اخبار داغ

خطاب به مسئولین شهری و استانی صورت گرفت؛

بیانیه ۲۰ گروه جهادی دانشجویی در خصوص وضعیت اسفبار محله «باغ خلج»

بیانیه ۲۰ گروه جهادی دانشجویی در خصوص وضعیت اسفبار محله «باغ خلج»
بسیج دانشجویی استان مرکزی در بیانیه ای خطاب به مسئولین شهری و استانی، در خصوص وضعیت اسفبار کوی سجادیه(باغ خلج) در اراک، خواستار رسیدگی سریع به این وضعیت شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیار آفتاب؛ ناحیه بسیج دانشجویی استان مرکزی در بیانیه ای در خصوص وضعیت اسفبار کوی سجادیه(باغ خلج) در اراک نکاتی را ذکر کرده است. این نامه مهم از سوی ۲۰ گروه جهادی دانشجویی استان خطاب به عده‌ای از مدیران و مسئولین شهری و استانی نوشته شده و در آن رسیدگی سریع به وضعیت اسفبار محله حاشیه نشین باغ خلج اراک، مطالبه شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, به نقل از , دیار آفتاب, ؛ ناحیه بسیج دانشجویی استان مرکزی در بیانیه ای در خصوص وضعیت اسفبار کوی سجادیه(باغ خلج) در اراک نکاتی را ذکر کرده است. این نامه مهم از سوی ۲۰ گروه جهادی دانشجویی استان خطاب به عده‌ای از مدیران و مسئولین شهری و استانی نوشته شده و در آن رسیدگی سریع به وضعیت اسفبار محله حاشیه نشین باغ خلج اراک، مطالبه شده است.,

در این نامه علاوه بر ذکر مشکلات عمده و راهکار هایی برای حل آنها، افشاگری هایی نیز در مورد بودجه های تخصیص یافته برای رسیدگی به این محله صورت گرفته که هرگز محقق نشده است و از دادستان اراک خواسته شده که به این پرونده ها ورود کند.

متن بیانیه به شرح زیر است:

 

”بسم رب الشهدا“

با سلام و درود به محضر امام عصر(عج) و آرزوی پیشرفت و آبادانی برای ایران اسلامی شعار “خدمت رسانی برای تحقق عدالت و پیشرفت“ را همگانی کنید. منظومهی معرفتی اسلام در این باره را که مشتمل بر صدها درس از لزوم انفاق و لزوم تعاون در برّ و تقوا و لزوم نفع رساندن به مردم و لزوم قیام به قسط و امثال اینها است، در برابر میلیون ها جوان کشور بگذارید.

پیام مقام معظم رهبری به گروه های جهادی. ۱۱ مرداد ۹۸

 

با عنایت به پیام فوق و نیز لزوم ورود فعال گروه‌های جهادی دانشجو به عرصه مطالبه‌گری جهت حل مشکلات مردم و نیز با استفاده از تجربیات سال‌های اخیر گروه ها در برگزاری اردوهای جهادی در حاشیه شهرها، مواردی را لازم دیدیم تا به برخی مسئولین تذکر دهیم.

متاسفانه سال هاست شاهد آن هستیم که در شهر اراک، عده‌ای از مسئولین در جهت حل معضلات محله‌های حاشیه نشین همت نمی‌گذارند. جای بسی تاسف است که در دهه پنجم انقلاب اسلامی هنوز مدیرانی در جمهوری اسلامی نفس می‌کشند که نسبت به دردها و مشکلات مردم دغدغه ندارند و به آن بی‌توجه اند. آنهایی هم که توجه می کنند، بعضا تنها وعده های سر خرمن می‌دهند و دریغ از اندکی اقدام و عمل!

مگر می شود ده‌ها هزار نفر از ساکنین این مناطق سال‌ها به حال خود رها شوند و هیچ کس هم نباشد که خود را نسبت به مشکلات آنها پاسخگو بداند؟! مگر اینها ولی نعمتان ما و شما نیستند؟! مگر این کوخ نشینان منشأ برکات نبودند؟! مگر می شود پذیرفت این حجم از بی توجهی های مدیران، سهوی و از روی فراموشی بوده است؟!

حال از شما مسئولین محترم شهرستان میخواهیم که نسبت به حل مشکلات محله حاشیه نشین کوی سجادیه (باغ خلج)، که در ادامه گفته می شود، در حوزه مدیریتی‌تان اقدام فوری انجام داده و گزارش آن را به اطلاع مردم شریف و نیز جامعه نخبگانی و دانشگاهی شهر اراک برسانید. امیدواریم خداوند متعال به شما توفیق خدمت بدهد.

 

۱ .  شهردار محترم کلانشهر اراک؛ جناب آقای شفیعی

متاسفانه به نظر میرسد مجموعه شهرداری اراک به محلات حاشیه نشین در سال‌های اخیر توجه چندانی نداشته است. آقایان در سالن های جلسات تصمیم گیری های کلان انجام میدهند و البته زحمات زیادی هم کشیده می‌شود اما خروجی کار با آنچه توقع می رود بسیار متفاوت است.

 مشکلاتی که در محله باغ خلج وجود دارد چیزی نیست که بخواهیم آن را پنهان کنیم؛ راه حل آنها نیز مشخص است، فقط اندکی همت و تلاش جهادی نیاز دارد. از شما میخواهیم در قبال این محلات تجدید نظر کرده و تصمیم جدی بگیرید که به معضلات و مشکلات آنها رسیدگی کنید. در اینجا به چند مورد از مشکلات اشاره کرده و راهکارهایی را نیز به خدمتتان مطرح می‌نماییم:

معضل جمع آوری زباله

در حال حاضر افرادی که خانه هایشان در ارتفاعات بالاتر و در دامنه کوه بنا شده است، ترجیح می دهند زباله‌هایشان را همان‌جا بسوزانند که خود منشا بسیاری از مشکلات است. رفت و آمد، خصوصا برای افراد مسن بسیار سخت است چه برسد که بخواهند هر شب برای بردن زباله‌هایشان شیب شدید کوچه را بالا و پایین بروند. در حال حاضر با توجه به گزارشی که از اهالی آنجا گرفتیم، کار جمع آوری زباله بر عهده تنها یک نفر است! انصافا یک نفر نمی‌تواند پاسخگوی رسیدگی به این کوی واقع شده در کوه باشد! پیشنهاد می شود چند نفر دیگر از جوانان محله را برای انجام این کار استخدام کنید تا هم کمک به جمع آوری بهتر زباله ها شود و هم فرصت شغلی برای جوانان محله ایجاد شود.

 

معضل تردد حیوانات

این روزها وجود سگ های ولگرد در سطح شهر و مزاحمت های ناشی از آن، تقریبا برای تمام شهروندان به امری عادی تبدیل شده است. باغ خلج نیز از این امر مستثنی نیست ولیکن با توجه به اینکه اغلب خانه ها در این محله در دامنه کوه بنا شده اند، مشکل دیگری که جان اهالی را تهدید می کند، پیدایش مارهای خطرناک در فصل تابستان است. یافتن راه حلی مناسب در جهت برطرف نمودن این مشکل می‌بایست جزو اولویت های مسئولین محترم شهرداری در روز های آینده باشد.

اقدامات جهت زیبا سازی محله

اگر نمی توانیم فقر را به طور کامل از بین ببریم، حداقل این امکان وجود دارد که جلوه کریه آن را از صورت محله پاک کنیم. شاید این کار پاک کردن صورت مسئله باشد اما همین هم شاید موجب دلخوشی و شاد کردن چند کودک و نوجوانان بشود! در حال حاضر امکانات تفریحی مانند فضای سبز حتی در نزدیکی باغ خلج نیز وجود ندارد. از شهرداری توقع می رود نسبت به ایجاد فضای سبزی مستقل، اقدامات لازم را انجام دهد. به علاوه پیشنهاد می شود نیمکت‌هایی در مکان های پرتردد محله نصب شود تا افراد مسن مجبور نباشند روی زمین بنشینند!

همچنین در این زمینه، نیاز به رنگکاری و نقاشی دیوارها و همچنین دیوار نویسی در کنار موارد قبلی احساس می شود. این دیوار نویسی و نقاشی، میبایست درون مایه ای مفرح و امید بخش داشته باشد.

معضلات زیرساختی

کوچه و خیابان های محله باغ خلج اوضاع بسامانی ندارند. گاهی چاله ها آن قدر عمیق هستند که اگر حیوانی هم از آنجا عبور کند پایش پیچ می خورد! اگر سری به کوچه های اصلی بزنید این موضوع را درک خواهید کرد. بسیاری از کوچه های محله نیاز به آسفالت دارند که این امر نیز بر عهده شهرداری است.

به علاوه خانه های مخروبه ای در محله وجود دارد که به پاتوق تجمع معتادان تبدیل و موجب نارضایتی همسایگان آنجا شده است. تا کنون چندین بار از طرف اهالی و گروه‌های جهادی درخواست شده که شهرداری نسبت به تخریب این خانه‌ها اقدام کند اما متاسفانه تا کنون از اقدام خبری نبوده است. رسیدگی به این موارد هم جزو نیاز های مهم مردم این محله می باشد.

معضل مسکن

اگر تمامی مواردی که تاکنون گفته شد به گونه ای انکار شود، اما این مورد انکار شدنی نیست. اغلب خانه های ساخته شده در این محله فاقد استاندارد های فنی بوده و همچنین به دلیل بالا بودن سطح آب های زیر زمینی در باغ خلج، جداره و کف خانه‌ها همواره نمناک است. به گونه ای که اگر یکبار به درون یکی از این خانه ها بروید، اولین چیزی که احساس می کنید بوی نم است! اما اهالی آن مجبورند در این خانه ها زندگی کنند.

در سال ۹۴ طرحی با عنوان »طرح تفصیلی اراضی باغ خلج« به تصویب کمیسیون ماده پنج شهر اراک رسیده است. این طرح عنوان می کند که باغ خلج دیگر قابل سکونت نیست و می بایست تخلیه شود و اهالی آن به مکان دیگری که در اختیار آنها قرار داده می شود، نقل مکان کنند. متاسفانه این طرح تصویب شده اما تاکنون بر روی زمین مانده است!

مطالبه اصلی ما از شما این است که به سرعت اقدامات و پیگیری های لازم را در جهت اجرای این در طرح در دستور کار شهرداری قرار دهید. قابل توجه است که اراضی فعلی باغ خلج پس از اجرای طرح فوق، در اختیار شهرداری قرار می گیرد که می توان از آن برای ساخت مراکز آموزشی، بهداشتی، تاسیسات عمومی و بسیاری موارد دیگر استفاده کرد.

 

۲ .  رییس محترم مرکز بهداشت شهرستان اراک؛ جناب آقای دکتر محمد دوست

همانطور که مستحضرید محله های حاشیه نشین شهرستان اراک از نظر بهداشتی در وضعیت نامطلوب و غیرقابل قبولی قرار دارند. این نقاط به دلیل محرومیت های گوناگون چه از نظر وضعیت اقتصادی، چه از نظر سطح سواد و چه از نظر وضعیت اجتماعی و فرهنگی، یکی از آسیب پذیر ترین نقاط جامعه در بحران ها و حوادث هستند. همینطور که آنها با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می کنند، بحران هایی مانند کرونا نیز در کمین نشسته اند تا از آنها قربانی بگیرند. این مسئولیت شرعی بر عهده ما و شماست که ورای نگاه های مسئولانه و فنی، توجهی ویژه به این نقاط محروم داشته باشیم تا بتوانیم اندکی از درد هایشان را کاهش دهیم.

 

آقای دکتر! حتما اطلاع دارید که محله حاشیه نشین باغ خلج پایگاه مستقل بهداشت و سلامت ندارد! با وجود تمام مسائلی که در بالا ذکر شد، نیاز به چنین پایگاهی از اوجب واجبات است. در حال حاضر یکی از ساختمان های اطراف مسجد امام سجاد(ع) در این محله برای تبدیل شدن به مرکز جامع خدمات بهداشت و سلامت بسیار مناسب است و مالک این ساختمان هم حاضر است آن را به صورت رایگان و فی سبیل الله در اختیار مرکز بهداشت قرار دهد. از شما میخواهیم هرچه سریعتر نسبت به ایجاد این پایگاه اقدام نمایید.

ذکر این نکته ضروری است که ما شما را نمونه یک مدیر موفق، جهادی و انقلابی می دانیم. شما خود بهتر از ما می دانید که در این نوع مدیریت،»نمی شود«نداریم و هر مانعی را که بر سر راه کمک و خدمت رسانی به نیازمندان وجود داشته باشد، باید از بین برد.

همچنین از تلاش های شبانه روزی شما و همکارانتان در عرصه مبارزه با ویروس کووید۱۹ که ماه هاست خستگی ناپذیر ادامه دارد، تشکر می کنیم.

 

۳ .  مدیر عامل محترم شرکت گاز استان مرکزی؛ جناب آقای سمیعی

همانطور که در سند چشم انداز شرکت گاز استان می خوانیم، اولین موارد از اهداف کلان سازمان (گاز سرآمد)، گسترش و تقویت زیر ساخت های گازرسانی و نیز ارائه خدمات به موقع، ایمن و با کیفیت مبتنی بر قوانین و استاندارد ها می باشد.

متاسفانه اکنون در خصوص محله باغ خلج که زیرمجموعه منطقه۲ گازرسانی شهر اراک است، شاهد آن هستیم که زیرساخت های گازرسانی نه تنها در وضعیت استاندارد قرار ندارند، بلکه این زیر ساخت ها به مانند یک بمب ساعتی هر لحظه منتظر یک سهل انگاری بوده تا فاجعه عظیمی را به بار بیاورند. برخی از لوله های گاز در هوا معلق اند و برخی دیگر بسیار پوسیده و آسیب پذیر شده اند.

 

اکنون این سوال وجود دارد که اگر خدای ناکرده یک آتش سوزی در این محله اتفاق بیفتد، جان چند نفر از اهالی آن به خطر می افتد؟!

جناب آقای سمیعی! از شما میخواهیم بنا بر هدف گذاری شرکت گاز استان که خود مدیر عامل آن هستید و نیز بر اساس وظیفه شرعی و انسانی و قانونی خود در قبال این محله، کوتاهی های صورت گرفته تا کنون را جبران کرده و به صورت فوری و جهادی اقدام به تعمیر و بازسازی زیرساخت های گازرسانی این محله نمایید.

 

۴ .  دادستان محترم شهرستان اراک؛ جناب آقای قاسمی

با عنایت به موارد فوق، از شما که به عنوان یک چهره‌ی انقلابی و جهادی در سطح شهر اراک مطرح هستید می خواهیم، هرجایی که در این مسیر تخلفی صورت گرفته و کم کاری و سهل انگاری انجام شده، آن را به دقت رصد کرده و با متخلفین به شدت برخورد کنید.

علاوه بر اینها، چندین پرونده ویژه در خصوص محله باغ خلج وجود دارد که از شما توقع داریم به عنوان مدعی العموم و حافظ منافع مردم به آن ورود کرده و جزئیات تحقیقات و نتایج آن را به اطلاع عموم مردم شریف و فرهیختگان و نخبگان و دانشگاهیان شهر اراک برسانید.

جناب آقای قاسمی! در تاریخ ۱۱ اسفند ۹۴، طرحی با عنوان »طرح تفصیلی اراضی باغ خلج شهر اراک«در کمیسیون ماده پنج استان مرکزی به تصویب نهایی اعضای کمیسیون رسیده و مستندات آن نیز اکنون در دبیرخانه این کمیسیون موجود است.

خلاصه آن به این شرح است که قرار بوده با رویکرد نوسازی و بهسازی بافت های فرسوده شهری، محله باغ خلج تخلیه بشود و اراضی فعلی تغییر کاربری بدهند. در این زمینه مصاحبه های برخی از مسئولین وقت نظیر مدیر کل راه و شهر سازی استان و معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری نیز موجود است.

سوال اینجاست: طبق قانون، مصوبات کمیسیون ماده پنج پس از گذراندن روند های اداری و تایید نهایی، حداکثر ظرف مدت ۳ الی ۴ ماه می بایست اجرایی شوند. اما اکنون بیش از ۴ سال از این زمان می گذرد و هنوز از اجرای آن خبری نیست. چه اتفاقاتی در پشت پرده مانع از اجرای این مصوبات شده اند؟ چه کسانی در این زمینه اهمال کرده اند؟ تکلیف بودجه های اختصاص یافته به این مسئله چه می شود؟

مسئله به همینجا ختم نمی شود. در مورد انتقال اهالی باغ خلج و تخلیه این محله نیز شایعاتی وجود دارد که نیازمند ریشه یابی و بررسی دقیق مسئولان نظارتی می باشد. گفته می‌شود به جهت این کار، مسئولین وقت تصمیم گرفتند که تعدادی واحد آپارتمانی را در نزدیکی باغ خلج ساخته و به اهالی آن تحویل بدهند. اما وقتی این واحد ها ساخته شدند، آن را برای خود برداشته و این خانه ها هرگز ساکنین حقیقی خود را نیافته اند! همچنین گفته می شود عده ای از مدیران با اعمال نفوذ و رانت تعداد زیادی از این واحد ها را تحویل گرفته و به افراد دیگری کرایه داده اند!

نتیجه این مدیریت های ضعیف اکنون در برابر چشمانمان قرار دارد. باغ خلج همان محله حاشیه نشین محروم باقی مانده، در حالی که از عدم اجرای این طرح خیالی عده ای دزد سودجو صاحب ثروت شده اند!

البته امیدواریم هیچ یک از این صحبت ها حقیقت نداشته باشند؛ اما اگر داشته باشند، احتمالا پس از اقدام دادستانی باید به انتظار محکومیت عده زیادی از مدیران فاسد باشیم!

 

ابهامات مربوط به این محله تنها به همین موارد ختم نمی شود. در تابستان سال گذشته بودجه ای به مبلغ ۷ هزار و ۲۴۲ میلیون ریال جهت پله گذاری و جدول گذاری در محله باغ خلج به اداره کل راه و شهرسازی استان اختصاص یافته است. با این مبلغ قرار بوده ۴۶ کوچه به همراه انشعابات آنها بطور کامل پله گذاری شود. اکنون با توجه به اتمام مدت قرارداد ۱۲ ماهه این پروژه شاهد این هستیم که طرح مذکور به میزان بسیار ضعیفی بهره برداری شده است. در اینجا این سوال تکراری پیش می آید: آیا تمام این ۷۰۰ و اندی میلیون تومان در جای صحیح خود خرج شده است؟

همچنین این را می دانیم که اداره کل راه و شهرسازی استان به جهت بهسازی و نوسازی معابر، احداث شبکه فاضلاب، احداث پارک، احداث مرکز سلامت، آسفالت معابر و چندین مورد از این قبیل، بودجه ای بالغ بر ۸ میلیارد تومان دریافت کرده است! به علاوه به طور جداگانه برای بازآفرینی و ارتقای زیرساخت های محلات حاشیه نشین در کل استان، ۳۶ میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده شده است!

جناب آقای دادستان! به راستی این پول ها کجا دارد می رود؟ آیا نظارت دقیقی بر حسن خرج کرد آنها وجود دارد؟ اگر حتی نصف این موارد گفته شده تا کنون تحقق می یافت، اکنون باغ خلج تبدیل به پنت هاوس اراک شده بود و می توانست با زیبایی های بام پایتخت رقابت کند!

ما از شما می خواهیم به طور دقیق موارد گفته شده را بررسی کرده و هرجا تخلفی مشاهده کردید با قاطعیت با آن برخورد کنید و به قول رییس دستگاه قضایی کشور ”اگر کسی فساد کرد و اثبات و قطعی شد، جوری با آن برخورد کنید که مهر مجرم بودن بر پیشانیش خورده شود“.

 

 مسئولین محترم!

در پایان این نامه باید بگوییم که ما به دنبال یافتن فرد خاطی و یا متهم کردن شخص خاصی به کم کاری و اهمال نیستیم. تنها چیزی که ما می خواهیم این است که تلاش کنیم وضعیت زندگی اسفبار هزاران نفر از ساکنین محلات حاشیه نشین بهبود یابد و از این سختی نجات پیدا کنند.

ما گروه های جهادی دانشگاه های شهر اراک آمادگی کامل خود را جهت همکاری جهادی برای تحقق بخشیدن به موارد ذکر شده را اعلام می داریم و مطمئن هستیم مسئولین محترمی که این نامه را مطالعه خواهند کرد تمام تلاش خود را در جهت حل این مشکلات به کار خواهند گرفت.

و الامر الیکم

 

رونوشت:

- آیت الله دری نجف آبادی نماینده محترم ولی فقیه در استان مرکزی

- جناب آقای آقازاده استاندار محترم مرکزی

- جناب آقای دکتر کریمی نماینده محترم مردم شریف اراک، خنداب و کمیجان

- جناب آقای آصفری نماینده محترم مردم شریف اراک، خنداب و کمیجان

- جناب آقای دکتر جمالیان رییس دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی

 

امضا کنندگان:

-قرارگاه جهادی مهاجر دانشگاه علوم پزشکی اراک

-گروه جهادی شهید پازوکی دانشگاه اراک

-گروه جهادی راه روشن دانشگاه آزاد اسلامی اراک

-گروه جهادی شهید برونسی دانشگاه صنعتی اراک

-گروه جهادی شهید محمود رادمهر دانشگاه سما اراک

-گروه جهادی شهید قاسم سلیمانی دانشگاه اراک

-گروه جهادی شهید حججی دانشگاه اراک

-گروه جهادی شهید آحقی علمی کاربردی استان مرکزی(جهاد دانشگاهی)

-گروه جهادی شهید صیاد شیرازی دانشگاه آزاد اسلامی اراک

-گروه جهادی شهید عم الهدی دانشگاه آزاد اسلامی اراک

-گروه جهادی ثارالله دانشگاه آزاد اسلامی اراک

-گروه جهادی شهید علیرضا نهویانی دانشگاه آزاد اسلامی اراک

-گروه جهادی جنود المهدی دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی

-گروه جهادی شهید احمد زکی دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی

-گروه جهادی شهید کاظمی کرهرودی دانشگاه امیرکبیر اراک

-گروه جهادی شهید علیرضا بابایی دانشگاه اراک

-گروه جهادی شهید حقی علمی کاربردی استان مرکزی(جهاد دانشگاهی)

-گروه جهادی سلامت یار دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اراک

-گروه جهادی شهید گمنام دانشگاه  صنعتی اراک

-گروه جهادی شهید زینب کمایی دانشگاه  آزاد اسلامی اراک

-گروه جهادی حضرت معصومه(س) دانشکده علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی اراک

-گروه جهادی شهید منصور وطن پور دانشگاه اطهر

-قرارگاه دولت جوان حزب اللهی استان مرکزی

,

در این نامه علاوه بر ذکر مشکلات عمده و راهکار هایی برای حل آنها، افشاگری هایی نیز در مورد بودجه های تخصیص یافته برای رسیدگی به این محله صورت گرفته که هرگز محقق نشده است و از دادستان اراک خواسته شده که به این پرونده ها ورود کند.

,

متن بیانیه به شرح زیر است:

,

 

,

”بسم رب الشهدا“

,

با سلام و درود به محضر امام عصر(عج) و آرزوی پیشرفت و آبادانی برای ایران اسلامی شعار “خدمت رسانی برای تحقق عدالت و پیشرفت“ را همگانی کنید. منظومهی معرفتی اسلام در این باره را که مشتمل بر صدها درس از لزوم انفاق و لزوم تعاون در برّ و تقوا و لزوم نفع رساندن به مردم و لزوم قیام به قسط و امثال اینها است، در برابر میلیون ها جوان کشور بگذارید.

, “خدمت رسانی برای تحقق عدالت و پیشرفت“,

پیام مقام معظم رهبری به گروه های جهادی. ۱۱ مرداد ۹۸

,

 

,

با عنایت به پیام فوق و نیز لزوم ورود فعال گروه‌های جهادی دانشجو به عرصه مطالبه‌گری جهت حل مشکلات مردم و نیز با استفاده از تجربیات سال‌های اخیر گروه ها در برگزاری اردوهای جهادی در حاشیه شهرها، مواردی را لازم دیدیم تا به برخی مسئولین تذکر دهیم.

,

متاسفانه سال هاست شاهد آن هستیم که در شهر اراک، عده‌ای از مسئولین در جهت حل معضلات محله‌های حاشیه نشین همت نمی‌گذارند. جای بسی تاسف است که در دهه پنجم انقلاب اسلامی هنوز مدیرانی در جمهوری اسلامی نفس می‌کشند که نسبت به دردها و مشکلات مردم دغدغه ندارند و به آن بی‌توجه اند. آنهایی هم که توجه می کنند، بعضا تنها وعده های سر خرمن می‌دهند و دریغ از اندکی اقدام و عمل!

,

مگر می شود ده‌ها هزار نفر از ساکنین این مناطق سال‌ها به حال خود رها شوند و هیچ کس هم نباشد که خود را نسبت به مشکلات آنها پاسخگو بداند؟! مگر اینها ولی نعمتان ما و شما نیستند؟! مگر این کوخ نشینان منشأ برکات نبودند؟! مگر می شود پذیرفت این حجم از بی توجهی های مدیران، سهوی و از روی فراموشی بوده است؟!

,

حال از شما مسئولین محترم شهرستان میخواهیم که نسبت به حل مشکلات محله حاشیه نشین کوی سجادیه (باغ خلج)، که در ادامه گفته می شود، در حوزه مدیریتی‌تان اقدام فوری انجام داده و گزارش آن را به اطلاع مردم شریف و نیز جامعه نخبگانی و دانشگاهی شهر اراک برسانید. امیدواریم خداوند متعال به شما توفیق خدمت بدهد.

,

 

,

۱ .  شهردار محترم کلانشهر اراک؛ جناب آقای شفیعی

, ۱ .  شهردار محترم کلانشهر اراک؛ جناب آقای شفیعی, شهردار محترم کلانشهر اراک؛ جناب آقای شفیعی,

متاسفانه به نظر میرسد مجموعه شهرداری اراک به محلات حاشیه نشین در سال‌های اخیر توجه چندانی نداشته است. آقایان در سالن های جلسات تصمیم گیری های کلان انجام میدهند و البته زحمات زیادی هم کشیده می‌شود اما خروجی کار با آنچه توقع می رود بسیار متفاوت است.

,

 مشکلاتی که در محله باغ خلج وجود دارد چیزی نیست که بخواهیم آن را پنهان کنیم؛ راه حل آنها نیز مشخص است، فقط اندکی همت و تلاش جهادی نیاز دارد. از شما میخواهیم در قبال این محلات تجدید نظر کرده و تصمیم جدی بگیرید که به معضلات و مشکلات آنها رسیدگی کنید. در اینجا به چند مورد از مشکلات اشاره کرده و راهکارهایی را نیز به خدمتتان مطرح می‌نماییم:

,

معضل جمع آوری زباله

, معضل جمع آوری زباله, معضل جمع آوری زباله,

در حال حاضر افرادی که خانه هایشان در ارتفاعات بالاتر و در دامنه کوه بنا شده است، ترجیح می دهند زباله‌هایشان را همان‌جا بسوزانند که خود منشا بسیاری از مشکلات است. رفت و آمد، خصوصا برای افراد مسن بسیار سخت است چه برسد که بخواهند هر شب برای بردن زباله‌هایشان شیب شدید کوچه را بالا و پایین بروند. در حال حاضر با توجه به گزارشی که از اهالی آنجا گرفتیم، کار جمع آوری زباله بر عهده تنها یک نفر است! انصافا یک نفر نمی‌تواند پاسخگوی رسیدگی به این کوی واقع شده در کوه باشد! پیشنهاد می شود چند نفر دیگر از جوانان محله را برای انجام این کار استخدام کنید تا هم کمک به جمع آوری بهتر زباله ها شود و هم فرصت شغلی برای جوانان محله ایجاد شود.

,

 

,

, ,

معضل تردد حیوانات

, معضل تردد حیوانات, معضل تردد حیوانات,

این روزها وجود سگ های ولگرد در سطح شهر و مزاحمت های ناشی از آن، تقریبا برای تمام شهروندان به امری عادی تبدیل شده است. باغ خلج نیز از این امر مستثنی نیست ولیکن با توجه به اینکه اغلب خانه ها در این محله در دامنه کوه بنا شده اند، مشکل دیگری که جان اهالی را تهدید می کند، پیدایش مارهای خطرناک در فصل تابستان است. یافتن راه حلی مناسب در جهت برطرف نمودن این مشکل می‌بایست جزو اولویت های مسئولین محترم شهرداری در روز های آینده باشد.

,

اقدامات جهت زیبا سازی محله

, اقدامات جهت زیبا سازی محله, اقدامات جهت زیبا سازی محله,

اگر نمی توانیم فقر را به طور کامل از بین ببریم، حداقل این امکان وجود دارد که جلوه کریه آن را از صورت محله پاک کنیم. شاید این کار پاک کردن صورت مسئله باشد اما همین هم شاید موجب دلخوشی و شاد کردن چند کودک و نوجوانان بشود! در حال حاضر امکانات تفریحی مانند فضای سبز حتی در نزدیکی باغ خلج نیز وجود ندارد. از شهرداری توقع می رود نسبت به ایجاد فضای سبزی مستقل، اقدامات لازم را انجام دهد. به علاوه پیشنهاد می شود نیمکت‌هایی در مکان های پرتردد محله نصب شود تا افراد مسن مجبور نباشند روی زمین بنشینند!

,

همچنین در این زمینه، نیاز به رنگکاری و نقاشی دیوارها و همچنین دیوار نویسی در کنار موارد قبلی احساس می شود. این دیوار نویسی و نقاشی، میبایست درون مایه ای مفرح و امید بخش داشته باشد.

,

معضلات زیرساختی

, معضلات زیرساختی, معضلات زیرساختی,

کوچه و خیابان های محله باغ خلج اوضاع بسامانی ندارند. گاهی چاله ها آن قدر عمیق هستند که اگر حیوانی هم از آنجا عبور کند پایش پیچ می خورد! اگر سری به کوچه های اصلی بزنید این موضوع را درک خواهید کرد. بسیاری از کوچه های محله نیاز به آسفالت دارند که این امر نیز بر عهده شهرداری است.

,

به علاوه خانه های مخروبه ای در محله وجود دارد که به پاتوق تجمع معتادان تبدیل و موجب نارضایتی همسایگان آنجا شده است. تا کنون چندین بار از طرف اهالی و گروه‌های جهادی درخواست شده که شهرداری نسبت به تخریب این خانه‌ها اقدام کند اما متاسفانه تا کنون از اقدام خبری نبوده است. رسیدگی به این موارد هم جزو نیاز های مهم مردم این محله می باشد.

,

معضل مسکن

, معضل مسکن, معضل مسکن,

اگر تمامی مواردی که تاکنون گفته شد به گونه ای انکار شود، اما این مورد انکار شدنی نیست. اغلب خانه های ساخته شده در این محله فاقد استاندارد های فنی بوده و همچنین به دلیل بالا بودن سطح آب های زیر زمینی در باغ خلج، جداره و کف خانه‌ها همواره نمناک است. به گونه ای که اگر یکبار به درون یکی از این خانه ها بروید، اولین چیزی که احساس می کنید بوی نم است! اما اهالی آن مجبورند در این خانه ها زندگی کنند.

,

در سال ۹۴ طرحی با عنوان »طرح تفصیلی اراضی باغ خلج« به تصویب کمیسیون ماده پنج شهر اراک رسیده است. این طرح عنوان می کند که باغ خلج دیگر قابل سکونت نیست و می بایست تخلیه شود و اهالی آن به مکان دیگری که در اختیار آنها قرار داده می شود، نقل مکان کنند. متاسفانه این طرح تصویب شده اما تاکنون بر روی زمین مانده است!

, », «,

مطالبه اصلی ما از شما این است که به سرعت اقدامات و پیگیری های لازم را در جهت اجرای این در طرح در دستور کار شهرداری قرار دهید. قابل توجه است که اراضی فعلی باغ خلج پس از اجرای طرح فوق، در اختیار شهرداری قرار می گیرد که می توان از آن برای ساخت مراکز آموزشی، بهداشتی، تاسیسات عمومی و بسیاری موارد دیگر استفاده کرد.

,

 

,

۲ .  رییس محترم مرکز بهداشت شهرستان اراک؛ جناب آقای دکتر محمد دوست

, ۲ .  رییس محترم مرکز بهداشت شهرستان اراک؛ جناب آقای دکتر محمد دوست, ۲ .  رییس محترم مرکز بهداشت شهرستان اراک؛ جناب آقای دکتر محمد دوست,

همانطور که مستحضرید محله های حاشیه نشین شهرستان اراک از نظر بهداشتی در وضعیت نامطلوب و غیرقابل قبولی قرار دارند. این نقاط به دلیل محرومیت های گوناگون چه از نظر وضعیت اقتصادی، چه از نظر سطح سواد و چه از نظر وضعیت اجتماعی و فرهنگی، یکی از آسیب پذیر ترین نقاط جامعه در بحران ها و حوادث هستند. همینطور که آنها با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می کنند، بحران هایی مانند کرونا نیز در کمین نشسته اند تا از آنها قربانی بگیرند. این مسئولیت شرعی بر عهده ما و شماست که ورای نگاه های مسئولانه و فنی، توجهی ویژه به این نقاط محروم داشته باشیم تا بتوانیم اندکی از درد هایشان را کاهش دهیم.

,

 

,

, ,

آقای دکتر! حتما اطلاع دارید که محله حاشیه نشین باغ خلج پایگاه مستقل بهداشت و سلامت ندارد! با وجود تمام مسائلی که در بالا ذکر شد، نیاز به چنین پایگاهی از اوجب واجبات است. در حال حاضر یکی از ساختمان های اطراف مسجد امام سجاد(ع) در این محله برای تبدیل شدن به مرکز جامع خدمات بهداشت و سلامت بسیار مناسب است و مالک این ساختمان هم حاضر است آن را به صورت رایگان و فی سبیل الله در اختیار مرکز بهداشت قرار دهد. از شما میخواهیم هرچه سریعتر نسبت به ایجاد این پایگاه اقدام نمایید.

,

ذکر این نکته ضروری است که ما شما را نمونه یک مدیر موفق، جهادی و انقلابی می دانیم. شما خود بهتر از ما می دانید که در این نوع مدیریت،»نمی شود«نداریم و هر مانعی را که بر سر راه کمک و خدمت رسانی به نیازمندان وجود داشته باشد، باید از بین برد.

, », «,

همچنین از تلاش های شبانه روزی شما و همکارانتان در عرصه مبارزه با ویروس کووید۱۹ که ماه هاست خستگی ناپذیر ادامه دارد، تشکر می کنیم.

,

 

,

۳ .  مدیر عامل محترم شرکت گاز استان مرکزی؛ جناب آقای سمیعی

, ۳ .  مدیر عامل محترم شرکت گاز استان مرکزی؛ جناب آقای سمیعی, ۳ .  مدیر عامل محترم شرکت گاز استان مرکزی؛ جناب آقای سمیعی,

همانطور که در سند چشم انداز شرکت گاز استان می خوانیم، اولین موارد از اهداف کلان سازمان (گاز سرآمد)، گسترش و تقویت زیر ساخت های گازرسانی و نیز ارائه خدمات به موقع، ایمن و با کیفیت مبتنی بر قوانین و استاندارد ها می باشد.

,

متاسفانه اکنون در خصوص محله باغ خلج که زیرمجموعه منطقه۲ گازرسانی شهر اراک است، شاهد آن هستیم که زیرساخت های گازرسانی نه تنها در وضعیت استاندارد قرار ندارند، بلکه این زیر ساخت ها به مانند یک بمب ساعتی هر لحظه منتظر یک سهل انگاری بوده تا فاجعه عظیمی را به بار بیاورند. برخی از لوله های گاز در هوا معلق اند و برخی دیگر بسیار پوسیده و آسیب پذیر شده اند.

,

 

,

, ,

اکنون این سوال وجود دارد که اگر خدای ناکرده یک آتش سوزی در این محله اتفاق بیفتد، جان چند نفر از اهالی آن به خطر می افتد؟!

,

جناب آقای سمیعی! از شما میخواهیم بنا بر هدف گذاری شرکت گاز استان که خود مدیر عامل آن هستید و نیز بر اساس وظیفه شرعی و انسانی و قانونی خود در قبال این محله، کوتاهی های صورت گرفته تا کنون را جبران کرده و به صورت فوری و جهادی اقدام به تعمیر و بازسازی زیرساخت های گازرسانی این محله نمایید.

,

 

,

۴ .  دادستان محترم شهرستان اراک؛ جناب آقای قاسمی

, ۴ .  دادستان محترم شهرستان اراک؛ جناب آقای قاسمی, ۴ .  دادستان محترم شهرستان اراک؛ جناب آقای قاسمی,

با عنایت به موارد فوق، از شما که به عنوان یک چهره‌ی انقلابی و جهادی در سطح شهر اراک مطرح هستید می خواهیم، هرجایی که در این مسیر تخلفی صورت گرفته و کم کاری و سهل انگاری انجام شده، آن را به دقت رصد کرده و با متخلفین به شدت برخورد کنید.

,

علاوه بر اینها، چندین پرونده ویژه در خصوص محله باغ خلج وجود دارد که از شما توقع داریم به عنوان مدعی العموم و حافظ منافع مردم به آن ورود کرده و جزئیات تحقیقات و نتایج آن را به اطلاع عموم مردم شریف و فرهیختگان و نخبگان و دانشگاهیان شهر اراک برسانید.

,

جناب آقای قاسمی! در تاریخ ۱۱ اسفند ۹۴، طرحی با عنوان »طرح تفصیلی اراضی باغ خلج شهر اراک«در کمیسیون ماده پنج استان مرکزی به تصویب نهایی اعضای کمیسیون رسیده و مستندات آن نیز اکنون در دبیرخانه این کمیسیون موجود است.

, », «,

خلاصه آن به این شرح است که قرار بوده با رویکرد نوسازی و بهسازی بافت های فرسوده شهری، محله باغ خلج تخلیه بشود و اراضی فعلی تغییر کاربری بدهند. در این زمینه مصاحبه های برخی از مسئولین وقت نظیر مدیر کل راه و شهر سازی استان و معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری نیز موجود است.

,

سوال اینجاست: طبق قانون، مصوبات کمیسیون ماده پنج پس از گذراندن روند های اداری و تایید نهایی، حداکثر ظرف مدت ۳ الی ۴ ماه می بایست اجرایی شوند. اما اکنون بیش از ۴ سال از این زمان می گذرد و هنوز از اجرای آن خبری نیست. چه اتفاقاتی در پشت پرده مانع از اجرای این مصوبات شده اند؟ چه کسانی در این زمینه اهمال کرده اند؟ تکلیف بودجه های اختصاص یافته به این مسئله چه می شود؟

,

مسئله به همینجا ختم نمی شود. در مورد انتقال اهالی باغ خلج و تخلیه این محله نیز شایعاتی وجود دارد که نیازمند ریشه یابی و بررسی دقیق مسئولان نظارتی می باشد. گفته می‌شود به جهت این کار، مسئولین وقت تصمیم گرفتند که تعدادی واحد آپارتمانی را در نزدیکی باغ خلج ساخته و به اهالی آن تحویل بدهند. اما وقتی این واحد ها ساخته شدند، آن را برای خود برداشته و این خانه ها هرگز ساکنین حقیقی خود را نیافته اند! همچنین گفته می شود عده ای از مدیران با اعمال نفوذ و رانت تعداد زیادی از این واحد ها را تحویل گرفته و به افراد دیگری کرایه داده اند!

,

نتیجه این مدیریت های ضعیف اکنون در برابر چشمانمان قرار دارد. باغ خلج همان محله حاشیه نشین محروم باقی مانده، در حالی که از عدم اجرای این طرح خیالی عده ای دزد سودجو صاحب ثروت شده اند!

,

البته امیدواریم هیچ یک از این صحبت ها حقیقت نداشته باشند؛ اما اگر داشته باشند، احتمالا پس از اقدام دادستانی باید به انتظار محکومیت عده زیادی از مدیران فاسد باشیم!

,

 

,

, ,

ابهامات مربوط به این محله تنها به همین موارد ختم نمی شود. در تابستان سال گذشته بودجه ای به مبلغ ۷ هزار و ۲۴۲ میلیون ریال جهت پله گذاری و جدول گذاری در محله باغ خلج به اداره کل راه و شهرسازی استان اختصاص یافته است. با این مبلغ قرار بوده ۴۶ کوچه به همراه انشعابات آنها بطور کامل پله گذاری شود. اکنون با توجه به اتمام مدت قرارداد ۱۲ ماهه این پروژه شاهد این هستیم که طرح مذکور به میزان بسیار ضعیفی بهره برداری شده است. در اینجا این سوال تکراری پیش می آید: آیا تمام این ۷۰۰ و اندی میلیون تومان در جای صحیح خود خرج شده است؟

,

همچنین این را می دانیم که اداره کل راه و شهرسازی استان به جهت بهسازی و نوسازی معابر، احداث شبکه فاضلاب، احداث پارک، احداث مرکز سلامت، آسفالت معابر و چندین مورد از این قبیل، بودجه ای بالغ بر ۸ میلیارد تومان دریافت کرده است! به علاوه به طور جداگانه برای بازآفرینی و ارتقای زیرساخت های محلات حاشیه نشین در کل استان، ۳۶ میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده شده است!

,

جناب آقای دادستان! به راستی این پول ها کجا دارد می رود؟ آیا نظارت دقیقی بر حسن خرج کرد آنها وجود دارد؟ اگر حتی نصف این موارد گفته شده تا کنون تحقق می یافت، اکنون باغ خلج تبدیل به پنت هاوس اراک شده بود و می توانست با زیبایی های بام پایتخت رقابت کند!

,

ما از شما می خواهیم به طور دقیق موارد گفته شده را بررسی کرده و هرجا تخلفی مشاهده کردید با قاطعیت با آن برخورد کنید و به قول رییس دستگاه قضایی کشور ”اگر کسی فساد کرد و اثبات و قطعی شد، جوری با آن برخورد کنید که مهر مجرم بودن بر پیشانیش خورده شود“.

,

 

,

 مسئولین محترم!

,  مسئولین محترم!,  مسئولین محترم!,

در پایان این نامه باید بگوییم که ما به دنبال یافتن فرد خاطی و یا متهم کردن شخص خاصی به کم کاری و اهمال نیستیم. تنها چیزی که ما می خواهیم این است که تلاش کنیم وضعیت زندگی اسفبار هزاران نفر از ساکنین محلات حاشیه نشین بهبود یابد و از این سختی نجات پیدا کنند.

,

ما گروه های جهادی دانشگاه های شهر اراک آمادگی کامل خود را جهت همکاری جهادی برای تحقق بخشیدن به موارد ذکر شده را اعلام می داریم و مطمئن هستیم مسئولین محترمی که این نامه را مطالعه خواهند کرد تمام تلاش خود را در جهت حل این مشکلات به کار خواهند گرفت.

,

و الامر الیکم

,

 

,

رونوشت:

,

- آیت الله دری نجف آبادی نماینده محترم ولی فقیه در استان مرکزی

,

- جناب آقای آقازاده استاندار محترم مرکزی

,

- جناب آقای دکتر کریمی نماینده محترم مردم شریف اراک، خنداب و کمیجان

,

- جناب آقای آصفری نماینده محترم مردم شریف اراک، خنداب و کمیجان

,

- جناب آقای دکتر جمالیان رییس دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی

,

 

,

امضا کنندگان:

, امضا کنندگان:,

-قرارگاه جهادی مهاجر دانشگاه علوم پزشکی اراک

,

-گروه جهادی شهید پازوکی دانشگاه اراک

,

-گروه جهادی راه روشن دانشگاه آزاد اسلامی اراک

,

-گروه جهادی شهید برونسی دانشگاه صنعتی اراک

,

-گروه جهادی شهید محمود رادمهر دانشگاه سما اراک

,

-گروه جهادی شهید قاسم سلیمانی دانشگاه اراک

,

-گروه جهادی شهید حججی دانشگاه اراک

,

-گروه جهادی شهید آحقی علمی کاربردی استان مرکزی(جهاد دانشگاهی)

,

-گروه جهادی شهید صیاد شیرازی دانشگاه آزاد اسلامی اراک

,

-گروه جهادی شهید عم الهدی دانشگاه آزاد اسلامی اراک

,

-گروه جهادی ثارالله دانشگاه آزاد اسلامی اراک

,

-گروه جهادی شهید علیرضا نهویانی دانشگاه آزاد اسلامی اراک

,

-گروه جهادی جنود المهدی دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی

,

-گروه جهادی شهید احمد زکی دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی

,

-گروه جهادی شهید کاظمی کرهرودی دانشگاه امیرکبیر اراک

,

-گروه جهادی شهید علیرضا بابایی دانشگاه اراک

,

-گروه جهادی شهید حقی علمی کاربردی استان مرکزی(جهاد دانشگاهی)

,

-گروه جهادی سلامت یار دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اراک

,

-گروه جهادی شهید گمنام دانشگاه  صنعتی اراک

,

-گروه جهادی شهید زینب کمایی دانشگاه  آزاد اسلامی اراک

,

-گروه جهادی حضرت معصومه(س) دانشکده علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی اراک

,

-گروه جهادی شهید منصور وطن پور دانشگاه اطهر

,

-قرارگاه دولت جوان حزب اللهی استان مرکزی

,

, ,

, ,

, ,

, ,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه