اخبار داغ

مدیرکل منابع طبیعی آذربایجان‌شرقی:

آفت پروانه دُم قهوه‌ای وارداتی است/ محلول‌پاشی هوایی اثربخش نیست!

آفت پروانه دُم قهوه‌ای وارداتی است/ محلول‌پاشی هوایی اثربخش نیست!
مدیرکل منابع طبیعی آذربایجان‌شرقی گفت: درخواست هواپیمای محلول‌پاش به وزارتخانه جهاد کشاورزی اعلام شده ولی اعضای کمیته فنی گیاه شناسی متفق‌القول هستند که این اقدام اثر آنچنانی در پی نخواهد داشت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ رحیم مهردادی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌شرقی با اشاره به وجود آفت پروانه دم قهوه‌ای در جنگل‌های ارسباران به خبرنگار آناج گفت: به محض دریافت گزارش وجود این آفت، کمیته فنی گیاه پزشکی تشکیل جلسه داد و راه‌های مقابله با آن بررسی شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

دشمنان طبیعی پروانه دُم قهوه‌ای

, دشمنان طبیعی پروانه دُم قهوه‌ای,

وی با بیان اینکه در سال 84 نیز این آفت وجود داشته خاطرنشان کرد: به دو روش مکانیکی و بیولوژیکی می‌توان با این آفت درختی مقابله کرد، از طرفی مواد سمی و آفات، دشمنان طبیعی خود را دارد که با عدم دخالت انسان نیز قادر به حذف این آفت هستند. گونه‌ای از زنبور ، مگس و برخی از حشرات به عنوان قاتل آفت پروانه دم قهوه‌ای به شمار می‌روند. هر زمان دشمنان طبیعی این آفت کم شود به طور معمول تعداد این آفت نیز بیشتر خواهد شد. اقدامات مکانیکی از ابتدای مهرماه شروع می‌شود، در کنار این اقدام با مجوز از شورای عالی جنگل‌ها، باکتری‌های ضعیف شده ای در جنگل توسط افراد بومی منطقه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

,

درخواست هواپیمای محلول پاش کردیم

, درخواست هواپیمای محلول پاش کردیم,

مهردادی به موضوع سمپاشی هوایی اشاره داشت و یادآور شد: درخواست هواپیمای محلول‌پاش به وزارت خانه اعلام شده  ولی اعضای کمیته فنی گیاه شناسی متفق‌القول هستند که این اقدام اثر آنچنانی در پی نخواهد داشت، از طرفی این آفات برگ خوار هستند بنابراین تاثیری  بر روی میوههای باغات ندارند، از طرفی مویرگ‌های قهوه‌ای رنگ که در بدن این آفت وجود دارد فقط در حد حساسیت پوستی برای انسان اثر دارد.

,

آفت پروانه دُم قهوه‌ای وارداتی است

, آفت پروانه دُم قهوه‌ای وارداتی است,

مدیر کل منابع طبیعی استان آفت پروانه دم قهوه‌ای را وارداتی دانست و گفت: شرط از بین بردن این آفت همکاری تمامی استان‌های درگیر است بنابراین فقط مقابله یک شهر یا استان نمیتواند کارساز شود. آفت پروانه دم قهوه‌ای جدید نیست، پیشینه این آفت به سال 1316 برمی‌گردد که اکثرا در مناطق شمالغرب کشور و مناطق مرکزی یافت می‌شود.

,

مراحل تشکیل یک حشره

, مراحل تشکیل یک حشره,

وی ادامه داد: این آفت خوش خوراک برگ خوار بوده و از درختانی مانند بلوط تغذیه می‌کند، فعالیت های برگ‌خواری این آفت بهاره و تابستانه بوده به طوریکه بیشترین خسارت در فصل بهار اتفاق می‌افتد، زندگی این حشره 4 مرحله دارد که شامل مراحل تخم، کرم(لارو)، شفیره و درنهایت حشره کامل می‌شود، این حشره در هر بار 160 عدد تخم گذاری کرده و فقط در مرحله لارو تغذیه می‌کند، در سال 84 یکبار به صورت مکانیکی این آفت از بین برده شد، باید گفت عملیات کنترل انجام می‌شود ولی جای نگرانی وجود ندارد.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه