اخبار داغ

آمریکا در سراشیبی افول

مرگ «جورج فلوید»؛ جرقه‌ای برای فَوران آتش زیر خاکستر

مرگ «جورج فلوید»؛ جرقه‌ای برای فَوران آتش زیر خاکستر
مرگ جورج فلوید در اصل بهانه‌ای بود برای فوران آتش زیر خاکستر که سال‌ها در سیستم سیاسی آمریکا سرکوب شده بودند؛ لذا ایالات متحده با توجه به مشکلات متعدد سیاسی و اجتماعی در سراشیبی افول قرار گرفته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به گزارش خبرنگار سرویس بین‌الملل شبکه خبری تهران نیوز، ایالات متحده آمریکا مدتی است دستخوش تحولات بسیاری شده و اعتراضات بخش قابل توجهی از ایالت‌های مهم این کشور را در بر گرفته است. ماجرای اعتراضات اخیر مردم آمریکا هر چند به بهانه مرگ «جورج فلوید» توسط پلیس آمریکا و مخالفت با تبعیض نژادی و دفاع از سیاهپوستان آغا شد و کم‌کم به سایر ایالات‌ها تسری یافت، اما در اصل مرگ جورج فلوید جرقه‌ای بود برای فوران آتش زیر خاکستر.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه خبری تهران نیوز,
 
,
اغلب کارشناسان و نظریه‌پردازان حوزه روابط بین‌الملل معتقدند جامعه امروز آمریکا به خاطر سیاست‌ورزی اشتباه مقامات این کشور در حوزه مسائل داخلی و خارجی در سراشیبی افول قرار گرفته است. همچنین این کارشناسان باور دارند روند افول آمریکا از سال‌های گذشته آغاز شده، اما در برخی دولت‌ها سرعت این افول، کاهش یا افزایش یافته که در دولت ترامپ روند افول به طرز چشم‌گیری شدت گرفته و شیب افول آمریکا تندتر از دولت اوباما شده است. حتی نظریه‌پردازان مطرح آمریکایی مانند «نوام چامسکی»، «جیمز پتراس»، «فرید زکریا»، «دیوید رانی»، «آلفرد مک‌کوی» و «کریستوفر لین» درباره افول آمریکا نظریاتی متعددی را مطرح کرده‌اند که در این گزارش به قسمتی از این نظریه‌ها اشاره خواهد شد.
,

چامسکی

, چامسکی,

چامسکی، نظریه‌پرداز، اندیشمند و تحلیلگر مسائل سیاسی مقاله‌های متعددی درباره افول آمریکا به رشته تحریر درآورده. او معتقد است افول آمریکا مسئله‌ای است که به دست خود آمریکا رقم خورده است.

,
 
,

, ,
چامسکی استدلال می‌کند «در ایالات متحده بیش از ۸۰ درصد مردم نظام اقتصادی خود را «ذاتاً ناعادلانه» و نظام سیاسی را فریبکار و در خدمت «منافعی خاص» و نه منافع مردم می‌دانند. اکثریتی چشمگیر معتقدند صدای کارگران در امور جاری جامعه شنیده نمی‌شود (این درباره انگلستان هم صدق می‌کند)، اینکه دولت مسئول کمک به مردم نیازمند است، و اینکه صرف هزینه برای بهداشت و آموزش بر حذف مالیات و کاهش بودجه اولویت دارد، و لوایحی که امروز جمهوری‌خواهان در کنگره به آسانی می‌گذرانند به سود صاحبان ثروتمند و به ضرر عموم مردم است، و غیره و غیره. روشنفکران ممکن است داستان دیگری بگویند، اما یافتن واقعیت آن چنان هم دشوار نیست.»
,
 
,

جیمز پتراس

, جیمز پتراس,

, ,
«جیمز پتراس» از دیگر نظریه‌پردازانی است که در کتاب‌ها و تحلیل‌های خود افول آمریکا را تأیید کرده و نقش لابی صهیونیسم و سیاست‌های تحمیل‌شده از سوی این لابی در سیاست خارجی این کشور را از عوامل افول آمریکا می‌داند. او در کتابی به نام «صهیونیسم، نظامی‌گری و افول قدرت آمریکا  (۲۰۰۸)» به تفصیل به روشنگری درباره نقش لابی صهیونیسم در نظامی‌گری‌های آمریکا در منطقه پرداخته و بعد از آن به توضیح درباره عواملی پرداخته که موجب از بین رفتن قدرت آمریکا در دنیا می‌شود.
,
 
,

 

,

فرید زکریا

, فرید زکریا,

فرید زکریا از دانشمند و نظریه‌پردازان آمریکایی است که بخش عمده‌ای از مطالعات و تحقیقات خودش را به مسئله سیاست خارجی آمریکا اختصاص داده است. زکریا معتقد است افول هژمونی آمریکا، نتیجه استفاده نامناسب این کشور از قدرت خود در سال‌های بعد از جنگ جهانی دوم است. به باور او، آمریکا با سوءاستفاده از قدرتش متحدانش را از دست داده و دشمنانش را تقویت کرده است.

,
 
,

, ,
او معتقد است که روی کار آمدن ترامپ آخرین ضربات مهلک را به سیاست خارجی آمریکا وارد کرده و او با خارج کردن آمریکا از پیمان‌هایی مانند TPP، دوری‌گزینی از اروپا و برون‌سپاری سیاست آمریکا به عربستان و اسرائیل هم زوال هژمونی آمریکا را به نمایش گذاشته و هم آن را به پیش برده است.
,
 
,

دیوید رانی

, دیوید رانی,

, ,
دیوید رانی، استاد دانشگاه ایلینوی و نویسنده بیش از ۱۰۰ مقاله و کتاب است. او در یکی از کتاب‌هایش به نام «بی‌نظمی جدید جهانی: افول قدرت آمریکا» از مفهومی به نام «بحران ارزش‌ها» سخن به میان آورده و نوشته که این معضل بعد از بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ جامعه آمریکا را در بر گرفته است. رانی معتقد است که بحران‌ ارزش‌ها در سراسر تاریخ سرمایه‌داری وجود داشته و پدیده‌ای ذاتی برای سرمایه‌داری است.
,
 
,

آلفرد مک‌کوی

, آلفرد مک‌کوی,

مک‌کوی استاد تاریخ دانشگاه «ویسکانسین-مدیسون» نویسنده کتاب مشهوری به نام «همدستی سیا در تجارت جهانی مواد مخدر» است.  مک‌کوی مقاله‌های متعددی درباره افول قدرت آمریکا نوشته و البته یکی از کسانی است که از نظم جهانی بدون سلطه آمریکا استقبال می‌کند.

, مک‌کوی استاد تاریخ دانشگاه «ویسکانسین-مدیسون» نویسنده کتاب مشهوری به نام «همدستی سیا در تجارت جهانی مواد مخدر» است.  مک‌کوی مقاله‌های متعددی درباره افول قدرت آمریکا نوشته و البته یکی از کسانی است که از نظم جهانی بدون سلطه آمریکا استقبال می‌کند.,
 
,

, ,
مک‌کوی در کنار عواملی مانند کودتاهای سیا در کشورهای مختلف، جنگ ویتنام، شکنجه‌گاه‌های آمریکا پس از جنگ عراق و افغانستان و حملات پهپادی این کشور نقش چین را در افول هژمونی آمریکا پررنگ می‌داند. او معتقد است چین با ساختن نظم جهانی موازی با نظم آمریکایی، سازمان‌های تحت سلطه غرب در دنیا را به چالش کشیده است. از نظر او سازمان‌ همکاری شانگهای (به جای ناتو)، «بانک سرمایه‌گذاری زیرساخت آسیا» (به جای صندوق جهانی پول) و «پیمان شراکت اقتصادی جامع در منطقه» (به جای TPP)  نهادهای متناظری هستند که چین به جای سازمان‌های غربی ایجاد کرده است.
,
 
,

کریستوفر لین

, کریستوفر لین,

کریستوفر لین همانند مک‌کوی معتقد است ظهور چین نخستین و مهم‌ترین عامل در افول آمریکاست. لین معتقد است در طول دهه گذشته نشانه‌های کاهش قدرت اقتصادی آمریکا و از سوی دیگر افزایش قدرت اقتصادی چین بیشتر از آن بوده‌اند که بتوان آنها را نادیده گرفت. از زمان شروع دوران رکود بزرگ، چین به طور مستمر در زمینه صادرات، تجارت و تولید جزو کشورهای رده بالا بوده است. سال ۲۰۱۴ بانک جهانی با اعلام اینکه چین به بزرگترین اقتصاد دنیا تبدیل شده، جهان را شگفت‌زده کرد.

, کریستوفر لین همانند مک‌کوی معتقد است ظهور چین نخستین و مهم‌ترین عامل در افول آمریکاست. لین معتقد است در طول دهه گذشته نشانه‌های کاهش قدرت اقتصادی آمریکا و از سوی دیگر افزایش قدرت اقتصادی چین بیشتر از آن بوده‌اند که بتوان آنها را نادیده گرفت. از زمان شروع دوران رکود بزرگ، چین به طور مستمر در زمینه صادرات، تجارت و تولید جزو کشورهای رده بالا بوده است. سال ۲۰۱۴ بانک جهانی با اعلام اینکه چین به بزرگترین اقتصاد دنیا تبدیل شده، جهان را شگفت‌زده کرد.,

 

,

, ,
لین همچنین به نقل از تحلیلگران دیگر نوشته است  این واقعیت که نظام مالی تحت سلطه آمریکا به دلیل بحرانی که در خود آمریکا ایجاد شده بود دچار تشویش شد حیثیت و قدرت این کشور را لکه‌دار کرد و این ادعاهای جهان غرب  مبنی بر اینکه اقتصاد بازار آزاد، دموکراسی و جهانی شدن تنها مسیرهای تحقق توسعه سیاسی و اقتصادی هستند را به شدت بی‌اعتبار کرد.
,
 
,

سرعت افول آمریکا شدت گرفته است

, سرعت افول آمریکا شدت گرفته است,
پرواضح است که  براساس نظر مفسران و دانشمندان آمریکایی در حوزه روابط بین‌الملل، زمینه افول این کشور فراهم شده و روز به روز از دامنه نفوذ ایالات متحده در جهان کاسته می‌شود؛ لذا تمامی عوامل اعم از وجود شکاف‌های عمیق سیاسی و اجتماعی و بحران‌های به وجود آمده در جهان، آمریکا را در مرحله انزوا و سپس اضمحلال قرار داده است.
,
 
,
همانطور که پیش از این هم گفته شد، در دوران ترامپ سرعت افول آمریکا شدت گرفته و تصمیمات غیرمنتظره و پوپولیستی ترامپ بر وخامت اوضاع شرایط داخلی ایالات متحده افزوده و همواره نه‌تنها از محبوبیت ترامپ نزد افکار عمومی آمریکا کاسته می‌شود، بلکه قدرت مانور و پرستیژ جهانی ایالات متحده را به میزان قابل توجهی کاهش داده است.
,
 
,
خروج آمریکا از پیمان‌های جهانی مانند خروج احتمالی از پیمان «آسمان‌‌های باز»، پیمان «موشک‌های هسته‌ای میان‌برد»، پیمان «اقلیمی پاریس» و نیز خروج از «شورای حقوق بشر» قدرت مانور ایالات متحده را در نظام جهانی و عرصه سیاست‌ورزی داخلی کاهش داده و از همه مهمتر جنگ تجاری میان چین و برخی کشورهای رقیب سبب شده تا آمریکا تعرفه‌های سنگین گمرگی بر واردات کالاها از این کشورها وضع کند؛ لذا این مسئله صادرات کالاهای آمریکایی را در جهان تحت تأثیر قرار داده و به تبع آن بخش تولید این کشور آسیب فراوانی دیده و گاهی اوقات رکود را تجربه کرده و می‌کند.
,
همچنین سیاست‌های پوپولیستی ترامپ در ایام شیوع ویروس کرونا، بخش بهداشت و درمان آمریکا را بسیار متضرر کرده و به سبب اتخاذ چنین سیاست‌های غلطی، جان هزاران شهروند آمریکایی گرفته شد و در مقطعی هم سیستم درمانی این کشور با اختلال روبه‌رو شد که اغلب مردم آمریکا، ترامپ را مقصر اصلی این اتفاقات می‌دانند؛ بنابراین عواملی که تشریح شد، همگی نشان می‌دهد، علت اعتراضات گسترده مردم آمریکا و تظاهرات آنها، تنها ریشه در تبعیض نژادی ندارد، بلکه سایر مؤلفه‌ها و شاخصه‌ها در بروز چنین اتفاقاتی دخیل بوده و فقط مرگ جورج فلوید، کاتالیزور این اعتراضات محسوب می‌شود.
,

ایزدی: شاخص‌های فروپاشی ایالات متحده همانند شوروی مشاهده می‌شود

, ایزدی: شاخص‌های فروپاشی ایالات متحده همانند شوروی مشاهده می‌شود,
فواد ایزدی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و کارشناس مسائل آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس بین‌الملل شبکه خبری تهران نیوز، معتقد است که «شکاف سیاسی اجتماعی شدیدی در آمریکا وجود دارد و به خاطر همین امروز هم سفیدپوستان و هم سیاه‌پوستان نسبت به این موضوع معترض هستند؛ لذا تبعیض نژادی این کشور هم ناشی از این شکاف‌های سیاسی و اجتماعی است.»
,
 
,

"آمریکا"

, "آمریکا",
وی ادامه می‌دهد: «امروز شاهد هستیم قشر وسیعی از معترضان آمریکایی از سفیدپوستان هستند؛ سفید پوستانی که هرگز تبعیض نژادی را احساس نکرده‌اند، اما به خاطر اختلاف شدید طبقاتی و سیستم سرمایه‌داری حاکم بر ایالات متحده و نیز تفکر لیبرال دموکراسی سبب شده تا سفیدپوستان هم به جمع معترضان سیاه‌پوست آمریکایی بپیوندند».
,
 
,
کارشناس مسائل آمریکا با بیان اینکه امروز شاخص‌های فروپاشی ایالات متحده همانند شوروی مشاهده می‌شود، یادآور شد: «یکی از مظاهر افول آمریکا، کاهش قدرت نرم این کشور در جهان است؛ چون دیگر آبرویی برای آمریکایی‌ها در جهان باقی نمانده و این موضوع را می‌توان در تناقض‌گویی‌های مقامات این کشور در خصوص برخورد با حقوق بشر و دموکراسی مشاهده کرد.»
,

قنبری: هیچکدام از رؤسای جمهور آمریکا توان حل بحران‌های سیاسی و اجتماعی را نداشتند

, قنبری: هیچکدام از رؤسای جمهور آمریکا توان حل بحران‌های سیاسی و اجتماعی را نداشتند,
همچنین داریوش قنبری، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار تهران نیوز مشکلات سیاسی و اجتماعی آمریکا را ریشه‌دار دانست و گفت تا به امروز هیچ رئیس جمهوری در آمریکا نتوانسته بحران و مشکلات سیاسی و اجتماعی را کنترل کند.
,
 
,
او در مقایسه نحوه مدیریت بحران در دولت با سایر دولت‌های آمریکا خاطرنشان کرد: «در دوره ترامپ عدم توانایی در کنترل بسیاری از مشکلات سیاسی و اجتماعی آمریکا بیش از سایر رؤسای جمهور این کشور احساس می‌شود و ممکن است شرایط پیچیده‌تری را برای ایالات متحده رقم بزند و امنیت ملی این کشور به خطر بیندازد.»
,

آمریکا

, آمریکا,
این کارشناس مسائل بین‌الملل به فاصله گرفتن تدریجی نظام‌های دموکراتیک از آمریکا اشاره کرد و افزود: «بسیاری از دولت‌های غربی و غیرغربی که به ارزش‌های دموکراتیک و بشردوستانه پایبند هستند، نسبت به برخورد تند و خشونت‌آمیز پلیس آمریکا با تظاهرکنندگان، معترض شدند و همین مسئله مقام و جایگاه آمریکا را نزد آنها کاهش خواهد داد.»
,
 
,
قنبری تظاهرات فعلی آمریکا را پیشران سایر جنبش‌های مدنی و سیاسی این کشور در آینده دانست و عنوان کرد که جنبش‌ها و اعتراضات گسترده بعدی در راه است.
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه