اخبار داغ

متقاضیان طرح گلخانه‌ای از مشکلاتشان می‌گویند؛

اجرای طرح هزار هکتاری گلخانه‌‌ای در پیچ و خم تسهیلات/ تناقض حرف و عمل مسئولان در نهضت گلخانه‌ای

اجرای طرح هزار هکتاری گلخانه‌‌ای در پیچ و خم تسهیلات/ تناقض حرف و عمل مسئولان در نهضت گلخانه‌ای
در حالی که طرح یک‌هزار هکتاری گلخانه‌ای در خراسان جنوبی به عنوان نهضت گلخانه‌ای به صورت گسترده در استان مطرح می‌شد، اما امروز متقاضیان و گلخانه‌داران از مشکلاتشان می‌گویند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، در مهرماه سال گذشته و همزمان با سفر اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور به خراسان جنوبی، تفاهم‌نامه‌ توسعه هزار هکتاری گلخانه بین استانداری خراسان جنوبی و شرکت شهرک‌های کشاورزی امضا و مقرر شد که از این میزان ۷۰۰ هکتار گلخانه با پیش‌بینی تولید ۲۸۰ هزار تن محصول ایجاد شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان,

فارغ از انتقادهایی که برخی از کارشناسان به این طرح دارند، با گذشت حدود 9 ماه از امضای این تفاهم نامه، گفته می شود که اجرای این طرح در حد مطالعات باقی مانده است. البته قطعاتی هم در گلخانه محمدیه خوسف به متقاضیان واگذار شده است که متاسفانه به دلیل عدم پرداخت تسهیلات پس از چند ماه، متقاضیان همچنان در انتظارند که البته افزایش روز به روز نرخ‌ها، حالا کمی آن‌ها را نگران‌تر کرده است.

,

در همین خصوص عبدالرضا رضایی مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در 29 اردیبهشت ماه سال جاری در نشست خبری اش گفته بود: در حال حاضر ۷۲ طرح گلخانه‌ای در استان خراسان جنوبی به مساحت ۹.۵ هکتار و اعتبار ۲۸۴ میلیارد ریال در دست اجرا است که این طرح‌ها برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی شده‌اند اما تاکنون به دلیل عدم ابلاغ یارانه تسهیلات، طرح‌های آنان متوقف مانده و در حال پیگیری است.

,

به گفته وی سطح زیر کشت محصولات گلخانه‌ای استان اکنون ۷۲.۳ هکتار است که سال گذشته ۱۲ هزار و ۹۰۰ تن محصولات گلخانه‌ای از این سطح برداشت شده است.

,

ضربه‌ای که کرونا به گلخانه‌داران زد

, ضربه‌ای که کرونا به گلخانه‌داران زد, ضربه‌ای که کرونا به گلخانه‌داران زد,

محمدحسین قاسمی مدیرعامل گلخانه محمدیه خوسف در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: شیوع ویروس کرونا سبب شد تا گلخانه داران امسال نتوانند محصولاتشان را به قیمت واقعی بفروشند و از طرف دیگر عدم حضور کارگران به همین علت نیز سبب آسیب به بوته ها شد. در واقع کاهش قیمت، کاهش تقاضا و کاهش نیروی کارگری از خسارت های وارد شده طی ماه‌های اخیر به گلخانه داران بوده است.

,

وی با اشاره به این‌که در مجتمع گلخانه ای محمدیه، 22 متقاضی در انتظار دریافت تسهیلات طرح یک‌هزار هکتار گلخانه هستند، افزود: در این خصوص یک سوم از گلخانه داران ساکن در این مجتمع، برای گسترش کار و افزایش سطح زیرکشت 5 هزار مترمربع، زمین جدید گرفتند.

,

مدیرعامل گلخانه محمدیه خوسف افزود: اما متاسفانه امکان بهره مندی همه گلخانه داران از این طرح فراهم نشد و تعدادی از قطعه ها به متقاضیان جدید داده شد. در حالی که اگر این زمین ها برای گسترش کار در اختیار گلخانه داران فعال قرار می گرفت، قطعا بهتر بود. چراکه قطعه های 2500 متری صرفه اقتصادی ندارد و امیدواریم در شهرک های جدید متراژ قطعه ها بیشتر و حداقل 5 هزار متر در نظر گرفته شود.

,

قاسمی با بیان اینکه متقاضیان این طرح همچنان در انتظار دریافت تسهیلات به سر می برند، گفت: تسهیلاتی که در این خصوص مصوب شده با سود 12 درصد است که این میزان سود سبب ایجاد مشکلاتی در بازپرداخت خواهد شد. علاوه بر این با توجه به افزایش قیمت مصالح کار برای ایجاد سازه، انتظار است برای این تسهیلات سود کمتر یا دوره بازپرداخت طولانی‌تری در نظر گرفته شود.

,

انتقاد از مته به خشخاش گذاشتن مسئولان

, انتقاد از مته به خشخاش گذاشتن مسئولان, انتقاد از مته به خشخاش گذاشتن مسئولان,

وی همچنین از وجود بروکراسی اداری و روند استعلامات پیچیده و مته به خشخاش گذاشتن ها انتقاد و بر تسهیل این روند تاکید کرد.

,

مدیرعامل گلخانه محمدیه خوسف، صدور ابلاغیه جدیدی مبنی بر آزاد بودن بیمه کارگران گلخانه ها را هم از مشکلاتی دانست که اخیرا ایجاد شده و اظهارکرد: این ابلاغیه طبعات بدی به دنبال دارد، چراکه بیشتر گلخانه‌ها دارای کارگران دائمی و بیمه دار هم هستند.

,

قاسمی بیان کرد: اگر قرار باشد نرخ بیمه این کارگران به صورت آزاد محاسبه شود، به دلیل عدم صرفه اقتصادی، گلخانه داران مجبورند این هزینه را از حق و حقوق خود کارگر کم کنند یا هم به اجبار با اخراج کارگران، خودشان مشغول به کار شوند. به همین دلیل ضروری است تا روند بیمه ای به همان حالت قبل برگردد تا از وجود مشکلات بیشتر جلوگیری شود.

,

طرح هزار هکتار گلخانه در پیچ و خم تسهیلات

, طرح هزار هکتار گلخانه در پیچ و خم تسهیلات, طرح هزار هکتار گلخانه در پیچ و خم تسهیلات,

اسکندری یکی از گلخانه داران مجتمع محمدیه خوسف نیز در گفت‌وگو با خاورستان، اظهارکرد: بنده در مجتمع محمدیه گلخانه دارم و برای گسترش کارم، در طرح اجرای هزار هکتار گلخانه هم متقاضی هستم.

,

وی بیان کرد: در این خصوص در مجتمع محمدیه تعدادی از قطعات برای ساخت و ساز واگذار شده است، اما متاسفانه اجرای این طرح در پیچ و خم تسهیلات باقی مانده و هنوز بودجه ای برای شروع به کار ابلاغ نشده است.

,

اسکندری افزود: عدم ارائه تسهیلات و وضعیت انتظار متقاضایان در حالی است که اجرای طرح گلخانه ای و قطعات واگذار شده در گلخانه محمدیه، چند گام جلوتر از سایر شهرک‌هاست و در سایر نقاط هدف کار در حد کلنگ زنی، انجام مطالعات یا ایجاد زیرساخت ها باقی مانده است.

,

وی ادامه داد: در اجرای این طرح، مجتمع محمدیه در نوک پیکان قرار دارد و در حالی که قطعات و زیرساخت ها از قبل آماده بوده است، هنوز کار شروع نشده است.

,

تاخیر در پرداخت تسهیلات؛ تحمیل هزینه های سنگین به متقاضیان

, تاخیر در پرداخت تسهیلات؛ تحمیل هزینه های سنگین به متقاضیان , تاخیر در پرداخت تسهیلات؛ تحمیل هزینه های سنگین به متقاضیان ,

این گلخانه دار بیان کرد: بنده بهمن‌ماه سال گذشته قطعه زمینی را برای آماده سازی تحویل گرفتم و بر اساس برآوردی که از هزینه ها انجام دادم، آماده سازی این قطعه برای شروع به کار، 400-500 میلیون تومان هزینه داشت، اما به دلیل تاخیر شرکت شهرک ها در تنظیم قراردادها و همچنین عدم ارائه تسهیلات بانکی، اکنون با افزایش تورم و صعود قیمت ها، برآورد انجام شده از هزینه ها، نیاز 700-800 میلیون تومانی را نشان می دهد و حالا باید حداقل 300 میلیون تومان بیشتر صرف کنم، که البته این هزینه هم تا الان برآورد شده و معلوم نیست تا زمان پرداخت تسهیلات به چه رقمی برسد.

,

اسکندری تاکید کرد: متاسفانه تورم و نرخ ها همچنان در حال افزایش است و هر لحظه که دیرتر اقدام کنم ضرر کار بیشتر است. قطعا این وضعیت برای متقاضیانی که در مراحل عقب تری نسبت به ما قرار دارند، بدتر خواهد بود.

,

وی افزود: با توجه به وجود تحریم ها و عدم ارتباط همه جانبه با تمام کشورها، هم اکنون ارتباط ما با سایر کشورها محدود است و ضروری است که در کنار اجرای این طرح گلخانه ای، بازار فروش تضمینی و دائمی هم ایجاد شود. چراکه اگر بازار صادراتی برای این محصولات تامین نشود، همین میزان محصول تولید کنونی هم مازاد بر نیاز است.

,

سرانجام گلخانه‌داری؛ پرورش شتر نباشد

, سرانجام گلخانه‌داری؛ پرورش شتر نباشد, سرانجام گلخانه‌داری؛ پرورش شتر نباشد,

وی ادامه داد: در حالی که اکنون قیمت هر کیلوگرم گوجه در میدان میوه و تره بار بیرجند بین 1500-2000 تومان است، اما هزینه تولید هر کیلوگرم گوجه در گلخانه بالای 3000 تومان است. به همین دلیل اگر در آینده بازار صادراتی برای محصولات تولیدی وجود نداشته باشد، تولیدات گلخانه ای هیچ صرفه ای نخواهد داشت و قطعا طرح در همان اول با شکست مواجه می شود، به همین دلیل ارتباطات دائمی و بازار فروش تضمینی ضروری است.

,

این گلخانه دار گفت: باید چشم انداز و امیدی برای گلخانه داران ایجاد شود تا متقاضیان امیدی برای تولید محصول داشته باشند؛ نه اینکه پس از طی مراحل نفس گیر و شروع به کار، با تغییراتی در دولت یا وزارت خانه و در نتیجه سیاست های متفاوتی که ممکن است منجر به قطع صادرات شود، محصول روی دست گلخانه دار بماند و مجبور باشد به جای تولیدات کشاورزی، به فکر پرورش شتر در گلخانه اش باشد.

,

اسکندری تصریح کرد: متاسفانه دریافت مجوزها و پیگیری کار از طریق  شرکت شهرک های کشاورزی، نظام مهندسی و بانک ها، ساز و کار بسیار پیچیده، دست و پاگیر و وقت گیری دارد و متقاضیان شرکت در طرح را با مشکل مواجه می کند.

,

وی تاکید کرد: انتظار است تا روند دریافت مجوزهای گلخانه داری تسهیل و از بروکراسی های دست و پاگیر جلوگیری شود، نمی گوییم قانون نباشد؛ اما بهتر است که قوانین را به نفع مردم، ساده تر اجرا کرد.

,

گلخانه‌های کوچک محکوم به شکست می‌شوند

, گلخانه‌های کوچک محکوم به شکست می‌شوند, گلخانه‌های کوچک محکوم به شکست می‌شوند,

این گلخانه‌دار اظهارکرد: خواسته ما از دولت این است که برای راه اندازی این طرح اعتبار اختصاص دهد و سود تسهیلات را کاهش و رقم معقول تری را برای آن تعیین کند، چراکه ساخت گلخانه و رسیدن به مرحله تولید و سپس عرضه به بازار و فروش و سوددهی، روند بسیار زمان‌بری است.

,

اسکندری با تاکید بر اینکه متراژ 2500 متری برای ساخت گلخانه توجیه اقتصادی ندارد، افزود: علاوه بر این مهم‌ترین دلیل موفقیت در زمینه گلخانه‌داری، تنظیم مناسب دما و رطوبت است که ایجاد این شرایط تعدیلی در واحدهای کوچک خیلی سخت است، به همین دلیل این واحدها با شکست مواجه می شوند و نباید اجازه داد واحدهای جدید با متراژ کم شروع شوند. در واقع بر خلاف سایر مشاغل که گفته می شود کم کم شروع و گسترش پیدا کند، در گلخانه داری از کم شروع کردن محکوم به شکست است به خصوص برای افراد تازه کار و بی تجربه.

,

انتقاد از شرایط تسهیلات و سنگ‌اندازی بانک‌ها

, انتقاد از شرایط تسهیلات و سنگ‌اندازی بانک‌ها, انتقاد از شرایط تسهیلات و سنگ‌اندازی بانک‌ها,

عظیمی نیز به عنوان یکی از متقاضیان جدید طرح گلخانه ای، در گفت‌وگو با خاورستان، گفت: از دی ماه سال گذشته دنبال دریافت تسهیلات برای شروع به کار هستم که متأسفانه هنوز این موضوع محقق نشده است.

,

وی افزود: اما اخیرا اعلام شده که ممکن است این تسهیلات که دارای سود 12.5 درصد و بازپرداخت 5 ساله است، در تیرماه ارائه شود. این در حالی است که سود تسهیلات در سال گذشته 7 درصد بوده و اکنون نیز انتظار است تا سود تسهیلات کم تر و دوره ی بازپرداخت آن بیشتر شود.

,

عظیمی بیان کرد: بر اساس پیش فاکتوری که قبل از سال برای انجام این طرح ارائه کرده ایم، هزینه کار یک میلیارد تومان بود، اما اکنون با برآوردی که انجام داده ایم، این هزینه 200-300 میلیون تومان افزایش یافته است که تنها 100 میلیون تومان آن در خصوص ساخت سازه و خرید تجهیزات مورد نیاز است.

,

وی از عدم همکاری بانک هم انتقاد کرد و گفت: متاسفانه بانک در خصوص تامین وثیقه خیلی سخت گیری و اذیت می کند، بطوری که وثیقه ای که بیش از 1.5 میلیارد تومان ارزش دارد را یک میلیارد تومان ارزش گذاری کرده است.

,

بنابراین گزارش؛ در حالی که طرح جدید گلخانه‌ای استان با هیاهوهای رسانه‌ای زیادی همراه بوده و هست و خبرهایی مبنی بر نهضت گلخانه‌ای مطرح می‌شد، اما هنوز خبری از اجرای عملی آن نیست و حالا باید متقاضیان این طرح پس از طی بروکراسی های اداری نفس گیر، همچنان دریافت تسهیلاتی را که به علت سود بالا و دوره بازپرداخت پایین، دیگر به صرفه نیست را در انتظار باشند. البته همانطور که یکی از گلخانه داران مطرح کرد؛ تازه این شرایط برای متقاضیان گلخانه محمدیه است که قطعات و زیرساخت ها آماده است و متقاضیانی که قرار است در سایر نواحی و شهرک ها فعالیت کنند، همین شرایط را نیز ندارند و هنوز هم وضعیت کار و هزینه هایشان نامعلوم است.

,

حال این سوال مطرح است که چگونه برای بزرگترین طرح اشتغال استان با آن همه سر و صدا، به موقع اعتبار و تسهیلاتی تامین نشده است؟ چرا باید چوب بی تدبیری مسئولان بر سر تولیدکننده فرود آید و در حالی که رقم تسهیلات؛ همان رقم از قبل تعیین شده و ذکر شده در قرار داد است؛ اما افزایش لحظه به لحظه قیمت ها و هزینه ها، تن متقاضیان طرح را بلرزاند. ای کاش مسئولان به جای عملکرد تراشی، کمی واقع بینانه‌تر عمل کرده و به فکر سرمایه‌گذارانی که قرار است زندگی‌شان را در این طرح‌ها هزینه کنند نیز باشند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه