اخبار داغ

راهکاری که می‌تواند مرحم زخم بیکاری باشد؛

«طلای سبز»؛ فرصتی برای درمان پای لنگ اقتصاد بوکان

«طلای سبز»؛ فرصتی برای درمان پای لنگ اقتصاد بوکان
سبزی یا (طلای سبز) بوکان با تولید روزانه 7 هزار 500 تن می‌تواند فرصتی باشد برای درمان لنگی پای اقتصاد خسته شهرستان که سبب شده است آمار بیکاری این شهرستان در صدر استان قرار گیرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از اروم نیوز، در حاشیه "سیمینه رود" و در جوار شهر بوکان، زمین‌های بسیار حاصلخیزی وجود دارد که طی سالیان گذشته و با گسترش جوامع شهری هنوز منبع اصلی تولید طلای سبز در منطقه به شمار میروند و خود را از گزند ساخت و سازهای شهری دور نگه داشته اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم نیوز,

در مسیر حاشیه سیمینه رود از روستای کوسته تا نزدیکی علی آباد میدانی بزرگ از زمین های حاصل خیز وجود دارد که منبع اصلی سبزی یا همان طلای سبز بوکان است که طی سالیان گذشته نقش بسیار مهمی در رونق اقتصادی و اشتغال زایی شهرستان ایفا کرده است.

,

سبزی کاری از گذشته‌های دور و به علت موجودیت زمین های مرغوب و آب فراوان در بین ساکنین حاشیه سیمنه رود بوکان رسم بوده، هر چند طی سالیان دور تنها به منظور رفع نیاز‌های غذایی خود به این کار مبادرت می‌کردند اما طی دو دهه گذشته و با گسترش جوامع شهری و نیاز به سبزیجات تازه به منظور حفظ سلامتی، سبب گردید بسیاری از از این روستا نشینان زمین های خود را به تولید سبزی های مختلف اختصاص دهند.

,

بنا به گفته مسئولان حوزه کشاورزی بوکان هم اکنون بیش از ۳۲۲ هکتار زمین زراعی به کاشت انواع سبزی از جمله سبزی‌های برگی اختصاص یافته است که به طور میانگین از هر هکتار بیش از ۳۵ تُن انواع سبزی برداشت می‌شود.

,

بی تردید باید سبزی را طلای سبز بوکان داشت که روزانه به بیش از ۱۰ شهر صادر و نقش ویژه ای در اقتصاد و اشتغال این شهرستان بر عهده دارند هرچند متاسفانه با وجود این پتانسیل مهم اقتصادی در این شهرستان که می تواند سبب ایجاد ده ها کارخانه مختلف صنایع پسین و در جوار آن اشتغال پایدار برای صدها نفر دیگر گردد تنها برای مصرف روزانه مورد استفاده قرار می گیرد و حجم وسیع از آن به ضایعات تبدیل می شود.

,

در سالی که به نام جهش تولید از سوی مفام معظم رهبری نام گذاری شده است توجه به صنایع پسین این حوزه از جمله کارخانه های بسته بندی و فرآوری و عصاره گیری و بهینه سازی روش های برداشت، انبارداری، حمل و نقل و بکارگیری فن آوری های نوین با دیدگاه تولید محصول سالم و جدید می تواند سبب افزایش رونق اقتصادی و همچنین اشتغال پایدار برای هزاران جوان بوکانی باشد.

,

هم اکنون کاشت محصولاتی از قبیل تربچه، تره، شاهی، اسفناج، جعفری، لوبیا سبز، گشنیز، چغندر، نخود فرنگی، مرزه، پیازچه، باقلا، و ریحان سبز و بنفش برای چهار هزار نفر به صورت ثابت و غیر مستقیم اشتغال ایجاد کرده است که در صورت توجه به صنایع پایین دستی این محصول شاهد اشتغال چند برابری جوانان در منطقه خواهیم بود.

,

بی شک تحقق جهش تولید در کشاورزی بر اساس بومی سازی محصولات باعث فرصت‌سازی در توسعه فعالیت‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی می شود که سبزی یا (طلای سبز) بوکان با تولید روزانه ۷ هزار ۵۰۰ تن می تواند فرصتی باشد برای درمان لنگی پای اقتصاد خسته شهرستان که سبب شده است آمار بیکاری این شهرستان در صدر استان قرار گیرد.

,

امید است مسئولان شهرستانی با نگاهی ویژه به سبزی بوکانی این محصول حافظ سلامتی مردم را به برندی کشوری و حتی جهانی تبدیل کنند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه