اخبار داغ

بررسی وضعیت ازدواج در شیروان؛

کاهش 6 درصدی ازدواج در شیروان/ رفع مشکل ازدواج عزم ملی می طلبد

کاهش 6 درصدی ازدواج در شیروان/ رفع مشکل ازدواج عزم ملی می طلبد
اوضاع نابسامان اقتصادی، مشکلات فرهنگی و سخت گیری های خانواده ها در برخی موارد از جمله موارد قابل تاملی هستند که ازدواج جوانان را به تاخیر می اندازد در نتیجه بالا رفتن سن ازدواج و کاهش فرزندآوری روند پیری جمعیت را رقم خواهد زد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  پایگاه خبری شیروان؛  امروزه مشکلات زیادی سد راه جوانان و خانواده هایشان شده است که باعث تاخیر در ازدواج یا حذف این نیاز اساسی از زندگی به صورت دائم می شود. در ایجاد این مشکلات، عوامل زیادی از جمله فرهنگی و اجتماعی نقش دارند تا ازدواج را برای جوانان سخت و دست نایافتنی کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, پایگاه خبری شیروان؛,

اما در این میان خانواده نقش مهم و تعیین کننده ای در امر ازدواج جوانان دارد، زیرا می توانند با راهنمایی و حمایت از فرزندان، گره گشای بسیاری از مشکلات پیش روی جوانان باشند، در حالی است که گاها خانواده ها نیز با سخت گیری هایی که دارند به نوعی مانع بزرگتری را برای جوانان ایجاد می کنند.

,

 

,

رفع مشکل ازدواج عزم ملی می طلبد

, رفع مشکل ازدواج عزم ملی می طلبد, رفع مشکل ازدواج عزم ملی می طلبد,

امین رضا مراتی، فرماندار شیروان در رابطه با کاهش ازدواج ها در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه چندین سال است که افزایش سن ازدواج در کشور گریبانگیر جوانان، خانواده و جامعه شده است، اظهار داشت: با افزایش سن ازدواج نگرانی هایی از جمله تاثیرات روانی این موضوع بر جامعه بوجود آمده زیرا ازدواج یک نیاز فیزیولوژیکی و عاطفی را رفع خواهد کرد.

,

وی ادامه داد: با بالا رفتن سن ازدواج و این نکته که جمعیت کشور روند رو به کاهش دارد ، کاهش ازدواج ها به تاخیر در فرزندآوری و پیری جمعیت منجر خواهد شد.

,

مراتی با اشاره به اینکه در این موضوع باید دستگاه های مرتبط از جمله ورزش و جوانان برنامه هایی را برای تشویق جوانان به ازدواج داشته باشند، گفت: این در حالی است که مشکلات اقتصادی و نبود شغل مناسب جوانان غیر قابل انکار است و شاید امروز به یک چالش اصلی برای جوانان تبدیل شده است.

,

فرماندار شیروان ادامه داد: با بهره برداری به موقع از  پروژه های اقتصادی که در این شهرستان آغاز شده است، قطعا چرخه اقتصادی به جریان خواهد افتاد و بستر را برای تامین مالی جوانان و تشکیل خانواده فراهم خواهد کرد.

,

نماینده عالی دولت در شهرستان شیروان تصریح کرد: خانواده ها و جوانان باید در مطالباتشان بازبینی کنند چراکه آرمان گرایانه وارد ازدواج شدن کار را به تاخیر خواهد انداخت.

,

وی با اشاره به اینکه سخت گیری های جوانان و خانواده ها نیز در تاخیر ازدواج بی تاثیر نیست، گفت: امروزه سطح انتظارات خانواده ها تغییر پیدا کرده است و این نیز باعث تاخیر در ازدواج و افزایش سن می شود.

,

مراتی با اشاره به اینکه یک سازمان یا اداره را نمی توان به عنوان متولی و یا عامل رفع این مشکل معرفی کرد، گفت: فرایند شهری شدن و توجه بیش از حد به شهری شدن، تبعات زندگی مجردی و افزایش سن ازدواج را تقویت می کند که همه باید در این امر اقدام کنند و این مختص یک سازمان نیست و عزم ملی را می طلبد.

,

فرماندارشیروان آموزش مهارت های ازدواج را لازم دانست و تاکید کرد: فرزندان ما در مدارس آموزش نمی بینند که براساس چه شاخص هایی باید فرایند ازدواج را مدیریت کنند و به دلیل عدم مهارت های ازدواج، طلاق در جامعه رو به افزایش است.

,

 

,

کاهش 6 درصدی ازدواج در شیروان
علی زاهدی نیا، مدیرکل ثبت و احوال خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصراترک در شیروان با اشاره به کاهش 6.6 درصدی ازدواج ها در این شهرستان در مقایسه سال 98 نسبت به 97 اظهار داشت: تعداد ازدواج های ثبت شده شهرستان شیروان در سال 97 یک هزار و 454 ازدواج بوده است این در حالی است که در سال 98 این تعداد به یک هزار و 358 ازدواج رسیده است.

, کاهش 6 درصدی ازدواج در شیروان, کاهش 6 درصدی ازدواج در شیروان,
,

وی ادامه داد: میانگین سن برای افرادی که ازدواج اولشان بوده است در زوج 26 سال و در زوجه 22 سال به ثبت رسیده است.

,

مدیرکل ثبت و احوال خراسان شمالی عنوان کرد: میانگین سن ازدواج در روستاهای این شهرستان برای زوج 25 سال و برای زوجه 20 سال است.

,

این مقام مسئول اضافه کرد: این میانگین سن در بین ازدواج های ثبت شده در شهرستان شیروان برای زوج 26 سال و برای زوجه 22 سال بوده است.

,

 

,

برگزاری جشنواره های ازدواج در شیروان

محمدرضا برغمدی ، سرپرست اداره ورزش و جوانان شیروان با اشاره به اینکه به منظور ترویج ازدواج آسان در بازه های مختلف جشنواره های ازدواج در شهرستان برگزار شد، گفت: در هفته ازدواج با هدف ترویج ازدواج آسان و برگزاری کارگاه های پیش از ازدواج با هدف آمادگی جهت تشکیل زندگی مشترک درشیروان جشنواره ازدواج برگزار شده است.

, برگزاری جشنواره های ازدواج در شیروان, برگزاری جشنواره های ازدواج در شیروان,
,
,

وی اظهار داشت: همچنین برخی از زوجین جوان دارای شرایط خاص به خیرین و مراکز نیکوکاری جهت تامین جهیزیه معرفی شده اند.

,

 

استقلال مالی دختران، ازدواج در سنین مطلوب را کم کرده است

حجت الاسلام سید اسماعیل حسینی، کارشناس مسائل مذهبی در این باره با اشاره به اینکه ازدواج در دو بعد فردی و اجتماعی تعریف می شود، توضیح داد: در بعد فردی، عدم درک صحیح نسبت به امر خانواده در ابعاد مادی و معنوی و نبود برنامه ریزی صحیح برای آینده امروز گریبان خانواده ها را گرفته است.

,
,
, استقلال مالی دختران، ازدواج در سنین مطلوب را کم کرده است, استقلال مالی دختران، ازدواج در سنین مطلوب را کم کرده است,
,
,

حجت الاسلام حسینی همچنین در مباحث اجتماعی نبود زیر ساخت مناسب برای ازدواج جوانان اعم از تامین منابع مالی یا فرهنگ سازی توسط دستگاههای مرتبط با این امر مهم یعنی خانواده  را از مشکلات پیش رو خواند.

,

وی توجه نکردن دستگاه ها به تسهیل ازدواج آسان وسبک زندگی اسلامی، ترویج مصرف گرایی، تامین کامل اقلام زندگی به صورت کامل ورلوکس، نبود شغل مناسب را فرهنگ های نادرستی عنوان کرد که همگی در کنار هم بالارفتن سن ازدواج را به ارمغان آورده اند.

,

این کارشناس مسئول ادامه تحصیل را در حال حاضر بخشی دیگر از مشکلات تاخیر در ازدواج خواند و گفت: ادامه تحصیل در دختران و داشتن استقلال مالی و شغل باعث شده است که دختران از ازدواج در سنین مطلوب خودداری کنند و این کاهش ازدواج ها رقم بخورد.

,

حجت الاسلام حسینی راهکاراین بحران را  ترویج فرهنگ خانواده وبرکات آن باتوجه به روایات وآیات قران از جمله سوره نور آیه 32 که می فرماید" به ازداوج اهتمام ورزید چون عفت وحیا وغیرت که مهمترین شاخص های زندگی اسلامی است را ترویج می دهد" است.

,

وی مهمترین راهکار درامرازدواج را ترویج فرهنگ ازدواج سالم، کار وکسب حلال که زندگی اقتصادی فرد باکمترین دغدغه شروع شود، تشکیل کانونهای ترویج ازدواج آسان در راستای آماده کردن جهیزیه بصورت هدیه یا با اقساط بلندمدت وکم بهره دانست و خاطرنشان کرد: وجود مشاورین مذهبی وکلاسهای مناسب دردبیرستانها برای ارائه فرهنگ اسلامی وایجاد شخصیت سازی مناسب برای زندگی آینده لازم است.

,

تهیه و تنظیم گزارش: احسان حق بین

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه