اخبار داغ

نگذاریم گرانی چادر عامل بی ارزشی آن شود؛

گرانی؛ سارقی که چادر را از سر زنان می‌رباید

گرانی؛ سارقی که چادر را از سر زنان می‌رباید
این روزها افزایش شدید قیمت چادر مشکی خرید این محصول را برای بانوان دشوار کرده و چادر به پوششی پر هزینه تبدیل شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از جهانبین نیوز؛ قصه از آنجا شروع شد که یک قواره چادر مشکی بدون نظارت حتی به قیمت ۲ میلیون تومان هم به فروش می‌رسد.

چند برابر شدن قیمت چادر و گذشتن قیمت آن از مرزهای میلیونی، ابعاد فرهنگی پیدا کرده است.

براساس گفته کارشناسان صنعت نساجی، تقاضا برای چادر مشکی در کشور سالانه حدود ۷۵ میلیون متر است و تولیدات داخلی نیاز کل بازارهای کشور را تامین نمی‌کند. البته گفته‌ها حاکی از این است، کمبود امکانات و بالا رفتن قیمت نخ و الیاف تاثیر بسزایی در کاهش تولیدات و قیمت آن‌ها دارد. از این رو حجم بالایی از چادرمشکی‌های موجود در بازار را کالاهای خارجی تشکیل می‌دهند.

به‌طوری‌که خانم‌های چادری برای خرید یک قواره چادر معمولی که در سال گذشته بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان هزینه می‌کردند، امسال باید بین ۵۰۰ هزار تا یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و بعضا" تا ۲ میلیون تومان هم  هزینه کنند.

با این وضعیت، دیگر بسیاری از خانواده‌های بی‌بضاعت و کم‌بضاعت توان خرید چادرمشکی را ندارند. این گرانی برای جامعه اسلامی ما که چادر را به‌عنوان حجاب برتر معرفی کرده و بسیاری از زنان محجبه چادر مشکی را به‌عنوان حجاب برتر انتخاب کرده‌اند، مسأله‌ای است که برخی کارشناسان آن را چرخش نرم به‌سمت حجاب اختیاری تلقی می‌کنند.



چادر های موجود در بازار با قیمت بالا و کیفیت پایین به فروش می رسد

یکی از خانم های محجبه در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز؛ می گوید: قیمت چادر متاسفانه خیلی افزایش پیدا کرده است.

او می گوید: قبلا سالی دو تا چادر رو به آسونی خرید میکردیم اما الان باید با پول بسیار بالا و کیفیت پایین چادر بخریم.

این خانم محجبه ادامه می دهد: اگر شرایط همینگونه پیش رود قطعا" با معضل های فرهنگی روبه روبه میشویم.

او می افزاید: چرا هیچکس بر روی بازار نظارت ندارد.

این خانم می گوید: خیلی از خانم های محجبه را می شناسم که به خاطر قیمت های بالای چادر از خرید آن صرف نظر کرده و دیگر چادر نمی پوشند.



ایران تنها یک کارخانه حجاب دارد

یکی از فروشندگان چادر مشکی در  شهرکرد به خبرنگار ما  گفت: بیشتر چادر هایی که در بازار عرضه می شود وارداتی است و همین امر موجب گرانی چادر شده است.

وی تصریح کرد: تنها کارخانه حجاب در کشور کارخانه حجاب شهرکرد است که پاسخگو نیاز زنان ایرانی نیست و لازم است کارخانه های دیگری نیز زده شود.

این فروشنده ادامه داد: مصرف چادر مشکی در بین زنان ایرانی بالا است اما کسی به این نکته توجه نمی کند .

وی تشریح کرد: در سال های قبل مشتری های زیادی برای خرید چادر مشکی به ما رجوع می کردند اما الان بیخیال خرید چادر می شوند و کمتر به سراغ ما می آیند.

این فروشنده شهرکردی عنوان کرد:  یک کشور اسلامی باید تولیدات چادر را افزایش دهد تا بتواند نیاز زنان سرزمینش را مهیا کند و نیازی به واردات چادر نباشد که بتوان با قیمت مناسب این محصول را به فروش برساند.

وی تصریح کرد: با افزایش چندین برابری قیمت چادر مشکی دیگر بسیاری از خانواده‌های بی‌بضاعت و کم‌بضاعت توان خرید آن را ندارند و به همین خاطر بیخیال پوشیدن چادر هم می شوند.

به گزارش جهانبین نیوز؛ چادر در حوزه پوشاک کشور از جمله کالاهای استراتژیک محسوب می شود.

درواقع چادر در این حوزه نه تنها یک کالای تجاری است بلکه یک کالای فرهنگی و مذهبی نیز محسوب می شود و از این رو مسئولان کشور بایستی برای تامین آن حداکثر تلاش خود را بکنند.



در حوزه نساجی، پوشاک و پارچه نیاز زیادی به تولید داریم

رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت طی مصاحبه ای به خبرنگار باشگاه خبرنگاران  گفت: در حوزه نساجی، پوشاک و پارچه نیاز زیادی به تولید داریم و امسال این حوزه جزو پروژه‌های ویژه این وزارتخانه است.

امسال در حوزه پارچه و نساجی چند واحد به بهره‌برداری می‌رسد و چند واحد نیز در حال احداث است.

وی  با بیان اینکه در برخی موارد مربوط به پارچه به خودکفایی رسیدیم و واردات در این خصوص متوقف شده است، گفت: پیش از این در حوزه چادر مشکی حدود ۹۰ درصد نیاز کشور از خارج تامین می‌شد، اما با طرح‌های جدید در حوزه تولید پارچه چادر مشکی که به زودی به اجرا در می‌آید طی ماه‌های آتی پارچه داخلی چادر مشکی با کیفیت مطلوب به بازار عرضه می‌شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: از اردیبهشت امسال تاکنون بسیاری از صنایع مانند فولاد، مس، آلومینیم و خودرو تحریم بودند، اما در این بخش افزایش تولید ویژه‌ای داشته‌ایم. امسال صنایع نساجی جزو پروژه‌های دارای اولویت است و دولت حوزه نساجی را جزو پروژه‌های اقتصاد مقاومتی قرار داده است.

تولید کنندگان ریسک سرمایه گذاری در تولید چادر را نمی پذیرند

محمدجعفر شهلایی نژاد رئیس انجمن صنایع نساجی ایران نیز در مصاحبه خود به خبرنگار تابناک  گفت: توانایی تولید پارچه چادری در کشور به خوبی وجود دارد اما تولید کننده ها این ریسک را نمی پذیرند که در تولید این کالا سرمایه گذاری کنند.

وی بیان کرد: در حال حاضر در سال ۱۰ میلیون متر پارچه چادری توسط کارخانه حجاب شهرکرد تولید می‌شود.

شهلایی نژاد عنوان کرد: هم اکنون پروژه‌ای برای راه اندازی ۲۵ میلیون متر پارچه چادری در سال داریم که ۴ تا ۵ سال زمان خواهد برد.

رئیس انجمن صنایع نساجی ایران تشریح کرد: هم اکنون واردات چادر مشکی کاری انحصاری است و به نوعی قاچاق انجام می‌شود. مصرف کل کشور ۶۰ میلیون متر است که تنها ۱۰ میلیون آن در کشور تولید می‌شود.

شهلایی نژاد با اشاره به گرانی قیمت چادر، تشریح کرد: متاسفانه کنترلی در بازار چادر مشکی نیست و نظارتی صورت نمی‌گیرد.

وی افزاد: تولید این کالا کاری خاص و تک محصولی است. تولید کننده علاقه به تولید این کالا دارد، اما به دلیل اینکه هر لحظه ممکن است تولید این کالا به دست ارگان خاصی بیفتد تولید کننده ریسک نمی‌کند در تولید این کالا سرمایه گذاری کند چرا که نیاز به سرمایه گذاری زیاد است.

وی ادامه داد: تولید پارچه چادری کاری ساده و آسان است. نخی که در تولید آن استفاده می شود پلی استر (فلامنت) است که کار کردن با این نخ بسیار راحت است و مشکلی در تولید آن وجود ندارد.

به گزارش جهانبین نیوز؛ در حال حاضر نیاز کشور به پارچه چادری حدود ۹۰ میلیون متر مربع است اما جالب اینجاست که تنها ۱۰ میلیون متر مربع این کالا در کشورمان تولید می شود و این درحالی است که در کشورمان مثل سایر بخش‌های تولیدی استعدادهای برتری وجود دارد که می توانند دست به تامین نیاز داخلی کشور بزنند و قطعا در این خصوص با ایجاد شغل وسیعی روبرو خواهیم بود. چراکه مصرف چادر در کشورمان تا حد بسیار زیادی انجام می پذیرد و این موضوع برای تولید کنندگان هم سود آور خواهد بود. علاوه بر آن کشورهای دیگری مانند عراق در همسایگی ایران هستند که مشتری کشورمان دراین حوزه می شود. اما سئوال اساسی اینجاست که پای چه کسانی در میان است که این کالای نسبتا استراتژیک در کشورمان تولید نمی شود و کشورمان باید وارد کننده آن باشد. 
 
انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, جهانبین نیوز,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, ,
,
, چادر های موجود در بازار با قیمت بالا و کیفیت پایین به فروش می رسد,
,
, جهانبین نیوز,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, ,
,
, ایران تنها یک کارخانه حجاب دارد,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, جهانبین نیوز,
,
,
,
, ,
,
, در حوزه نساجی، پوشاک و پارچه نیاز زیادی به تولید داریم,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, تولید کنندگان ریسک سرمایه گذاری در تولید چادر را نمی پذیرند,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, جهانبین نیوز,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه