اخبار داغ

میزبانی نصف جهان از 180 هزار تبعه افغانستانی؛

برادرانی که در دو سنگر اقتصاد و دفاع در کنار مردم اصفهان قرار دارند

برادرانی که در دو سنگر اقتصاد و دفاع در کنار مردم اصفهان قرار دارند
اصفهان در سال های گذشته پس از تهران و خراسان سومین میزبان بزرگ اتباع افغان در کشور بوده است و در این سال ها، هم زبانی و هم جواری خاطرات خوبی را برای هر دو ملت برجای گذاشته است و افاغنه را شریک روزهای خوب و بد مردم نصف جهان کرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا  و به نقل از صاحب نیوز؛ ایران و افغانستان در حدود 50 سال گذشته تحولات متعدد و بزرگی را پشت سر گذاشتند، حضور شهروندان دو کشور در متن این تحولات از جمله حضور برادران افغانستانی در دوران دفاع مقدس و همچنین میزبانی ایران از صدها هزار تبعه افغانستانی که همچنان ادامه دارد ناشی از ریشه‌های مشترک و ناگسستنی دینی، فرهنگی و تاریخی دو کشور است که بیگانگان و دشمنان دوستی، آرامش و ثبات ایران و افغانستان همواره در صدد ایراد خدشه به آن بوده و هستند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,
۱۸۳ هزار تبعه کشور افغانستان در استان اصفهان حضور دارند که  بیشتر آنها در شهرستان‌های اصفهان، کاشان، خمینی‌شهر، فلاورجان و شاهین‌شهر زندگی می‌کنند.
,

بدخواهان دو کشور تاب و تحمل اتحاد را ندارد

, بدخواهان دو کشور تاب و تحمل اتحاد را ندارد,
ظاهر حبیبی، یک تبعه افغانستانی در اصفهان در این زمینه به خبرنگار صاحب نیوز گفت: بحث ایران و افعانستان بحث گسترده و عمیق و دارای سابقه زیاد است که این دو کشور در قدیم سال های زیادی یک کشور بود.
,
 
,
وی بیان کرد: ایران و افغانستان هر چند با پرچم و جغرافیای متفاوت هستند، اما از لحاظ محبت و اشتراک های تاریخی، دینی، مرز، فرهنگی، اجتماعی و زبانی یکی و متحد هستند.
,
 
,
حبیبی با بیان اینکه بدخواهان دو کشور تاب و تحمل این روابط نزدیک، اتحاد و همبستگی را ندارد، اظهار کرد: این بدخواهان هر چند مدت به دنبال خباثت ها و شیطانت های هستند که می خواهند این روابط و اتحاد را از بین ببرند و کم رنگ کنند.
,
 
,
وی افزود: کشور ایران و افغانستان، آنقدر با هم صمیمی و خوب بوده و هستند که در روزهای سخت زندگی، این دو کشور در کنار همدیگر بوده و یکدیگر را رها نکردند.
,
 
,
این تبعه افغانستانی اضافه کرد: در دوران جنگ تحمیلی علیه ایران، افغانستانی ها حضور داشتند و در کنار سربازان جمهوری اسلامی ایران در یک سنگر، با هدف واحد و به فرمان حضرت امام خمینی(ره) بودند و شهید و جانباز دادند.
,
 
,
وی تصریح کرد: همچنین افغانستانی ها در همین سال های اخیر با هدف واحد در کنار برداران ایرانی، پاکستانی، عراقی و سوری علیه داعش و گروهک های تکفیری جنگیدند.
,
 
,
حبیبی با توضیح اینکه جمهوری اسلامی ایران در روز های سخت دشوار همچون اشغال افغانستان توسط امریکا، در کنار ملت و کشور افغانستان بوده است، خاطر نشان کرد: پذیرفتن تعداد زیادی از مهاجران افغانستانی یکی از نمونه های این همدلی و همراهی ایران با ملت افغانستان است و جمهوری اسلامی ایران در این سال ها میزان حدود دو میلیون افغانستانی بوده است.
,
 
,
وی ادامه داد: مهر و محبت های مردم ایران به افغانستانی ها هیچ موقع فراموش نمی شود که در روزهای سخت مردم ما ایرانی ها، افغانستانی ها را پناه دادند و به عنوان مهمان پذیرفتند؛ اینگونه محبت ها به طور متعدد در بین مردم دو کشور وجود دارد و عمیق هم است.
,
 
,
این تبعه افغانستانی گفت: ما تنها از صدای و سیمای ایران گلایه داریم که چرا این ارتباط و محبت بین دو کشور را که تاریخ فراموش نمی کند را نمایش نمی دهد؛ باید بیشتر به این ارتباط دوستانه و عمیق پرداخته شود؛ نسل جدید دو کشور نسبت به این ارتباطات آگاهی ندارند.
,
 
,
وی در پایان تأکید کرد: از مردم شریف افغانستان و ایران تقاضا دارم که هیچ موقع به بدخواهان و دشمنان فرصت ندهند که بین دو کشور اختلاف ایجاد کنند و فضای دوستانه موجود را به فضای دشمنی ببرند.
,
 
,
اصفهان در بین استان‌های کشور، پس از تهران و خراسان رضوی میزبان بیشترین اتباع است و انواع خدمات بهداشتی، درمانی و آموزشی به آنها ارائه می‌شود.
,
 
,
تحصیل ۵۵ هزار دانش آموزان اتباع در مدارس اصفهان
, تحصیل ۵۵ هزار دانش آموزان اتباع در مدارس اصفهان, تحصیل ۵۵ هزار دانش آموزان اتباع در مدارس اصفهان,
 
,
مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری اصفهان در این رابطه گفت: دشمنان ما نمی‌توانند همدلی و وحدت بین اتباع و مردم کشور را تحمل کنند و به همین دلیل در تلاش هستند تا برخی از اتفاقاتی که بیشتر ناشی از فعالیت قاچاقچیان مهاجر است را به نظام و حاکمیت ما نسبت دهند.
,
 
,
مهدی سلیمانی اظهار کرد: امکان برخورداری از خدمات بهداشتی درمانی و آموزشی و تحصیلی همانند دیگر شهروندان ایرانی برای پناهندگان و شرایط لازم برای زندگی از نظر اعتقادی، دینی و اسلامی و هم از نظر ضوابط قانونی برای پناهندگان در جمهوری اسلامی فراهم شده است.
,
 
,
وی بیان کرد: جمهوری اسلامی به رقم فشارهایی که استکبار جهانی برای ایجاد محدودیت‌ها و تحریم‌ها علیه کشور ما ایجاد کرد و با وجود همه کمبودهای اعتباری و امکاناتی، سعی کرده شرایط زیستی مناسب را برای پناهندگان فراهم کند.
,
 
,
مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری اصفهان با اشاره به حضور اتباع در اصفهان خاطر نشان کرد: استان اصفهان میزبان حدود 180 هزار نفر از اتباع افغانستانی است؛ همه خدمات بهداشتی و درمانی که در مراکز بهداشتی آنچه به شهروندان ایرانی ارائه می شود به اتباع خارجی نیز چنین هست و خدمات بهداشتی بصورت رایگان و هزینه خدمات درمانی هم همانند شهروندان ایرانی از پناهندگان دریافت می‌شود.
,
 
,
سلیمانی اضافه کرد: حدود ۵۵ هزار نفر از دانش آموزان اتباع در مدارس استان و در کنار دیگر دانش آموزان اصفهان مشغول به تحصیل هستند.
,
 
,
وی با بیان اینکه امکان بهره مندی پناهندگان از بیمه سلامت فراهم شده و نزدیک به ۱۸ هزار نفر از این افراد در استان اصفهان شامل بیمه سلامت می شوند، تصریح کرد: اتباعی که جزو افراد آسیب پذیر، بیماران خاص و صعب العلاج محسوب شوند بصورت رایگان از بیمه سلامت بهره‌مند می‌شوند و سایر افراد هم با پرداخت هزینه‌ها مطابق تعرفه‌های مصوب بیمه خواهند شد.
,
 
,
ورود رهبر انقلاب به تحصیل فرزندان اتباع افغانستانی 
,
 
,
دو ملت ایران و افغانستان و ایران از مشترکات فرهنگی، تاریخی، دینی و تمدنی برخوردار هستند.
,
 
,
مقام معظم رهبری در این خصوص تعبیر زیبایی دارند و فرمودند که ملت ایران و افغانستان قوم و خویش هستند؛ ایشان در خصوص تحصیل فرزندان اتباع افغانستانی ادیبهشت ماه 94 تأکید کردند که هیچ کودک افغانستانی، حتی مهاجرینی که به‌صورت غیرقانونی و بی‌مدرک در ایران حضور دارند، نباید از تحصیل بازبمانند و همه آنها باید در مدارس ایرانی ثبت‌ نام شوند.
,
 
,
زبان فارسی، حس اشتراک بسیار خوب
, زبان فارسی، حس اشتراک بسیار خوب, زبان فارسی، حس اشتراک بسیار خوب,
 
,
رضا محمدی، شهروند اصفهان در رابطه با حضور اتباع افغانستانی در اصفهان به خبرنگار صاحب نیوز گفت: ما از نظر تاریخی، فرهنگی و دینی با اتباع افغانستانی بسیار نزدیک هستیم و دین اسلام و زبان فارسی از مهمترین این مشترکات است.
,
 
,
وی افزود: زبان فارسی حس اشتراک بسیار خوبی را برای هر دو طرف به ‌وجود آورده است.
,
 
,
این شهروند اصفهانی با بیان اینکه تاریخ افغانستان با عنوان کشوری به نام افغانستان جدید است، تصریح کرد: طبق تاریخ، این منطقه قسمتی از حکومت های هخامنشیان تا قاجار بوده و در گذر سالیان دور روابط گسترده تاریخی در این منطقه برقرار بوده است.
,
 
,
وی اضافه کرد: فکر می کنم اصفهان از جمعیتی زیادی از افغانستانی میزبانی می کند و رابطه دوستی بین مردم اصفهان با این عزیزان وجود دارد که حضور و فعالیت افغانستانی ها در بازارهای میدان امام علی (ع) سند این حرف است.
,
 
,
دو ملت بزرگ ایران و افغانستان از روابط دیرینه ای در طول تاریخ برخوردار بوده و هر دو در راستای پویایی و اقتدار دین مبین اسلام فعالیت کرده و روابط نیکی باهم داشته و دارند؛ حضور مجاهدان افغانستانی در جریان هشت سال دفاع مقدس در برابر هجمه صدام و حامیان شرقی و غربی‌ اش به جمهوری اسلامی ایران هیچگاه از ذهن ایرانیان پاک نخواهد شد.
,
 
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه