اخبار داغ

کارشناس سیاسی:

امام خمینی(ره) کسانی که دنبال سازش با دشمنان خدا هستند، را خائن می‌داند

امام خمینی(ره) کسانی که دنبال سازش با دشمنان خدا هستند، را خائن می‌داند
کارشناس مسائل سیاسی گفت:حضرت امام(ره) مبتنی بر این آیات و روایات متعددی که در نفی پذیرش ولایت کفار و مستکبر آمده، آن‏هایی که به‏ دنبال مذاکره و کنار آمدن با دشمنان خدا هستند را به ‏عنوان خائن معرفی می‏‌کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ امام، امام تحول ها بود، جمله ای که می توان در شرایط امروز کشور و جهان خوب آن را معنا کرد؛ در این رابطه گفت و گویی با حجت الاسلام علی نوری امامزاده ای که از کارشناسان مسائل سیاسی است، انجام گرفته است:

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

اگر بخواهیم خواستگاه استکبارستیزی امام را بررسی کنیم باید از چه منبعی صحبت کرد؟‏
یکی از مولفه‏‌های مهم استکبارستیزی ماهیت الهی مبارزه و قیام برای خداست. تاریخی‌‏ترین سند مبارزاتی حضرت امام(ره) با آیه شریفه «قُلْ انَّما اعِظُکُم بِواحِدَةٍ أنْ تَقُومُوا لِلّهِ مَثنی وَ فُرادی» آغاز می‌‏شود.
ایشان در ابتدای پیام که خطاب به همه مسلمانان و علما و روحانیون نوشته‌‏اند، آورده‌اند: «خودخواهی و ترک قیام برای خدا ما را به این روزگار سیاه رسانده و همه جهانیان را بر ما چیره کرده و کشورهای اسلامی را زیر نفوذ دیگران درآورده.» (صحیفه امام، ج‏1، ص 21، 15/2/1323)
سرتاسر این کلام نورانی امام را اگر بررسی کنید از یک تکیه گاه قدرتمند و ابدی نشاًت گرفته است که این تکیه گاه قدرت لایزال الهی می است.

, اگر بخواهیم خواستگاه استکبارستیزی امام را بررسی کنیم باید از چه منبعی صحبت کرد؟‏,
,
,
,

*در بسیاری از صحبت های امام ما می بینیم که ایشان مردم جامعه خود و حتی دنیا را به سازش‌ناپذیر بودن در برابر استکبار هدایت می کنند، این سازش مگر چه رویکردی دارد که امام اینگونه با آن مقابله می کنند؟
ببینید، اگر بخواهم به طور واضح و صریح بگویم حضرت امام(ره) امکان هرگونه تلاش برای نزدیکی و سازش و مصالحه با استکبار را نفی می‏‌کند و آن‏ را نافی عزت مسلمین می‏‌داند، ضمن آن‏که این حرکت را ثمربخش ندانسته و بر این باور است که استکبار از موضع خود کوتاه نخواهد آمد. خوب این نگرش و نگاه امام، برآمده از آموزه‌‏های قرآنی است که خداوند در شرح وضعیت جبهه حق و دشمنان آن بدان اشاره کرده است.
خداوند متعال مومنین را از هرگونه مراوده و دوستی و اعتماد به دشمنان نفی می‏‌کند و می‏‌فرماید: «یا ایها الذین آمنوا لاتتخذوا الیهود والنصاری اولیاء بعضهم اولیاء بعض و من یتولهم منکم فانه منهم ان الله لایهدی القوم الظالمین» (۶مائده: 51) و در جایی دیگر یادآوری می کنند: «یا ایها الذین آمنوا لاتتخذوا عدوی و عدوکم اولیاء تلقون الیهم بالموده و قدکفروا بماجائکم من الحق» (ممتحنه: 1)
حضرت امام(ره) مبتنی بر این آیات و روایات متعددی که در نفی پذیرش ولایت کفار و مستکبر آمده، آن‏هایی که به‏ دنبال مذاکره و کنار آمدن با دشمنان خدا هستند را به ‏عنوان خائن معرفی می‏‌کند، ایشان با صراحت در نفی هرگونه سازش با استکبار جهانی فریاد بر می‏‌آورد: «کسی تصور نکند که ما راه سازش با جهانخواران را نمی‏‌دانیم. ولی هیهات که خادمان اسلام به ملت خود خیانت کنند!... اگر بند بند استخوان ‏هایمان را جدا سازند، اگر سرمان را بالای دار برند، اگر زنده زنده در شعله‏‌های آتشمان بسوزانند، اگر زن و فرزندان و هستی مان را در جلوی دیدگانمان به اسارت و غارت برند هرگز امان نامه کفر و شرک را امضا نمی‌‏کنیم.» (صحیفه امام، ج 21، ص 69، 13/4/1367)

, *در بسیاری از صحبت های امام ما می بینیم که ایشان مردم جامعه خود و حتی دنیا را به سازش‌ناپذیر بودن در برابر استکبار هدایت می کنند، این سازش مگر چه رویکردی دارد که امام اینگونه با آن مقابله می کنند؟,
,
,
,

*باور امام در جنگ با استکبار جهانی در چه زمان و شرایطی باید به اجرا در بیاید؟ اصلا امام قائل به شرایط زمانی و مکانی برای مبارزه با استکبار جهانی بود؟
اصل اساسی دیگر برای مبارزه با استکبار جهانی در نگاه ژرف و دقیق حضرت امام(ره) «تداوم و همیشگی بودن» مبارزه است، این پیشوای بزرگ الهی مبارزه با کفر و شرک و نفاق را که جبهه متحد نظام استکباری دنیا را به ‏وجود می‌‏آورند فصلی و مقطعی و محدود و محصور به عصر و زمان خاصی نمی‏‌دانست. مبتنی بر باور امام، جنگ ما با استکبار جهانی «جنگ عقیده است و جغرافیا و مرز نمی‌‏شناسد.»(صحیفه امام، ج 21، ص 88، 29/4/1367)، «جنگ حق و باطلی که تمام شدنی نیست»(صحیفه امام، ج 21، ص 284، 3/12/1367) و «این جنگ از آدم تا ختم زندگی وجود دارد» (همان) حضرت امام در تعیین این خط مشی اساسی و زیربنایی با قاطعیت و صراحت و صلابت با نفی نگاه‌ های انحرافی اعلام می‌‏نماید:
"ملی‏‌گراها تصور کردند ما هدفمان پیاده کردن اهداف بین‏‌الملل اسلامی در جهان فقر و گرسنگی است. ما می‌‏گوییم تا شرک و کفر هست، مبارزه هست. و تا مبارزه هست، ما هستیم. ما بر سر شهر و مملکت با کسی دعوا نداریم. ما تصمیم داریم پرچم «لا اله الّا اللَّه» را بر قلل رفیع کرامت و بزرگواری به اهتزاز درآوریم." (صحیفه امام، ج‏1، ص 21، 15/2/1323) این خط مشی اساسی در اندیشه سیاسی امام خمینی نیز همچون دو اصل و خط مشی قبلی از تعالیم سیاسی قرآن کریم مایه می‌‏گیرد.
خداوند متعال می‌‏فرماید: «قاتلوهم حتی لاتکون فتنه» (با کفر و شرک و نفاق مقاتله و مبارزه کنید تا فتنه از روی کره زمین برطرف و مرتفع گردد) (بقره: 193) حضرت امام با استناد به این آیه شریفه و در شرح آن می‏فرمایند:
"این‏هایی که گمان می‏کنند که اسلام نگفته است «جنگ جنگ تا پیروزی"، اگر مقصودشان این است که در قرآن این عبارت نیست، درست می‏‌گویند، و اگر مقصودشان این است که بالاتر از این با زبان خدا نیست، اشتباه می‌‏کنند. قرآن می‌‏فرماید: قاتِلُوهُمْ حَتّی لاتَکُونَ فِتْنَة، همه بشر را دعوت می‏کند به مقاتله برای رفع فتنه؛ یعنی «جنگ جنگ تا رفع فتنه در عالم»(صحیفه امام، ج 19، ص 112، 20/9/1363)

, *باور امام در جنگ با استکبار جهانی در چه زمان و شرایطی باید به اجرا در بیاید؟ اصلا امام قائل به شرایط زمانی و مکانی برای مبارزه با استکبار جهانی بود؟,
,
,
,
,

*آیا راهبرد تهاجمی در مقابله با استکبار جهانی‏ در حرکت امام اصلی ترین عاملی بود که انقلاب را شکل داد؟
بله، یکی دیگر از شاخصه‌‏های قابل توجه در گفتمان استکبارستیزی، تهاجمی بودن آن است. بدان معنا که برای مقابله با استکبار جهانی باید طرح‏‌ریزی کرد و همه راه‌‏ها و ایده‏‌ها را مورد بررسی قرار داد. شیوه مبارزه انفعالی و آرایش دفاعی در برابر استکبار نه تنها مناسب نیست، بلکه اندیشه‌‏ای که نابودی استکبار را در سر می‌‏پروراند، حتماً نیازمند اتخاذ استراتژی تهاجمی است. با همین نگاه حضرت امام(ره) از شکل‌‏گیری هسته مقاومت در جهان چنین سخن می‌‏گوید: «بسیج تنها منحصر به ایران اسلامی نیست، باید هسته‌‏های مقاومت را در تمامی جهان به‌‏وجود آورد و در مقابل شرق و غرب ایستاد» (صحیفه امام، ج 21، ص 195، 2/9/1367) ایشان در جایی دیگر از راه اندازی «بسیج بزرگ سربازان اسلام» چنین سخن می‏‌گوید: «امروز جهان تشنه فرهنگ اسلام ناب محمدی است و مسلمانان در یک تشکیلات بزرگ اسلامی رونق و زرق و برق کاخ‏‌های سفید و سرخ را از بین خواهند برد.» (صحیفه امام، ج 21، ص 88، 29/4/1367)

, *آیا راهبرد تهاجمی در مقابله با استکبار جهانی‏ در حرکت امام اصلی ترین عاملی بود که انقلاب را شکل داد؟,
,

آیا مبارزه با استکبار بر اساس تکلیف الهی‏ می باشد؟
شاخصه دیگر در دکترین استکبارستیزی حضرت امام امید به پیروزی همیشگی جبهه حق و عدم شکست در میدان مبارزه با استکبار است. مبتنی بر باور امام، ما مکلف به انجام وظیفه‏‌ایم و نتیجه فرع آن است (صحیفه امام، ج 21، ص 284، 3/12/1367)

, آیا مبارزه با استکبار بر اساس تکلیف الهی‏ می باشد؟,
,

*در جای جای سخنان امام(ره) ما می بینیم، محور مبارزه با استکبار جهانی، مستضعفان هستند، خوب چرا مستضعفین محور اصلی این مبارزه هستند؟‏
در نگاه حضرت امام(ره) بخش عمده اردوگاه جبهه مبارزه با استکبار جهانی را توده‏‌های محروم و مستضعف که از رفاه و آزادی برخوردار نبوده‏‌اند، تشکیل خواهند داد. چرا که رفاه‌‏طلبی و مبارزه در این نگاه قابل جمع نبوده و مرفهان بی‌‏درد در اردوگاه جبهه حق جای ندارند. حضرت امام(ره) این حقیقت را چنین شرح می‏‌دهند:
"ملت عزیز ما که مبارزان حقیقی و راستین ارزش‏‌های اسلامی هستند، به‏ خوبی دریافته‌‏اند که مبارزه با رفاه‏‌طلبی سازگار نیست؛ و آن‏ها که تصور می‌‏کنند مبارزه در راه استقلال و آزادی مستضعفان و محرومان جهان با سرمایه‌‏داری و رفاه‏‌طلبی منافات ندارد با الفبای مبارزه بیگانه‏‌اند. و آن‏هایی هم که تصور می‌‏کنند سرمایه‌‏داران و مرفهان بی‌‏درد با نصیحت و پند و اندرز متنبه می‌‏شوند و به مبارزان راه آزادی پیوسته و یا به آنان کمک می‏‌کنند آب در هاون می‏‌کوبند. بحث مبارزه و رفاه و سرمایه، بحث قیام و راحت‏‌طلبی، بحث دنیاخواهی و آخرت جویی دو مقوله‏‌ای است که هرگز با هم جمع نمی‌‏شوند. و تنها آن‏هایی تا آخر خط با ما هستند که درد فقر و محرومیت و استضعاف را چشیده باشند. فقرا و متدینین بی‏‌بضاعت گردانندگان و برپادارندگان واقعی انقلاب‌‏ها هستند."(صحیفه امام، ج 21، ص 87، 28/2/1359)

, *در جای جای سخنان امام(ره) ما می بینیم، محور مبارزه با استکبار جهانی، مستضعفان هستند، خوب چرا مستضعفین محور اصلی این مبارزه هستند؟‏,
,
,

مبارزه با استکبار جهانی نیازمند یک نیرو و ساز و برگ جنگی هست، امام در مقدمه شروع کار چگونه توانست این ساز و برگ را تهیه کند؟
حضرت امام خمینی به‌‏منظور تعیین یکی از اصول و خط مشی‌‏های اساسی برای مبارزه با استکبار جهانی اعلام می‌‏نماید: «ما اگر قدرت داشته باشیم تمام مستکبرین را از بین خواهیم برد» (صحیفه امام، ج 6، ص 499، 17/1/1358) این اصل برای مبارزه با قدرت‌‏های استکباری جهان از اصول و مبانی قرآنی و تعالیم مربوط به تقابل با جبهه کفر و شرک و نفاق در هر عصر و زمان سرچشمه می‌‏گیرد. چنان‏که خداوند متعال در قرآن کریم جبهه توحید را مخاطب قرار می‌‏دهد و این‏گونه به خیزش و جهاد قهرآمیز با مستکبران زمین فرا می‏‌خواند: «و اعدوا لهم ماستطعتم من قوه و من رباط الخیل ترهبون به عدو الله و عدوکم» (هرچه در توان دارید بسیج کنید، تا با این [تدارکات‏] دشمن خدا و دشمن خودتان را بترسانید) (انفال: 60)

, مبارزه با استکبار جهانی نیازمند یک نیرو و ساز و برگ جنگی هست، امام در مقدمه شروع کار چگونه توانست این ساز و برگ را تهیه کند؟,
,

*آیا مبارزه با استکبار جهانی در اندیشه امام(ره) یک مبارزه مقطعی است یا این مبارزه تا آخر ادامه دار است؟
حضرت امام در تعیین استراتژی و خط مشی مبارزه با استکبار اولین اصلی که مورد توجه قرار می‌دهند این است که تا قدرت‏‌های سیطره جو و مستکبر جهان به اضمحلال و انقراض درنیایند محال است که صلح و آرامش و سلامت و سعادت در کره ارض حاکم گردد و محرومان و به بند کشیده شدگان به حقوق الهی خود نائل آیند و به وراثت زمین برسند. ایشان در بیاناتی اشاره دارند: «سلامت و صلح جهان بسته به انقراض مستکبرین است و تا این سلطه‏‌طلبان بی‏‌فرهنگ در زمین هستند مستضعفان به ارث خود که خدای تعالی به آن‏ها عنایت فرموده است نمی‏‌رسند.» (صحیفه امام، ج 12، ص 144، 19/11/1358)
ایشان در ماجرای حمله به هواپیمای مسافربری ایران توسط ناو آمریکایی می‌‏فرمایند: «مردم آزاده جهان همیشه از ابرقدرت‏ها خصوصاً آمریکای جنایتکار صدمه دیده‌‏اند و تا عزم خود را برای رویارویی با کفر و شرک جهانی و آمریکای سلطه‌‏گر جزم ننمایند، هر روز شاهد جنایتی تازه خواهند بود.» (صحیفه امام، ج 2)

, *آیا مبارزه با استکبار جهانی در اندیشه امام(ره) یک مبارزه مقطعی است یا این مبارزه تا آخر ادامه دار است؟,
,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه