اخبار داغ

یادداشت؛

تأثیر عوامل روانی در آینده بورس

تأثیر عوامل روانی در آینده بورس
یکی از اصلی ترین عوامل شروع روند ریزشی و ادامه‌دار بودن شاخص بورس، تزریق دید منفی به بازار بود که همان «تاثیر عوامل روانی» است و متاسفانه این نکته مهم که تاثیر بسزایی در بازار می‌گذارد، همچنان نادیده گرفته می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ صعود کوتاه‌مدت و نزول شدید شاخص بورس در دوره‌ای طولانی، طی سال 92 و 93 یکی از بدترین اتفاقات بازارسرمایه را رقم زد؛ به‌طوری‌که امروزه بسیاری از اقتصاددانان با نگرانی، تجربه آن‌سال‌ها را به سرمایه‌گذاران امروز گوشزد کرده و هشدار می‌دهند. برای نگاه دقیق‌تر، نیم‌گاهی به آن سال‌ها می‌اندازیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

یکی از اصلی ترین عوامل شروع روند ریزشی و ادامه‌دار بودن آن، تزریق دید منفی به بازار بود که همان «تاثیر عوامل روانی» است. 
متاسفانه این نکته مهم که تاثیر بسزایی در بازار می‌گذارد، همچنان نادیده گرفته می‌شود. 
از سوی دیگر باید در نظر بگیریم که بسیاری از رخ‌دادها پس از طی یک بازه زمانی، تاثیرش را روی بورس می‌گذارد. برای مثال می‌توان به شوک ارزی سال 91 اشاره کرد که در بازار سرمایه 92 خود را با بهبود روند شاخص نشان داده و باعث روند صعودی شد اما این روند به دلایل مختلفی پشتوانه مناسبی نداشت.

,
,
,

قبل از ریزش شاخص در آن سال‌ها، عده‌ای از کارشناسان اقتصادی پیش‌بینی چنین‌چیزی را ارائه کرده بودند. این پیش‌بینی در راستای رکود اقتصادی سال 91 صورت پذیرفته بود که تاکید داشت بورس بدون پشتوانه درست، روند صعودی پیدا کرده، پس ریزش خواهد کرد.

,

نگاه یک‌سویه به افزایش نرخ ارز و جای خالی ‌تحلیلِ دیگر عواملِ موثر بر سودآوری بنگاه‌ها، بسیاری از سرمایه‌گذاران را گمراه کرد! به طبع، زمانی که رشد اقتصادی کشور منفی است، رشد صعودی شاخص بورس جای تأمل دارد.
تورم هم از دیگر عواملی بود که در آن‌سال‌ها با توجه به سیل صف خریدارانِ سهام شرکت‌های مرتبط با ارز(مثلا تولیدکنندگان مواد خام و صنایع صادراتی)، درست تحلیل نشد. افزایش نرخ تورم در میان مدت، رشد شاخص را در سال 92 تا حد زیادی خنثی کرد و روند اصلاحی شروع شد.
همچنین اکثر سهامداران، به جَوی که می‌توانست تغییر دولت به وجود آورد دل خوش کرده و امیدوار بودند که حمایت‌های بیشتری از بورس شود.
در همین راستا بدنیست در پستوی ذهن خود افرادی در بازار را درنظر بگیریم که در مواقع مختلف منابع مالی‌شان را به صورت ناگهانی وارد حوزه‌های گوناگونی کرده و باعث نوسانات گسترده می‌شوند.

,
,
,
,

در این راستا اما به برخی نکات، کمتر توجه شده است... جهش ارزی در آن‌سال‌ها رخ داد اما قیمت جهانی کالاها نیز بسیار بالا بود در حالی که باتوجه به افزایش نقدینگی، قیمت جهانی کالا در حال حاضر(به نسبت) کمتر است. همچنین ورود نقدینگی تازه‌واردها در آن موقع (طبق بررسی‌ها) در کنار افزایش سود بانکی با ثبات سود بانکی (و حتی کاهش آن) اکنون زیاد قابل مقایسه نیست. در همین رابطه، بهتر است به این مورد توجه شود که نرخ ارز دولتی و آزاد، اکنون در مقایسه با سال 92 و نیز نسبت قیمت به درآمد (P/E) تناسب درست‌تری با یکدیگر دارند.

,

نویسنده: محمد مولوی

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه