اخبار داغ

راویان فداکاری‌های این روزها چه کسانی هستند؟

خبرنگاران؛ افسرانِ رسانه‌ای جبهه مبارزه با کرونا/ آوینی‌های دهه نود دیده شوند

خبرنگاران؛ افسرانِ رسانه‌ای جبهه مبارزه با کرونا/ آوینی‌های دهه نود دیده شوند
در ایام مبارزه با کرونا، درحالی‌که ارگان‌ها و نهادها از همدیگر و از کادر درمان تجلیل و تقدیر کردند،خبرنگاران، با حضور در صف اول و گاهی جلوتر از پزشکان؛ غریبانه اخبار مربوط به کووید19 را منعکس کردند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شیرازه، شاید بتوان گفت خبرنگاران، هم‌رزم مدافعان سلامت و سربازان خط دوم مقابله با کرونا هستند که علیرغم پروتکل‌های اعلامی و ابلاغی سازمان بهداشت جهانی و ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر خانه نشینی مردم جامعه، با کار شبانه‌روزی،طی این مدت به دنبال آگاهی بخشی عمومی و اجتماعی بودند. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شیرازه,
این روزها و با آغاز فعالیت های اجتماعی احتمالا دیگر کمتر کسی یادی از افرادی بکند که چندماه در خط مقدم مبارزه با کرونا نقش آفرینی کردند، اما اسمی از آنها برده نشد، جهادگران عرصه خبر که با تمام توان و با حداقل امکانات، اتفاقات و هشدارهای کرونایی را در قالب گزارش خبری، فیلم  و عکس ارائه دادند و برای آگاهی بخشی به مردم از هیچ تلاشی فروگذاری نکردند.
,
 
,
خبرنگاران در این برهه حساس از پیشگامان مبارزه با این ویروس  مانند کادر درمان، پرستاران و سختی هایشان، تلاش مضاعف بخش تولید، دستان خالی کارگران، بازار کساد شب عید و خیلی دیگر از مطالب نوشتند تا به قول خودشان راه خلاصی از دست این بیماری و تبعات آن پیدا شود.
,
 
,
, ,

ابتلای ۱۹ خبرنگار به کرونا 

, ابتلای ۱۹ خبرنگار به کرونا ,
شیوع ویروس کرونا تمامی دنیا را درگیر خود کرده است. در این میان برخی مشاغل همچون کادر درمانی و پزشکی در خط مقدم مبارزه با کرونا قرار دارند، اما در این میان از نقش خطیر اهالی رسانه و خبرنگاران در تامین آرامش روانی مردم نیز نباید غافل شد.
,

سیدمهرداد سیدمهدی، رئیس خبرگزاری صدا و سیما، با انتشار توئیتی در همین زمینه به تلاش وافر خبرنگاران این خبرگزاری اشاره و از آمار شمار ابتلا به این ویروس خطرناک در بین اهالی صداوسیما و خبرنگارانش گفت.

,

سیدمهدی نوشت: «همکاران من درحالی که هنوز از فضای انتخابات بیرون نیامده بودند در خط مقدم اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی درخصوص کرونا قرار گرفتند. بارها تا دل خطر یعنی بخش مراقبت‌های ویژه هم رفتند. برای ۱۹ نفر از همکارانم در خبرگزاری صدا و سیما که مبتلا به کرونا شده اند شفای عاجل مسئلت دارم.»

,
, ,
 
,
آوینی دهه نود 
, آوینی دهه نود ,

شباهت‌های دهه ۶۰ و دهه ۹۰ در ایران واضح و مشخص است. رهبر انقلاب هفته گذشته مطالبه کردند که آوینی‌ها برای بازتاب مقاومت و همدلی ایرانی‌ها در دهه ۹۰ ورود پیدا کنند. آوینی که بود و چه کرد؟

,

سخنان رهبر انقلاب در ارتباط تصویری با ستاد ملی مقابله با کرونا حاوی یک نکته مهم بود. رهبری به صراحت گفتند که ثبت و ضبط مجاهدت‌های بی‌نظیر ملت ایران در عرصه مقابله با ویروس کرونا نیاز به یک آوینی دارد.

,

متن دقیق سخنان ایشان در این باره به این شرح است: "این یک مطالبه جدّی و یک آرزو است، ان‌شاءاللّه این آرزو برآورده بشود. کاش کسانی بتوانند مثل شهید آوینی روایت کنند این جهاد عظیم و عمومی را. همچنان که شهید آوینی با آن بیانِ شیرین و زیبا و اثرگذارِ خودش توانست جزئیّات جبهه را برای ما روایت بکند و آن را ماندگار بکند، کاش کسانی بتوانند این کار را بکنند، هم در گفتار و هم در نوشتار و هم در کارهای هنری و نمایشی‌ها و پدیده‌های هنری."

,
 
,
, ,

صراحت رهبر انقلاب در نام آوردن از اهالی رسانه و مستندساز مشهور دفاع مقدس یعنی شهید آوینی که بعدها با ابتکار خود رهبر انقلاب به سید شهیدان اهل قلم مشهور شد حاوی نکات برجسته و مهمی است که اهتمام و توجه جدی خبرنگاران و هنرمندانی که قصد ورود به این عرصه را دارند می‌طلبد.

,

این نکته از بیانات رهبر انقلاب اگر در کنار گلایه اخیرشان از ساخت ضعیف مستندهای گروه‌های جهادی قرار بگیرد آن وقت است که می‌شود به معنای دقیق‌تر اهمیت هنر روایت در نگاه رهبری پی برد. چند ماه پیش رهبر انقلاب در سخنانی که به صورت عمومی پخش و منتشر شد از ساخت ضعیف مستندهایی که درباره گروه‌های جهادی و فعالیت‌هایشان ساخته شده است انتقاد کرده و خواستار ورود هنرمندانه‌تر و جدی‌تر خبرنگاران و مستندسازان به این عرصه شده بودند.

,
درخشش استان‌ها در فعالیت‌های رسانه‌ای
, درخشش استان‌ها در فعالیت‌های رسانه‌ای,

اهالی فرهنگ، هنر و رسانه استان های مختلف هم در ایام مبارزه با شیوع کرونا، در زمینه اطلاع‌رسانی ابعاد مختلف بیماری، راه‌های پیشگیری و دعوت مردم به پویش «در خانه بمانیم»، سهم خود را در مهار بحران کرونا ایفا کرده‌ بودند و این تلاش‌ها چه در حوزه فعالیت شبانه‌روزی رسانه‌های استان و چه ابتکارهای جدید همچون اجرا و پخش آنلاین تئاتر و... ادامه دارد و در همین راستا هم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در قالب نامه‌ای رسمی، از شورای اطلاع رسانی استان ها و زور آزمایی اهالی فرهنگ، ادب و هنر با کرونا تقدیر کرد.

,

در همین رابطه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با قدردانی از فعالیت‌های اهالی فرهنگ، هنر و رسانه استان در مقابله با کرونا اعلام کرد: روزانه و به‌صورت مستمر اخبار و محتوای چندرسانه‌ای با هدف مقابله با ویروس کرونا تولید و با همراهی ستاد مدیریت بیماری کرونا در استان فارس و رسانه‌های رسمی در اختیار مردم قرار گرفته است.

,

به گفته صابر سهرابی، افزون بر ۲۰۰ نوع محتوای آموزشی و اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی تا پایان اسفندماه با هدف شکستن زنجیره شیوع کرونا در استان فارس تولید شده و ۱۸۰۰ نوع محتوا نیز از ابتدای فروردین تا ۱۸ فروردین ماه در فضای مجازی در اختیار کاربران قرار گرفته است.

,
 
,
, ,
 
,

دبیر شورای اطلاع رسانی استان فارس اظهار داشت: هماهنگی با ۹ روزنامه‌، ۱۰ خبرگزاری‌ و ۷۴ پایگاه‌ خبری استان به منظور فرهنگ‌سازی از طریق تولید و انتشار محتوا درباره بیماری کرونا و پیشگیری از آن و ایجاد امیدآفرینی و روحیه نشاط، همچنین راه‌اندازی پویش‌های مجازی، تولید بیش از یک هزار و ۶۹ خبر و گزارش با موضوع مبارزه با کرونا توسط رسانه‌های استان از دیگر اقدامات صورت گرفته در فارس بوده است.

,
ایستاده در غبار
, ایستاده در غبار,

اما در این میان، اهالی فرهنگ، هنر و رسانه، شاید بیشتر از دیگر اقشار آسیب دیده و شاهد حمایت مورد توجهی هم نشده نبودند. در اواسط فروردین ماه بود که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به صورت رسمی و در اخبارهای سراسری اعلام کرد که وزارت ارشاد، حق بیمه سه ماهه اول سال 99 برای اعضای صندوق حمایت از هنرمندان، روزنامه نگاران و نویسندگان را دولت پرداخت می کند؛ اما امروز که از نیمه خرداد هم گذشته ایم، این قشر با مراجعه به مراکز درمانی، متوجه عدم پرداخت حق بیمه شده و آنها که برایشان ضرورت داشته، خود مجبور به پرداخت حق بیمه شده اند و خبری از این حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست.

,

این حمایت هم در صورتی است که فرد، عضو این صندوق باشد که عضو شدنش هم مراحل سخت و طاقت فرسایی دارد؛ اما زیادند خبرنگاران و هنرمندانی که هنوز فرصت عضویت در این صندوق را نیافته و به صورت پاره وقت و حق التحریر، و گاها حتی تمام وقت در رسانه ای فعالیت کرده، و با شیوع کرونا، بیمه شان برای مدتی قطع، و یا اصلا تعدیل شده اند و دیگر نه حقوقی، نه بیمه ای، نه... .

,

متأسفانه در این میان، اهالی رسانه از همه بیشتر آسیب دیده اند، و بیشترین خدمت را هم بی مزد و منت انجام داده و به لحظه مردم را از آخرین اطلاعات و اخبار کرونا در کشور، استان ها، شهرها و حتی روستاها آگاه کردند و مردم، به واسطه فعالیت این خادمان ایران، راه های مبارزه و جلوگیری از شیوع این بیماری را آموختند و خدماتی که دستگاه ها و ارگان های مختلف ارائه می کنند، به اطلاع مردم رسید. اما کمترین توجه در این زمان، به این جان برکفان بود.

,

عکاسان خبری در سخت ترین شرایط، از مراکز درمانی و بیمارستان ها و خدمات کادر پزشکی و خادمان سلامت گزارش تهیه کردند و مسئولین و مردم با این گزارش ها از وضعیت جامعه آگاه تر شدند، آن زمان که همه مردم در قرنطینه به سر می بردند و کسی از منزلش، جز در مواقع ضروری، بیرون نمی آمد، خبرنگاران و عکاسان خبری در بیمارستان ها، در دل این خطر بزرگ، پابه پای کادر پزشکی و درمانی، خدمت می کردند و خدمات دیگران را به اطلاع عموم می رساندند، اما کسی به فکر این قشر معدود مظلوم و خادم نبود. ارگان ها از همدیگر برای خدماتشان به مردم تقدیر می کنند و رسانه، همه خدمات و تقدیرها را اطلاع رسانی می کند، اما این قشر، همیشه خود، مظلوم است و فدایی مردم؛ و حمایت از این قشر، فقط در حد توزیع ماسک و دستکش و مواد ضدعفونی کننده محدود شد، که البته آن هم به تعداد بسیار محدود که حتی جوابگوی یک هفته این قشر که شبانه روز در بحرانی ترین مناطق و مراکز شهر تردد می کنند، نیست.

,
 
,
, ,

سید غیاث الدین ملک حسینی، قائم مقام خانه مطبوعات و رسانه های استان فارس در گفتگو با خبرنگار شیرازه، در پاسخ به فعالیت های این مرکز صنفی اهالی رسانه در ایام مبارزه با کرونا، به پیگیری های این مجموعه با اداره کل تامین اجتماعی برای همکاری با رسانه ها جهت تعطیل نشدن دفاتر رسانه ها به دلیل بسته بودن اشاره کرد و گفت: دوست داشتیم خدماتی ارائه دهیم، اما خدمات برای این قشر، به صورت کلی و از تهران می باشد، اگرچه ما هم با تلاش بسیار، بسته های بهداشتی شامل ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی کننده تهیه کردیم که به زودی در اختیار خبرنگاران و عکاسان خبری قرار خواهد گرفت.

,
, ,

محمود شبان، دبیر انجمن صنفی خبرنگاران و عکاسان شیراز نیز در گفتگو با خبرنگار ما، با یادآوری اینکه این انجمن هم همچون بیشتر مراکز دیگر، نیمه تعطیل بود، اظهار داشت: مسئولین انجمن اما فعالیت های روزانه شان را تعطیل نکردند و پیگیر امور کار خبرنگاران و عکاسان خبری بودند.

,

وی عمده ترین مشکل این قشر را تعلیق و تعدیل خبرنگاران و عکاسان خبری دانست و گفت: با بیانیه و تشکیل جلسات متعدد با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیز استانداری، به حمایت از همکاران پرداختیم که خوشبختانه موثر هم واقع شد و تعدیل ها تا حدود زیادی منتفی شد و البته این خدمت همچنان ادامه دارد.

,
, ,

دبیر انجمن صنفی خبرنگاران و عکاسان شیراز تأکید کرد: با حمایت و رایزنی های انجمن صنفی عکاسان و خبرنگاران شیراز، از نیروهای عکاس و خبرنگار در شیراز کسی تعدیل نشد و همه به کارشان برگشتند، اگرچه از اقشار دیگر مرتبط با رسانه، تعدیل هایی را شاهد بودیم.

,

شبان به خدمات دیگر این انجمن صنفی اشاره کرد و اظهار داشت: بحث پیگیری معیشت خبرنگاران، با توجه به بیکاری نیروهای حق التحریر در قرنطیه، و نداشتن عایدی خاصی در این ایام، از دیگر خدماتی بود که انجمن صنفی پیگیری کرد؛ چرا که این قشر هم مثل خیلی از اقشار دیگر، در مدت قرنطینه فعالیت خاصی نداشتند؛ ضمن اینکه این قشر، متولی خاصی هم در این ایام نداشتند، اگرچه در مواقعی که نیاز نیست، متولیان زیادی اعلام حضور می کنند.

,

دبیر انجمن صنفی خبرنگاران و عکاسان خبری شیراز با بیان اینکه ما اسم بسته های تهیه و توزیع شده میان خبرنگاران را بسته معیشتی یا حمایتی نمی گذاریم، بلکه آن را سهمیه این قشر می دانیم، تصریح کرد: با توجه به اینکه این انجمن در شیراز 80 عضو دارد، از طریق اداره صمت استان بسته هایی را تهیه و میان هم اعضای انجمن و هم بالغ بر 20نفر غیرعضو، اما فعال در عرصه رسانه توزیع کردیم.

,

وی یادآور شد: در ایام مبارزه با کرونا، هیچکدام از رسانه های شیراز، تعطیلی غیر مورد نداشتند و کارشان را طبق روال عادی انجام می دادند؛ اگرچه بعضا به صورت دورکاری انجام می شد.

,

شبان به توزیع بسته های معیشتی میان خبرنگاران از طریق اداره ارشاد اشاره کرد و گفت: من شخصا به این کار اعتراض داشتم، چراکه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی باید در این موارد، همه نیروها را مدنظر قرار دهد، نه اینکه فقط عده ای خاص مدظر قرار بگیرند؛ اگرچه این اقدام که بسته ها را در خانه افراد مورد نظر تحویل دادند، قابل تقدیر است.

,

وی گفت: در توزیع بسته های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، با رصدی که داشتم، حساب و کتاب خاصی را متوجه نشدم و ظاهرا به صورت رندم انتخاب شده بودند، و اینکه تعداد زیادی را قلم گرفته بودند، جای گلایه را باقی گذاشت.

,

بسیج در صحنه

, بسیج در صحنه,

اما یکی از ارگان هایی که در این راستا به حمایت اهالی رسانه شتافت، بسیج رسانه بود. بسیج رسانه سپاه فجر فارس با آغاز شیوع کرونا، بسته های بهداشتی و معیشتی را میان اهالی رسانه توزیع کرد.

,

مصطفی اژدری، رئیس سازمان بسیج رسانه فارس در این رابطه اظهار داشت: شیوع ویروس کرونا موجب بروز آسیب‌های بسیاری به اصناف و اقشار مختلف مردم شد و یکی از مشاغلی که به دلیل شیوع کرونا، دچار آسیب‌های جدی شد، حرفه خبرنگاری بود.

,
 
,
, ,

وی افزود: با شیوع این ویروس، هم سلامت خبرنگاران و اصحاب رسانه به خطر افتاد و هم به دلیل اینکه بسیاری از خبرنگاران و عکاسان به‌صورت حق‌التحریری فعالیت می‌کنند، با تعطیل شدن بسیاری از برنامه‌های تجمعی به‌دلیل شیوع کرونا، بحث معیشت آنان نیز دچار آسیب شد.

,

اژدری اظهار داشت: در این راستا سازمان بسیج رسانه با توجه به رسالت ذاتی خویش برای حمایت تمام قد از اصحاب رسانه ورود پیدا کرد و در گام نخست و ابتدای امر بسته‌های بهداشتی را میان اصحاب رسانه که در ایام شیوع کرونا در کنار مدافعان سلامت، حضور تمام و کمالی داشته و تلاش کرده‌اند تا زحمات و ایثارگری‌های کادر درمان را به‌بهترین شکل ممکن منتشر کنند و از این طریق روحیه امیدواری و ایثار را به جامعه بدمند، توزیع کرد.

,

رئیس سازمان بسیج رسانه فارس ادامه داد: بعد از آن، بحث حمایت از اصحاب رسانه و خبرنگاران و عکاسانی بود که در ایام شیوع کرونا و هنگام پوشش اخبار ممکن بود دچار حادثه شوند که برای این منظور تسهیلاتی در نظر گرفته شد بدین ترتیب که اگر یکی از اصحاب رسانه در جریان تهیه خبر، گزارش، عکس و ...مرتبط با ویروس کرونا در بیمارستان‌ها، ورودی و خروجی شهرها و...، ولو به‌صورت جزئی دچار حادثه شود، حتماً پیگیری‌های پرداخت غرامت به آنان را دنبال می‌کنیم.

,

وی، سومین گام بسیج رسانه را برای حمایت از اصحاب رسانه توزیع بسته‌های معیشتی برشمرد و گفت: در این راستا بسته‌های کمک معیشتی شامل برنج، گوشت، روغن، رب، ماکارونی و خرما و همراه با بسته‌های بهداشتی نیز میان اصحاب رسانه فارس توزیع شد.

,
 
,
, ,

اژدری در پایان تأکید کرد: سپاه فجر و سازمان بسیج فارس همواره قدردان زحمات و تلاش‌های شبانه‌روزی اصحاب رسانه به‌عنوان مدافعان اصلی جنگ نرم و حفاظت از آرمان‌های انقلاب اسلامی هستند و در این راستا همواره حمایت‌های خود را از این قشر زحمت‌کش انجام خواهند داد.

,

بر پایه این گزارش دستگاه‌های ارزیاب می‌بایست فارغ از هرگونه روال فرسایشی و بروکراسی اداری، ضرر و زیان تعطیلی رسانه‌های مکتوب را بررسی و با توزیع بسته‌های حمایتی و معیشتی، گوشه‌ای از فشارهای بر رسانه‌ها را جبران کنند، تقویت اصحاب رسانه به‌عنوان یکی‌از مهم‌ترین ابزارهای فرهنگی، سد مستحکمی در برابر نفوذ دشمن خواهد بود.

,
 
,
انتهای پیام/
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه