اخبار داغ

گل دقیقه 96 کرونا؛

مسافران کرونایی جاده‌ها را در اختیار گرفتند/ دوباره کرونا اوج می‌گیرد؟

مسافران کرونایی جاده‌ها را در اختیار گرفتند/ دوباره کرونا اوج می‌گیرد؟
در حالی که همه کشورها با ورود به فصل گرما توانستند تا حد زیادی کرونا را کنترل کنند اما آمار مبتلایان به کرونا در ایران بعد از یک دوره کاهشی شدن، دوباره رو به افزایش است.
[

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در حالی که همه کشورها با ورود به فصل گرما توانستند تا حد زیادی کرونا را کنترل کنند اما آمار مبتلایان به کرونا در ایران بعد از یک دوره کاهشی شدن، دوباره رو به افزایش است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

مسئولان استانی همچنان اعلام می کنند که به استان های مختلف سفر نشود اما در روزهای گذشته با شروع تعطیلات آخر هفته شاهد حضور چشمگیر مردم در مناطق مختلف کشور بودیم.

,

روز گذشته ترافیک سنگین در هراز و فیروزکوه باعث تذکرهای پی در پی پلیس راهور به مسافران شد؛ این ترافیک تا حدی بود که این دو جاده در مقاطعی یک طرفه شدند.

,

استان های مناطق سردسیری هم با افزایش دمای هوا میزبان مسافرانی هستند که دیگر مانند گذشته حساسیتی روی کرونا و شیوع این بیماری ندارند. در همین راستا هیچ کنترلی در مبادی ورودی و خروجی شهرها روی مسافران انجام نمی شود.

,

از طرفی با وجود اینکه وزارت بهداشت و ستاد مبارزه با بیماری کرونا همچنان اعلام می کند که مردم از سفرهای غیرضرور پرهیز کنند اما وزارت میراث فرهنگی شرایط را برای سفرهای مردم مهیا شده دانست و مردم نیز جاده‌های شمال کشور را قرق کرده‌اند.

, از طرفی با وجود اینکه وزارت بهداشت و ستاد مبارزه با بیماری کرونا همچنان اعلام می, کند که مردم از سفرهای غیرضرور پرهیز کنند اما وزارت میراث فرهنگی شرایط را برای سفرهای مردم مهیا شده دانست و مردم نیز جاده‌های شمال کشور را قرق کرده‌اند.,

به نحوی که در تعطیلات نیمه خرداد اعلام شد وضعیت ترافیک در جاده‌های شمالی کشور فوق سنگین گزارش شده است. همچنین گزارش شده در برخی از مسیرها مانند جاده کلاردشت به مرزن‌آباد با وجود اینکه تنها ۲۰ دقیقه راه است اما در روز ۴ شنبه ترافیک به حدی بوده که گردشگران این مسیر را ۷ ساعته پیموده‌اند!

, به نحوی که در تعطیلات نیمه خرداد اعلام شد وضعیت ترافیک در جاده‌های شمالی کشور فوق سنگین گزارش شده است. همچنین گزارش شده در برخی از مسیرها مانند جاده کلاردشت به مرزن‌آباد با وجود اینکه تنها ۲۰ دقیقه راه است اما در روز ۴ شنبه ترافیک به حدی بوده که گردشگران این مسیر را ۷ ساعته پیموده‌اند!,

بررسی ها نشان می دهد که در روزهای گرم و طی تعطیلات گذشته مسافرت مردم به کیلان دوباره افزایش یافته است؛ دستورات و تلاش های برخی از مسئولان برای عادی نشان دادن اوضاع و همچنین بازگشت به کار بسیاری از کسب و کارها در نهایت باعث اوج گرفتن این بیماری شده است.

,

در همین راستا رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان از شیوع افسارگسیخته کرونا ویروس در گیلان که ناشی از عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی توسط برخی مردم بوده، ابراز نگرانی کرد.

,

نکته دیگر در تداوم این بیماری استفاده از ماسک است؛ در حالی که تهیه ماسک به صورت روزانه هزینه های زیادی برای مردم در پی دارد، مردم به سمت استفاده از ماسک های پارچه ای و قابل شستشو روی آورده اما بر اساس یافته‌های این متخصصان، پارچه به طور کامل مانع از نفوذ ویریون‌های جدا شده از ویروس نمی‌شود اما بخش اصلی ویروس از طریق قطراتی که هنگام صحبت، غذا خوردن، سرفه و عطسه یا ذرات آئروسل ایجاد می‌شوند، منتقل می‌شود.

,

هرچند ماسک‌های پارچه‌ای نمی‌توانند تمام محرک‌های ویروس را مسدود کنند اما به هرحال بخشی از آنها را مسدود می‌کنند به ویژه اگر صحبت از شیوع ویروس توسط یک فرد آلوده باشد. بررسی ها نشان می دهد که کارایی این ماسک ها در حقیقت تنها 40 درصد از کارایی ماسک های یک بار مصرف طبی است.

,

 

,

تنها راه مهار کرونا رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی است

, تنها راه مهار کرونا رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی است, تنها راه مهار کرونا رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی است,

نکته مهم در این روزها این است که رعایت پروتکل های بهداشتی نباید کمتر از قبل باشد؛ با شروع کسب و کارها و زمزمه های اجرای دوباره طرح ترافیک شاهد افزایش جمعیت مسافران وسایل حمل و نقل عمومی هستیم که همه این موارد دست در دست هم داده تا کرونا دوباره شیوع پیدا کند.

,

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی وضعیت کرونا در ایران از تاریخ ۱۵ فوریه برابر با ۲۷ بهمن سال گذشته تا دیروز سه شنبه ۱۳ خرداد برابر با دوم جون= ژوئن) بدین شرح است:

,

نمودار اول روند آماری ابتلا به کرونا را نشان می‌دهد که از ۱۵۰ هزار نفر گذشته است ( امروز این رقم به ۱۶۰ هزار و ۶۹۶ نفر رسید)

,

, ,

نمودار دوم تعداد روزانه افراد مبتلا به کرونا که کشف و ثبت شده‌اند را نشان می‌دهد.طبق این جدول بار دیگر تعداد ابتلای روزانه رو به بالا بوده است؛ تا جایی که به ۳۱۱۷ مبتلا در یک روز رسید که از جمله رکوردهای بالای ابتلای روزانه است. این موضوع به دو عامل بزرگ وابسته است، یکی افزایش تعداد آزمایش‌ها و کشف دقیق‌تر تعداد مبتلایان و دیگری کاهش احتیاط و جدی‌ نگرفتن فاصله گذاری اجتماعی!

,

, ,

نمودار سوم تعداد مبتلایان و روند ابتلاها را نشان می‌هد. همانطور که می‌بینیم در میانه‌های اردیبهشت، فاصله‌گذاری اجتماعی که از قبل شروع شده بود تاثیر مثبت خود را برجای گذاشت و به شدت از تعداد مبتلایان کم شد. وقتی تعداد مبتلایان بالا می‌رود، معمولا اکثریت آنها باید در خانه قرنطینه شوند به عنوان مثال امروز از ۳۱۳۴ نفری که مبتلا شدند فقط ۴۳۹ تن بستری شدند و باقی آنها باید در خانه قرنطیه شوند. قرنطینه هر فرد در خانه به معنی درگیر شدن تمامی اعضای آن خانواده، ریسک خطر ابتلای آنها و رنج‌های ناشی از مراقبت است. از سوی دیگر وقتی تعداد افراد بستری شده بالا می‌رود این موضوع به معنای فشار بیشتر به کادر درمانی، فرسودگی آنها، خطر ابتلای آنها، محدودیت آن بیمارستان در پذیریش بیماران دیگر و بسیاری مشکلات دیگر بهداشتی است

,

, ,

نمودار چهار روند مرگ ناشی از کرونا را نشان می‌دهد که از ۲۷ بهمن سال گذشته همچنان روند صعودی دارد البته شیب آن خیلی تند نیست

,

, ,

نمودار پنجم مرگ‌های روزانه را نشان می‌دهد. بنابراین آمار به میزان قابل توجهی از میران مرگ‌ها کاسته شده که نشانگر قدرت بیشتر کنترل و درمان و مراقبت‌های پزشکی بر اساس تجاربی است که نهاد بهداشت و درمان کشور بدست آورده است.

,

, ,

 نمودار ششم یکی از مهم‌ترین نمودارهاست. در این نمودار دو شاخص بهبودی و ابتلا با هم آمده است همانگونه که مشاهده می‌شود در ابتدا روند تند ابتلا و روند کند درمان بودیم. اما به مرور رند درمان جهش جدی یافت و ۲۷ فروردین بهترین روز از این نظر است اما از آن روز روند درمان کاهش یافته است و اگر چه از ۲۸ اردیبهشت بار دیگر روند درمان رو به بهبود است اما روند ابتلا به کرونا از میزان روند بهبود در حال پیشی گرفتن است که این موضوع نمی‌تواند گزارش امیدوار کننده‌ای باشد.

,

, ,

 

,

حقیقت این نمودارها و بررسی ها این است که کرونا دوباره در حال افزایش در جامعه بود اما اکنون که 100 روز از آمدن کرونا به کشور ما می گذرد و کادر بهداشت و درمان به صورت شبانه روزی در حال خدمت رسانی به بیماران هستند، شایسته نیست دستاورد بزرگ کنترل کرونا را در اثر اهمال از دست بدهیم.

,

 

,

انتهای پیام/ط

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه