اخبار داغ

افول آمریکا به روایت شواهد و قرائن

افول آمریکا به روایت شواهد و قرائن
هرچند این روزها برخی از سیاسیون داخل ایران، با زبان بی زبانی به مذاکره مجدد با آمریکا امیدوارند اما با قاطعیت میتوان مدعی بود که این امیدواری تا انتخابات آمریکا، واهی و پوچ است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از آناج، آماده مذاکره با ایران هستیم! این جمله‌ای است که دولت آمریکا مدتی است مجددا آن را بر سرزبان‌ها انداخته. مذاکره‌ای در دوران پسا ترور سردار شهید سلیمانی، حمله ایران به پایگاه عین‌الاسد، عبور بی دردسر نفت‌کش‌های ایرانی و سوخت رسانی به ونزوئلا و همچنین اعتراضات گسترده در آمریکا از چند جهت مورد بررسی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

هرچند این ادعا در ظاهر به دلیل مبادله چند زندانی نظامی آمریکایی در ایران مطرح شده اما دلایل گفته شده، کم‌تاثیر بر این درخواست نیست. درخواستی که این روزها در ایران تقریبا کمترین موافق را دارد و موافقینش اغلب افرادی هستند که از همان ابتدا قائل و عامل به حضور سپردن امور به آمریکایند!

,

عدم مذاکره با آمریکا در شرایط فعلی به قدری در میان مردم و سیاسیون بر مبنای استواری حرکت میکند که علی مطهری، نماینده سابق مجلس و از سیاستمدران شیفته مذاکره با آمریکا، با انتشار توئیتی، گفته بود: «ترامپ از آزادی نظامی آمریکا تشکر کرده و به ایران پیشنهاد مذاکره قبل از انتخابات آمریکا داده است. باید به او گفت اگر قبل از ترور سردار سلیمانی کورسویی برای مذاکره وجود داشت آن هم با جنایت تو از بین رفت چون به معنی مذاکره با قاتل سلیمانی خواهد بود.»

,

با اینکه مطهری تلویحا راضی به مذاکره است اما ظاهرا خون سردار مظلوم ایرانی و شاید عواقب خشم مردم از ابراز آمادگی از سوی وی و هم فکرانش برای مذاکره مجدد، او را از این اقدام منع کرده است.

,

در واقع بررسی دلایل پیشنهاد مجدد مذاکره ایران با آمریکا از سوی ترامپ، ابعاد مختلفی دارد که تقلیل آن تنها به شهادت سردار سلیمانی موضوعی ابتداعی است. دولت آمریکا بخوبی میداند که این روزها، در شرایط به شدت نامطلوبی قرار دارد. هرچند آمریکایی ها به خاطر غرور و سابقه خود هیچ گاه علنا خود را در موضع ضعف قرار نخواهند داد اما شواهد و قرائن حاکی از شروع روند افول آمریکا حداقل تا انتخابات ریاست جمهوری آبان ماه این کشور است.

,

دلایل و شواهد افول آمریکا این روزها بیشتر از گذشته برای مردم عادی در حال پدیداری است. آمریکا امروز با اعتراضاتی مواجه است که جرقه آن با محوریت نژادپرستی و جورج فولید زده شده و اکنون به سمت مخالفت با تصمیمات اقتصادی و سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا همراه است.

,

ترور سردار سلیمانی

, ترور سردار سلیمانی,

دولت ترامپ در اشتباه محاسباتی بسیار فجیع در حالی دستور ترور سردار شهید سلیمانی را داد که از عواقب این ترور جنایت بار برآورد درستی نداشت. پس از شهادت سردار سلیمانی مجی از نفرت و بیزاری در مردم منطقه غرب آسیا و پس از آن در میان مردم آزادی خواه دنیا به وجود آمده است که تقریبا یکی از اصلی ترین دلایل شروع رسمی افول آمریکا را میتوان این موضوع برشمرد.

,

این روزها تقریبا هیچ کشور و مردمی را نمیتوان پیدا کرد که نسبت به این جنایت موضع نگرفته و خشمی علیه آمریکا نداشته باشد.

,

تحریم‌های حداکثری

, تحریم‌های حداکثری,

دیگر مولفه افول آمریکا در موضوع اعمال تحریم‌هایی است که گفته میشد با انجام آن، ایرانی ها ملتمسانه برای لغو و مذاکره با آمریکا اقدام خواهند کرد اما امروز، با گذشت بیش از دو سال، علی‌رغم وضعیت نامناسب اقتصادی کشور، ایران همچنان مقتدرانه در حال گذران روزهاست و تقریبا مکانیزم تحریم آمریکا به بن بست رسیده است.

,

شکست سیاست‌های منطقه‌ای

, شکست سیاست‌های منطقه‌ای,

غرب آسیا به عنوان اوج آمال و آرزوهای سردمداران آمریکایی از اوخر سال 1990 مورد توجه قرار گرفت. آمریکایی ها موفق شدند در سال 2001 حضور گسترده خود در این منطقه را کلید بزنند اما پس از 20 سال، نه تنها هیچ آورده‌ای عاید آمریکا نشده، بلکه مشکلات عدیده سربازان آمریکا به همراه شکست‌های متعدد آمریکا در عراق، افغانستان و از همه مهمتر در سوریه و همچنین شکست مفتضحانه همدستان آمریکا همچون عربستان در منطقه موجب شده است که ملت‌های جهان و از همه مهمتر، مردم آمریکا به این سیاست‌ها ناامید و سپس ناراضی شوند.

,

بیزاری ملت‌ها از آمریکا

, بیزاری ملت‌ها از آمریکا,

امروز، علاوه بر ملت ایران، مردم عراق نیز به جد از آمریکا بیزار و متنفرند. ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس، این نفرت را تشدید و به صورت علنی در آورده و اکنون آمریکا در بدترین شرایط خود پس از حضور در عراق قرار دارد. بسیاری از تحلیلگران معتقدند، رفتار و سیاست ایران با آمریکا در ماه‌های آینده تکلیف حضور آمریکایی‌ها در عراق را تعیین خواهد کرد.

,

شکسته شدن قبح قدرت‌مداری آمریکا

, شکسته شدن قبح قدرت‌مداری آمریکا,

حمله مقتدرانه ایران به عین الاسد پس از 80 سال ابر قدرتی آمریکا را زیر سوال برد. اما این تمام ماجرا نبود. مردم منطقه و جهان منتظر واکنش آمریکا بودند اما نه تنها این اتفاق رخ نداد، بلکه در اتفاقی نادر، نفتکش های ایرانی از مقابل چشمان سربازان آمریکایی عبور و با دورزدن رسمی تحریم‌های آمریکا به مردم جهان این را به اثبات رساندند که ابرقدرتی آمریکا دیگر وجود واقعی ندارد!

,

نکته بسیار مهم این موضوع، علنی و ملموس شدن شکست قبح قدرت آمریکا است بدین معنا که بسیاری از مردم جهان این را قبول کرده‌اند که آمریکا دیگر همان آمریکای سابق نیست.

,

سیاست‌های اقتصادی دولت ترامپ

, سیاست‌های اقتصادی دولت ترامپ,

با وجود اینکه برخی از تحلیلگران معتقدند سیاست‌های اقتصادی ترامپ موجب رضایت مردم آمریکاست اما شواهد و قرائن حاکی از آن است که این سیاست‌ها به ایجاد فاصله شدید طبقاتی میان مردم آمریکا منجر شده و نگاه سرمایه داری محض ترامپ موجب شده عده قلیلی از سرمایه داران آمریکایی سودهای کلان به جیب زده و مردم معمولی آمریکا تنها به گذران زندگی و معیشت حداقلی، چشم داشته باشند.

,

کرونا، اعتراضات و انتخابات آمریکایی

, کرونا، اعتراضات و انتخابات آمریکایی,

آبان ماه زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست. ترامپ در 6 ماهه گذشته شدیدا نسبت به نتایج انتخابات بیمناک است. از طرفی اعتراضات سراسری در آمریکا وارد فازهای جدید و جدی تری شده است. ناتوانی دولت ترامپ در کنترل کرونا و آمار بسیار بالای تلفات در این کشور، فاصله‌های شدید اجتماعی و اقتصادی بین مردم موجب شده است که ترامپ و کاخ سفید نسبت به انتخابات آمریکا نگران باشند.

,

درخواست مذاکره با وجود شرایط مذکور

, درخواست مذاکره با وجود شرایط مذکور,

ترامپ در شرایط فعلی، موضوع مذاکره با ایران را مطرح میکند تا شاید اندکی از فشارهای خارجی خود و دولتش کم شود. آمریکا امروز در چند بخش درگیر است و امیدوار به حل بخشی از این مشکلات به واسطه مذاکره با ایران است. پیام جمهوری اسلامی در صورت قبول مذاکره موجی از اقتدار را برای آمریکا به ارمغان خواهد آورد هرچند این امید واهی و غیرممکن به نظر میرسد!

,

جعفر راستی نماینده مردم شبستر در مجلس یازدهم در گفت‌وگو با آناج در این باره معتقد است: مذاکره با آمریکا چه در دولت روحانی و چه در دولت سال بعد به قطع منتفی است. راستی میگوید: اگر در گوشه و کنار و یا از طرف برخی دولتمردان ایرانی پالس‌ مذاکره به طرف آمریکایی صادر میشود، همگی بخاطر فرار رو به جلو و تغییر وضعیت کنونی است که این امر به هیچ وجه حداقل از سوی مجلس یازدهم تایید و مورد قبول واقع قرار نخواهد گرفت.

,

راستی همچنین به موضوع نفت‌کش‌های ایرانی، اعتراضات و شرایط وخیم کرونا در آمریکا اشاره داشته و تاکید دارد: آمریکا گرفتار مشکلات داخلی خود است و به نظر نمیرسد تا انتخابات از این مشکلات رهایی یابد. قبح آمریکا شکسته شده و به امید خدا، آمریکا دیگر آمریکای مقتدر و زورگوی سال‌های قبل نخواهد بود.

,

هرچند این روزها برخی از سیاسیون داخل ایران، با زبان بی زبانی به مذاکره مجدد با آمریکا امیدوارند اما به جِد میتوان مدعی بود که این امیدواری تا انتخابات آمریکا، واهی و پوچ است. 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه