اخبار داغ

کارشناس سیاسی:

اعتراضات آمریکا، ریشه در مشکلات اقتصادی و نظام سرمایه‌داری لیبرال دارد

اعتراضات آمریکا، ریشه در مشکلات اقتصادی و نظام سرمایه‌داری لیبرال دارد
حجت‌الاسلام امین قائدان گفت: اعتراضات مردم آمریکا دو وجهه دارد، یکی وجه اعتراضی به مرگ نژادپرستانه یک سیاهپوست و مبارزه با خشونت، و دوم آنکه، مشکلات اقتصادی آمریکاست و وجهه اصلی و هسته مرکزی این اعتراضات همان مشکلات اقتصادی و نظام سرمایه‌داری لیبرال است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت‌الاسلام امین قائدان در گفت و گو خبرنگار صاحب نیوز با اشاره به بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب در خصوص افول آمریکا اظهار کرد: عملکرد و تجربه بیش از 200 سال، سیطره نظام سرمایه داری در آمریکا نشان داد که نه تنها قادر به تحقق عدالت در توزیع درآمدها نیست بلکه قریب به یک ششم جمعیت آمریکا زیر خط فقر زندگی می‌کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,
 
,
این تحلیلگر سیاسی افزود: باید بدانیم در کنار آن خانه های تجمل گرایانه و منظره های زیبا و دلربا و رشد تکنولوژی که آمریکایی ها دارند و تبلیغاتی که از آنها می‌بینیم ظاهر کار است و مستضعفان و محرومین کارتون خواب که در سطل های زباله، دنبال تکه نان و غذاهای نیم خورده می گردند، هم خیلی زیاد وجود دارند یعنی ابتدایی ترین اصل مناسبات اجتماعی و انسانی که برابری انسان هاست در آنجا به چشم نمیخورد و دولتمردان آمریکایی نتوانستند آنها را عملی کنند.
,
 
,
وی ادامه داد: حوادث روزهای اخیر در آمریکا این مهم را آشکار می کند و این حقیقت را نشان می‌دهد که در ایالات متحده آمریکا به رغم انبوه تبلیغات در خصوص حقوق بشر و حاکمیت قانون و دموکراسی و مدافع حقوق فردی که ادعا می شود، آنچه جریان دارد و هست، اینجور نیست و بر خلاف چیزی  است که نشان می‌دهند.
,
 
,
حجت‌الاسلام امین قائدان ابراز کرد: نژادپرستی، نابرابری، حتی در پایین ترین سطح از حقوق انسانی بر خلاف آنچه که روشنفکران غربی از آن به عنوان مدرنیته دوران صلح فراگیر، آزادی انسانی، غلبه بر فقر و بیماری دم می زنند توهمی خوشبینانه بیش نیست.
,
 
,
وی بیان کرد: سیر حوادث و تحولات اجتماعی اقتصادی و سیاسی در کشورهای غربی مدرن، بی پایه و اساس بودن این ادعا را روشن کرده است آنچه از صلح جهانی می‌بینیم در کمتر از سه دهه، حدود ۱۰۰ میلیون نفر را با تجهیزات نظامی به کام مرگ کشانده و شعار صلح فراگیر هم می دادند.
,
 
,
این کارشناس سیاسی با تاکید بر اینکه این اعتراضات و شورش ها فقط اعتراض به مرگ یک سیاه پوست نبوده گفت: اگر اینگونه بود باید به همان ایالت هایی که این اتفاق در انجا افتاده و چند ایالتی که درگیر این اوضاع نژادپرستی بودند، ختم می‌شد اما می‌بینیم که این اعتراضات حتی به سفیدپوستان هم رسیده است و در دیگر ایالت های آمریکا هم ادامه دار شده است.
,
 
,
حجت‌الاسلام قائدان متذکر شد: در واقع مرگ این سیاه پوست، جرقه ای برای این اعتراضات و اغتشاشات مردم به شرایط دشوار اقتصادی و اجتماعی جامعه آمریکاست چراکه قبل از ترامپ هم این اعتراض ها به صورت کم و خفیف شکل گرفته بود و با تغییراتی که ترامپ در اقتصاد آمریکا ایجاد کرد، کمی شدت این اعتراضات کم و آرام شده بود.
,
 
,
وی اضافه کرد: با شیوع ویروس کرونا که موجب تعطیلی و کسب و کارها و دشوار شدن اقتصاد شد، دوباره این روند شدت گرفت و فشار بر مردم متوسط و ضعیف جامعه و طبقه محروم گسترش پیدا کرده بود و با اعتراض به مرگ یک سیاه پوست شروع شد ولی رسانه‌ها این مسئله را آگاهانه یا ناآگاهانه نمی‌بیند و نشر نمی دهند پس این اعتراض به وضعیت نظام سرمایه داری در میان جمعیت نشان نمی‌دهند.
,
 
,
این کارشناس مسائل سیاسی یادآور شد: یکی از دلایل این اعتراضات نه گفتن به مسائل اقتصادی سرمایه‌داری نئولیبرال در جامعه آمریکاست و این نشان می‌دهد که جریان نولیبرالی در روند حرکت خود دچار مشکل شده است.
,
 
,
وی افزود: اعتراضات مردم آمریکا دو وجهه دارد، یکی وجه اعتراضی به مرگ نژادپرستانه یک سیاهپوست و مبارزه با خشونت، و دوم آنکه، مشکلات اقتصادی آمریکاست و وجهه اصلی و هسته مرکزی این اعتراضات همان مشکلات اقتصادی و نظام سرمایه‌داری لیبرال است.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه