اخبار داغ

با گذشت 16 ماه از مهاجرت مهمانان ناخوانده به جنوب شرق کشور؛

سطح مبارزه با ملخ های صحرایی به۳۸۷ هزارهکتار از اراضی رسید/از مصرف90تن انواع سم تا هجوم ملخ ها به 15 شهر در سیستان وبلوچستان

سطح مبارزه با ملخ های صحرایی به۳۸۷ هزارهکتار از اراضی رسید/از مصرف90تن انواع سم تا هجوم ملخ ها به 15 شهر در سیستان وبلوچستان
امان اله طوقی، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه بیماری کرونا و گرمای هوا مانع عملیات مبارزه با ملخ های مهاجر نشده است، گفت:سطح مبارزه با ملخ های صحرایی به۳۸۷ هزارهکتار از اراضی رسید.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصرهامون، در حالی 16 ماه از مهاجرت ملخ های صحرایی از آن سوی مرزهای آبی و خاکی کشور به سیستان وبلوچستان زمان می گذرد که گرمای هوا، خشک شدن مراتع و اراضی جنگلی، عدم مبارزه موثر در بعضی از کشورهای درگیر و در مسیر حرکت، ملخ های گرسنه را به مزارع و باغات کشاورزان استان سمت و سو داده و این امر امنیت غذایی منطقه را به خطر انداخته است.

اگر چه از همان ابتدای هجوم دستجات ملخ ها نیروهای فنی جهاد کشاورزی در خط مقدم دیده بانی مبارزه با این ملخ ها را به وسیله سمپاشی اراضی و مراتع آغاز کردند اما همچنان شاهد هجوم این ملخ ها به اراضی استان هستیم که اکثر شهرها را درگیر مبارزه با این آفت کشاورزی کرده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون,
,
,


کرونا و گرمای شدید هوا مانع عملیات مبارزه با ملخ های مهاجر نشد
 

,
, کرونا و گرمای شدید هوا مانع عملیات مبارزه با ملخ های مهاجر نشد,
,

, ,

 

,

امان اله طوقی، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان در این خصوص به خبرنگار ما گفت: از اسفند ماه سال 97 تاکنون دو دوره مبارزه با ملخ دریایی از نوع بالدار و پوره در سطحی حدود ۳۸۷ هزار هکتار انجام شده است.

وی بیان کرد: در اولین مرحله از مبارزه که پنج ماه طول کشید مبارزه با این مهمانان ناخوانده در سطحی حدود 211 هزار و 535 هکتار انجام شد و در مرحله دوم که از آبان ماه 98 تاکنون ادامه دارد سطح مبارزه به 174 هزار هکتار رسیده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه 15شهر استان در نوار مرکزی و جنوبی درگیر مبارزه با این آفت کشاورزی هستند، ادامه داد:در سطح کشور نیز بیشترین مساحت مبارزه در بین استان‌های درگیر این آفت با حدود ۴۵ درصد مربوط به سیستان و بلوچستان می باشد.

,
,
,
,
,

, ,

طوقی با تاکید بر این مطلب که عواملی مانند بیماری کرونا، گرمای شدید هوا و محدودیت امکانات مبارزه، نتوانسته کوچکترین خللی در تداوم عملیات مبارزه ایجاد کند، افزود: در دومین مرحله از مبارزه با ملخ های صحرایی بیشترین سطح مبارزه در شهرستانهای نیکشهر، بمپور و ایرانشهر انجام شده که در این راستا ناوگان دیده بانی و مبارزه سازمان جهاد کشاورزی استان در شهرستان ها با ۶۰دستگاه خودرو و ۳۵۰دستگاه از انواع سمپاش و همراهی مستمر کشاورزان بی وقفه کار مبارزه را در اقصی نقاط سیستان و بلوچستان دنبال می‌کنند تا کمترین آسیبی به مزارع و باغات کشاورزان وارد نشود.

به گفته وی؛ تاکنون سازمان جهادکشاورزی در راستای مبارزه شیمیایی علیه این آفت جهانی حدود ۹۰تن انواع سم مورد تایید فائو سازمان حفظ نباتات کشور، تهیه  و در جریان مبارزه مصرف کرده که با توجه به گستردگی هجوم ملخ های صحرایی به سمت مرزهای استان نیاز به تهیه و تدارک امکانات بیشتر می باشد.

,
,
,

, ,


معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان خاطر نشان کرد: در زمان اوج هجوم ملخ صحرایی نابالغ به مزارع وباغات استان قرار داریم و با احتساب سه شهرستان جدید در ۱۹شهرستان عملیات سمپاشی به صورت شبانه روزی در حال انجام است اما با توجه به هشدارهای سازمان فائو در خصوص هجوم دوباره این آفت خطرناک از آبان ماه سالجاری به استان و لزوم مبارزه گسترده با آن نیاز است تا آن زمان طی برنامه ریزی مدون، تجهیزات و امکانات مورد نیاز جدید و بیشتری جهت تداوم عملیات مبارزه فراهم شود.

,
,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه