اخبار داغ

دورنمای مبهم حضور گازی ایران در ترکیه

دورنمای مبهم حضور گازی ایران در ترکیه
تعمیر خط لوله‌ای که گفته می شود انجام تعمیرات آن نباید بیشتر از ده روز طول می‌کشید، نزدیک ۷۵ روز زمان برده و تا کنون هم زمان دقیقی برای پایان آن اعلام نشده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از آناج، ترکیه مهم‌ترین کشور وارد کننده گاز طبیعی ایران محسوب می شود. قرارداد صادرات گاز ایران به این کشور در سال 1996 به امضای دو طرف رسیده و بر طبق این قرارداد، ایران تا سال 2026 باید روزانه 27 میلیون متر مکعب گاز به این کشور صادر کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,
پیش از این ترکیه بر اساس سیاست تنوع بخشی به سبد گازی خود، علاوه بر ایران از کشورهای روسیه و آذربایجان نیز گاز وارد می کرد. روسیه به عنوان بزرگترین صادرکننده ی گاز به ترکیه حدود 50 درصد نیاز گاز طبیعی این کشور را تأمین میکند. بعد از روسیه ایران با 16 درصد و آذربایجان با 10 درصد، دیگر کشورهای تأمین کننده ی گاز این کشور هستند.
,
 
,
بعد از انفجار خط لوله و توقف صادرات گاز به ترکیه، سهم ایران از بازار گازی این کشور به صفر رسیده، در حالیکه دولت اردوغان مدام در حال تنوع بخشیدن به شرکای گازی خود بوده و به تازگی قراردادی را با شرکت توتال فرانسه نیز امضا کرده است.
,
 
,
صادرات گاز به ترکیه همچنان متوقف است و خبری از تعمیر خط لوله نیست. خط لوله‌ای که به گفته مهدی جمشیدی دانا معاون سابق دیسپچینگ شرکت ملی گاز تعمیر آن نباید بیشتر از ۱۰ روز طول می‌کشید نزدیک ۷۵ روز زمان برده و تا کنون هم زمان دقیقی برای پایان آن اعلام نشده است.
,
 
,
توقف صادرات گاز ایران به ترکیه در شرایطی همچنان ادامه دارد که بر اساس قرارداد جدید ترکیه با توتال فرانسه که از اواخر سال جاری میلادی به مدت ۳ سال اجرا می‌شود، ترکیه بالغ بر ۲.۱ میلیون تن گاز مایع از شرکت توتال وارد می‌کند.
,
 
,
البته مذاکرات ترک‌ها برای تبدیل شدن به ‌هاب انرژی منطقه به همین جا ختم نمی‌شود و آنگونه که خبرگزاری‌های ترک اعلام کرده اند، دو کشور آمریکا و ترکیه در حال انجام مذاکراتی برای افزایش صادرات LNG به ترکیه نیز هستند. در این راستا در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ ۲۰۲۰، ترامپ و اردوغان با هدف افزایش سطح تجاری دو کشور به سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار در دهه آینده درباره گزینه صادرات LNG آمریکا به ترکیه مذاکره کردند که درصورت رسیدن به توافق احتمال جایگزینی LNG آمریکا به جای گاز ایران کاملا محتمل است.
,
 
,
دورنمای قرارداد گازی ایران و ترکیه مبهم و تقریبا بدون انتظار نتیجه ی مطلوب است.قرارداد قبلی صادرات گاز ایران به ترکیه در سال ۲۰۲۶ به پایان می‌رسد و مذاکرات برای تمدید این قرارداد تاکنون به نتیحه نرسیده است.برخی می گویند ترکیه از ایران درخواست کرده تا قیمت گاز را کاهش دهد در عوض ایران هم خواستار دو برابر شدن میزان صادرات گاز به ترکیه شده است.
,
 
,
البته این ها در حالی اتفاق افتاده است که قبل از سال 2026 و پایان رسمی قرارداد گازی ایران ترکیه،عملا صادرات گاز به این کشور به صفر رسیده و اقدام عملی برای رفع موضوع انجام نگرفته است.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه