اخبار داغ

رئیس اتاق اصناف مرکز استان فارس:

«روز اصناف» به صورت مجازی برگزار می‌شود/ صنوف به حمایت جدی دستگاه‌های متولی نیاز دارند

«روز اصناف» به صورت مجازی برگزار می‌شود/ صنوف به حمایت جدی دستگاه‌های متولی نیاز دارند
سیدمحمود هاشمی به دغدغه‌های این گروه از جامعه اشاره کرد و گفت: این روزها اصناف به حمایت جدی مسئولین نیاز دارند و مردم نیز باید به برچسب‌های قیمت‌گذاری شده در هنگام خرید اجناس توجه داشته باشند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ «سیدمحمود هاشمی»، رئیس اتاق اصناف مرکز استان فارس در گفتگو با خبرنگار "شیرازه"، به مناسبت «روز اصناف» با اشاره به این که این روز به صورت مجازی برگزار می شود، گفت: به خاطر شیوع بیماری کرونا و برای جلوگیری از گسترش این ویروس، این مناسبت به صورت اینترنتی برگزار می شود اما در سال های گذشته«روز اصناف» به صورت همایش با حضور جمعی از اصناف، مسئولین و متولیان تشکیل می شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شیرازه,
وی با بیان این که حدود ۸۰ هزار واحد صنفی در شیراز فعال می باشد و ۵۰ درصد از این مجموعه در مرکز استان یعنی در این کلانشهر شکل گرفته، ادامه داد:این جمعیت  صنفی دارای حدود ۷۶ اتحادیه می باشد که مشاغل گوناگون کالا و خدمات را ارئه داده و صنوف خود را تحت پوشش قرار می دهند.
هاشمی با اشاره به شکل گیری اتاق اصناف و انتخاب اعضاء افزود:با توجه به انتخاباتی که صورت می پذیرد، به ترتیب رؤسای اتحادیه انتخاب می شوند، از جمع این رؤسا نیز هیئت رئیسه اتاق که متشکل از ۵ نفر می باشد انتخاب شده و از میان این هیئت هم رئیس اتاق انتخاب می شود.
,
,
 
,
اصناف در مواقع بحرانی مثل سیل، زلزله و شیوع بیماری یاری رسان دولت و مردم هستند
وی به استقلال اصناف اشاره کرد و گفت:اصناف از دیر باز خودشان به طور مستقل فعالیت دارند و نه تنها از نظر تامین منابع مالی به ارگان های دولتی وابسته نیستند بلکه در مواقع بحرانی مثل سیل، زلزله و شیوع بیماری یاری رسان دولت و مردم هستند.
هاشمی با بیان این که اقتصاد خرد نقش مهمی در وضعیت مالی کشور دارد، توضیح داد:این نوع اقتصاد در تمام کشورها نقش تعیین کننده و مهمی ایفا می کند،باری بر دوش بانک ها،اداره ها و سازمان های بیمه نبوده و اتفاقا این سازمان ها از آن ها بهره برداری هم می کنند.
, اصناف در مواقع بحرانی مثل سیل، زلزله و شیوع بیماری یاری رسان دولت و مردم هستند,
,
,
 
,
رئیس اتاق اصناف فارس ادامه داد: اصناف با وجود ضربه های اقتصادی که از سه رویداد ناگوار، سیل فروردین ماه، اغتشاشات آبان ماه و شیوع کووید 19 متحمل شده‌اند اما در مقابل سختی ها و مشقت های مردمی و به خصوص کادر درمان شانه خالی نکرده و همواره خدمت‌رسان آن ها بوده اند. آن ها از تعمیر ماشین گرفته تا تهیه گوشی موبایل در سیل از گردشگر و مسافر حمایت نموده و در زمان شیوع بیماری کرونا نیز خدمت رسان کادر درمان هستند.
,
 
,
صنوف در تامین مسائل امنیتی در کنار نیروی انتظامی قرار دارد
وی با بیان این که اصناف در تامین مسائل امنیتی با نیروی انتظامی همکاری دارد،گفت:آن ها برای امرار معاش و کسب روزی تمام سرمایه زندگی خود را در میان می گذارد و به همین خاطر با نیروی انتظامی هماهنگی ایجاد می کنند تا امنیت در شهر برقرار باشد.
هاشمی افزود: علاوه بر این ها اصناف خَیر نیز از سال ها پیش برای کمک رسانی به مردم پیش قدم بوده و نمونه اخیر آن هم کاسب کاری می باشد که با پرداخت 73 میلیون تومان یک زندانی را آزاد کرد.
, صنوف در تامین مسائل امنیتی در کنار نیروی انتظامی قرار دارد,
,
,
 
,
ارتباط میان دولت و اصناف نسبت به دیگر تشکل ها پایدار و همیشگی است
وی به این که اصناف در پرداخت مالیات از شفافیت مالی مناسبی برخوردار می باشد اشاره کرد و گفت: این شفافیت مشخص و هویداست و آن ها فرار مالیاتی ندارند که البته در این خصوص مسئولین مربوطه هم در جریان هستند.از این رو ارتباط میان دولت و اصناف نسبت به دیگر تشکل ها با وجود تمام مسائل گرانی،تحریم،تورم و غیره رابطه خوب و پایداریست.
,
,
 
,
گرانفروشی و گرانی دو مقوله جداست
هاشمی با بیان این که گرانفروشی و گرانی دو مقوله جداست،افزود:گرانی متاثر از موارد بالا بوده که متاسفانه همچنان در حال افزایش می باشد اما گرانفروشی به عملکرد تعداد محدودی از صنوف بازمی گردد که البته تعداد آن ها انگشت شمار بوده و به 5 درصد هم نمی رسد،از طرفی تراکم صنفی به اندازه ای می باشد که اجازه گرانفروشی نمی دهد چرا که زمانی ۱۰ هزار واحد صنفی در این شهر فعال بود اما حالا به ۸۰ هزار واحد رسیده است.
, گرانفروشی و گرانی دو مقوله جداست,
,
 
,
اصناف در کیفیت کالا نقشی ندارند
وی با اشاره به این که خمیره اصلی اصناف پاکی و صداقت می باشد،گفت:آن ها از خیانت به دور هستند چرا که اصناف در کیفیت کالا نقشی ندارند و مسائل آن به تولید بازمی گردد اما با این حال صنوف با مشکلات و محدودیت های ایجاد شده برای تاسیس و فعالیت صنف خود مواجه هستند.این در حالیست که در برخی موارد فروشگاه های زنجیره ای پا به میدان گذاشته و برخی سوپرمارکت ها را به کنار زده اند که باید در این خصوص فکر اساسی شود.
, اصناف در کیفیت کالا نقشی ندارند,
,
 
,
لزوم ارائه تسهیلات مناسب به اصناف
رئیس اتاق اصناف به ارائه تسهیلات مناسب به اصناف تاکید کرد و ادامه داد:صنوف به حمایت هر چه بیشتر برای تسهیل در فعالیت خود احتیاج دارند چرا که آن ها نیازهای اساسی خانوار را فراهم می کنند اما متاسفانه به این مهم توجه چندانی نمی شود و علاوه  بر این موازی کاری برخی ارگان ها برای اصناف ایجاد مزاحمت می کند در صورتی که فعالیت اصناف تجاری بوده و باید از دخالت های نابجا به دور باشند.
, لزوم ارائه تسهیلات مناسب به اصناف,
,
 
,
مردم نسبت به برچسب های قیمت گذاری بر روی اجناس حساس باشند!
وی بیان کرد:ما برای کالاهای اساسی و سبد خانوار مصوب داریم تا این کالاها مثل مرغ به هیچ عنوان گران نشود، یکی از راهکارهای موثر هم این باشد که به جز بازارسان خود مردم نسبت به برچسب های قیمت گذاری بر روی اجناس حساس باشند و کالاهای بدون قیمت را خریداری نکنند اما دیگر کالا ها مثل لوازم خانگی به دلیل تورم و گرانی بر قیمت آن اضافه می شود.
هاشمی ادامه داد: برخی معترض هستند که چرا فلان میوه در فلان جای شهر با قیمت بالا و در جای دیگر با قیمت کمتر می باشد این در حالیست که خرج و مخارج اصنافی که مثلا در دروازه کازرون فعالیت دارند یا اشخاصی که به صورت سیار مبادله می کنند، با فردی که فرشگاه بزرگ و مجهز در بالا شهر دارند یکی نیست،این ها مسائلی است که باید تجزیه و تحلیل شود.
, مردم نسبت به برچسب های قیمت گذاری بر روی اجناس حساس باشند!,
,
,
 
,
وی با بیان این که برای جلوگیری از گرانفروشی در ابتدا بازرس محوری و در مرحله بعد شکایت محوری در الویت می باشد، گفت:بیشترین نظارت ما روی همین مشکلات می باشد،هر چند بازرسان ما در طول شبانه روز نظارت دارند اما ضروریست تا خود مردم هم در این خصوص حساس باشند و مشکلات نبود برچسب قیمت و گرانفروشی ها پیگیری کنند.آن ها می توانند با تماس با شماره ۱۲۴ یا ارتباط با سامانه ۳۲۳۴۰۰۰۰ این مسائل را برطرف کنند.
,
 
,
هاشمی افزود: در برخی کشورهای اروپایی یا کشورهایی مثل چین، ترکیه و دبی بازار آزاد وجود دارد و تا زمانی که از سوی مردم شکایتی نباشد، مسئولین آن را پیگیری نمی کنند اما در اینجا در ابتدا بازرسان خود بر قیمت ها نظارت دارند.با این همه اگر از مواضع کاری ها کم شود و اصناف به صورت تخصصی اداره شوند بهتر از هر ارگان دیگری فعالیت خواهند داشت.
,
 
,
کارکنان دولتی نباید در زمان بازنشستگی به این حرفه ها روی بیاورند
وی با بیان این که به مدیریت کلان نیاز می باشد، ادامه داد:ما برای اجرای طرح تشدید نظارت بازار مخالف نیستیم اما به طرح های خارج از نظام صنفی اعتقاد نداریم و بر این باور هستیم که نمی توان و نباید کارکنان دولتی در زمان بازنشستگی حق دیگر گروه ها اجحاف کنند و به این حرفه ها روی بیاورند.
, کارکنان دولتی نباید در زمان بازنشستگی به این حرفه ها روی بیاورند,
,
 
,
هنوز چوب کرونا و تعطیلی ها می خوریم
رئیس اتاق اصناف به این که هنوز چوب کرونا و تعطیلی ها می خوریم اشاره کرد و گفت:خرید پوشاک در زمان عید مرسوم بود اما با شیوع این بیماری مواجه شد،علاوه بر این هنوز بسیاری از تالارها،عکاسی ها،رستوران ها و این قبیل مشاغل نیمه تعطیل می باشد چرا که آن ها به صورت اقساطی و نسیه فعالیت می کنند که البته دولت هم نمی تواند این خسارات را جبران نماید.
, هنوز چوب کرونا و تعطیلی ها می خوریم,
,
 
,
وی افزود:هرچند که برخی مالکان اجاره بهاء را بالا برده اند اما هستند افراد باوجدانی که کرایه های خود را در اوج کرونا تا ۸۰ میلیون تومان بخشیدند زیرا تا این حد انصاف و مروت دارند که از مغازه دارهای از کار بیکار شده توقع  پرداخت کرایه نداشته باشند،با این وجود به طور کلی در کنار موسسه داوری که کار رسیدگی به پرونده های اصناف را به عهده دارد کمیته حمایت قضایی به ریاست معاون دادستان در حقوق عامه تشکیل شده تا در جهت رفع مشکلات گام موثری بردارد.
,
 
,
زنجیر کردن کسب و کار را آزاد کنند/ قوانین بازدارنده بیش از قوانین تسهیل کننده وجود دارد
, زنجیر کردن کسب و کار را آزاد کنند/ قوانین بازدارنده بیش از قوانین تسهیل کننده وجود دارد,
رئیس اتاق اصناف با تاکید بر این که دولت باید نظارت کند،نه دخالت گفت:متاسفانه قوانین بازدارنده بیش از قوانین تسهیل کننده وجود دارد که لازم می باشد برای حمایت از کار، زنجیر کردن کسب و کار را آزاد کنند تا بدین طریق از فعالیت اصناف جلوگیری نشود.ما در یک جنگ نابرابر اقتصادی هستیم اما بازهم اصناف با فداکاری پای کار مانده اند که ضروریست دستگاه های متولی از آن ها حمایت جدی نمایند.چراکه اشتعال کارخانه بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان هزینه دارد این در حالیست که تعداد زیادی از صنوف با کمتر از ۳۰ میلیون تومان هم می توانند کسب و کار خود را آغاز کنند.
,
 
,
وی یادآور شد:در این روزهای سخت برخی کارگران با وجود ثبت نام برای بیمه بیکاری در سه ماهه شیوع کرونا،هنوز حقوق بیکاری دریافت نکرده اند.این مقام مسئول در پایان ضمن تشکر و قدردانی از کادر درمانی و پزشکی در مقابله به ویروس کووید 19،بیان کرد:بسیاری از صنوف ما از مکانیکی ها و کافی شاپ ها گرفته تا تاسیسات و بستنی فروشی ها به صورت رایگان در حال خدمت رسانی به این گروه پزشکی هستند تا به اندازه کوچکی هم که شده از زحمات آن ها تشکر و قدردانی نمایند.
,

انتهای پیام/
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه