اخبار داغ

حکایت مایه حیات روستاهای هرمزگان:

وقتی آب سالم، دُر گران بهایی برای روستاییان می شود/آب چاه های غیر بهداشتی سهم ۳۵ روستای هرمزگان

وقتی آب سالم، دُر گران بهایی برای روستاییان می شود/آب چاه های غیر بهداشتی سهم ۳۵ روستای هرمزگان
علی رغم همه دستاوردهای عظیم انقلاب برای میهن و بویژه مردم مناطق محروم و روستاها ی دور افتاده، بی توجهی و یا سهل انگاری برخی مسئولان سبب شده تا امروز در بخش تامین آب شرب، مردم با مشکلات عدیده ای دست و پنچه نرم کنند و برای تامین یک کالن ۲۰ لیتری، راهی جز حفر چاه برای مردم روستاها نمانده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از هرمز؛ با شروع فصل تابستان و اوج گرمای هوا در هرمزگان، نگرانی مردم این استان و بخصوص روستاییان، از کمبود و نبود آب آشامیدنی دوچندان شده، و این نگرانی بحق مردم با وجود وعده وعیدها مسئولان، همچنان به قوت خود باقی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

از آنجایی که دولت موظف است آب آشامیدنی مردم را در حد متعارف تامین کند، ولی متاسفانه سال هاست که روستاهای شهرستان سیریک با مشکل کمبود آب شرب روبرو هستند و دولت از تامین آب شرب این شهرستان به نوعی ناتوان است.

,

از طرفی مردم و مسئولان اعتقاد بر این دارند که با وجود بارندگی‌های اخیر در کشور و استان هرمزگان، دیگر با بحران بی آبی مواجه نخواهیم نشد ولی مسئولان باید طوری آب های منطقه را مدیریت کنند که دیگر شاهد کمبود آب آشامیدنی در استان هرمزگان نباشیم.

,

, ,

با پیشرفت تکنولوژی و توسعه جوامع بسیاری از نیازهای اولیه انسان ها مثل آبرسانی، برق رسانی،جاده ، تلفن، اینترنت، بهداشت، مدرسه و … برطرف و تامین شد اما متاسفانه علی رغم همه دستاوردهای عظیم انقلاب برای میهن و بویژه مردم مناطق محروم و روستاها ی دور افتاده، بی توجهی، بی مسئولیتی و یا سهل انگاری  برخی مسئولان شهرستان سیریک هرمزگان، سبب شده تا امروز در بخش تامین آب شرب، مردم با مشکلات عدیده ای دست و پنچه نرم کنند و برای تامین یک کالن ۲۰ لیتری، راهی جز حفر چاه برای مردم روستاها نمانده است.

,

, ,

از دغدغه های اصلی مردم 5 روستای پشت کوه  و 30 روستای دهستان بیابان بخش مرکزی شهرستان سیریک آب آشامیدنی است و طی سال ها و روزهای اخیر این مشکلات با توجه به فرسودگی و افزایش جمعیت بیشتر شده است.

,

تقریبا همه اهالی روستاهای سیریک با مشکل بی آبی مواجه اند و در این میان فقط دوری و نزدیکی و پستی و بلندی منازل به خطوط اصلی انشعاب آب باعث شده تا تعدادی آب بهتری برای خود آبگیری کنند ولی منازلی که در حاشیه و نقاط دور روستا هستند وضعیت معکوسی دارند و در بحران و بی آبی به سر می برند.

,

, ,

رستم رحیمی دهیار روستای قلموئی شهرستان سیریک در گفتگو با هرمز اظهار کرد: آب شرب مردم روستاهای قلموئی، پگو، کوشکی ، گدو و گزابزین بیش از دو ماه است که مردم  این روستاها از نعمت آب شرب محروم هستند و طی این مدت بعلت نبود آب به ناچار روی به استفاده از آب چاههای اطراف روستا آوردند که آب چاهها هم متاسفانه شور و غیر بهداشتی هستند.

,

وی افزود: آب شرب مردم این روستاها و روستاهای بخش مرکزی شهرستان از چاههای راونگ شهرستان میناب تامین می شود  که بعلت فرسودگی ، ترکیدگی و افزایش جمعیت روستاها و استفاده کارخانجات و گارگاهها از این آب شرب در مسیر راه انتقال به روستاها  متاسفانه ، تاثیر زیادی بر عدم آبرسانی درست به مردم روستاهای شهرستان داشته است .

,

, ,

رحیمی ادامه داد: با توجه به اینکه اکثر جمعیت شهرستان روستایی است و روستاهای شهرستان پراکنده و  در موقعیت و شرایط خاص جغرافیایی  و  در فاصله زیادی نسبت به مرکز شهرستان قرار دارند کار انتقال آب با تانکر بسیار سخت است و برای تامین یک تانکر آب شرب که به سختی تامین می شود مردم حداقل باید 400 الی 500 هزار تومان پرداخت کنند که این از توان و خرید مردم مستضعف و محروم روستایی خارج است.

,

وی اضافه کرد: عدم تخصصی و واگذاری اعتبار به روستاهای شهرستان در سال های اخیر  بر مشکلات کم آبی مردم روستاهای شهرستان افزوده،تا جائیکه در بسیاری از روستاها، بعلت حجم بالای ترکیدگی و فرسودگی ها ، لوله ها توسط مردم و با مشارکت شوراها و دهیاران تعمیر و اصلاح می شوند اما دردی از مشکلات بی آبی مردم در روستاها کاسته نشده است.

,

دهیار روستای قلموئی خاطرنشان کرد: حکایت این روزهای مردم  روستاهای شهرستان سیریک حکایت بسیار عجیب و تامل برانگیزی شده و از یک طرف با ویروس کرونا و از طرف دیگر  با مشکلات بی آبی  دست و پنجه نرم می کنند .

,

شهرستان 45 هزار نفری سیریک دارای 75 روستا و سه شهر سیریک، بندر کوهستک و گروگ است که منبع اصلی تامین کننده آب شرب شهرستان چاه های روستای روانگ می باشد.

,

شهرستان سیریک در فاصله 175 کیلومتری شرق مرکز استان هرمزگان قرار دارد.

,

انتهای خبر/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه