اخبار داغ

گزارشی از تجربه شکست‌خورده مناطق آزاد؛

سهم ناچیزِ ارس از آموزش و درمان/ حیاط خلوتی برای واردات

سهم ناچیزِ ارس از آموزش و درمان/ حیاط خلوتی برای واردات
به اعتقاد برخی کارشناسان منطقه آزاد ارس اگرچه بنا بود پلی برای توسعه و شکوفایی این منطقه باشد اما بعد ازگذشت 15سال ارمغانی جز واردات نداشته‌اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از آناج، ایجاد مناطق آزاد در دنیا در کشورهایی رخ داد که اقتصاد بسته‌ای دارند و در ایران هم اگرچه جرقه‌ی اصلی ایجاد و توسعه مناطق آزاد از سال 67 و بعد از کاهش درآمدهای نفتی زده شد اما پیش از وقوع انقلاب اسلامی و از سال 1330 برخی بنادر به عنوان مرکز صادرات و واردات توسط دولت معرفی شدند. مناطق آزاد بنا بود که راه میانبری برای افزایش صادرات به دیگر کشورها باشند اما عملا در راهِ گشایش واردات قرار گرفتند و از اهداف ترسیمی اولیه به کلی دور شدند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,
منطقه آزاد ارس در شهرستان جلفا یکی از مناطق آزادی بود که به جای رقم زدن رفاه برای مردم فاصله طبقاتی بیشتر را برای آنها رقم زد. منطقه آزاد شدن ارس به جای اینکه موجب توسعه شهرستان جلفا شود تبدیل به محلی برای واردات انواع خودروهای لوکس و محصولات خارجی شده‌اند. اگر سری به پاساژها و مغازه‌های این مناطق بزنید انبوهی از شکلات‌ها خارجی، لباس‌های تُرک و لوازم خانگی با برندهای خارجی را خواهید دید. ظاهرا سهم مناطق آزاد از فروش محصولات وطنی هیچ است.
,
 
,
یک درمانگاه و یک مسجد سهمِ منطقه آزاد ارس!
, یک درمانگاه و یک مسجد سهمِ منطقه آزاد ارس!,
 
,
بعد از 15سال از آغاز فعالیت منطقه آزاد ارس سهم این منطقه از بهداشت و درمان یک درمانگاه با امکانات نامناسب در محل فرمانداری سابق است و تنها مسجد این منطقه مرزی هم تخریب شده و سالهاست که در دست احداث می‌باشد.
,
 
,
وضعیت آموزش و مدارس نیز تعریف چندانی ندارد و همچنان مدارس مناطق روستایی این منطقه از وضعیت مناسبی برخوردار نیستند و حتی اهالی این منطقه معتقدند که شهرستان‌های همسایه وضعیت بهتری از نظر آموزش و درمان دارند.
,
 
,
بارِ سنگین محرومیت‌زدایی روی دوش گروه‌های جهادی
, بارِ سنگین محرومیت‌زدایی روی دوش گروه‌های جهادی,
 
,
شکاف طبقاتی در منطقه آزاد ارس باعث شده تا در سال‌های گذشته برخی از گروه‌های جهادی به صورت شبانه‌روزی برای ساخت مسکن برای نیازمندان تلاش کنند اما نه تنها کار آنها کم نمی‌شود بلکه روز به روز درخواست‌ها از گروه‌های جهادی این منطقه بیشتر هم می‌شود. گروه جهادی شهید عبداللهی یکی از گروه‌های جهادی پای کار هستند که در طول سال مشغول به فعالیت در این منطقه هستند و گزارش کاری آنها نشان از افزایش تلاش‌های این گروه با گذشت روزها و سالها دارد.
,
 
,
این گروه از سال 90 مشغول به فعالیت در منطقه آزاد ارس هستند و تاکنون بیش از 100 باب مسکن برای محرومان ساخته‌اند و ساخت مسکن محرومان همچنان ادامه دارد. گروه جهادی شهید عبداللهی اگرچه در طول این سالها فعالیت های زیادی داشته‌اند اما افزایش شکاف طبقاتی کار را برای گروه های جهادی دوچندان کرده است. افزایش سرسام آور قیمت مسکن در منطقه آزاد ارس با وجود درآمد کمِ مردم بومی باعث شده تا بسیاری از اهالی این منطقه اجاره نشین باشند.
,
 
,
تجربه شکست‌خورده مناطق آزاد
, تجربه شکست‌خورده مناطق آزاد,
 
,
سید یاسر جبرائیلی، کارشناس مسائل سیاسی و اقتصادی در صفحه اینستاگرامی‌اش درباره دیدار با آیت الله عاملی، امام جمعه اردبیل و انتقاد از مخالفت با توسعه مناطق آزاد نوشته است:
,
 
,
" دیداری صمیمی با آیت الله سیدحسن عاملی عضو مجلس خبرگان رهبری و نماینده ولی فقیه در استان اردبیل داشتیم. ایشان انتقادی درباره مخالفت هیئت عالی نظارت با توسعه مناطق آزاد داشتند که کمی در این باره بحث کردیم و دلایلم را برای مخالفت با این موضوع بیان کردم. این بحث در جمع نخبگان مشگین شهر نیز مطرح شد که با مرور تجربه شکست خورده مناطق آزاد به این عزیزان عرض کردم من با خدای خود عهد کرده‌ام که منافع واقعی ملت را فدای رضایت کوتاه‌مدت آنان از خود نکنم.
,
 
,
مناطق آزاد نه در صادرات موفق بوده‌اند، نه در جذب سرمایه خارجی، نه در افزایش تولید و اشتغال. تراز تجاری این مناطق به شدت به نفع واردات است و بومیان این مناطق، به شدت از وضع موجود گله‌مند هستند.
,
 
,
سخن آیت‌الله عاملی این بود که باید با معایب منطقه آزاد مقابله کرد و مزایایش را تقویت نمود. این موضع کاملا صحیح است لکن باید پیش از گسترش جغرافیایی مناطق آزاد به شکل معیوب کنونی، ابتدا باید آنچه هست اصلاح شود و اگر اصلاحات موفقیت‌آمیز بود، به فکر توسعه افتاد.
,
مصاحبت با آیت‌الله عاملی برایم بسیار شیرین بود. خوش به سعادت مردم اردبیل بابت بهره‌مندی از وجود چنین شخصیتی.
,
 
,
مناطق آزاد، حیاط خلوتی برای سیاسیون
, مناطق آزاد، حیاط خلوتی برای سیاسیون,
 
,
مرور انتصابات در مناطق آزاد کشور نشان می‌دهد سوابق سیاسی و جناحی بیشتر از سوابق اقتصادی در تعیین مدیران تاثیر داشته و همین انتصابات باعث شده تا مناطق آزاد به جای محلی برای توسعه شهرها و افزایش صادرات تبدیل به حیاط خلوتی برای رفت و آمد مدیران و استخدام دوستان و آشنایان با حقوق و مزایای بالا شود.
,
 
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه