اخبار داغ

گفتگو با بانوی چادرشب باف اسفراینی؛

روایت ۴۰سال تولید؛ از چادرشب بافی تا صنعت مبل

روایت ۴۰سال تولید؛ از چادرشب بافی تا صنعت مبل
رنگ‌های زیبای نقش بسته در بافته‌های هنرمندانه در جای جای فروشگاه‌ها هر ببینده‌ای را مجذوب می‌کند. چادر شب، حوله، روتختی، کوسن، تن پوش، پارچه هایی برای تهیه لباس های سنتی، هنر دست هنرمندان سرزمینمان است که روستای "روئین" را به مهد چادرشب بافی و دهکده توریستی ایران تبدیل کرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصراترک از اسفراین، هاجر بزرگی، متولد سال 53، اهل روستای رویین شهرستان اسفراین دارای مدرک سیکل و مادر سه فرزند است. در 14 سالگی ازدواج کرده و از همان زمان برای کسب درآمد خانواده به همراه همسرش اقدام به تهیه یک دستگاه چادرشب بافی می کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصراترک,

بعد از اعزام همسرش به خدمت سربازی، برای امرار معاش خود و فرزندانش چادرشب بافی را ادامه می دهد و با فروش بخشی از آنها و تعویض بخش دیگری به صورت کالا به کالا دوسال زندگی را می گذراند.

,

گفتگویی خبرنگار عصر اترک با هاجر بزرگی، بانوی کارآفرین اسفراینی: هنر چادرشب بافی چندین سال است که به دلیل عدم استقبال مشتریان کمرنگ شده بود، حدود 7 سال پیش با همت خودم ، همکاری همسرم و راهنمایی های اداره میراث استان اولین فروشگاه صنایع دستی را در شهرستان اسفراین برپا کردیم.

,

در ابتدا کارم به همراه دو بافنده دیگر آغاز شد و در حال حاضر بین 70 تا 90 بافنده به صورت مستقیم و غیرمستقیم با مجموعه من همکاری دارند و تمام سعی مان بر این است که هر روز این کارگاه را توسعه بیشتری دهیم تا بتوانیم برای افراد زیادی ایجاد اشتغال داشته باشیم.

,

 

,

, ,

 

,

هم اکنون با توسعه کارم یک فروشگاه در روستای روئین، یک فروشگاه در شهر اسفراین و فروشگاه دیگری را در مشهد فروش محصولات و تولیدات ما را به عهده دارند.

,

محصولات تولیدیمان همیشه مورد استقبال مشتریان واقع شده و علاوه بر استان خراسان شمالی و خراسان رضوی  برای معرفی و عرضه این هنر استان مان در نمایشگاه های زیادی در داخل کشور حضور پیدا کرده و موفقیت های زیادی را کسب کرده ام.

,

در سال 96مقام برتر رشته نساجی را در استان یزد که مهد نساجی کشور است، کسب کردم. همچنین در سال 97 برگزیده نمایشگاه کشوری در رشته بافندگی شدم و از وزیر میراث فرهنگی و گردشگری آقای مونسان موفق به دریافت لوح تقدیر شدم.

,

دو سالی پیاپی فروشگاه من به عنوان فروشگاه برتر در استان خراسان شمالی انتخاب شد، تولیدات ما نشان ملی، نشان اعتماد، نشان جغرافیا را کسب کرده اند و تمام بافته ها بسته بندی شده و دارای برند ثبت شده هستند.

,

در سال 98 شرکت تعاونی ام را به ثبت رساندم و به عنوان کارآفرین نمونه و برتر خراسان شمالی انتخاب شدم.

,

 

,

, ,

 

,

مواد اولیه مورد استفاده در تولیداتمان شامل نخ ویسکوزکامل پنبه، مخمل اصل، کاموا، نخ تارو پود است که به نوعی با سفارش نخ پود از روستای روئین ایجاد شغل غیر مستقیم نیز برای اهالی شده است.

,

با توجه به شرایط اقتصادی حاضر و این که مقدور نیست تا تمامی بافنده ها دستگاه تهیه کنند،برای کسی که بخواهد شروع به کار کند متناسب با نوع دستگاهی که می خواهد انتخاب کند اگر دستگاه سنتی باشد حدود دو میلیون 500 هزار تومان و دستگاه استقلال‌  حدود، ۲۰ میلیون تومان نیاز به سرمایه است.

,


جهش تولید، الگوی راهمان برای توسعه و وسعت کار

,
,

امسال شعار سال که مقام معظم رهبری جهش تولید نامیدند را الگوی راهمان قرار داده ایم و متناسب و در جهت پیشبرد این شعار برنامه ریزی های متعددی داریم که انشالله با شکست ویروس کرونا بتوانیم آنها را به مرحله اجرا برسانیم.

,

تاسیس شعبه در استان های دیگر و توسعه کار و همچنین تولید پارچه برای صنایع مبل سازی را در برنامه داریم.

,

یکی از مشکلات همیشگی در زمینه شغل ما تهیه مواد اولیه است که در صورت حمایت دولت از فعالین صنایع دستی به راحتی این هنرها می توانند منبع درآمدی پایدار برای مردم باشند.

,

 

,

, ,

 

,


عدم حمایت از بافندگان و تعطیلی کارگاه ها با شیوع کرونا

,
,

با شیوع کرونا و تعطیلی کارگاه ها و مراکز فروش، تعداد محصولات تولیدی افزایش و فروش کاهش پیدا کرده است و این قضیه به دلیل کمبودهایی که در تهیه نخ وجود دارد باعث تعطیلی چند کارگاه و بیکار شدن تعدادی از بافندگان شده است.

,

مجموعه بافندگان نیز تحت تاثیر این ویروس مشکلات زیادی را به همراه داشتند، علی رغم اینکه هیچ گونه حمایتی از هیچ نهادی نشد و با توجه به اینکه پرداخت حقوق بافندگان مقدور نبود تعدیل نیرو صورت گرفت و تولیدات براساس درخواست و سفارش مشتری عرضه می شود.

,

تهیه گفتگو: سمیه حسن آبادی

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه