اخبار داغ

آبی بر آتش گرمای تابستان در جنوب شرق کشور؛

نوازش بادهای موسمی بر دیار تفتیده سواحل مکران/ مونسون هند به مرزهای دریایی ایران رسید

نوازش بادهای موسمی بر دیار تفتیده سواحل مکران/ مونسون هند به مرزهای دریایی ایران رسید
بادهای مونسون یا موسومی هر سال با آغاز فصل تابستان به آب و هوای گرم چابهار طراوت خاصی می بخشد و نوازشگر دیار تفیده سواحل مکران می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهامون، فصل تابستان که می رسد مردم اکثر نقاط کشور با گرمایی طاقت‌فرسا روبه‌رو می شوند، اما درست در چنین روزهایی در جنوب شرق ایران می توان بهاری و لطیف‌ را به سبب فرا رسیدن فصل «مونسون» تجربه کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون,

این سامانه که این روزها در نزدیکی مرزهای کشورمان است، علاوه بر ریزش‌های تابستانه برای سیستان و بلوچستان به سبب وزش باد‌های موسمی، نقش مهمی در تعدیل دمای هوای نوار ساحلی این استان در تابستان دارد.

محمدرضا سالاری فنودی، رئیس اداره هواشناسی دریایی چابهار در این باره به خبرنگار ما گفت: سامانه مونسون هند که امسال با یک هفته تأخیر به جنوب شبه قاره هند رسید، در روزهای اخیر قدری تأخیرش را جبران کرد و به زودی به سواحل جنوب سیستان و بلوچستان می رسد.

وی ادامه داد: به طور معمول هر سال بادهای مرطوب موسمی از اوایل خرداد ماه از جنوب شبه قاره هند آغاز  و بعد از گذشت حدود 40 روز در نیمه های تیر به سواحل جنوب استان می رسد.

به گفته این مقام مسئول، نشانه های ورود مونسون ابتدا با مواج شدن دریا و رسیدن موج های مرده موسوم به Swell از عمق اقیانوس به سواحل استان خود را نشان می دهد و سپس بادهای مرطوب موسمی جریان می باد که ضمن تزریق رطوبت به عمق خشکی، سبب مواج شدن محلی دریا نیز می شود.

سالاری فنودی با بیان این که پس از ورود رطوبت به خشکی و در صورت فراهم بودن شرایط سینوپتیکی، بارش های مونسون آغاز می شود، اضافه کرد: بر اساس خروجی مدل های بلند مدت، پیش بینی می شود بارش های مونسون 2020 در جنوب شرق کشور نرمال و بیشتر از نرمال باشد.

وی ادامه داد: بادهای موسمی اقیانوس هند در تابستان از دریا به خشکی می وزد که سبب تعدیل دمای هوا به ویژه در نقاط ساحلی و تزریق رطوبت مناسب به خشکی می شود.

رئیس اداره هواشناسی درایی چابهار ادامه داد: به طور معمول در تابستان ها جنوب آسیا بسیار گرم است که این موضوع منجر به تشکیل کم فشار در خشکی و پرفشار در اقیانوس های مجاور یعنی اقیانوس های هند و آرام می شود که اختلاف فشار این دو سامانه سبب تشکیل بادهای مرطوب از دریا به خشکی می شود.

سالاری فنودی خاطرنشان کرد: بادهای مرطوب موسمی با ورود به خشکی منجر به شکل گیری سامانه های همرفتی و بارش های تابستانه در سطح وسیعی از شبه قاره هند، پاکستان، جنوب و جنوب شرق ایران می کند.

وی تصریح کرد: فعالیت این سامانه به طور معمول تا سپتامبر ادامه دارد که با کاهش دمای هوا در خشکی و تغییر الگوی سینوپتیکی، جهت باد تغییر می کند و از خشکی به دریا می وزد.

این مقام مسئول اضافه کرد: بارش های مونسون هند سهم قابل توجهی در تأمین رژیم بارشی سیستان و بلوچستان ندارد، اما در برخی سال ها بارندگی های این سامانه در برخی نقاط استان قابل توجه بوده است.

سالاری فنودی افزود: نکته ای که در ریزش های تابستانه باید توجه کرد این است که همه بارش های این فصل مونسونی نیست بلکه ممکن است بارش ها در نتیجه توفان های حاره ای شمال اقیانوس هند یا ظرفیت های رطوبتی محلی باشد.

انتهای پیام/
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه