اخبار داغ

گام‌های فرهنگی دختران دهه هفتادی در تبریز

گام‌های فرهنگی دختران دهه هفتادی در تبریز
هیئت ریحانه الزهرا در تبریز یکی از گروه‌های فعال فرهنگی است که با مدیریت چند دختر دهه هفتادی گام‌های موثری برای ترویج سبک زندگی اسلامی و تربیت شخصیتی دختران نوجوان برداشته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از آناج، امروز میلاد حضرت معصومه(س) و روز دختر است، دخترانی که بنا به فرمایش پیامبر گرامی اسلام ریحانه هستند و در هر خانه‌ای که باشند فرشتگان در آن رفت و آمد دارند و برکت به آن خانه سرازیر می‌شود. امروز روز همه دختران کشورمان است؛ دخترانی که سختی زندگی را به دوش کشیدند، دخترانی که سالها به جای پدر تنها نام شهید را بالای سرشان داشتند و دخترانی که در تمام عرصه‌ها تلاش کردند، سرآمد باشند و پا پس نگذارند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

گوشه به گوشه این کشور و شهر پرشده از دخترانی که قهرمان قصه زندگی‌شان هستند و هرکدام روایتی متفاوت از قهرمانی دارند. همه آنها اولین خلبان و ملوان زن نیستند اما برای خودشان قهرمانان درجه یکی هستند؛ دخترانی که به جای نشستن و چشم دوختن به کار دیگران خودشان کمر همت بسته‌اند و به کارهای فرهنگی می‌پردازند. یکی از گروه‌هایی که با حضور و مدیریت دختران در تبریز فعالیت می‌کنند، هیئت دخترانه ریحانه الزهرا تبریز است. هیئتی که مختص دختران است و در کنار برخی فعالیت‌های جانبی مانند تهیه ارزاق به صورت مداوم کارهای فرهنگی را برای دختران نوجوان پیگیری می‌کنند. برگزاری هیئت هفتگی، برپایی ایستگاه‌های صلواتی، اردوهای زیارتی و تهیه ارزاق برای خانواده‌های نیازمند بخشی از فعالیت‌های این هیئت دخترانه در چهار سال گذشته بوده است.

,

الهه نادری، مسئول هیئت ریحانه الزهرای تبریز یکی از دختران دهه هفتادی است که از چهارسال قبل با دغدغه‌های فرهنگی و مذهبی چراغ این هیئت را روشن کرده و به اصطلاح خودش پاتوقی امن و راحت برای دختران نوجوان باز کرده است. 

,

ترویج سبک زندگی اسلامی؛ علتِ برپایی هیئت

, ترویج سبک زندگی اسلامی؛ علتِ برپایی هیئت,

پای صحبت‌هایش که می‌نشینیم درباره هدف از ایجاد چنین هیئتی در تبریز می‌گوید، هیئتی که ظاهرا یکی از اولین هیئت‌های دخترانه در تبریز است و با تلاش و فعالیت مستمر جای خودش را در میان نوجوانان دختر باز کرده است. نادری با اشاره به آغاز کار هیئت از محرم سال 95 می‌گوید: "در اول هدفمان این بود که مرکزی برای دختران نوجوان داشته باشیم تا والدین با خیال راحت دخترانشون رو به اونجا بسپارند و دختران نوجوان هم دوستان هم فکر و هم جهت خودشان پیدا کنند.

,

اگرچه در این چهارسال زحماتی زیادی برای هیئت کشیده شده اما هنوز راه طولانی پیش رو داریم تا با قوی کردن خودمون و تاثیر بیشتر سبک زندگی اسلامی و آرامش روحی و روانی برای دختران نوجوان رو رقم بزنیم. متاسفانه با اتفاقاتی که گاهی در فضای مجازی پخش می‌شود دختران نوجوان روحیه شکننده تری پیدا کردند اما همین هیئت به حال روحی و شخصی دختران تاثیر خیلی مثبت داشته و به رشد شخصیتی کمک کرده است."

,

 

,

, ,

خلاءهای موسسات مذهبی و فرهنگی

, خلاءهای موسسات مذهبی و فرهنگی,

از مسئول هیئت ریحانه الزهرا سوال می‌کنم که چرا هیئت را مختص دختران نوجوان کرده‌اند که توضیح می‌دهد:" خاص بودن کار ما در همین است که دست روی مقطع سنی گذاشتیم که کمتر کسی تخصص برای آن دارد و وارد کار می‌شود. ما هم چندسالی است که این کار را شروع کردیم و پستی و بلندی زیادی داشتیم اما هیئت همچنان برپاست و ان‌شاالله بهتر هم خواهیم شد.خلا موسسات مذهبی و فرهنگی همیشه این هست که نمی‌دونند چه جوری با مخاطب نوجوان مخصوصا دخترخانم ها ارتباط بگیرند که الحمدلله ما سعی کردیم این خلا رو در هیئت پر کنیم."

,

خانم نادری درباره اقدامات و فعالیت‌های هیئت در طول چندسال گذشته می‌گوید:"اقدامات و فعالیت های ما بیشتر در زمینه تربیتی و فرهنگی هستیعنی به طور ثابت هیئت هفتگی برای دختران 13 تا 18 سال داریم. هرسال اردو مشهد با همکاری موسسه آل کسا و اردوهای درون شهری و حلقه های مطالعاتی در زمینه‌های اعتقادی، مذهبی و علمی داریم."

,

تاثیرگذاری مثبت بدون حامی مالی

, تاثیرگذاری مثبت بدون حامی مالی,

این دختر جوان دهه هفتادی که ارتباط نزدیکی با دختران نوجوان دارد، در خصوص تاثیر منطقه ای هیئت در تبریز توضیح می‌دهد:" متاسفانه به خاطر اینکه حامی مالی خاصی در تبریز نداشتیم و از نظر مالی در تنگنا بودیم چندباری مکان هیئت رو تغییر دادیم و متمرکز در یک منطقه نبودیم اما تاجایی که اطلاع داریم تاثیر خوبی داشتیم و دختران گلی در هیئت داریم که هم اونها تاثیر خوبی در هیئت دارند و هم هیئت تاثیر خوبی روی اونها دارد."

,

خانم نادری درباره استقبال دختران نوجوان از هیئت و برنامه های آتی می‌گوید:"استقبال دخترخانم ها و ماندگاریشون توی هیئت خیلی خوب بوده و اینکه ما با دست خالی کار می‌کنیم نتیجه خوبی گرفتیم. البته این به معنای این نیست که 100 درصد همه چیز خوب بوده اما قطعا بهتر از این همه خواهد شد و قصد ما گسترشکار هیئت برای ملحق شدن تعداد بیشتری به این هیئت هست.

,

تمام تلاش ما همین هست که دختران نوجوان و جوان ما اعتماد به نفس و علم خوبی داشته باشند و کار تشکیلاتی رو تجربه کنند. در کل دختران و زنان آینده جامعه ما طوریباشند که برایزندگی هدف داشته باشند و برای هدفشون فعالیت کنند. ما ارتباط مستمری با دختران داریم و دختران نوجوان می‌توانند در پیام رسان های ایتا و اینستا با آدرس reyhanezahra tabriz با ما در ارتباط باشند."

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه