اخبار داغ

عضو هیات علمی گروه روانشناسی دانشگاه هرمزگان:

فراهم کردن زمینه ازدواج، از اجباری کردن آن مهم‌تر است/ نتیجه ازدواج‌های هیجانی حتماً طلاق است

فراهم کردن زمینه ازدواج، از اجباری کردن آن مهم‌تر است/ نتیجه ازدواج‌های هیجانی حتماً طلاق است
جاودان گفت: در یک تحقیق علمی به این نتیجه رسیدیم که تاثیرگذاری فبلم ها برای بیننده گان یکسان نیست و تمام افرادی که طلاق می گیرند ماهواره نگاه نمی کنند
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از هرمز؛ طبق مطالعات انجام شده خانواده همیشه قادر به نگهداشتن انسجام و هدایت اعضاء به سمت یک هدف نیست و برخی از اوقات دچار گسست در بین اعضای خود می گردد که در نهایت این فاصله و گسست می تواند منجر به فروپاشی این نهاد بسیار مهم شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

هرچند قدمت تاریخی طلاق همزمان با قدمت تاریخی ازدواج است، اما از قرن بیستم طلاق به عنوان یک آسیب و مسأله اجتماعی به صورت جدی مطرح شد، به دنبال افزایش جمعیت، تغییر در نظام ارزشی، فرهنگی و هنجاری و دیگر دگرگونی های ناشی از انقلاب صنعتی و ورود تکنولوژی بود که میزان طلاق روند رو به رشدی به خود گرفت.

,

مطالعات نشان داده است که طلاق آثار و عوارض منفی جسمی، روانی، اخلاقی، اجتماعی وغیره دارد. طلاق می تواند زمینه ساز بسیاری از معضلات دیگر نظیر خودکشی، اعتیاد، جرم، روان پریشی، تضاد شخصیتی، افسردگی وغیره شود.، بدین ترتیب است که به اهمیت بسیار زیاد طلاق به عنوان یک معضل اجتماعی می پردازیم، اما اینکه ماهواره به عنوان یک رسانه غربی آیا در روند زندگی ایرانی اسلامی تاثیر دارد یا خیر موضوعی است که در ادامه آن را می خوانیم.

,

موسی جاودان پژوهشگر و آسیب شناس اجتماعی و خانواده و عضو هیات علمی دانشگاه هرمزگان در گروه مشاوره و روانشناسی در گفتگو با هرمز اظهار کرد: در زندگی انسان اتفاقات متفاوتی در حال رخ دادن است که یکی از آنها ازدواج است، باتوجه اینکه هر کاری زیر ساختی دارد و باید از آن شناخت درستی پیدا کرد اگر نتوانیم ازدواج را بر مبنای آگاهی درست و لازم و کامل انجام دهیم و فقط صرفا برپایه یک سری هیجانات، احساس تنهایی و فرار از خانه پدری باشد احتمال اینکه بستری برای اتفاقات بدتر باشد وجود دارد.

,

پژوهشگر و آسیب شناس اجتماعی و خانواده افزود:کسی که می خواهد ازدواج کند باید یک سری انتظارات را از طرف مقابل خود داشته باشد و بداند آیا می تواند آنها را برآورده کند یا خیر، او باید بداند سبک زندگی، اعتقادات و ورابط اجتماعی اش با طرف مقابل همسانی دارد یا خیر، در ازدواج فردی فقیر و مستمند با یک ثروتمند و یا کسی که نگاه بسته ای به زندگی دارد با شخصی که نگاهش باز و به اصطلاح روشنفکر است احتمال ناسازگاری بسیار است.

جاودان ادامه داد: در تداوم زندگی یا ازهم فروپاشیدگی آن ویژگی های شخصیتی افراد نیز مهم است، افسرده ها، وسواسی ها ،افرادی که حساس و زودرنج و بدبین هستند اگر قبل از اینکه در صدد اصلاح این رفتارها برآید ازدواج کند احتمال جدایی، طلاق، اختلاف و شکست در ازدواج را دارد.

,
,
,

وی اضافه کرد: بنابراین در مسئله طلاق عوامل اجتماعی، اقتصادی، خانوادگی، شخصیتی، فرهنگی و به طور کلی مجوعه ای از عوامل هستند که یک رفتار را برای انسان تعیین می کند نه اینکه صرفا بود و نبود ماهواره مهم باشد.

,

فراهم کردن زمینه ازدواج؛ از اجباری کردن آن مهم تر است

جاودان با بیان اینکه زندگی را نباید بر مبنای یک دید بسته و محدود پایه گذاری کرد، تصریح کرد: اگر قانون ازدواج اجباری که حتی مشخص نیست طنز یا جدی است را بررسی کنیم طرحی بسیار خنده داراست چرا که در مجلس اتفاقات مهم تری را می توان مطرح کرد، ازدواج مهم است اما فراهم آوردن زمینه های آن از اجباری کردنش مهم تر است.

این تحلیلگر نگاه مدیران به آسیب های اجتماعی اضافه کرد: اگر در مجلس وضعیت فقرو بیکاری نزدیک به ۴ میلیون جوان جویای کار که عمدتا تحصیل کرده دانشگاهی هم هستند بررسی شود و به تصویب برسد که اشتغال این افراد اجباری و به آنها حقوق داده شود، مشکل ازدواج نیز حل میشود.

, فراهم کردن زمینه ازدواج؛ از اجباری کردن آن مهم تر است,
,
,
,
,

وی با با تاکید براینکه ماهواره در صورتی می تواند یکی از مجموعه عوامل طلاق باشد که سایر زیر ساخت های انسان محکم نباشد تصریح کرد: اگر در یک زندگی تمام شرایط از جمله مهارت های بهزیستی، همسرداری، زندگی مشترک، فرزند پروری و وضعیت اقتصادی خوب و مناسب باشد ماهواره نمی تواند تاثیرگذار باشد.

این مدرس بررسی تحلیل آسیب های روان اجتماعی در دوره دکتری تخصصی گفت: در یک تحقیق علمی که جمعی از روانشناسان بودند برای تحلیل یک فیلم خارجی دعوت شدیم و به این نتیجه رسیدیم که تاثیرگذاری فبلم ها برای بیننده گان یکسان نیست و حتی همه افرادی که طلاق می گیرند ماهواره نگاه نمی کنند.

وی خاطرنشان کرد: برای آن دسته از افراد که در زندگی مشکل دارند و به نوعی پایشان می لرزد، ماهواره می تواند یکی از مجموعه عواملی باشد که ناسازگاری را تشدید و طلاق را تسهیل و به ۱۰درصد باقی مانده کمک کند تا افراد از هم جدا شوند، بنابراین مجموعه ای از عوامل متفاوت هستند که موجب طلاق در زندگی می شود.

,
,
,
,
,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه