اخبار داغ

کتاب «تاریخ شفاهی جهاد سازندگی» آماده انتشار شد

کتاب «تاریخ شفاهی جهاد سازندگی» آماده انتشار شد
کتاب «تاریخ شفاهی جهاد سازندگی» به قلم غلامرضا خارکوهی پس از تدوین، بازبینی برای انتشار به مرکز اسناد انقلاب اسلامی سپرده شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ غلامرضا خارکوهی، نویسنده کتاب «تاریخ شفاهی جهاد سازندگی» در خصوص کتاب جدیدش اظهار داشت: اخیرا کتاب «تاریخ شفاهی جهاد سازندگی» را پس از تدوین، بازبینی کردم و اکنون آماده انتشار است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی با بیان اینکه حجت الاسلام تقوی، نماینده رهبر انقلاب در وزارت جهاد کشاورزی نیز پیگیر چاپ این کتاب است، توضیح داد: پس از انجام بازبینی کتاب تحویل ناشر شده و طی چند ماه آینده توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر خواهد شد.

,

خارکوهی گفت: این کتاب سرگذشت پر فراز و نشیب جهاد سازندگی را در دو سال نخست تاسیس را شامل می‌شود، اما حتی‌الامکان به ابعاد دیگری از موضوعات سیاسی و تاریخی مرتبط با این نهاد انقلابی، مثل نقش آن در دفاع مقدس و حضور جهادگران در سایر کشورها نیز به طور مختصر پرداخته است.

,

این تاریخ‌نگار افزود: پیش از این نیز چند کتاب درباره جهاد سازندگی تدوین و منتشر کرده‌ام که از جمله آنها می‌توانم به کتاب «امام و جهاد سازندگی» اشاره کنم، این اثر از سوی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی دوبار و هر بار با شمارگان ۵ هزار نسخه به چاپ رسیده است. 

,

خارکوهی افزود: در کتاب «تاریخ شفاهی جهاد سازندگی» دورنمایی از رویدادهای اصلی این نهاد آورده شده و امیدواریم این اثر مقدمه‌ای باشد برای پژوهش‌های گسترده و عمیق‌تر در باره تاریخ ۲۱ ساله جهاد سازندگی در همه زمینه‌های فرهنگی، سیاسی، نظامی، اقتصادی، تولیدی و عمرانی در داخل و خارج از کشور، که انجام آن یکی از ضرورت‌های علمی و فرهنگی کشور است. قطعا اگر تاریخ جامع این نهاد تدوین شود، یک مجموعه چند جلدی خواهد شد که می‌تواند الگویی برای ترویج روحیه جهادی در سیستم اداری کشور باشد.

,

وی افزود: این کتاب برای اولین بار نوشته شده و حدود ۵۰۰ صفحه با تجزیه و تحلیل و خاطرات جهادگران قدیمی و اسناد و تصاویر مختلف است. منابع «تاریخ شفاهی جهاد سازندگی» هم به صورت میدانی و هم اسنادی گردآوری و تدوین شده و یکی از پروژه‌های ملی کشور در مرکز اسناد انقلاب اسلامی محسوب می‌شود.

,

خارکوهی اضافه کرد: این کتاب در ۶ فصل تدوین شده که فصل اول رفتار رژیم پهلوی با روستاییان و کشاورزان، فصل دوم پیروزی انقلاب و آغاز نهضت سازندگی، فصل سوم استقبال دولت و ملت از جهاد سازندگی، فصل چهارم مشکلات و خاطرات کار جهادگران ، فصل پنجم برکات و ثمرات جهاد سازندگی و فصل ششم جهاد سازندگی و جنگ تحمیلی است.

,

این مولف خاطرنشان کرد: در قالب هر فصل اتفاقات و نکات ریز و درشت تاریخی جهادگران ارائه شده است. مثلا در فصل اول به وضعیت روستاها در دوره پهلوی، اوضاع روستاهای ایران پس از انقلاب سفید، اقدامات خودجوش و جهادگرانه مردم روستاها، در فصل دوم به امام و ترمیم خرابی‌ها، نهادگرایی ضرورت انقلاب، شوق همگانی برای سازندگی مناطق محروم، تلاش انجمن‌های اسلامی دانشجویان، فرمان تاریخی امام برای تأسیس جهاد سازندگی و در فصل سوم به نکاتی مثل واکنش دولت موقت، شورای انقلاب و اوّلین اساس‌نامه‌ جهاد، دکتر بهشتی و شورای مرکزی جهاد، سازمان‌های دولتی و جهاد سازندگی، واکنش گروه‌های سیاسی ـ مذهبی، استقبال عمومی و توسعه فعالیت‌ها پرداخته شده است.

,

خارکوهی با اشاره به فصل‌های دیگر کتابش گفت: در فصل سوم به نوع‌شناسی مشکلات جهاد سازندگی مثل نگرش غیرانقلابی دولت موقت و بنی‌صدر، مشکل بودجه و کم‌پولی، اتهام بی‌نظمی و بی‌قانونی، سنگ‌اندازی مدیران و کارکنان ناصالح مراکز دولتی، توطئه‌های ضدانقلاب، آتش زدن خرمن‌ها و مزارع گندم، مزاحمت خان‌ها و فئودال‌ها، ترور، اسارت و شکنجه‌ جهادگران، نفوذ جریانات انحرافی در تشکیلات جهاد تشریح شده است. در فصل پنجم نیز ضمن شرح برکات و ثمرات جهاد سازندگی به موضوعاتی مثل رسالت جهادگران، زحمات و فداکاری‌های جهادگران، جهادگران اُسوه‌های اداری، واحدها و کارکردها، کمیته‌ کشاورزی، واحد امداد و درمان، واحد وام جهاد سازندگی، کمیته‌ امور دام، کمیته‌ عمران، کمیته‌ فرهنگی، تلاش‌های جهاد در خارج از کشور و در فصل آخر نقش جهاد سازندگی در جنگ تحمیلی ۸ ساله علیه ملت ایران تشریح شده و به موضوعاتی مثل نحوه ورود جهادگران به جنگ، تاسیس ستاد پشتیبانی جنگ جهاد در نخستین روز‌ها، راه‌سازی زیر آتش، جذب و اعزام نیرو ، نقش بانوان جهادگر در جنگ، گردآوری کمک‌های مردمی توسط جهادگران، تلاش جهادگران در بازسازی مناطق جنگی تدوین و توضیح داده شده است.

,

از غلامرضا خارکوهی تاکنون کتاب‌ها و مقالات متعددی در حوزه تاریخ انقلاب و دفاع مقدس توسط انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی، سوره مهر، عروج، شاهد، نینوا و... منتشر شده است.

,

منبع: فارس

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه