اخبار داغ

کارشناس مسائل سیاسی و حوزه بین‌الملل:

مکتب امام خمینی(ره) در امتداد مسیر سیدالشهداست/پیروی از ولایت فقیه تنها راه مصونیت از تحریف

مکتب امام خمینی(ره) در امتداد مسیر سیدالشهداست/پیروی از ولایت فقیه تنها راه مصونیت از تحریف
سیدعلی سلیلی با بیان اینکه ولایت مطلقه فقیه، بزرگ‌ترین دستاورد انقلاب ما است؛ گفت: متاسفانه عده‌ای خودشان را طرفدار امام راحل می‌دانند اما امام حی حاضر مقتدر را خوب درک نمی‌کنند و علاج اینکه دچار فتنه و تحریف نشویم آن است که خط امام را در سیره سیاسی و مکتبی حضرت آقا دنبال کنیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سیدعلی سلیلی در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ در واکاوی اثرات انقلاب امام خمینی(ره) و همچنین برخی خطرها در تحریف مکتب ایشان، با بیان اینکه بدون تردید نهضت امام راحل را می‌توانیم در امتداد بعثت انبیای الهی مورد ارزیابی قرار بدهیم؛ اظهار کرد: همانطور که ارسال رسل الهی برای هدایت مردم و استقرار حکومت الهی در عالم بوده است، نهضت پر افتخار ایشان نیز بر مبنای همین مسئله ایجاد شد.

وی افزود: سال 1342 آغاز حرکت امام عظیم‌الشأن را می‌توان با دوران جاهلیت دوران پیغمبر مقایسه کرد که با کلمه توحید و با استقرار حاکمیت الهی و نفی طاغوت، کار دنبال شد و امام راحل حرکت انبیا را تداوم بخشید.

 کارشناس مسائل سیاسی و حوزه بین‌الملل خاطرنشان کرد: نکته مهم اینجا است که بعد از رسالت انبیا و به ویژه پیامبر اسلام، تداوم استقرار حامیت دینی در اختیار انبیا بود و انبیای الهی به ادله گوناگون که مهم‌ترین آن، عدم همراهی مردم بود، آن حکومت الهی جز در دوران امیرالمومنین(ع) به طور مشخص، به مدت 4 سال و 9 ماه و 10 روز پا برجا بود و پس از آن، انبیا یا به شهادت رسیدند و یا در حبس بودند.

جان مایه انقلاب امام راحل، بر مبنای توحید بود

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: این روند ادامه داشت و به دوران غیبت رسیدیم و بشر از وجود حاکمیت امام زمان (عج) به ادله گوناگون، محروم شد، انقلاب امام و حرکت ایشان، به تعبیری حرکت نیمه تمام انبیا و اهل بیت(ع) را به سرانجام رساند و مستقر شدن یک نظام اسلامی که بنا دارد مقدمه‌ای باشد برای حکومت آخرالزمان و از این جهت حرکت امام را باسایر انقلاب‌ها و اتفاقات سایر ملل نمی‌توان مقایسه کرد و یک تفاوت بنیادین دارد.

سلیلی بیان کرد: در واقع باید نکته اول در بررسی انقلاب امام را اینگونه عنوان کرد که ماهیت و جان مایه انقلاب امام راحل، بر مبنای توحید بود و بسیار حائز اهمیت است و این حرکت و خط امام نیاز به بازخوانی دارد.

وی عنوان کرد: هر ساله در ایام ارتحال حضرت امام خمینی(ره) و پس از گذشت 40 سال از این انقلاب و 57 سال از آغاز این نهضت، باید فرصتی برای بازخوانی ایجاد کرد و اکنون، فصل بازخوانی مکتب امام است؛ اما خود مکتب امام دارای یک سری ویژگی‌های بی نظیری است که همین ویژگی‌ها بعث ماندگاری نهضت و انقلاب ایشان شده است.

بررسی ویژگی‌های بارز مکتب امام راحل

 کارشناس مسائل سیاسی و حوزه بین‌الملل با بیان اینکه اولین نکته از ویژگی‌های بارز مکتب خمینی، مسئله الهی بودن انقلاب اسلامی بود و این نصرت الهی در پیروزی انقلاب بنا بر آموزه‌های دینی، نصیب کسانی می‌شود که دین خدا را یاری کنند؛ گفت: نکته دوم، مردمی بودن انقلاب و نهادینه شدن آن بر دوش مستضعفان شرق و غرب عالم بود.

این استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: نکته دیگر در مکتب امام مسئله نفی سلطه بود، یعنی فقط خدا نه، بلکه نفی سلطه نیز صورت گرفت؛ برخی‌ها خدا را قبول دارند اما نفی سلطه نمی‌کنند و لذا وجود و توان مبازره با طاغوت را ندارند و این دو موضوع لازم و ملزوم همدیگر هستند و باید در کنار ادعای به توحید، نفی طاغوت نیز باشد که امام این اصل کلیدی را به خوبی انجام داد.

سلیلی تصریح کرد: اعتقاد به توحید و در کنارش نفی سلطه، امام راحل را به درجه‌ کمال نهراسیدن از مرگ رساند، مثل سیدالشهدا و از این جهت، حرکت امام(ره) را با حرکت سیدالشهدا در واقعه کربلا مقایسه می‌کنند.

وی مطرح کرد: لذا روحیه شهادت طلبی و شجاعتی که در مکتب و مسیر انقلاب از سوی ایشان و مردم دیده می‌شود، از ویژگی کمال نهراسیدن از مرگ، سرچشمه می‌گیرد و بسیار حائز اهمیت است.

 کارشناس مسائل سیاسی و حوزه بین‌الملل با بیان اینکه یکی از مسائلی که در آغاز نهضت امام اتفاق افتاد و در شکل گیری این انقلاب نقش داشت ظلمی بود که مردم پایین دست می‌شد؛ افزود: یکی دیگر از ویژگی‌های انقلاب خمینی، استقرار مسئله عدالت بود و امام خیلی به این مسئله یعنی اسقرار عدالت و مبارزه با فساد توجه داشت.

این استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد: یکی از ویژگی‌های قابل توجه مکتب امام این بود که ایشان زیر بار ذلت نمی‌رفت و نکته منحصر به فردی در حرکت امام بود و لذا مبارزه و مخالفت امام در مسئله کاپیتولاسیون، زیر بار نرفتن همین ذلتی بود که امام با آن بیزار بود و این مسئله، اوج ذلت بود و امام بزرگوار آمد و با آن منطق الهی خودش، یک ملت در اسارت ذلیل را تبدیل به یک ملت آزاده امیر کرد و ما را از اسیری به امیری و از ذلت به عزت رساند.

ولایت مطلقه فقیه، بزرگ‌ترین دستاورد انقلاب

سلیلی با بیان اینکه این نکته‌ها، شاخصه‌های اصلی مرام و مکتب امام به شمار می‌رود؛ گفت: بزرگ‌ترین دستاورد و عصاره همگی این فضائل، را در یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای نهضت امام باید جستجو کنیم و آن استقرار نظام سیاسی مبتنی بر شریعت اسلام یا ولایت مطلقه فقیه است.

وی تصریح کرد: ولایت مطلقه فقیه، بزرگ‌ترین دستاورد انقلاب ما است که باید در ایام ارتحال امام مورد بازخوانی قرار بگیرد و باید در کنار این نکات برجسته مراقب تحریف‌هایی که در این مکتب نیز از سوی برخی معاندان صورت می‌گیرد نیز بود.

 کارشناس مسائل سیاسی و حوزه بین‌الملل متذکر شد: تحریفی که در خط امام راحل صورت گرفت در واقع تحریف در مبانی خط و مکتب ایشان است و دانه به دانه نکاتی که در بالا گفتیم، متاسفانه بعدها و در ادامه تحریف شد.

خطر تحریف بیخ گوش انقلاب

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: به طور مثال همان موضوع الهی بودن این انقلاب، متاسفانه در طی تاریخ این انقلاب، عده‌ای بودند که نگاه الهی نداشتند و نگاه مادی به قضایا داشتند و ثمره این نگاه مادی این بود که آن‌ها را از ارزش‌های انقلابی فاصله انداخت و لذا تبدیل برخی چهره‌های انقلابی به چهره‌های اشرافی را شاهد بودیم.

سلیلی با بیان اینکه یکی دیگر از انحرافات بسیار دردناک در مکتب امام، موضوع مماشات با نظام سلطه است، یادآور شد: گاه  در برخی صحنه‌ها و مقاطع از این تاریخ انقلاب، کوتاه آمدن از اصول و ارزش‌ها را شاهد بودیم ونباید فراموش کنیم که اگر ما کوتاه بیاییم، دشمن نیز کوتاه خواهد آمد.

وی با بیان اینکه هر کجا ملت‌ها در برابر نظام سلطه کوتاه آمدند، تجربه تلخی را رقم زدند و چه بلاها بر شرشان نیامد؛ اعلام کرد: نمونه بارز این اتفاق، الجزایر است که علیرغم اینکه یک میلیون شهید داد اما به دلیل کوتاه آمدن از ارزش‌هایش، در هیچ کجا، کسی از الجزایر به عنوان یک کشور انقلابی اسطوره نامی نمی‌برد.

ایستادگی رمز ماندگاری و اسوه مداری انقلاب در عالم

 کارشناس مسائل سیاسی و حوزه بین‌الملل با بیان اینکه نظام ما به عنوان یک اسطوره و مقتدا برای تمام آزادی‌خواهان عالم است، چون کوتاه نیامدیم و ایستادیم؛ اظهار کرد: نمونه بارز این ایستادگی را طی روزهای اخیر در همین ورود نفت‌کش‌های ایرانی به ونزوئلا دید و در واقع این پهلو گرفتن تنها نفت‌کش‌های حامل بنزین و مشتقات نفتی در ونزوئلا نبود بلکه این لنگرگرفتن اقتدار یک کور اسلامی در آن سوی کارائیب بود که از اصولش دست نکشید و به کمال نترسیدن از مرگ در برابر همه تحریم‌ها و تهدیدها و فشارهای دشمن رسید و از میان آن همه بالگرد، ناوچه و موشک دشمن، و از چند دریا و اقیانوس با عزت عبور کردیم تا به دنیا ثابت کنیم ما می‌توانیم.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: یکی دیگر از تحریف‌هایی که در مکتب امام راحل ایجاد شده است مسئله بی توجهی عده‌ای به مستضعفان شرق و غرب عالم است که متاسفانه عده‌ای علیرغم اینکه روحیه انقلابی‌گری داشتند اما نسبت به این موضوع بنیادین تفکر امام راحل، بی توجهی کردند.

سلیلی بیان کرد: در فرمایشات امام راحل، بیرون راندن شاه، تاسیس جمهوری اسلامی و فراگیری انقلاب اسلامی از اهداف انقلاب و مکتب امام عنوان شد و بنا شد این نظام در دورترین کشورهای دنیا متجلی شود و زمینه‌سازی باشد برای ظهور آخرالزمان(عج)، اما ما طی این دوران دیدیم که خیلی‌ها به مستضعفان شرق و غرب عالم تاختند.

ایجاد تفکر بسیجی در گروه‌های مقاومت

وی تشریح کرد: اگر در مواقعی ما به کشورهایی مثل لبنان، فلسطین و سایر ملل گوناگون از جمله مردم مظلوم امریکای جنوبی و قلب افریقا، کمکی در حد مسائل سیاسی، دیپلماسی و اقتصادی کردیم، عده‌ای در درون کشور فریادشان بلند می‌شد که متاسفانه این گروه‌های وا داده غرب‌گرای بزدل باید حواس‌شان باشد که علیرغم همه ادعای روشنفکری که یک عده‌ای داشتند، اما همین مستضعفان شرق و غرب عالم بودند و هستند که در کنار این نهضت امام عزیز قرار می‌گیرند.

 کارشناس مسائل سیاسی و حوزه بین‌الملل متذکر شد: امام خالق تفکر بسیجی در جهان است و امروزه الگوبرداری‌های گروه مقاومت در کشورهای منطقه تاسی از این تفکر بسیجی دارد.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: برای اینکه گرفتار این تحریف‌ها نشویم می‌بایست امام حاضر را درک کنیم و باید بگوییم درست است که 14 خرداد برای ما یک روز تلخ و سراسر حزن است اما شامگاه 14 خرداد برای ما تبدیل می‌شود به آغاز زعامت خلف صالح امام راحل یعنی حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای و طی این دوران نبود امام راحل برای یک ثانیه نیز احساس نکردیم امام نداریم.

تنها راه مصونیت از تحریف خط امام، پیروی از ولایت فقیه است

سلیلی ادامه داد: خوشبختانه با عنایات حق تعالی، جای خالی امام در کمترین زمان پر شد و آن انتخاب مقام معظم رهبری بود و خوشبختانه در ادامه تمام مبانی نهضت امام راحل را در مقام معظم رهبری دیدیم و علاج اینکه دچار فتنه و تحریف نشویم آن است که خط امام را در سیره سیاسی و مکتبی مقام معظم رهبری دنبال کنیم.

وی تاکید کرد: متاسفانه عده‌ای خودشان را طرفدار امام راحل می‌دانند اما امام حی حاضر مقتدر را خوب درک نمی‌کنند و باید به این عده بگوییم که به کوری چشم دشمنان خارجی و حسودان داخلی، روح امام از یک کالبدی به یک کالبد دیگر دمیده شد و در واقع امام، حاضر است.

 کارشناس مسائل سیاسی و حوزه بین‌الملل یادآور شد: همه گروه‌ها و همه جریانات و همه مسئولان به ویژه درعرصه رسانه‌ای کشور باید تلاش کنند که در بیان مبانی خط امام به این مسئله یعنی ولایت مطلقه فقیه و اندیشه سیاسی امام راحل بازگویی کنند.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: امروز دنیا به اقتدار رهبر انقلاب پی برده است و دنیای ظالم و سلطه فهمید نظام اسلامی با زعامت مقام معظم رهبری قوی تر از هر زمانی قله‌های شرف و عزت را طی می‌کند.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ ,
,
,
,
,
,
, جان مایه انقلاب امام راحل، بر مبنای توحید بود,
,
,
,
,
,
,
,
, بررسی ویژگی‌های بارز مکتب امام راحل,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, ولایت مطلقه فقیه، بزرگ‌ترین دستاورد انقلاب,
,
,
,
,
,
,
,
, خطر تحریف بیخ گوش انقلاب,
,
,
,
,
,
,
,
, ایستادگی رمز ماندگاری و اسوه مداری انقلاب در عالم,
,
,
,
,
,
,
,
, ایجاد تفکر بسیجی در گروه‌های مقاومت,
,
,
,
,
,
,
,
, تنها راه مصونیت از تحریف خط امام، پیروی از ولایت فقیه است,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه