اخبار داغ

وقتی شهرداری کرمان محل آزمون و خطا می‌شود؛

جمع آوری جعبه کادوی یکصد میلیونی از میدان آزادی

جمع آوری جعبه کادوی یکصد میلیونی از میدان آزادی
المان جعبه کادوی میدان آزادی کرمان که یکصد میلیون برای ساخت آن هزینه شده بود، از این میدان برداشته شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه آرمان؛ وقتی از جاده تهران وارد میدان آزادی کرمان می شویم بعد از فضای سبز المانی که نماد یک جعبه کادو هست چشم نوازی می کند، به همین دلیل به جعبه کادو شهرت یافته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان؛,

قبل از اینکه پروژه زیر گذر در میدان آزادی اجرا شود المانی با کره زمین و چند کبوتر که در حال پرواز بودند درست وسط میدان گذاشته شده بود، این المان بسیار زیبا  و متناسب با میدان آزادی احداث شده بود اما از زمان علی بابایی شهردار اسبق کرمان و قبل از اجرای پروژه زیرگذر آزادی و اجرای طرح ترافیک قرار شد احداث المان جدید به مسابقه گذاشته شود که در این رابطه طرح ها و نمونه ها ارسال شود.

,

, ,

اما به دلیل وجود دودکش ها جهت جمع آوری گاز حاصل از تردد خودروها که بر روی میدان آزادی تعبیه شده می بایست طرح المان ها تغییر پیدا می کرد و اینکه با نظر کارشناسان خود المان  را نمی توان در وسط میدان نصب کرد.

,

, ,

بالاخره اینکه المانی به شکل جعبه کادو که فقط شب ها با روشن شدن چراغ های ریسه ای آن نما دارد در روز سوم خرداد جاری در گوشه ای از میدان آزادی نصب شد.

,

, ,

نصب این المان، اعتراض برخی از شهروندان را برانگیخت، مبنی بر اینکه این المان هیچ معنا و مفهومی برای شهر کرمان علی الخصوص میدان آزادی ندارد.

,

یکی از این معترضین محمدامین شمسی دبیر جمعیت امام حسن (ع) کرمان است که دراین رابطه به خبرنگار ما گفت: متاسفانه این المان هیچ معنا و مفهوم خاصی ندارد و اصلا به فرهنگ ایرانی اسلامی و علی الخصوص کرمان شبیه نیست.

,

وی ادامه داد: این المان در روز هیچ نمایی ندارد و در شب هم تنها برای سه ساعت می تواند بازخورد داشته باشد و اینکه در کل این المان بیشتر نماد غربی است تا ایرانی.

,

, ,

دبیر جمعیت امام حسن (ع) کرمان خاطرنشان کرد: از زمان تشییع سردار دلها حاج قاسم سلیمانی اکثرا به شهرداری و شورای شهر و امور فرهنگی شهرداری پیشنهاد داده شد تا تندیسی از سردار در این قسمت احداث شود، اما متاسفانه در روز سوم خرداد المانی در حاشیه میدان آزادی نصب شد که شباهتی به فرهنگ کرمان نداشت.

,

شمسی تصریح کرد:  این المان می تواند در روشنایی شب به آرم مک دونالد و یا المان برلین شباهت بیشتری داشته باشد که در این رابطه شهردار کرمان باید پاسخگو باشد.

,

وی اذعان کرد: به گفته برخی از دست اندرکاران، این المان در عرض 15 روز و با اعتباری بیش از 100 میلیون ساخته شده است. و این در حالی است که وقتی مردم از شهرداری مطالبه می کنند که خیابان های شهر از آسفالت خوبی برخوردار نیست و یا فاضلاب شهری مشکل دارد وی در پاسخ می گوید که بودجه نداریم.

,

دبیر جمعیت امام حسن (ع) کرمان بیان کرد: شورای شهر، فرماندهی سپاه، جبهه فرهنگی، سازمان تبلیغات، نماینده ولی فقیه و امام جمعه کرمان که متاسفانه در ابتدا همه این بزرگواران اظهار بی اطلاعی کردند، سپس با مستنداتی که در اختیارآنان قرار دادیم اکثرا در جریان قرار گرفتند.

,

شمسی گفت: با پی گیری هایی که انجام شد، شورای شهر از شهردار خواست تا در قبال این المان پاسخگو باشد.

,

وی در ادامه افزود: آیا فضا سازی و ساخت المان های شهری نیاز به مجوز از طرف شورای شهر هست یا اینکه خود شهردار می تواند بدون دخالت دادن نظر شورا شخصا  اقدام به چنین فعالیت هایی کند.

,

دبیر جمعیت امام حسن (ع) کرمان عنوان کرد: با پی گیری های مجدانه، نزدیک به 17 روز طول کشید تا این المان جمع آوری شد.

,

وی تصریح کرد: این در حالی است که خود شهردار بیان کرد که هیچ المانی کمتر از سه ماه جمع آوری نخواهد شد و همچنین اذعان کرده بود که تحت هیچ فشاری این کار را انجام داده است. پس سوال اینجاست اگر فشاری بر وی نبوده پس چرا قبل از سه ماه اقدام به جمع آوری این المان کرده است.

,

به گزارش راه آرمان، خبرنگار ما هم در این زمینه به شورای شهر رفته و از نزدیک از نظرات رئیس شورا و اعضای آن جویا شده است که نظر شما مخاطبان را به آن جلب می کنیم.

,

زیبنده نیست شهرداری محل آزمون و خطا باشد

, زیبنده نیست شهرداری محل آزمون و خطا باشد, زیبنده نیست شهرداری محل آزمون و خطا باشد,

محمد فرشاد، رئیس شورای شهر کرمان گفت: شهرداری نباید محل آزمون و خطا و کسب تجربه‌ افرادی شود که ایده‌هایی دارند که ممکن است خوب هم باشند؛ ولی با توجه به اعتبارات شهرداری و اینکه سلایق مختلف باید در نظر گرفته شود اگر بدون فراخوان و مسابقه و اطلاع‌رسانی، این طرح‌ها اجرا شود مردم عکس‌العمل نشان می‌دهند. در این مدت، در فضای مجازی و در تماس‌هایی که با اعضای شورا شده، مخالفت زیادی با این طرح شده است.

,

وی افزود: اگر قرار است المانی در میدان آزادی شهر اجرا شود باید فراخوان شود و اهل فن نظر دهند؛ خود شهردار، کارشناسان شهرداری و میراث‌ فرهنگی و هنری باید درباره‌ آن نظر بدهند. بحث این بود که تیم کارشناسی مصالح را مورد ارزیابی قرار دهند و چیزی در آزادی اجرا شود که قاطبه‌ مردم می‌پسندند.

,

وی تاکید کرد که زیبنده نیست شهرداری محل آزمون و خطا باشد که اگر طرحی خوب بود تشویق و تحسین کنیم و اگر بد شد، بگوییم عذرخواهی می‌کنیم و جوابی قانع‌کننده هم برای مردم نداشته باشیم.

,

فرشاد اذعان کرد: برای میدان آزادی، در دوره‌ شهردار سابق و استانداری آقای رزم‌حسینی، مسابقه‌ای گذاشتند و ۱۰۰ نفر در آن شرکت کردند. از بین طرح‌ها تعدادی انتخاب شد و برای اهدای جوایزِ ۱۰ طرح برگزیده، همین شورا مصوبه‌ای داد. بعد از آن اما، گروه مشاوران شهرداری آمدند گفتند که در آزادی المان نیاز نیست و باید اقداماتی از جمله بدنه‌سازی را انجام دهیم. حالا، بعد از سه سال حاصل کارِ گروه صاحب‌نظر مشاورین، که شهردار هم خیلی به آن‌ها اعتقاد داشتند و امید بسته بودند و حاصل آن همه وعده و وعید به مردم چنین طرحی که اسم آن را المان هم نمی‌توان گذاشت اجرا کرده‌اند. طرحی که نه از نظر زیبایی‌شناسی عامه زیبنده است و نه از نظر اهل فن و نه صاحب‌نظران و نه از نگاه شورای شهر و نه از نگاه کارشناسان شهرداری. شهر نباید جای آزمون و خطا باشد. وقتی بدون اطلاع شورا و مردم و صاحب‌نظران اقدام کنند نتیجه‌اش این می‌شود.

,

از المان غربی کپی برداری شده است

, از المان غربی کپی برداری شده است, از المان غربی کپی برداری شده است,

علی خدادادی، رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر نیز در این‌باره گفت: متاسفانه شهرداری درباره‌ اجرای این المان، شورا را در جریان نگذاشته است. خیلی‌ها می‌گفتند که این المان، مشابه طرح مک‌دونالد است. نه، طرح مک‌دونالد نیست. من تحقیق کردم، در برلین آلمان مثل همین طرح را به مناسبت سال نو میلادی اجرا کرده‌اند. متاسفانه در شهرداری کرمان از آن کپی‌برداری و در شهر اجرا شده است.

,

وی اذعان کرد: در شهری مثل کرمان، زادگاه سردار سلیمانی و با این سابقه‌ تاریخی ضرورتی ندارد چنین طرحی اجرا شود.

,

نظارت شورا ضعیف عمل کرده است

, نظارت شورا ضعیف عمل کرده است, نظارت شورا ضعیف عمل کرده است,

فتح‌الله مویدی، رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر هم در این‌باره نظرات خود را مطرح و بیان کرد: خیلی متاثرم که چنین اتفاقی در این شهر می‌افتد. این را ناشی از ضعف نظارت شورا می‌دانم.

,

وی گفت:  از شهرداری می خواهم که جزییات هزینه‌هایی که در این زمینه کرده را به شورا ارائه کند. در مرکز شهر، در شهر سردار سلیمانی نباید چنین اتفاقاتی بیفتد.

,

رئیس کمیسیون نظارت و  حقوقی شورای شهر کرمان افزود:  در شهری که پس از ۲۰ سال هنوز در آن کوچه‌ی خاکی داریم، چنین هزینه‌هایی  اصلا شایسته نیست.

,

وی سپس اظهار کرد: من به‌عنوان کمیسیون حقوقی و نظارت می‌گویم که شورا در زمینه‌ی نظارت فوق‌العاده ضعیف دارد عمل می‌کند.

,

در اجرای المان ها شهرداری نیاز به مجوز شورا ندارد

, در اجرای المان ها شهرداری نیاز به مجوز شورا ندارد, در اجرای المان ها شهرداری نیاز به مجوز شورا ندارد,

متاسفانه در این رابطه موفق به مصاحبه با شهردار نشدیم اما سلمان متحدین مسئول روابط عمومی شهرداری عنوان کرد: همانطور که از شکل این المان متوجه می شوید نماد یک جعبه کادو است که مربوط به ایام نوروز بود که متاسفانه به دلیل کرونا نتوانستیم آن را در آن ایام نصب کنیم و موکول به خرداد ماه شد.

,

وی در ادامه افزود: در ساخت این المان که مسئله بسیار مهمی نیست نیاز به مجوز شورا نیست و خود شهردار می تواند به تنهایی اقدام کند.

,

مسئول روابط عمومی شهرداری کرمان خاطرنشان کرد: عده ای مذهب مآبانه قصد دارند شهردار کرمان را خراب کنند و الا این المان هیچ هدفمند نبوده و شباهتی به برندهای خارجی هم ندارد.

,

امیدواریم که شورای شهر و شهرداری در تمامی زمینه های فضاسازی و المان سازی توجه بیش از این داشته باشند بطوری که در ساخت المان سعی کنند نماد فرهنگ ایرانی اسلامی بکار رود و معنا و مفهوم اسلامی و متناسب با شهر باشد.

,

وهمچنین از مسئولین استانی نیز درخواست می کنیم که همان طور که به مسائل مربوط به مردم توجه دارند آنان نیز به فضاسازی و المان هایی که در سطح شهر ساخته و گذاشته می شود توجه بیشتری داشته باشند.

,

و بالاخره این که این المان با پی گیری های جمعی از جوانان جمعیت امام حسن (ع) و خبرنگار راه آرمان در عرض 17 روز جمع آوری شد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه