اخبار داغ

وقتی که گنج تپه بهار، تنه به قمصر کاشان می‌زند

وقتی که گنج تپه بهار، تنه به قمصر کاشان می‌زند
یکی از شرکت های نام آشنای شهرستان بهار اقدام به ایجاد مزرعه گل محمدی کرده است و براساس پیش بینی ها امسال ۶۰ الی ۷۰ تن برداشت داشته باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصر همدان؛ یکی از شرکت های مطرح شهرستان بهار که به تولید شوریجات و ترشیجات و صنایع تبدیلی در زمینه محصولات کشاورزی معروف است،  به تازگی اقدام به ایجاد مزرعه گل محمدی در مجموعه خود کرده که بسیار مورد توجه واقع شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر همدان,

در این باره گفتگویی با مدیرعامل این شرکت داشته و از مزرعه گل محمدی این شرکت بازدید کردیم.

,

محمد علی صالحی پیمان، مدیر عامل شرکت تضامنی تولیدی اخوان صالحی پیمان می باشد که خود را یکی از سهامداران این کارخانه معرفی کرده و به خبرنگار ما گفت: این کارخانه به صورت خانوادگی اداره می شود که از پدرمان به فرزندان انتقال یافته است.

,

وی که ارادت خاصی به پدر مرحومش داشته و تصویر وی را در بالای میز دفتر کار خود نصب کرده بود ادامه داد: من به همراه برادر و خواهران و مادرم در اینجا شریک هستیم و فعالیت اقتصادی در بخش صنایع تبدیلی انجام می‌دهیم.

,

صالحی رایحه و نام گل محمدی را که نام پیامبر بزرگمان است بسیار پر برکت دانست و گفت: ما قبلاً زمینی داشتیم که در آن سبزی، صیفی جات، سیب زمینی و دیگر محصولات کشت می‌شد به این فکر افتادیم که در کنار صنایع تبدیلی یک کار نو و جدید برای منطقه انجام دهیم که با مدیریت استفاده از آب هم عام‌المنفعه و رقابتی باشد و هم محصولی باشد که شهر و کارمان را زیبا کرده و اسمی از بهار همدان بر سر زبان ها بیندازد.

,

وی ادامه داد: با مطالعاتی که مجموعه داشت به این فکر افتادیم که کاشت گل محمدی را در منطقه ترویج دهیم با این نگاه که اگر خودمان این کار را انجام دهیم و بقیه هم این کار را خواهند دید و در زمین کشاورزی شان انجام خواهند داد و این باعث شد که مزرعه را به مزرعه گل محمدی تبدیل کنیم و خوشحالیم که دیگران هم با نگاه ما و هدفی که ما دارند آشنا شده و به این سمت بروند.

,

مدیر عامل کارخانه صالحی پیمان اظهار داشت: پنج سال پیش به فکر کشت گل محمدی افتادیم و کار تحقیقاتی را شروع کردیم تا اینکه پس از یک سال به این نتیجه رسیدیم که صنایع تبدیلی آن را نیز در کنار مزرعه ایجاد کنیم.

,

صالحی اذعان کرد: از همان روزهای اول کار را شروع کردیم، با شرکتهای معتبری از کاشان ارتباط برقرار کرده، گیاهان و نشاءها را از کاشان تهیه کردیم، از آنها برای صنایع تبدیلی مشاوره گرفتیم و امروز این گلستان را بسیار پر ثمر و زیبا زیباتر از آنچه که در کاشان وجود دارد می‌بینید.

,

وی در مورد ثمربخش تر بودن این گل در این منطقه گفت: دمای محیط این منطقه و ارتفاع آن از سطح دریا به پربار بودن این محصول کمک بسیاری خواهد کرد و این منطقه بهترین گزینه برای کشت گل محمدی است.

,

مدیر عامل کارخانه صالحی پیمان همچنین اظهار داشت: این گیاه تنش آبی بسیار کمی دارد؛ چرا که تنها به اندازه ای آب نیاز دارد که زنده بماند و در همان حد بسیار پرثمر است و اگر بیش از اندازه آب بخورد گلدهی کمتری خواهد داشت.

,

صالحی ادامه داد: خوشبختانه گل‌محمدی پس از برداشت به عنوان مواد اولیه در کارخانه استفاده می‌شود و از آن گلاب تهیه می شود، چنانچه تهیه اسانس گل محمدی را نیز در برنامه آینده خود داریم؛ نگاهمان به این محصول رقابتی است و امیدواریم در سال های آینده شاهد ایجاد باغ های گل محمدی در سطح شهرستان و منطقه باشیم.

,

وی در ادامه به کشاورزان توصیه کرد در قسمتهایی از مزرعه و زمین های کشاورزی خود که ادوات کشاورزی نمی توانند به آن دسترسی داشته باشند بوته های گل محمدی بکارند و در زمان لازم این گل پر برکت را برداشت کنند.

,

, ,

مدیر عامل کارخانه اظهار داشت: مجموعه اخوان صالحی پیمان خریدار محصولات گل محمدی خواهد بود و کشاورزان نگرانی بابت فروش گل محمدی باغات خود نداشته باشند.

,

صالحی، زمین زیر کشت گل محمدی را ۲۷ هکتار برشمرد و گفت: به طور متوسط در هر هکتار سه هزار الی ۳۵۰۰ کیلو برداشت می شود به طوریکه سال گذشته سی تن از این مزارع برداشت گل داشتیم اما پیش بینی ما برای امسال ۶۰ الی ۷۰ تن و برای سال‌ آینده بیش از ۱۰۰ تن است.

,

وی در ادامه به نیاز نیروی انسانی زیاد برای برداشت محصول گل محمدی در بازه ۲۵ تا ۳۰ روزه اشاره کرد و گفت: ما در مدت کوتاه برداشت گل محمدی به نیروی انسانی زیادی نیازمندیم، به طوریکه سال گذشته ۱۵۰ نفر روزانه در مزرعه مشغول به کار بودند اما امسال به دلیل پر بارتر شدن گلها به روزانه ۴۰۰ نفر نیروی انسانی نیازمندیم که هم اکنون با کمبود نیرو مواجهیم.

,

صالحی، کشت این محصول را به برکت نام پیامبر اکرم بسیار پر برکت دانست و آن را مایه انتفاع بسیاری از افراد دانست و بیان کرد: هم اکنون افراد زیادی به صورت گروههای دوستانه یا به صورت خانوادگی در مزارع گل‌محمدی حاضر شده و به برداشت این محصول می پردازند، افرادی از همدان بهار، گنج تپه، لالجین و دیگر شهرها و روستاها به اینجا می‌آیند تا در برداشت محصول به ما کمک کنند و هیچ محدودیتی برای افراد وجود ندارد چرا که این کار بسیار مفرح و آرامش بخش است.

,

وی در ادامه از همه افراد دعوت کرد که به مزرعه گل محمدی سر بزنند و از این گلستان بازدید کرده و لذت چیدن گل را از نزدیک حس کنند.

,

به گزارش عصر همدان؛ کارخانه صالحی پیمان یکی از بزرگترین و موفقترین کارخانه ها در منطقه است که با همت یک خانواده افرادی زیادی را مشغول به کار کرده و به دور از هیاهوی رسانه ای در مدت چند سال رشد بسیار زیادی کرده است.

,

آنچه که بیش از پیش باعث تعجب شده، خوی و خصلت مدیرعامل کارخانه و خانواده اش می باشد. خانواده ای با سر و شکلی کاملا خاکی و هم رده با دیگر کارگران مشغول به کارند به طوریکه مدیر عامل با دوچرخه به کارخانه می آید و ترجیحا محل زندگیش همچنان در روستاست و تمایلی برای عوض کردن محل زندگیش ندارد.

,

جالب اینجاست که با وجود بی نیازی، خانواده وی نیز همگی در کارخانه مشغول به کارند به طوریکه حتی همسر مدیرعامل در آشپزخانه کارخانه مشغول پخت و پز بوده و دختر کوچکش کنار دست پدر مشغول کار است.

,

خیرخواهی این خانواده در منفعت رسانی به مردم روستا را می توان در ساخت کتابخانه، کمک در قرض الحسنه روستا، ساخت مسجد، کمک به ورزش روستا و دیگر موارد دید و همین روحیه خیرخواهی باعث پربرکت شدن رزق و روزی این خانواده شده است. چیزی که شاید نتوان در هر کارخانه ای و در هر کارخانه داری دید.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه