اخبار داغ

خطر کاهش جمعیت جدی شد/ تک‌فرزندی، بلای جان جامعه امروز

خطر کاهش جمعیت جدی شد/ تک‌فرزندی، بلای جان جامعه امروز
مسئله جمعیت و کاهش فزاینده آن طی دهه اخیر در کشور ما تقریباً در حال نزدیک شدن به شرایط بحرانی است به این معنا که شوربختانه در سال‌های قبل، شرایط به‌گونه‌ای رقم خورد که بالاخره در سال گذشته نرخ رشد جمعیت به وضعیت خطرناک زیر یک درصد رسید.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آنا، مسئله جمعیت و کاهش فزاینده آن طی دهه اخیر در کشور ما تقریباً در حال نزدیک شدن به شرایط بحرانی است. به این معنا که شوربختانه در اثر استمرار بیش‌ازاندازه سیاست‌های مرتبط با کاهش جمعیت و دست‌به‌دست هم دادن عوامل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در سال‌های قبل، شرایط به‌گونه‌ای رقم خورد که بالاخره در سال گذشته نرخ رشد جمعیت به وضعیت خطرناک زیر یک درصد رسید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

این موضوع از آن حیث حائز اهمیت است که جایگزینی جمعیت در سال‌های آتی انجام‌نشده و اگر شرایط به همین منوال پیش برود این احتمال که در ۲۰ سال آینده ما جمعیتی سالخورده را داشته باشیم که امکان مدیریت بسیاری از شئون اجتماعی برای آن سخت شود وجود دارد و این‌یک احتمال نیست و یک نتیجه قطعی است.

,

کارشناسان بر این باورند علاوه بر مسائل اقتصادی دلایل کنترلی و سیاستی از طرف دولت‌ها هم بر این مسئله اثر گذاشته و شرایط جمعیتی را که می‌توانست یک فرصت بزرگ برای کشور ایجاد کند به یک تهدید بدل نموده است.

,

اعلام خطر کارشناسان در مورد جمعیت جدی است

, اعلام خطر کارشناسان در مورد جمعیت جدی است, اعلام خطر کارشناسان در مورد جمعیت جدی است,

محمد اسماعیل اکبری مشاور عالی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی  در گفتگو با یک برنامه زنده تلویزیونی در رابطه با شرایط جمعیتی کشور گفت: من باقدرت اعلام‌خطر می‌کنم و اگر حاکمیت به موضوع توجه نکند، زیان‌هایی خواهد دید که قطعاً از همه زیان‌های سیاسی و اجتماعی و حتی امنیتی هم بالاتر خواهد بود.

,

وی افزود: یعنی منهای این وضعیت که ما بگوییم همین‌الان آمریکایی‌ها با یک طیاره آمده‌اند بالای سرمان باید الان یک کاری بکنیم، اگر بگوییم پنج سال دیگر یک کاری دارند، واجب‌تر از آن این موضوع جمعیت است. منتهی پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد، آدم‌های مخلص و عالم می‌خواهد و حتماً باید نفاق در آن شناخته شود، حتماً باید شاخص‌های علمی به‌خوبی در آن تبیین شود.

,

ما دیر جنبیدیم و فریب خوردیم

, ما دیر جنبیدیم و فریب خوردیم, ما دیر جنبیدیم و فریب خوردیم,

مشاور عالی وزیر بهداشت با اشاره به اهمیت عمومی شدن  شاخص‌های علمی را همه باید یاد بگیرند. مردم در درجه اول، صداوسیما که دانشگاه ماست در درجه دوم، همکاران محترم تهیه‌کننده، مجریان ارجمند باید با این مؤلفه‌ها در حدی آشنا باشند که توان مدیریت موضوع را به نفع مردم و به نفع نظام مقدس جمهوری اسلامی داشته باشند. بله، وضعیت جمعیت شاید مؤلفه اصلی‌اش بحث فرزند آوری باشد که حالا عندالمورد راجع به آن صحبت می‌کنم، ممکن است سالمندی باشد، بحث‌های اساسی جانبی دارد، بحث اشتغال، اقتصاد، سیاست و امنیت دارد. شاخص‌های مختلفی وجود دارند که ما یک مقداری دیر جنبیدیم و در حقیقت یک مقدار هم گول خوردیم. یعنی در همین صداوسیما اعلام کردند سطح جانشینی برای شما ۲,۱ است. در مدارک رسمی جمهوری اسلامی به تمام دنیا اعلام کردند. یک حرف غلط غیرعلمی، کتاب نوشتند، برایش جایزه گرفتند.

,

کسانی که فکر می‌کردند متخصص هستند برای جمعیت نسخه پیچیدند

, کسانی که فکر می‌کردند متخصص هستند برای جمعیت نسخه پیچیدند, کسانی که فکر می‌کردند متخصص هستند برای جمعیت نسخه پیچیدند,

وی در پاسخ به این پرسش که چه کسی این حرف غلط را در رسانه‌ها مطرح کرد، گفت:  متخصصان امر جمعیتی که خیال می‌کردند متخصص هستند. برایش کتاب نوشته و جایزه گرفتند اما واقعیت این است که بحث‌ها خیلی علمی‌تر از این حرف‌هاست و نبایستی این فضاها را ما آلوده کنیم، یعنی ساختارهای اجتماعی خود را گول بزنیم. ساختار اجتماعی باید قدرتمندانه توجه کند به واقعیت‌های علمی و روی آن برنامه‌ریزی کند. بالاخره جمعیت، سرمایه است. همه وجود ما به این است که مردم هستند.

,

اهمیت مسئله جمعیت درک نشده است

, اهمیت مسئله جمعیت درک نشده است, اهمیت مسئله جمعیت درک نشده است,

اکبری در پاسخ به این ابهام که آیا هیچ اقدامی برای حل مسئله کاهش جمعیت نشده و علت این بی‌عملی در چیست، گفت:  من معتقدم دو قضیه وجود دارد. یکی موضوع جهل است. یعنی حریم و حرمت مسئله درک نشده است. شما ببینید تنها مقامی که حداقل از سال ۹۰، سال ۹۲ دیگر به‌طور رسمی اعلام‌خطر کردند و فرمودند وقتی من به یاد جمعیت می‌افتم (یعنی به این مضمون) بدنم می‌لرزد، رهبری بود. آیا هیچ مقام مسئول دیگری نباید بدنش بلرزد؟! اصلاً خبری هست؟ نیست؟

,

وی با یک قیاس جالب در مورد کاهش فرزند آوری و مرگ افراد در اثر حوادث گفت:  ما امسال ۱۷۰ هزار بچه کمتر به دنیا آوردیم. سال ۹۷، ۱۲۰ هزار بچه کمتر به دنیا آوردیم. یعنی نزدیک به ۳۰۰ هزار نفر در این دو سال از مردم ایران‌زمین کم شده. شما تا حالا هیچ‌وقت در این صداوسیمایتان سروصدایش را درآوردید؟! اصلاً سؤال کردید چی شده؟! اگر دو نفر از یک پشت‌بام بیفتند پایین، که کار درستی می‌کنیم، ما همه به هیجان می‌آییم که چرا این اتفاق افتاد؟ چرا دو نفر از ملت ایران کم شد؟ اما قریب ۳۰۰ هزار نفر در طول دو سال کم می‌شوند، هیچ اتفاقی نمی‌افتد.

,

هیچ بودجه‌ای برای حل مشکل کاهش جمعیت اختصاص نیافته است

, هیچ بودجه‌ای برای حل مشکل کاهش جمعیت اختصاص نیافته است, هیچ بودجه‌ای برای حل مشکل کاهش جمعیت اختصاص نیافته است,

مشاور عالی وزیر بهداشت در مورد اینکه آیا برای افزایش فرزند آوری بودجه‌ای اختصاص‌یافته است یا خیر افزود: هیچ خبری نیست! گاهی اوقات من بعضی از کارها را کلمه الحق می‌دانم ولی نگرانم یُرادُ بِهِ الباطل باشد. بعضی فرمایشات امیرالمؤمنین(ع) خیلی اعجاب‌آور است! حرف‌های حقی بزنیم اما خیلی نیت حق نداشته باشیم. الان شلوغش کردیم برای ازدواج؛ این کار درستی است اما دنیا شلوغش کرده برای فرزند آوری. فرزند آوری ماحصل این کار است. یعنی وقتی تو می‌خواهی فرزند آوری را تشویق کنی، معلوم است که باید ازدواج کنی. نکته اساسی این است که در این کشور، فرزند آوری بر مبنای ازدواج نکاحی است، این را یادمان باشد.

,

وی در رابطه با علل کاهش فرزند آوری گفت: مسئله فقط اقتصاد نیست، در خانواده‌های ثروتمند هم حداکثر تک‌فرزندی باب شده است، این هم گرفتاری دارد که بچه به دنیا نمی‌آورد. آن گرفتاری‌ها را باید حل کنیم. آن حرف‌ها را باید یک‌جوری درستشان کنیم و واقعاً خیلی پیچیدگی دارد اما دل اگر بسوزد و قبول کند که این مسئله علمی است، بحمدالله آدم‌های عالم و خوب در این کشور هستند که توانمندند برای اجرای همه مسائل مرتبط با این موضوع، هم در حوزه سلامتش که بخش وزارت بهداشت است، هم در حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی و روانی.

,

تک‌فرزندی هم بلای جان جامعه است

, تک‌فرزندی هم بلای جان جامعه است, تک‌فرزندی هم بلای جان جامعه است,

اکبری ادامه داد: ما تک‌فرزندی را یک بلا می‌دانیم در یک جامعه. یک بلا برای خود آن بچه بیچاره اصلاً چه موجودی خواهد شد. تک‌فرزند یک بلا برای پدر و مادرش و یک بلا برای اجتماع می‌شود و بسیار کار سختی است که یک آدم تک‌فرزندی، متعادل و بزرگ تربیت شود. طبیعتاً این‌ها همه یک حساب‌وکتابی دارد و باید فکرهای دیگری برای آن شود.

,

برنامه وجود دارد و اراده‌ای برای اقدام باید ایجاد شود

, برنامه وجود دارد و اراده‌ای برای اقدام باید ایجاد شود, برنامه وجود دارد و اراده‌ای برای اقدام باید ایجاد شود,

وی توضیح داد: همه این‌ها هم برنامه‌هایش هست. حالا خوشبختانه مجلس حساسیت نشان داد. این طرح را اعلام وصول کرد. ان‌شاءالله به حرف‌های برادران ما گوش می‌دهد و آن تکه‌هایش را کوچک و لاغر کند که خیلی روشن و بَیّن بیاید در صحن و قابلیت اجرایی داشته باشد. دولت هم باید، حتی من معتقد نیستم ما باید طرح بدهیم، که دولت باید یک لایحه ببرد مجلس! مگر این مشکل همه ما نیست؟ خب دولت باید یک لایحه تدوین کند و ببرد مجلس که شاید الان پختگی به حدی رسیده است که واقعاً این کار را می‌شود کمتر از دو هفته انجام داد.

,

مشاور عالی وزیر بهداشت در مورد آخرین جلسه‌ای که در سطح کلان دولت برای دغدغه‌های جمعیتی وی تشکیل‌شده گفت:  هرگز ندیم جلسه‌ای تشکیل شود! اما حالا صدای ما می‌رسد. منتهی خداوند دو گوش به ما داده است. نه اینکه صدا نرسد. ما اتفاقاً بلند هم (صدا می‌دهیم)، همه غصه‌شان است چرا من بلند حرف می‌زنم ولی بالاخره فقط گوش نیست، یک مقدار کورتکس هم باید کار کند.

,

با توجه به محتوای سخنان مشاور عالی وزیر بهداشت، می‌توان گفت متأسفانه دولت تقریباً در موضوع مهم جمعیت سیاست بی‌خیالی و بی‌عملی را در پیش‌گرفته درحالی‌که این مسئله به‌شدت در حال تهدید آینده امنیت همه ابعاد اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و حتی سیاسی کشور است.

,

 

,

انتهای پیام/ط

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه