کارشناس مسائل سیاسی گفت:حضرت امام(ره) مبتنی بر این آیات و روایات متعددی که در نفی پذیرش ولایت کفار و مستکبر آمده، آنهایی که به دنبال مذاکره و کنار آمدن با دشمنان خدا هستند را به عنوان خائن معرفی میکند.[
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ امام، امام تحول ها بود، جمله ای که می توان در شرایط امروز کشور و جهان خوب آن را معنا کرد؛ در این رابطه گفت و گویی با حجت الاسلام علی نوری امامزاده ای که از کارشناسان مسائل سیاسی است، انجام گرفته است:
, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,
اگر بخواهیم خواستگاه استکبارستیزی امام را بررسی کنیم باید از چه منبعی صحبت کرد؟
یکی از مولفههای مهم استکبارستیزی ماهیت الهی مبارزه و قیام برای خداست. تاریخیترین سند مبارزاتی حضرت امام(ره) با آیه شریفه «قُلْ انَّما اعِظُکُم بِواحِدَةٍ أنْ تَقُومُوا لِلّهِ مَثنی وَ فُرادی» آغاز میشود.
ایشان در ابتدای پیام که خطاب به همه مسلمانان و علما و روحانیون نوشتهاند، آوردهاند: «خودخواهی و ترک قیام برای خدا ما را به این روزگار سیاه رسانده و همه جهانیان را بر ما چیره کرده و کشورهای اسلامی را زیر نفوذ دیگران درآورده.» (صحیفه امام، ج1، ص 21، 15/2/1323)
سرتاسر این کلام نورانی امام را اگر بررسی کنید از یک تکیه گاه قدرتمند و ابدی نشاًت گرفته است که این تکیه گاه قدرت لایزال الهی می است.
*در بسیاری از صحبت های امام ما می بینیم که ایشان مردم جامعه خود و حتی دنیا را به سازشناپذیر بودن در برابر استکبار هدایت می کنند، این سازش مگر چه رویکردی دارد که امام اینگونه با آن مقابله می کنند؟
ببینید، اگر بخواهم به طور واضح و صریح بگویم حضرت امام(ره) امکان هرگونه تلاش برای نزدیکی و سازش و مصالحه با استکبار را نفی میکند و آن را نافی عزت مسلمین میداند، ضمن آنکه این حرکت را ثمربخش ندانسته و بر این باور است که استکبار از موضع خود کوتاه نخواهد آمد. خوب این نگرش و نگاه امام، برآمده از آموزههای قرآنی است که خداوند در شرح وضعیت جبهه حق و دشمنان آن بدان اشاره کرده است.
خداوند متعال مومنین را از هرگونه مراوده و دوستی و اعتماد به دشمنان نفی میکند و میفرماید: «یا ایها الذین آمنوا لاتتخذوا الیهود والنصاری اولیاء بعضهم اولیاء بعض و من یتولهم منکم فانه منهم ان الله لایهدی القوم الظالمین» (۶مائده: 51) و در جایی دیگر یادآوری می کنند: «یا ایها الذین آمنوا لاتتخذوا عدوی و عدوکم اولیاء تلقون الیهم بالموده و قدکفروا بماجائکم من الحق» (ممتحنه: 1)
حضرت امام(ره) مبتنی بر این آیات و روایات متعددی که در نفی پذیرش ولایت کفار و مستکبر آمده، آنهایی که به دنبال مذاکره و کنار آمدن با دشمنان خدا هستند را به عنوان خائن معرفی میکند، ایشان با صراحت در نفی هرگونه سازش با استکبار جهانی فریاد بر میآورد: «کسی تصور نکند که ما راه سازش با جهانخواران را نمیدانیم. ولی هیهات که خادمان اسلام به ملت خود خیانت کنند!... اگر بند بند استخوان هایمان را جدا سازند، اگر سرمان را بالای دار برند، اگر زنده زنده در شعلههای آتشمان بسوزانند، اگر زن و فرزندان و هستی مان را در جلوی دیدگانمان به اسارت و غارت برند هرگز امان نامه کفر و شرک را امضا نمیکنیم.» (صحیفه امام، ج 21، ص 69، 13/4/1367)
*باور امام در جنگ با استکبار جهانی در چه زمان و شرایطی باید به اجرا در بیاید؟ اصلا امام قائل به شرایط زمانی و مکانی برای مبارزه با استکبار جهانی بود؟
اصل اساسی دیگر برای مبارزه با استکبار جهانی در نگاه ژرف و دقیق حضرت امام(ره) «تداوم و همیشگی بودن» مبارزه است، این پیشوای بزرگ الهی مبارزه با کفر و شرک و نفاق را که جبهه متحد نظام استکباری دنیا را به وجود میآورند فصلی و مقطعی و محدود و محصور به عصر و زمان خاصی نمیدانست. مبتنی بر باور امام، جنگ ما با استکبار جهانی «جنگ عقیده است و جغرافیا و مرز نمیشناسد.»(صحیفه امام، ج 21، ص 88، 29/4/1367)، «جنگ حق و باطلی که تمام شدنی نیست»(صحیفه امام، ج 21، ص 284، 3/12/1367) و «این جنگ از آدم تا ختم زندگی وجود دارد» (همان) حضرت امام در تعیین این خط مشی اساسی و زیربنایی با قاطعیت و صراحت و صلابت با نفی نگاه های انحرافی اعلام مینماید:
"ملیگراها تصور کردند ما هدفمان پیاده کردن اهداف بینالملل اسلامی در جهان فقر و گرسنگی است. ما میگوییم تا شرک و کفر هست، مبارزه هست. و تا مبارزه هست، ما هستیم. ما بر سر شهر و مملکت با کسی دعوا نداریم. ما تصمیم داریم پرچم «لا اله الّا اللَّه» را بر قلل رفیع کرامت و بزرگواری به اهتزاز درآوریم." (صحیفه امام، ج1، ص 21، 15/2/1323) این خط مشی اساسی در اندیشه سیاسی امام خمینی نیز همچون دو اصل و خط مشی قبلی از تعالیم سیاسی قرآن کریم مایه میگیرد.
خداوند متعال میفرماید: «قاتلوهم حتی لاتکون فتنه» (با کفر و شرک و نفاق مقاتله و مبارزه کنید تا فتنه از روی کره زمین برطرف و مرتفع گردد) (بقره: 193) حضرت امام با استناد به این آیه شریفه و در شرح آن میفرمایند:
"اینهایی که گمان میکنند که اسلام نگفته است «جنگ جنگ تا پیروزی"، اگر مقصودشان این است که در قرآن این عبارت نیست، درست میگویند، و اگر مقصودشان این است که بالاتر از این با زبان خدا نیست، اشتباه میکنند. قرآن میفرماید: قاتِلُوهُمْ حَتّی لاتَکُونَ فِتْنَة، همه بشر را دعوت میکند به مقاتله برای رفع فتنه؛ یعنی «جنگ جنگ تا رفع فتنه در عالم»(صحیفه امام، ج 19، ص 112، 20/9/1363)
*آیا راهبرد تهاجمی در مقابله با استکبار جهانی در حرکت امام اصلی ترین عاملی بود که انقلاب را شکل داد؟
بله، یکی دیگر از شاخصههای قابل توجه در گفتمان استکبارستیزی، تهاجمی بودن آن است. بدان معنا که برای مقابله با استکبار جهانی باید طرحریزی کرد و همه راهها و ایدهها را مورد بررسی قرار داد. شیوه مبارزه انفعالی و آرایش دفاعی در برابر استکبار نه تنها مناسب نیست، بلکه اندیشهای که نابودی استکبار را در سر میپروراند، حتماً نیازمند اتخاذ استراتژی تهاجمی است. با همین نگاه حضرت امام(ره) از شکلگیری هسته مقاومت در جهان چنین سخن میگوید: «بسیج تنها منحصر به ایران اسلامی نیست، باید هستههای مقاومت را در تمامی جهان بهوجود آورد و در مقابل شرق و غرب ایستاد» (صحیفه امام، ج 21، ص 195، 2/9/1367) ایشان در جایی دیگر از راه اندازی «بسیج بزرگ سربازان اسلام» چنین سخن میگوید: «امروز جهان تشنه فرهنگ اسلام ناب محمدی است و مسلمانان در یک تشکیلات بزرگ اسلامی رونق و زرق و برق کاخهای سفید و سرخ را از بین خواهند برد.» (صحیفه امام، ج 21، ص 88، 29/4/1367)
آیا مبارزه با استکبار بر اساس تکلیف الهی می باشد؟
شاخصه دیگر در دکترین استکبارستیزی حضرت امام امید به پیروزی همیشگی جبهه حق و عدم شکست در میدان مبارزه با استکبار است. مبتنی بر باور امام، ما مکلف به انجام وظیفهایم و نتیجه فرع آن است (صحیفه امام، ج 21، ص 284، 3/12/1367)
*در جای جای سخنان امام(ره) ما می بینیم، محور مبارزه با استکبار جهانی، مستضعفان هستند، خوب چرا مستضعفین محور اصلی این مبارزه هستند؟
در نگاه حضرت امام(ره) بخش عمده اردوگاه جبهه مبارزه با استکبار جهانی را تودههای محروم و مستضعف که از رفاه و آزادی برخوردار نبودهاند، تشکیل خواهند داد. چرا که رفاهطلبی و مبارزه در این نگاه قابل جمع نبوده و مرفهان بیدرد در اردوگاه جبهه حق جای ندارند. حضرت امام(ره) این حقیقت را چنین شرح میدهند:
"ملت عزیز ما که مبارزان حقیقی و راستین ارزشهای اسلامی هستند، به خوبی دریافتهاند که مبارزه با رفاهطلبی سازگار نیست؛ و آنها که تصور میکنند مبارزه در راه استقلال و آزادی مستضعفان و محرومان جهان با سرمایهداری و رفاهطلبی منافات ندارد با الفبای مبارزه بیگانهاند. و آنهایی هم که تصور میکنند سرمایهداران و مرفهان بیدرد با نصیحت و پند و اندرز متنبه میشوند و به مبارزان راه آزادی پیوسته و یا به آنان کمک میکنند آب در هاون میکوبند. بحث مبارزه و رفاه و سرمایه، بحث قیام و راحتطلبی، بحث دنیاخواهی و آخرت جویی دو مقولهای است که هرگز با هم جمع نمیشوند. و تنها آنهایی تا آخر خط با ما هستند که درد فقر و محرومیت و استضعاف را چشیده باشند. فقرا و متدینین بیبضاعت گردانندگان و برپادارندگان واقعی انقلابها هستند."(صحیفه امام، ج 21، ص 87، 28/2/1359)
مبارزه با استکبار جهانی نیازمند یک نیرو و ساز و برگ جنگی هست، امام در مقدمه شروع کار چگونه توانست این ساز و برگ را تهیه کند؟
حضرت امام خمینی بهمنظور تعیین یکی از اصول و خط مشیهای اساسی برای مبارزه با استکبار جهانی اعلام مینماید: «ما اگر قدرت داشته باشیم تمام مستکبرین را از بین خواهیم برد» (صحیفه امام، ج 6، ص 499، 17/1/1358) این اصل برای مبارزه با قدرتهای استکباری جهان از اصول و مبانی قرآنی و تعالیم مربوط به تقابل با جبهه کفر و شرک و نفاق در هر عصر و زمان سرچشمه میگیرد. چنانکه خداوند متعال در قرآن کریم جبهه توحید را مخاطب قرار میدهد و اینگونه به خیزش و جهاد قهرآمیز با مستکبران زمین فرا میخواند: «و اعدوا لهم ماستطعتم من قوه و من رباط الخیل ترهبون به عدو الله و عدوکم» (هرچه در توان دارید بسیج کنید، تا با این [تدارکات] دشمن خدا و دشمن خودتان را بترسانید) (انفال: 60)
*آیا مبارزه با استکبار جهانی در اندیشه امام(ره) یک مبارزه مقطعی است یا این مبارزه تا آخر ادامه دار است؟
حضرت امام در تعیین استراتژی و خط مشی مبارزه با استکبار اولین اصلی که مورد توجه قرار میدهند این است که تا قدرتهای سیطره جو و مستکبر جهان به اضمحلال و انقراض درنیایند محال است که صلح و آرامش و سلامت و سعادت در کره ارض حاکم گردد و محرومان و به بند کشیده شدگان به حقوق الهی خود نائل آیند و به وراثت زمین برسند. ایشان در بیاناتی اشاره دارند: «سلامت و صلح جهان بسته به انقراض مستکبرین است و تا این سلطهطلبان بیفرهنگ در زمین هستند مستضعفان به ارث خود که خدای تعالی به آنها عنایت فرموده است نمیرسند.» (صحیفه امام، ج 12، ص 144، 19/11/1358)
ایشان در ماجرای حمله به هواپیمای مسافربری ایران توسط ناو آمریکایی میفرمایند: «مردم آزاده جهان همیشه از ابرقدرتها خصوصاً آمریکای جنایتکار صدمه دیدهاند و تا عزم خود را برای رویارویی با کفر و شرک جهانی و آمریکای سلطهگر جزم ننمایند، هر روز شاهد جنایتی تازه خواهند بود.» (صحیفه امام، ج 2)
انتهای پیام/
]
ارسال دیدگاه