اخبار داغ

نگاهی به سیر وعده‌ها درباره احداث بزرگراه سمنان فیروزکوه؛

«جاده مرگ» همچنان جان مسافران را می‌گیرد

«جاده مرگ» همچنان جان مسافران را می‌گیرد
مدیرکل پیشین راه و ترابری، در اسفندماه 96 گفته بود که پروژه آزادراه فیروزکوه-سمنان به 2 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که 50 درصد از آن به پیمانکاران پرداخت شده است. اما با گذشت بیش از 2 سال هنوز بخش قابل توجهی از مسیر سمنان-فیروزکوه همچنان نابسامان است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، در دومین روز از مردادماه سال 1394، علی نورزاد، معاون وقت وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که محور فیروزکوه-سمنان به آزادراه تبدیل می‌شود. وی گفته بود به سبب اهمیت این مسیر، پیشنهاد آزادراه شدن 60 کیلومتر از محور فیروزکوه به سمنان در وزارتخانه راه و شهرسازی مورد بررسی قرار می‌گیرد. حسب اعلام علیرضا خسروی، نماینده اسبق سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس، این پیشنهاد توسط وی به وزارتخانه داده شده بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

حدود یکسال بعد، در بیست و یکم تیرماه سال 95، مدیرکل وقت راه و ترابری استان سمنان اعلام کرد که اجرایی شدن 10 کیلومتر پایانی محور چهاربانده سمنان-فیروزکوه در مرز مشترک با استان تهران در حال پیشرفت است و این اقدام به مراحل پایانی خود رسیده است.  در دوازدهم دی‌ماه این سال، احمد همتی، نماینده پیشین سمنان با ارسال نامه‌ای خطاب به شافعی، معاون سازمان برنامه و بودجه، خواستار تسریع در آغاز پروژه چهاربانده کردن مسیر سمنان به فیروزکوه شد.

,

همتی در نامه خود تصریح کرده بود که این پروژه توسط بخش خصوصی انجام می‌شود. حدود هشت‌ماه پس از این نامه‌نگاری، در سیزدهم شهریورماه سال 1396، احمد همتی، نماینده پیشین سمنان در یکی از سخنرانی‌های خود اعلام کرد که مسیر فیروزکوه به سمنان چهاربانده می‌شود و اقدامات لازم در این راستا در حال انجام است. در نُهمین‌روز از اسفندماه سال 96، خبرگزاری ایرنا، با انتشار مطلبی با تیتر «محور چهاربانده سمنان-فیروزکوه، دستاوردی دیگر از دولت امید» به نقل از عبدالمجید نژادصفوی، مدیرکل وقت راه و ترابری استان سمنان نوشت که تکمیل این پروژه به 2 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد و تا کنون 50 درصد از این مبلغ به پیمانکار پرداخت شده است.

,

نژادصفوی در حالی که در تیرماه 95 اعلام کرده بود که اجرای 10 کیلومتر پایانی مسیر بزرگراه در مراحل پایانی قرار دارد، این‌بار به ایرنا گفته بود بخشی از این طرح، با اجرای 10 کیلومتر پایانی آن از مرز مشترک با استان تهران در حال انجام است و به زودی به پایان می‌رسد! حدود سه هفته بعد، در دوم فروردین‌ماه 97، کانال تلگرامی، احمد همتی، نماینده پیشین سمنان نوشت:«برای اولین بار در وزارت راه و شهرسازی با پیگیری‌های دکتر همتی احداث باند دوم سمنان-فیروزکوه با استفاده از ماده ۶۵ قانون الحاقی انجام شد!»

,

در سوم مردادماه سال 1397، خیرالله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی، در جریان بازدید از برخی پروژه‌ها در سمنان اعلام کرد که 27 کیلومتر از بزرگراه 65 کیلومتری سمنان-فیروزکوه در استان تهران واقع شده که احداث 12 کیلومتر از آن 7 درصد پیشرفت فیزیکی داشته؛ از طرفی 38 کیلومتر از این بزرگراه در استان سمنان واقع شده که احداث 11 کیلومتر از آن 30 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تا پایان سال جاری(97) به بهره‌برداری می‌رسد.

,

حدود سه هفته بعد، در بیستم مردادماه سال 97، نژادصفوی، اعلام کرد که تکمیل محور سمنان-فیروزکوه، گره ترافیکی ورودی تهران را باز می‌کند و برای اجرای سریع‌تر این پروژه باید زمینه‌ها برای جذب سرمایه‌گذار فراهم شود. در بیست و یکمین روز از مردادماه سال 97 هم همتی، نماینده پیشین از در دست اجرا بودن احداث مسیر سمنان به فیروزکوه خبر داد.

,

اما در حالی که معاون وزیر اعلام کرده بود 11 کیلومترِ مذکور تا پایان سال 97 به بهره‌برداری می‌رسد، در بیست و ششم مردادماه 97، آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در سفر به سمنان اعلام کرد که 11 کیلومتر از بزرگراه سمنان-فیروزکوه زیر بار ترافیکی قرار دارد و ابراز امیدواری کرد که در سنوات آتی، این مسیر به صورت قطعه‌قطعه به مسیری چهاربانده تبدیل شود.

,

خود معاون مذکورِ وزیر هم در این سفر ابراز امیدواری کرد که به واسطه تکمیل این مسیر، از بروز حوادث رانندگی جلوگیری شود. همتی نماینده پیشین سمنان هم در جریان این سفر و در نشست ستاد بازآفرینی که با حضور وزیر راه و شهرسازی برگزار شد، گفت که در چند سال گذشته «سمنان، چهارراه طلایی» یک شعار بود اما این مهم اکنون در این منطقه محقق می‌شود.

,

او همچنین گفت که جاده سمنان-فیروزکوه در دست ساخت است. حدود یک هفته بعد، در سوم شهریورماه سال 97 نیز نژادصفوی، مدیرکل وقت اداره راه و ترابری استان گفت که باند دوم این بزرگراه به طول 11 کیلومتر را احداث کرده‌ایم. او همچنین رقم 38 کیلومتری اعلام‌شده از سوی معاون وزیر را 37 کیلومتر اعلام کرد. نژادصفوی ابراز امیدواری کرده بود که احداث 27 کیلومترِ دیگر از این جاده، به زودی آغاز شود.

,

شش‌روز بعد، در نهم شهریورماه سال 97، احمد همتی، از قول آخوندی، وزیر راه، برای تسریع در احداث جاده سمنان-فیروزکوه خبر داد. در بیستمین‌روز از آبان‌ماه سال 97 نیز احمد همتی نماینده پیشین مجلس،  اعلام کرد که بزرگراه سمنان-فیروزکوه به «جاده نظامی» متصل می‌شود. وی ضمن این که گفته بود این اقدام مازندران را به بندرعباس متصل می‌کند، به اهمیت سوق‌الجیشی این بزرگراه اشاره کرده و گفته بود به سبب همین اهمیت، احداث این بزرگراه، مشمول ماده 56 قانون اعتبارات کشور می‌شود.

,

حدود دو ماه بعد، در شانزدهم دی‌ماه سال 97، سرهنگ تقی کبیری با ایرنا به گفتگو نشست و ضمن این که خواستار راه‌اندازی راه اضطراری فرار در جاده سمنان-فیروزکوه شد، تأکید کرد که وجود نقص در این حوزه می‌تواند در افزایش تلفات جاده‌ای تأثیرگذار باشد. در دوازدهم تیرماه سال 98، خبرگزاری ایرنا با انتشار مطلبی، جاده سمنان-فیروزکوه را «جاده مرگ» توصیف کرد و به نقل از یکی از اهالی روستای افتر نوشت که وضعیت سابق، نسبت به طرح در حال اجرا، تلفات کمتری داشته است.

,

رئیس پلیس راه استان در مطلب مذکور به ایرنا گفته بود که بازسازی این محور نباید طولانی‌ شود. حدود یک ماه بعد، در سیزدهم مردادماه سال 98، سرهنگ تقی کبیری، رئیس پلیس راه استان سمنان بار دیگر در گفتگو با ایرنا اعلام کرد که بخشی از جاده سمنان-فیروزکوه برای تردد مناسب نیست و بخش دوطرفه ناایمنِ این مسیر به افزایش حوادث رانندگی دامن زده است.

,

در نوزدهمین‌روز از مردادماه سال 98، احمد همتی، با همراهی مدیرکل راه و شهرسازی استان از «قطعه اول» پروژه چهاربانده کردن محور سمنان به فیروزکوه بازدید کرد. عملیات باقی‌مانده در پی این بازدید، شامل این موارد اعلام شد:«روکش آسفالت، گاردریل، نیوجرسی، تابلوهای علائم ایمنی، خط‌کشی و اصلاح ترانشه‌های ریزشی.» اما یکی از آخرین داده‌ها درباره این جاده به پنجمین‌روز از اردیبهشت‌ماه سال 99 مربوط می‌شود؛ روزی که حسن کلهری، مدیرکل ساخت و توسعه راه‌های منطقه شمال کشور اعلام کرد که 8 کیلومتر از مسیر سمنان-فیروزکوه با اعتبار 40 میلیارد تومان تا پایان سال تکمیل و تحویل می‌شود.

,

با این همه، هنوز بخش قابل توجهی از مسیر سمنان-فیروزکوه همچنان نابسامان است و این «جاده مرگ» همچنان آبستن حوادث خواهد بود. ضمن آن که هیچ قطعه‌ای از مسیر برای نگهداری به اداره‌کل راهداری تحویل نشده است. آیا مسئولان ذی‌ربط اقدامی برای تسریع در تکمیل این بزرگراه صورت خواهند داد؟

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه