اخبار داغ

مدیر کارگروه تعلیم و تربیت قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه قزوین :

کم‌کاری مسئولان و نبود امکانات اصلی‌ترین عامل مهاجرت روستاییان/ سپاه قزوین برای جوانان روستایی اشتغال‌زایی می‌کند

کم‌کاری مسئولان و نبود امکانات اصلی‌ترین عامل مهاجرت روستاییان/ سپاه قزوین برای جوانان روستایی اشتغال‌زایی می‌کند
جواد رجبی گفت: کم‌کاری مسئولان و عدم وجود امکانات مناسب آموزشی را می‌توان اصلی‌ترین دلایل مهاجرت روستاییان دانست. از مسئولین می‌خواهیم تا در راستای حل نیازهای مردم و کمک به رشد دانش‌آموزان و افراد با استعداد تلاش کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  صبح‌ قزوین؛ قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه چندی است علاوه بر ارائه‌ی خدمات در حوزه‌های مختلف در تلاش است تا با شناسایی و تشخیص نیازها و مشکلات مناطق محروم روستایی در راستای تحقق نیازها و حل مشکلات این روستاییان گام بردارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,   صبح‌ قزوین,

این قرارگاه که با هدف اجرای فرمان مقام معظم رهبری درخصوص آبادانی هزار نقطه‌ی محروم پای کار آمده؛ می‌کوشد تا با ایجاد انگیزه و امید در مناطق محروم روحیه‌ی خودباوری را مجدد به مردم روستایی که امروزه بجای تولیدکننده صرفا مصرف‌کننده هستند تزریق کند و جایگاه و ارزش فراموش شده‌ی روستا را با ارائه‌ی خدمات احیا کند.

,

قرارگاه پیشرفت و آبادانی می‌کوشد تا فرهنگ خدمت‌کردن به مردم؛ آن هم بدون چشم‌داشت را در جامعه ترویج دهد و به مطالبات مردم مناطق محروم با مشارکت دستگاه‌های مربوطه و تلاش خود روستاییان پاسخ دهد.

,

در همین راستا تصمیم گرفتیم تا گفت‌وگویی با یکی از مسئولین قرارگاه پیشرفت و آبادانی درخصوص مشکلات حوزه‌ی روستایی و مناطق محروم داشته باشیم.

,

جواد رجبی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح‌ قزوین؛ درباره‌ی وجود برخی مشکلات حوزه‌ی روستایی و مناطق محروم اظهار کرد: یکی از وظایف کارگروه تعلیم و تربیت شناسایی استعدادهای دانش‌آموزان در حوزه‌های مختلف علمی، هنری و ورزشی است و ما موظفیم تا در مسیر رشد دانش‌آموزان بااستعداد تمام تلاش و نیروی خود را به کار ببریم.

,

عدم وجود امکانات تحصیلی عامل مهاجرت دانش‌آموزان روستایی به شهرها

, عدم وجود امکانات تحصیلی عامل مهاجرت دانش‌آموزان روستایی به شهرها,

وی افزود: یکی از دلایل مهاجرت روستاییان به شهر عدم وجود امکانات تحصیلی برای دانش‌آموزان است که این امر موجب مهاجرت خود دانش‌آموز یا مهاجرت خانواده‌ها به شهر می‌شود.

,

مدیر کارگروه تعلیم و تربیت قرارگاه پیشرفت‌ و آبادانی سپاه استان قزوین بیان کرد: در خصوص مسئله‌ی مهاجرت دانش‌آموزان به شهر و دوری فرزند از خانواده، ناخودآگاه مسائل مختلفی مطرح می‌شود که یکی از این مسائل جداشدن فرزندان از خانواده در سنین کم است که البته این موضوع آسیب‌های اجتماعی و روحی زیادی را به همراه دارد.

,

این مقام مسئول اذعان کرد: مسئله‌ی مهاجرت و دوری از خانواده تنها در خصوص دانش‌آموزان نیست؛ بلکه گاهی همسر یا پدر خانواده برای شغل مجبور است از روستا به شهر مهاجرت کند که در این جا باز هم مسائل مختلفی اعم از خلأ‌های عاطفی و یا واگذارشدن مسئولیت‌های مختلف به بانوان در خانواده ایجاد می‌شود که به نوبه‌ی خود تاثیرات ناهنجاری را می‌تواند به همراه داشته باشد.

,

وی درخصوص علت مهاجرت روستاییان به شهر گفت: کم‌کاری، کم بینی مسئولین و عدم وجود امکانات مناسب آموزشی را می‌توان اصلی‌ترین دلایل مهاجرت مردم دانست.

,

این مقام مسئول ابراز کرد: درخواست ما از مسئولین فراهم کردن امکانات جامع برای مردم روستا نیست؛ اما از آن‌ها می‌خواهیم تا در راستای حل نیازهای مردم و کمک به رشد دانش‌آموزان و افراد با استعداد تلاش کنند.

,

وی بیان کرد: به طور مثال در روستای علی‌آباد چوقور طارم، دانش‌آموز کلاس پنج ابتدایی بدون امکانات توانسته رتبه‌ی دوم رشته ورزشی دو و میدانی در استان و رتبه‌ی پنجم این ورزش را در سطح کشور به دست بیاورد؛ اما متاسفانه ادارات و دستگاه‌های مربوطه هیچگونه حمایتی مبنی بر رشد و پیشرفت این دانش‌‌آموز انجام نمی‌دهند.

,

رجبی تصریح کرد: نخبگان روستایی که بدون آموزش و مربی در حوزه‌های ورزش تنیس، تیراندازی و یا حوزه‌ی نقاشی، ادبیات و شعر توانسته‌اند رتبه‌های استانی و کشوری را کسب کنند، نیازمند حمایت مسئولان هستند زیرا اگر زمینه‌ی رشد نوجوانان و جوانان فراهم شود آنها در سال‌های متوالی می‌توانند نام‌آوران تیم ملی و یا جزو هنرمندان فرهیخته کشور باشند.

,

وی ادامه داد: طبق رایزنی‌های انجام شده اقدامات کوچکی برای آموزش نخبه‌های روستایی انجام شده‌است؛ اما پرورش نخبه با توجه به امکانات موجود، کار دشواری است و به مراتب همکاری و حمایت مسئولین را می‌طلبد.

,

رجبی تصریح کرد: نمایندگان مجلس می‌توانند برای حمایت از این آینده‌سازان طرح و قانونی در خصوص عدالت آموزشی و امکاناتی در مجلس ارائه دهند تا حداقل از این نخبگان در روستا حمایت شود.

,

مدیر کارگروه تعلیم و تربیت قرارگاه پیشرفت‌ و آبادانی تاکید کرد: بیشتر دانش‌آموزان نخبه‌ی روستایی در استان جزو اقشار و خانواده‌های مستضعف محسوب می‌شوند که حتی توانایی مالی برای مهاجرت به شهر را هم ندارند و ممکن است شرایط ادامه‌ی تحصیل را هم نداشته باشند.

,

نخبگان روستایی نیازمند حمایت مسئولان هستند

, نخبگان روستایی نیازمند حمایت مسئولان هستند,

وی افزود: بسیاری از دانش‌آموزان روستایی بدون سپری کردن کلاس‌های کنکور با رتبه‌های خوب در دانشگاه فرهنگیان مشغول تحصیل شدند که این نشان می‌دهد دانش‌آموزان مناطق محروم از سطح هوشی بالایی برخوردارند اما متاسفانه قربانی تصمیمات ناکارآمد برخی مسئولین شدند که در این مورد درخواست ما از آموزش و پرورش اعزام نیروهای معلم متخصص، برگزاری کلاس‌ها و اهدای کتب کنکوری به مناطق محروم است.

,

این مقام مسئول گفت: قرارگاه پیشرفت و آبادانی تا حدودی در راستای مشکلات دانش‌آموزان گام برداشته است اما هدف ما یک تلاش سه جانبه از سوی خانواده‌ی دانش‌آموزان، قرارگاه پیشرفت و آبادانی و دستگاه متولی است.

,

وی تاکید کرد: البته تنها راه حل برطرف کردن مشکلات روستایی کمک مالی نیست؛ چراکه گاهی دستگاه‌های متولی با معرفی یک مربی و فراهم کردن شرایط تحصیل می‌توانند نقش بزرگی در آینده‌ی دانش‌آموزان داشته باشند.

,

این مقام مسئول درباره‌‎ی اهداف قرارگاه پیشرفت و آبادانی در روستاهای محروم عنوان کرد: یکی از اهداف قرارگاه پیشرفت و آبادانی طبق بیانات رهبر معظم انقلاب، رسیدن به تمدن اسلامی است و گام اول این هدف از روستاها آغاز می‌شود.

,

وی تصریح کرد: آبادانی روستاها و ایجاد اشتغال یکی از راه‌هایی است که قرارگاه پیشرفت‌ آبادانی در مسیر تحقق آن درحال حرکت است.

,

رجبی گفت: بیشتر روستاهایی که در گذشته بدون نیاز به شهر، اقلام مورد نیاز خود را برطرف می‌کردند و در راستای تولیدات نقش بسزایی داشتند امروزه به سوی مصرف‌گرایی متمایل شدند و طبق آمار در فاصله‌ی زمانی کوتاه مدت بسیاری از روستاها به دلیل‌ مهاجرت خالی از سکنه شدند.

,

وی ادامه داد: یکی از وظایف قرارگاه پیشرفت و آبادانی ایجاد امکانات مورد نیاز مردم روستا توسط خود مردم است به گونه‌ای که قرارگاه با شیوه‌ی اجرای طرح ماهی ‌آزاد در نظر دارد تا برخی مشکلات روستایی که موجب مهاجرت مردم روستا به شهر و تغییر روند تولید کننده به مصرف کننده می‌شود را برطرف کند.

,

مدیر کارگروه تعلیم و تربیت سپاه استان اذعان کرد: اجرای طرح ماهی آزاد که اشاره به سبک زندگی ماهی آزاد دارد؛ ایده‌ای است که توسط قرارگاه در برخی مناطق اجرا شده است.

,

وی ادامه داد: با توجه به زندگی ماهی آزاد می‌بینیم که این ماهی‌ها اوایل زندگی خود را در رودخانه‌ها سر می‌کنند سپس به سوی دریا حرکت کرده و دوران بزرگسالی خود را آنجا سپری می‌کنند؛ پس از آن دوباره به رودخانه بازمی‌گردند تا در آنجا تخم‌ریزی کنند. آن‌ها معمولاً به همان رودخانه‌ای بازمی‌گردند که در آن زاده شده‌اند.

,

رجبی بیان کرد: هدف قرارگاه نیز در همین راستا است یعنی از روستاییان که حالا در شهر شاغل هستند یا مسئولیتی به عهده دارند؛ می‌خواهد تا برای ایجاد امکانات مورد نیاز روستا و برطرف‌کردن برخی مشکلات وارد عمل شوند و با ارائه‌ی خدمات مفید در زادگاه خود تاثیرگذار باشند.

,

اشتغال‌زایی قرارگاه برای 50 نفر از جوانان روستایی 

, اشتغال‌زایی قرارگاه برای 50 نفر از جوانان روستایی ,

این مقام مسئول بیان کرد: طرح ماهی آزاد در روستای بیرجند به مرحله‌ی اجرایی رسید و به نتایج خوبی هم منتهی شد. بسیاری از مردم روستای بیرجند دچار فقر مالی و سوء تغذیه شدند و این درحالی بود که برخی از افراد مهاجر به شهر از موقعیت اجتماعی خوبی برخوردار بودند به همین منظور با فراخوان قرارگاه بسیاری از این افراد به عنوان خیّر وارد کارشدند.

,

وی افزود: مردم روستای بیرجند به علت فقر غذایی از سلامت دندان برخوردار نبودند و این درحالی بود که این روستا دندانپزشکان زیادی در دامن خود پرورش داده بود که با فراخوان قرارگاه خراسان جنوبی این دندانپزشک‌ها به عنوان خیّر پای کار آمدند و علاوه بر اجرای خدمات درمانی در روستا با تهیه‌ی تغذیه‌ی سالم به صورت روزانه در مدارس و تهیه‌ی لوازم التحریر برای دانش‌آموزان در راستای حل برخی از مسائل و مشکلات روستایی گام برداشتند.

,

این مقام مسئول گفت: البته کمک مردم شهرنشین به روستاهای خود، تنها در حوزه‌ی کمک مالی خلاصه نمی‌شود. برخی از اساتید و طلابی که اهل روستا بودند و بخاطر نبود امکانات به شهر مهاجرت کرده بودند به روستا بازگشتند و حالا در عرصه‌های مختلف به عنوان امام روستا یا مدرس مشغول فعالیت هستند.

,

وی درباره‌ی مشکلات مهاجرین روستایی به شهر عنوان کرد: بیشتر افرادی که از روستا به شهر مهاجرت کردند به دلایل مختلف با مشکلات نبود شغل یا شغل‌های روزمزد و حاشیه نشینی در اطراف شهرها مواجه هستند که این مسئله به نوبه‌ی خود یک آسیب اجتماعی محسوب می‌شود که قرارگاه برای حل این مسئله و مهاجرت معکوس اقدامات خوبی انجام داده‌است.

,

رجبی تصریح کرد: قرارگاه پیشرفت و آبادانی برای افراد مهاجری که در شهر دچار مشکلات شغلی و مسکن شده‌اند اما به شغل اجداد خود پایبند بودند به عنوان موتور محرک وارد عمل شد و تلاش کرد تا فرد، مجدد در عرصه‌ی شغلی پیشینیان خود فعالیت‌های چشم‌گیری داشته باشند و حتی در مواردی شرایط اشتغالزایی را برای سایر افراد روستایی فراهم کنند.

,

وی گفت: قرارگاه پیشرفت و آبادانی برای 50 نفر از جوانان روستایی در حوزه‌های مختلف دامپروری، پرورش طیور، زنبورداری، تولید گیاهان دارویی و گل محمدی و صنایع دستی اشتغالزایی کرد و در نظر دارد این طرح را گسترده‌تر در سایر نقاط استان نیز اجرا کند.

,

این مقام مسئول در پایان گفت: مهاجرت معکوس مردم به روستا و حمایت افراد مسئول و خیری که در گذشته در روستاها زندگی می‌کردند زمینه‌ی خوبی برای ایجاد امید و انگیزه برای روستاییان است که اگر همکاری همه‌ی عوامل با آن همراه شود حوزه‌ی روستایی استان از قالب مصرف کننده به تولید کننده تبدیل می‌شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه