اخبار داغ

دولت تدبیر، نیمی از سهام عدالت بیش از ۴۰میلیون ایرانی را بلعید!

عضو هیئت رئیسه مجلس: ابهامات سهام عدالت باید شفاف سازی شود

عضو هیئت رئیسه مجلس: ابهامات سهام عدالت باید شفاف سازی شود
سلیمی عضو هیئت رئیسه مجلس، در خصوص سهام عدالت و ابهاماتی که پیرامون آن وجود دارد، گفت: این سهام از چند جهت با ابهاماتی رو به روست که نیاز است تا دولت درباره آن شفاف سازی کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیارآفتاب؛ سهام عدالت، از سال ۸۴ با هدف کاهش فقر و گسترش سهم بخش تعاون در اقتصاد کشور آغاز شد و از همان ابتدا، به ۴۹ میلیون نفر از مردم ایران تعلق گرفت. نبود برخی پیش‌بینی‌ها در آئین‌نامه اجرایی سهام عدالت و رفت‌وبرگشت مسئله میان دولت و مجلس، باعث شد از همان ابتدا طرح با مشکلاتی شروع شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دیارآفتاب,

روز گذشته خبرگزاری فارس در یادداشتی از بلعیده شده نیمی از سهام عدالت 40 میلیون ایرانی خبر داد.

,

خلاصه این یادداشت به شرح زیر است: سهام عدالت در سال 1384 برای هر فرد یک میلیون تومان در نظر گرفته شد. مقرر شد از محل سودهای تقسیمی سهام مردم طی 10 سال، مبلغ یک‌میلیون تومان تسویه شود و سهام به افراد تعلق بگیرد.

,

با گذشت 10 سال و از محل سودآوری شرکت های سهام عدالت، 530هزارتومان از بدهی این سهام پرداخت و 470 هزار تومان آن باقی ماند. در سال 1395، دولت با اطلاع رسانی از مردم خواست تا بدهی باقیمانده خود را پرداخت کنند تا صاحب کل سهام عدالت شوند.

,

در آن زمان به دلیل بی اطلاعی عده زیادی از مردم از روند کار و بازدهی سهام عدالت، از میان بیش از 40میلیون نفر سهامدار عدالت، تنها چند هزار نفر جهت پرداخت بدهی خود اقدام کردند.

,

دولت پس از پایان مهلت، برای افرادی که بدهی خود را نپرداختند، به ارزش زمان تخصیص سهام عدالت یعنی سال 1384، نیمی از دارایی‌های مردم را کاست. در حالی که ارزش روز سهام عدالت چیزی حدود 4 تا 5 میلیون تومان بود و بدهی 470هزار تومانی حدود 10درصد ارزش روز سهام بود. در حقیقت دولت طلب خود را بر مبنای قیمت سال 84 برداشت کرد. به بیان دیگر در حالی که طلب دولت 18 تا 20هزار میلیارد تومان برآورد می شد، دولت با سوءاستفاده از ناآگاهی مردم حدود 300هزار میلیارد تومان از داراییشان برداشت کرد.

,

سلیمی عضو هیئت رئیسه مجلس:

, سلیمی عضو هیئت رئیسه مجلس:,

ابهامات سهام عدالت باید شفاف سازی شود/ چرا دولت در سال 96، طلب خود از سهام را بر اساس سال 84 برداشت کرد؟

, ابهامات سهام عدالت باید شفاف سازی شود/ چرا دولت در سال 96، طلب خود از سهام را بر اساس سال 84 برداشت کرد؟, ابهامات سهام عدالت باید شفاف سازی شود/ چرا دولت در سال 96، طلب خود از سهام را بر اساس سال 84 برداشت کرد؟,

حجت الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با دیارآفتاب در خصوص سهام عدالت و ابهاماتی که پیرامون آن وجود دارد، گفت: این سهام از چند جهت با ابهاماتی رو به روست که نیاز است تا دولت درباره آن شفاف سازی کند.

,

وی افزود: ابهام اول در خصوص میزان سود این سهام است. چرا سودی که به افراد داده شده در ارزش کل سهام محاسبه نشده است. ابهام دیگر در خصوص برداشت بدهی دولت جهت نیمی از سهام باقیمانده افراد در سال 1384 است. ابهامات زیادی در خصوص برداشت این بدهی ها وجود دارد که نیاز است دولت در این خصوص شفاف سازی کند. زمانی که دولت در سال 1396 برای طلب خود، از سبد سهام مردم مبلغی را برداشت کرد باید قیمت روز سهام(سال 1396) را حساب می کرد نه قیمت روز ثبت نام (سال 1384) را!

,

کار دولت صرفا تغییر نام پروژه ها با اضافه کردن کلمه "امید" به آنهاست!

, کار دولت صرفا تغییر نام پروژه ها با اضافه کردن کلمه "امید" به آنهاست!, کار دولت صرفا تغییر نام پروژه ها با اضافه کردن کلمه "امید" به آنهاست!,

سلیمی با بیان اینکه این دولت در خصوص سهام عدالت کار خاصی انجام نداده است، گفت: باید خدا را شکر کرد که دولت اسم سهام عدالت را به سهام امید تغییر نداده است. چرا که این دولت در تغییر نام پروژه های قبلی با اضافه کردن نام "امید" به آنها سابقه دارد. ظاهرا کار دولت تنها تغییر نام اسامی پروژه هاست. برای مثال نام صندوق مهر امام رضا(ع) را به صندوق امید تغییر داد؛ یا نام خانه بازنشستگان را با اضافه کردن امید به خانه امید بازنشستگان تغییر داد.

,

منتخب مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: سهام عدالت همانطور که از نام آن پیداست برای توزیع عادلانه ثروت های عمومی میان افرادی توزیع شد. ولی با بررسی صورت گرفته مشخص شد که بسیاری از فقرا که نیازمند این سهام هستند، صاحب آن نشدند.

,

وی گفت: بالاخره دولت قبل قدمی در راستای این سهام برداشت. همچنین یارانه ها، مسکن مهر و بیمه بسیاری از اقشار مختلف را پایه گذاری کرد. ولی این دولت با گذشت بیش از 7 سال از عمرش، چه چیزی از خود به یادگار گذاشته است؟ مسکن اجتماعی که دولت و شخص رئیس جمهور بارها قول ساخت آن را داد، معلوم نشد در کجا ساخته شد، اگر کسی در کشور، آدرس مسکن اجتماعی را دارد آن را اعلام کند.

,

سلیمی با اشاره به طرح مسکن ملی، افزود: این طرح هم دردی از اقشار ضعیف جامعه برای خانه دار شدن، دوا نمی کند و تنها افرادی که جزو اقشار متوسط جامعه هستند توانایی خرید این مسکن را دارند.

,

عضو هیئت رئیسه مجلس خاطرنشان کرد: این دولت که نتوانسته کار خاصی درباره سهام عدالت انجام دهد. ای کاش لااقل دایره پوشش این سهام را گسترده تر کند تا به همه افراد جامانده از این سهام، تخصیص داده شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه