خودرو و تاثیری که در میزان تقاضای خودرو در بازار می‌گذارند، سبب افزایش قیمت‌ها در زمانی می‌شوند که خودشان قصد فروش دارند.

,

با این همه به نظر می‌رسد که اجرای طرح‌های پیش‌فروش خودرو با وجود بدعهدی معمول خودروسازان برای ارائه به‌موقع خودرو به مردم باید کنار گذاشته شده و مانند سال‌های قبل طرح‌های فروش فوری و روزانه خودرو جایگزین این طرح‌ها شوند.

,

چرا که عرضه روزانه خودرو به ویژه در مقیاس وسیع سبب واقعی شدن قیمت‌ها، از بین رفتن بازار دلالان و واسطه‌ها و همین‌طور از بین رفتن امکان احتکار توسط سلاطین خودرو خواهد شد.
انتهای پیام/

,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه