اخبار داغ

مدیر امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری مازندران:

آمریکا چشم دیدن اتحاد و همدلی میان ملت ایران و افغانستان را ندارد

آمریکا چشم دیدن اتحاد و همدلی میان ملت ایران و افغانستان را ندارد
غلامعلی کریم‌پور با بیان اینکه دشمنان چشم دیدن اتحاد و همدلی میان دو ملت ایران و افغانستان را ندارند، گفت: آن قدر ما با افغانی‌ها نزدیک هستیم و در مشکلات پشت یکدیگر هستیم که برخی‌ها چشم دیدن این ارتباطات نزدیک را ندارند و توطئه می‌کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ غلامعلی کریم‌پور در گفت و گو با خبرنگار بلاغ در واکنش به اتهام نژادپرستی به ایران در مورد مهاجران افغان از سوی امریکا، اظهار کرد: ما در سال گذشته بیش از یک‌هزار و 100 دانش آموز خارجه در مازندران داشتیم که 95 درصد آن‌ها از تبعه افغان بودند که دارای پدر افغانی و مادر ایرانی با تابعیت افغانستان هستند.

وی افزود: ما به این دانش‌آموزان، جدا از خدمات آموزشی، خدمات بیمه‌ای نیز می‌دهیم.

مدیر امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری مازندران خاطرنشان کرد: اگر این دانش‌آموزان دارای گذرنامه هستند که خودشان می‌توانند به تامین اجتماعی مراجعه و خدمات بیمه‌ای دریافت کنند و اگر کارت مهاجرت آمایش ما را دارند، از سوی ما طبق قرارداد انجام شده، تحت پوشش بیمه سلامت قرار می‌گیرند.

کریم‌پور ادامه داد: در حالی که استان مازندران جزو استان‌های ممنوعه برای تبعه افغان است اما با پیگیری‌هایی که انجام دادیم این استثنا را برای تبعه افغان قائل شدیم که بتوانند جز در مرکز استان، مشغول تحصیل در دانشگاه‌های سایر شهرهای استان شوند.

وی بیان کرد: بحث خدمات آموزشی به تبعه افغان در تمام مقاطع تحصیلی، کامل است و یک تبعه افغانی که در استان مازندران مشغول تحصیل است از همه خدماتی برخوردار است که یک مازندرانی برخوردار است و این در حالی است که ما هیچ پولی از این بابت دریافت نمی‌کنیم که در هیچ کشوری اینگونه نیست.

مدیر امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری مازندران عنوان کرد: مقام معظم رهبری نیز دستور دادند که در سطح ایران جز در استان‌های ممنوعه، حتی افغانی‌هایی که به صورت غیرقانونی در کشور حاضر هستند، کلیه خدمات آموزشی به فرزندان‌شان ارائه شود و از تحصیل باز نمانند.

کریم‌پور افزود: لذا بر این اساس، وزرات کشور به این دسته از دانش‌آموزان، کارت حمایت تحصیلی یک‌ساله می‌دهد تا از خدمات آموزشی برخوردار شوند و اینگونه خدمات در دنیا، نادر است.

وی متذکر شود: در کشور ما، حتی به تبعه غیرقانونی که بدون هیچ گذرنامه‌ای و از مرزها به صورت غیرقانونی وارد کشور شدند، خدماتی را ارائه می‌کند که در هیچ کجای دنیا، مرسوم نیست.

مدیر امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری مازندران اضافه کرد: در استان مازندران نزدیک به 3 هزار افغانی در مازندران مشغول زندگی هستند که دارای همسر و مادر ایرانی هستند و در استان به آن‌ها خدماتی نظیر آموزشی، بیمه‌ای، بهداشتی و اشتغال ارائه می‌دهیم و حدود 80 درصد آن‌ها حتی عوارضی بابت اشتغال به کار، پرداخت نمی‌کنند.

کریم‌پور یادآور شد: در دنیا مرسوم است که وقتی پروانه کار به یک خارجی می‌دهند، عوارض دولتی می‌گیرند اما ما از 80 درصد از این افرادی که مشغول به کار هستند، هیچ گونه هزینه‌ای دریافت نمی‌کنیم.

وی اذعان کرد: از سوی دیگر این تبعه از سایر خدمات عمومی و همچنین آب، برق، گاز و تلفن برخوردار هستند و هیچ مشکلی ندارند و محدودیتی در کشور برای آن‌ها وجود ندارد.

مدیر امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری مازندران در خصوص اتهام نژادپرستی ایران در برخورد با تبعه افغان، گفت: اصلا اینگونه نیست و این افراد دارند به صورت کاملا راحت و بی دغدغه در کشور زندگی می‌کنند و اتفاقاً مورد احترام مردم ما هستند.

این مقام افزود: در حال حاضر افراد تبعه افغانی که در استان در حال زندگی هستند و حدود یک میلیون افغانی که در کل کشور در حال زندگی هستند و تقریبا بیش از این تعداد هم به صورت غیر قانونی در کشور در حال زندگی هستند، هیچ مشکلی ندارند و دارند کار می‌کنند و از خدمات هم بهره مند هستند.

کریم‌پور تصریح کرد: بحثی که در امریکا میان سیاه و سفید وجود دارد مال امروز و دیروز نیست و سابقه‌اش به چند قرن بر می‌گردد و این ریشه در خیلی مسائل دارد اما در کشور ما چنین چیزی وجود ندارد و بین تبعه خارجی هم زبان ما با مردم ما چنین مشکلات و نژادپرستی وجود ندارد.

وی اضافه کرد: شاید برخی از تبعه مدعی باشند که گاه پیش می‌آید که ما تحقیر می‌شویم اما نه، این محتمل است که کسی که 40 سال در یک مملکت زندگی می‌کند همانند من ایرانی که اگر در کشور افغانستان زندگی کنم، این مسائل امکان حادث شدن و پیش آمدن وجود دارد.

مدیر امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری مازندران  اظهار کرد: این مسئله، به هیچ وجه در کشور عمومیت ندارد و خیلی از افغانی‌ها در کشور به راحتی زندگی می‌کنند، حتی ازدواج می‌کنند و ازدواج‌شان ثبت می‌شود و برای فرزندان‌شان هم بنا است با توجه به قانون جدید، تابعیت ایرانی انجام گیرد.

این مسئول با اشاره به تاریخ طولانی دوستی ایرانی‌ها با کشور افغانستان، خاطرنشان کرد: کشورهای ایران و افغانستان و تاجیکستان هم زبان هستیم و تاریخ مشترکی داریم و اگر به عقب بازگردیم، مشاهده می‌کنیم که همه ما در واقع یک کشور بودیم و دارای دولت مشترکی بودیم و خیلی از اندیشمندان و شعرای ما مشترک است.

کریم‌پور متذکر شد: هرات یکی از شهرهای بزرگ علمی بود و خواجه عبداالله انصاری از این دیار است، ناصر خسرو در کجا شعر می‌گفت، رودکی و بوعلی سینا از کجا هستند، ما در فلات ایران زندگی می‌کردیم و تاریخ ما را از هم جدا کرد، اما ما آن قدر با یکدیگر فرهنگ مشترک داریم که قابل شمارش نیست.

وی بیان کرد: حتی در دوران دفاع مقدس و حتی در دفاع از حرم، بسیاری از شهدای افغان داشتیم و به هنگام ایجاد درد، به کمک هم می‌شتابیم.

مدیر امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری مازندران عنوان کرد: حدود 40 سال است که میزبان ملت افغانستان هستیم و سعی می‌کنیم راحت باشند و امنیت داشته باشند و طبیعی است گاه برخی مشکلاتی هم پیش بیاید.

این مسئول متذکر شد: خیلی از تبعه افغانی که در ایران زندگی می‌کردند و اکنون در کشورهای اروپایی در حال زندگی هستند اکنون آرزوی بازگشت به ایران را دارند چرا که با ما فرهنگ مشترک و زبان مشترک داشتند و اکنون از این امتیاز بی بهره‌اند.

کریم‌پور اعلام کرد: ما در بحث تابعیت، ازدواج، بیمه، آموزش و بهداشت در حال ارائه خدمات جامع و کامل به تبعه افغان ساکن در ایران هستیم و برای نمونه در این شرایط کرونایی، خدمات درمانی همچون برای ایرانی‌ها برای بیماران افغانی نیز رایگان است.

وی افزود: دولت اعلام کرد که کلیه هزینه‌های درمانی برای بیماران کرونایی خارجی در کشور، رایگان است و ما داریم عمل می‌کنیم.

مدیر امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری مازندران تصریح کرد: آن قدر ما با افغانی‌ها نزدیک هستیم و پشت یکدیگر هستیم که برخی‌ها چشم دیدن این ارتباطات نزدیک را ندارند و می‌آیند توطئه می‌کنند تا رابطه میان مردم ایران و افغانستان را به هم بریزند.

کریم‌پور تاکید کرد: دشمنان نمی‌توانند این اتحاد و همدلی میان دو ملت ایران و افغانستان را ببینند و این نشان می‌دهد که نقاط مشترک میان ما و افغانستان خیلی زیاد است و دولت ایران و افغانستان با وجوه مشترک فراوان فرهنگی همواره در صحنه‌های گوناگون همدل و یاری‌گر یکدیگر بوده‌اند.

به گزارش بلاغ، استان مازندران از سال 1391 بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی برای اقامت اتباع کشورهای افغانستان و عراق ممنوع اعلام شده و تنها کسانی می توانند اقامت داشته باشند که یا دارای مادر ایرانی، همسر ایرانی و سرمایه گذار باشند.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه