اخبار داغ

مردم چقدر پیشگیری از کرونا را جدی می‌گیرند؟

پیشروی کرونا در سایه روزمرگی/ کادر پزشکی خسته از بی‌توجهی مردم

پیشروی کرونا در سایه روزمرگی/ کادر پزشکی خسته از بی‌توجهی مردم
مشاهدات میدانی از سطح جامعه و البته انتشار نتایج برخی پیمایش‌ها، از کاهش تدریجی نگرانی مردم نسبت به کرونا و بالطبع کمرنگ‌تر شدن اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی در زندگی روزمره حکایت دارد. این بی‌تفاوتی می‌تواند، کردستان را دوباره به کانون بحران کرونا بازگرداند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، به گواه تقویم و منابع رسمی، امروز صد و یازدهمین روز ورود اپیدمی کویید 19 به کشور ایران است، در این حدوداً سه ماه و بیست و یک روز مواجه مردم چه در ایران و چه در سایر کشورها، با پدیده ی نادر کرونا مشمول فراز و فرودها و تحولات بسیاری بوده است، در این میان تجربه ی جهانی از نبرد با کرونا نشان داده که مشمول ترین روشها برای جلوگیری از پیشروی بیماری کرونا عمدتاً بر سیاست های پیشگیرانه و محدودیت محور استوار است، سیاست هایی که همراهی مردم شرط اصلی موفقیت در آن است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی,

با این حال، مشاهدات میدانی از سطح جامعه و البته انتشار نتایج برخی پیمایش‌ها، از کاهش تدریجی نگرانی مردم نسبت به کرونا و بالطبع کمرنگ‌تر شدن اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی در زندگی روزمره حکایت دارد. این بی‌تفاوتی می‌تواند، کردستان را دوباره به کانون بحران کرونا بازگرداند. 

,

اگر توصیه‌های بهداشتی کارشناسان در رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و دوری از تجمعات از سوی شهروندان در رفتارهای روزمره آنها لحاظ شود، می توان گفت که روند عادی‌سازی شرایط، شتاب بیشتری می‌گیرد و در واقع می‌توان امیدوار بود که خلل چندانی به روند عادی زندگی و کسب و کارهای شهروندان وارد نشود.

,

, ,

اما  موضوع مهم و زنگ خطر این است که اگر شهروندان در رعایت انواع پروتکل‌های بهداشتی کوتاهی کنند و زندگی خود و دیگران را به مخاطره بیندازند، طبیعی است که مسؤولان در بازگشایی تدریجی انواع کسب و کارها تجدیدنظر خواهند کرد و چه بسا ممکن است بازگشت تدریجی به شرایط عادی و رونق انواع کسب و کارها در شهر، دوباره حالت معکوس به خود گرفته و اعمال محدودیت‌ها دوباره از سر گرفته شود.

,

متاسفانه طی هفته های اخیر تاب‌آوری عمومی برای تحمل برخی محدودیت‌های اقتصادی و اجتماعی در مناطق مختلف استان کردستان بسیار کمرنگ‌تر شده و به نوعی عموم مردم به روند زندگی پیش از کرونا بازگشته اند.

,

این در حالی است همه‌گیری بیماری کرونا در استان کردستان به وضعیت قرمز و مرز هشدار برگشته و اگر منوال به همین وضعیت پیش رود امکان بازگشت دوباره به وضعیت هشدار و برگشت محدودیت‌های کامل دور از ذهن نیست.

,

, ,

یکی از پرستاران کادر درمانی شهر سنندج می گوید: مردم با گذشت چند ماه ماندن در خانه خسته شده‌اند و بدون رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی زندگی عادی خود را از سرگرفته‌اند، اما اگر واقعا وخامت وضعیت را می‌دانستند اینگونه خود و ما را به خطر نمی‌انداختند، وضعیت در روزهای آغازین شیوع این ویروس به مراتب بهتر از امروز بود، در حالی که در بسیاری از نقاط کشور شاهد کاهش آمار ابتلا و ورودی بیماران به بیمارستان‌ها هستیم، قضیه در کردستان به گونه دیگری است روز به روز آمار بیماران در حال افزایش است کاش دوباره قرنطینه خانگی اعلام می‌شد اگر وضعیت بر همین چرخه جلو برود قطعا با بحران مواجه خواهیم بود.

,

, ,

بی تفاوتی مردم سنندج نسبت به پروتوکل های بهداشتی

, بی تفاوتی مردم سنندج نسبت به پروتوکل های بهداشتی,

موضوع قابل تامل تر اینکه کمتر شهروند سنندجی را می‌توان دید که ماسک و دستکش به همراه داشته باشد و در واقع به اصول و رفتار بهداشتی در قبال این بیماری پایبند باشد و به نظر می رسد خطر ویروس کرونا به فراموشی سپرده شده و زندگی عادی در جریان است.

,

علی ۲۸ ساله به همراه دوست خود که در یکی از مغازه های شهر در حال خرید است، در این ارتباط گفت: پیش از این و با شیوع بیماری کرونا بیشتر به این بیماری و اقدامات پیشگیرانه آن توجه داشتم، اما به مرور زمان و با کاهش شمار مبتلایان و از طرفی برداشته شدن محدویت های اعمال شده، نسبت به خطر این بیماری خیالم راحت تر شده است.

,

پیش‌بینی پیک شیوع کروناویروس، فروردین ماه بود، اما اکنون در خردادماه به دلیل عدم رعایت فاصله‌گذاری‌های اجتماعی و عدم رعایت اصول بهداشت فردی از سوی مردم با افزایش نگران‌کننده شمار مبتلایان به کرونا در استان به ویژه در سنندج مواجه هستیم.

,

, ,

کادر پزشکی خسته از بی‌توجهی مردم

, کادر پزشکی خسته از بی‌توجهی مردم,

پرستار بخش آی‌سی‌یو مرکز جراحی قلب شهید بروجردی بیمارستان توحید از حس و حال این روزهای جبهه مبارزه با کرونا در این بیمارستان برایمان می‌گوید: اینکه مدافعین سلامت از جان و دل برای نجات بیماران مایه گذاشته‌اند اما مردم هشدارها را نادیده می‌گیرند.

,

الان بیش از چهار ماه است که با این ویروس درگیر هستیم کادر پزشکی واقعا خسته هستند، بهبود بیماران موجب ایجاد روحیه و خوشحالی مجموعه می‌شود، اما از سوی دیگر، به خاطر افزایش آمار در دو هفته اخیر  نگرانیم.

,

اینکه در بخش بیماران کرونایی خدمت می‌کنیم استرس ابتلا به این ویروس هر ثانیه با ماست، اما هرگز میدان را خالی نخواهیم کرد و به امید خدا و کمک همه مردم این ویروس را شکست می‌دهیم.

,

از مردم درخواست داریم به خاطر ماهم که شده مقداری مراعات کنند چون همکاران ما خسته هستند، و این ویروس به سرعت زیادی به خاطر بی‌توجهی مردم پخش می‌شود اگر خود مردم نکات بهداشتی را رعایت نکنند هرچه ما هم تلاش کنیم قطعا به نتیجه نخواهیم رسید.

,

, ,

اگر این روند ادامه پیدا کند قطعا با بحرانی جدی مواجه خواهیم شد

, اگر این روند ادامه پیدا کند قطعا با بحرانی جدی مواجه خواهیم شد,

صدیق جدیدالاسلامی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان هم در این باره می‌گوید: از عامه مردم و مسوولان تشکر می‌کنم که طی دو ماه گذشته همکاری کامل را با کادر درمان داشتند و همین همکاری موجب شد که با وجود پیش‌بینی‌های صورت گرفته در فروردین و اسفندماه پیک شیوع کرونا در استان نداشته باشیم، اما متاسفانه از زمان بازگشت زندگی مردم به شرایط عادی و کم‌رنگ شدن قرنطینه خانگی شاهد افزایش آمار مبتلایان  به کووید 19 هستیم.

,

در کل شهرستان‌ها روند ابتلای به کرونا افزایشی است اما در سنندج و سقز این افزایش بسیار جدی است و به مرز هشدار رسیده است که اگر این روند ادامه پیدا کند قطعا با بحرانی جدی مواجه خواهیم شد به صورتی که تخت برای پذیریش بیماران نخواهیم داشت.

,

مردم جدای از رعایت نظافت شخصی و فردی، باید فاصله گذاری اجتماعی را جدی بگیرند و از ترددهای بی‌مورد و مهمانی‌ها و غیره خودداری کنند و از رفتن به خریدهای غیرضروری آن هم به صورت دسته جمعی و خانوادگی پرهیز کنند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه