اخبار داغ

در نشست "واکاوی نفوذ رژیم صهیونیستی در قفقاز" مطرح شد؛

تاریخ‌نگاری وارداتی در خاورمیانه و قفقاز/ مسابقه ایجاد پایگاه نظامی اسرائیل

تاریخ‌نگاری وارداتی در خاورمیانه و قفقاز/ مسابقه ایجاد پایگاه نظامی اسرائیل
یک تحلیلگر مسائل بین‌المللی معتقد است: کشورهایی که با افکار ناسیونالیستی مدنی و لیبرالی توانستند افکار جامعه خود را به دست بگیرند خطر نفوذ اسرائیل را باید بیش از پیش احساس کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از آناج، کنگره علمی "واکاوی زمینه‌ها و دلایل تاریخی نفوذ رژیم صهیونیستی در قفقاز جنوبی با تکیه بر ارمنستان" با حضور کارشناسان منطقه و سیاسی برگزار شد. سخنرانان در این مراسم به آثار نزدیکی و نفوذ رژیم اشغالگر قدس در کشورهای حوزه قفقاز علی الخصوص ارمنستان و آذربایجان پرداختند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

کمپین فرهنگی مقابله با صهیونیست‌ها در قفقاز

, کمپین فرهنگی مقابله با صهیونیست‌ها در قفقاز,

احمد فرشبافیان  مسئول موسسه تحقیقاتی قفقاز، آناتولی و آسیای میانه دانشگاه تبریز در این کنگره با اشاره به دلایل دشمنی رژیم صهیونیستی با جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: بیش از چهل سال از عمر با برکت جمهوری اسلامی ایران گذشته و در این مدت نظام اسلامی و جبهه مقاومت گلوی این رژیم را فشرده است به همین خاطر دشمنی اسرائیل با ایران طبیعی است.

,

 

,

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران تمدن ساز است گفت: نقطه آرمانی انقلاب اسلامی، ایجاد تمدن نوین اسلامی است، پس ترس دشمن از به راه افتادن جریان اسلامی در همه نقاط عالم است. اگر نگران امنیت و اقتصاد کشور هستیم باید در راستای تمدن‌سازی اسلامی حرکت کرده و جامعه و عموم مردم و مخصوصا نخبگان را بیشتر آگاه سازیم.

,

کارشناس مسائل سیاسی یادآور شد: حرکت به سمت تمدن نوین اسلامی نباید در کنگره‌ها و سمینارها خلاصه شود، باید بتوانیم برای ایجاد یک تمدن فرهنگی اسلامی قدم برداریم، پیشنهاد می‌کنم کمپینی در این خصوص با نام کمپین فرهنگی مقابله با حضور رژیم صهیونیستی در منطقه قفقاز تشکیل شود.

,

خیال باطلِ سردمداران ارمنی درباره اسرائیل

, خیال باطلِ سردمداران ارمنی درباره اسرائیل,

حبیب آقاجانی تحلیلگر مسائل قفقاز نیز در این کنگره  به تبین فرمایشات رهبر انقلاب درباره رژیم صهیونیستی پرداخت و اظهار کرد: پیش‌بینی رهبر انقلاب برای نابودی رژیم صهیونیستی بنیان علمی دارد چراکه بعد از انقلاب اسلامی اسرائیل به شدت در تنگنا قرار گرفته است، از طرفی آمریکایی‌ها که یار غار رژیم صهیونیستی بوده از شم سیاسی قوی برخوردار نیست.

,

وی ادامه داد: رژیم صهیونیستی به علت ترسی که از مخالفان خود دارد در تلاش است تا از دست یابی این کشورها به علوم روز حلوگیری کند، از طرفی در حوزه توسعه روابط سیاسی و اقتصادی در حوزه قفقاز به خصوص در ارمنستان بسیار فعال است. سردمداران ارمنی منافع خود را در گرو پیشرفت این رژیم می‌دانتد و مردم ارمنستان باید در این زمینه هوشیار باشند. اسرائیل به دنبال ایجاد پایگاه‌های نظامی در اطراف ایران است تا به خیال خود کشور را محصور و محدود کند، اینگونه نشست ها در جهت آگاهسازی مردم منطقه است که خود را غریق مشکلات نکنند.

,

 

,

این کارشناس مسائل سیاسی تاکید کرد: به مسئولین ارمنستان توصیه‌ی دانشگاهی دارم که خانه خود را روی تارهای سست عنکبوتی استوار نکنند.

,

مسابقه ایجاد پایگاه نظامی اسرائیل در آذربایجان و ارمنستان

, مسابقه ایجاد پایگاه نظامی اسرائیل در آذربایجان و ارمنستان,

در ادامه این نشست، دین پرست مدیرگروه تاریخ دانشگاه تبریز به پیشینه روابط رژیم صهیونیستی با غرب و قفقاز اشاره کرد و گفت: رابطه اسرائیل با ارمنستان و غرب دو طرفه است. کشور ارمنستان در حدود 3میلیون نفر جمعیت دارد که شامل اقوام ارمنی، کرد ایزدی و روسی و ترک‌زبان هستند. اما غالب جمعیت این کشور را ارامنه تشکیل می‌دهند، در حدود 64درصد جمعیت کشور شهرنشین و مابقی روستانشین هستند، ارمنستان راه به دریا ندارد و اقتصاد این کشور بر پایه کشاورزی اداره می‌شود، مشکلات اقتصادی این کشور باعث شده که مسئولان این کشور به دست و پا افتاده و برای رهایی از این معضل به هر دری بزنند.

,

وی ادامه داد: چندین بار از صندوق بین المللی پول درخواست وام کرده ولی همچنان مشکل اول این کشور اقتصاد است. بعد از روی کار آمدن نخست وزیر جدید در سال 2018 چرخش به طرف غرب در این کشور دیده شد. سیاست‌های دوگانه غرب در قبال منطقه قره داغ مشخص است، بخاطر همین جمهوری آذربایجان دشمن اصلی ارمنستان به شمار می‌آید، در خلال این امر مسابقه ایجاد پایگاه نظامی اسرائیل در منطقه قفقاز به وجود آمده و دو کشور آذربایجان و ارمنستان از همدیگر در این رابطه گوی سبقت را ربودند.

,

مدیرگروه تاریخ دانشگاه تبریز با اشاره به سایه آمریکا در روابط بین رژیم صهیونیستی و ارمنستان تصریح کرد: آمریکا و اسرائیل از طریق اتحاد گروه‌های غیر مسلمان درصدد فشار بر ایران هستند. آمریکا بعد از فروپاشی بلوک شرق یکه تاز جهان شد و اکنون نیز در حال رقابت با روسیه است تا از نفوذ این کشور در منطقه قفقاز جلوگیری کند، تنها راه ارتباطی ارمنستان،از طریق کشورهای جمهوری آذربایجان، ترکیه، ایران و گرجستان است. ولی با توجه به مشکلات سیاسی ارمنستان با 3کشور ترکیه، آذربایجان و گرجستان تنها راه ارتباطی ارمنستان با دنیای خارج ایران است. بنابراین فعالیت علیه ایران به ضرر ارمنستان خواهد بود. جمهوری اسلامی ایران نه اجازه فعالیت علیه خود را داده و نه در آینده چنین کاری را انجام خواهد داد.

,

, ,

 

,

تاریخ نگاری وارداتی در خاورمیانه و قفقاز

, تاریخ نگاری وارداتی در خاورمیانه و قفقاز,

حاجی زاده تحلیلگر مسائل سیاسی در ادامه این نشست به ارتباط هویتی و فرهنگی ارمنستان و رژیم صهیونیستی اشاره داشت و گفت:  حضور رژیم صهیونیستی در قفقاز در بستر تمدنی مسیحیت یا همان سرمایه‌داری پروتستانی است. تاریخ‌نگاری که در خاورمیانه اتفاق افتاده از گذر تاریخ نگاری وارداتی غرب است و منابعی که توسط غرب معرفی می‌شود به عنوان اولویت تاریخ نگاران در نظر گرفته شده است.

,

وی با بیان اینکه تاریخ نگاری اسلامی را از دست دادیم عنوان داشت: به طور مثال تاریخ نگاری ول دورانت یک تاریخ نگاری کلی است ولی در جوامع ما تاریخ نگاری بیشتر بر روی روابط کشورها می‌چرخد. اگر به پانصد سال قبل بازگردیم دو واقعه بزرگ رخ داده که تاریخ نگاری اسلامی را تضعیف کرد، سقوط غازان خان که منجز به ظهور امپراطوری روسیه شد و سقوط اندلس که استعمار غرب را به وجود آورد.

,

این پزوهشگر مسائل سیاسی تاریخی ادامه داد: یهود در اروپا به عنوان قاتل مسیح شناخته میشد بنابراین در حالت انزوا میزیستند. به طوری که مسلمانان اروپا پناه یهودیان بودند، این اتفاق تا دوره پروتستان ادامه داشت و سپس از دوره مارتین لوتر که تلفیق جدیدی از مسیحیت به وجود امد، این روال تغییر یافت، فضا برای یهودیان باز شد به طوریکه در سال 1895 صهیونیست‌های مسیحی اعلام موجودیت کردند. بر این اساس یهود باوری را در میان اروپا به وجود آورد که یهودیان می‌توانند منجی مسیحیان باشند، در کنگره 1897 هرتزل بنای صهیونیسم یهودی را به وجود آورد و اعلام کرد اگر در سرزمین فلسطین به ما جا و مکان دهند دنیا را فتح می‌کنیم.

,

وی با اشاره  به شرایط بعد از انحلال شوری تصریح کرد: در این میان کشورهایی مانند تاجیکستان، ازبکستان، آذربایجان به وجود امدند که امکان ایجاد دولت اسلامی در آن وجود داشت،ولی آمریکا و اسرائل مانع شدند، رژیم صهیونیستی  قبل از همه استقلال این کشورها را به رسمیت شناخت، حزب التحریر تاجیکستان و سایر گروه‌های اسلامی در این شکورها تحت فشار  آمریکا و  اسرائیل قرار گرفتند.

,

حاجی زاده با بیان اینکه، خود را رژیم فرهنگی و هویتی معرفی می‌کند، یاداور شد: رزیم صهیونیستی به دنبال ایجاد جریانات فرهنگی و هوتی است که بتواند با استفاده از ارتباطات فرهنگی حضور خود را به صورت درازمدت در منطقه قفقاز استمرار بخشد، کشورهایی مانند، گرجستان و ارمنستان در حوزه اسلامی قرار ندارند بنابراین بهترین بستر برای حضور اسرائل در منطقه هستند.

,

این پزوهشگر در ادامه گفت:  کشورهایی که توانستند با افکار ناسیونالیستی مدنی و لیبرالی توانستند افکار جامعه خود را به دست بگیرند خطر نفوذ اسرائیل را باید بیش از پیش احساس کنند، دولت پاشینیان با رویکرد غربگرایانه بهتر بستر برای نفوذ فرهنگی و هویتی صهیونیست ها است، بنابراین باید به نگاه فرهنگی انقلاب اسلامی بیشتر از گذشته توجه کنیم دوستان تاکتیکی خود را تعریف کرده و بتوانیم با نگاه فرهنگی مانع از حضور هویتی رژیم صهیونیستی در منطقه قفقاز باشیم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه