اخبار داغ

گزارشی از حال و روز گندمکاران راز و جرگلان؛

دلال‌ها زودتر از گندم‌‌ها به مزارع رسیدند/ تلخ‌کامی گندمکاران از خرید تضمینی

دلال‌ها زودتر از گندم‌‌ها به مزارع رسیدند/ تلخ‌کامی گندمکاران از خرید تضمینی
قیمت 2 هزار و 500 تومانی خرید تضمینی گندم از سوی دولت و مقایسه آن با هزینه‌های تمام شده برای تولید هرکیلو گندم باعث شده کشاورزان این روزها روی خوش به خرید تضمینی گندم نشان ندهند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  عصر اترک با آغاز فصل برداشت گندم از مزارع شهرستان راز و جرگلان، مشکلات کشاورزان نیز در سر زبان ها و شبکه های اجتماعی گرم می شود. این موضوع حاکی از آن است که ظاهرا دولتی ها، کشاورزان را درک نمی کنند و به بهانه جبران هزینه های تولید و پرداخت سود متعارف در راستای حمایت از کشاورزان، آتش به خرمن آن ها می اندازد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر اترک,

کشاورزان هم قیمت خرید تضمینی گندم به نرخ 2 هزار و 500 تومان را نپذیرفته و روی خوش به خرید تضمینی دولت نشان نمی دهند.

,

خبری از مراکز خرید تضمینی گندم نیست

, خبری از مراکز خرید تضمینی گندم نیست, خبری از مراکز خرید تضمینی گندم نیست,

محمد نورانی یکی از کشاورزان بخش جرگلان با بیان این که اکنون زمان برداشت گندم در شهرستان آغاز شده، گفت: هم چنان مراکز خرید تضمینی گندم در بخش جرگلان آغاز به کار نکرده اند و این سبب ورود دلالان به بازار گندم و به تبع به خطر افتادن خودکفایی این محصول و استفاده به عنوان نهاده های دامی از سوی کشاورزان می شود.

,

این کشاورز به برداشت گندم از هفته آخر خرداد ماه در شهرستان اشاره و اظهار کرد: ده روزی است که برداشت گندم توسط کشاورزان آغاز شده ولی مراکز خرید تضمینی در شهرستان مستقر نشده اند و کشاورزان از انبار گندم های خود درمانده اند، از طرفی ذخیره سازی گندم در انبارها می تواند مشکلات متعددی همچون بیماری و اُفت کیفیت گندم را دربرداشته باشد.

,

قیمت خرید تضمینی از سوی دولت منصفانه نیست

, قیمت خرید تضمینی از سوی دولت منصفانه نیست, قیمت خرید تضمینی از سوی دولت منصفانه نیست,

یکی دیگر از کشاورزان بخش غلامان گفت: برخی از کارگزاران مراکز خرید تضمینی، گندم های کشاورزان را با عنوان اُفت بالا و قیمت پائین تر از مصوب خریداری می کنند.

,

این کشاورز اضافه کرد: در شرایطی که نرخ خرید تضمینی هر کیلو گندم مطابق با هزینه های تولید از کشاورزان باید بیشتر از 2 هزار و 800 تومان باشد، اما دولت 2 هزار و 500 تومان بابت خرید هر کیلو گندم پرداخت می کند که منصفانه و عادلانه نیست و با احتساب هزینه حمل ونقل و اُفت هایی که در نظر گرفته شده است، عملا این مبلغ به دست کشاورزان نمی رسد.

,

بیشترین سود، عاید دلالان می شود

, بیشترین سود، عاید دلالان می شود, بیشترین سود، عاید دلالان می شود,

کریم دهش یک دیگر از کشاورزان شهرستان از جولان دادن دلالان در بازار خرید گندم خبر داد و گفت: با توجه به نرخ خرید دولتی، کشاورزان از عرضه گندم به مراکز دولتی امتناع می کنند، دلالان در بازار حضور پیدا کرده تا بتوانند با سوءاستفاده از موقعیت فعلی بیشترین سود را عاید خود کنند.

,

 

,

, ,

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان راز و جرگلان در گفت و گو با خبرنگار عصر اترک از راز و جرگلان با اشاره به مستقر نشدن مراکز خرید تضمینی گندم در شهرستان عنوان کرد: با توجه به مرطوب بودن گندم ها و عدم حضور کمباین ها در شهرستان، برداشت گندم هنوز به صورت انبوه اقدام نشده است.

, عصر اترک,


وی افزود: با اداره غله استان و شرکت های تعاون روستایی هماهنگی ها جهت ضدعفونی انبارهای مراکز خرید و استقرار در شهرستان صورت گرفته و مقرر شده از چهارم تیر به خرید تضمینی گندم در شهرستان اقدام کنند.

,
,

وی تصریح کرد: 5 مرکز خرید گندم در شهرستان آغاز به فعالیت می کنند که تولیدات زیر 8 تن را خریداری می کنند و بالاتر از این میزان می بایستی به سیلوهای مراکز خرید در مرکز استان یا شهرستان مانه و سملقان مراجعه کنند.

,

الله وردی خادمی در رابطه با مشکل نابرابری اُفت بالای گندم کاران، خاطر نشان کرد: در مراکز خرید علاوه بر ناظر مستقیم، مرجع رضایت طرفین مستقر هستند، درصورتی که بین مراکز و کشاورز اختلاف نظر به وجود آید این مراجع تا حصول رضایت طرفین کار کارشناسی می کند.

,

وی تصریح کرد: حضور دلالان در مراکز خرید ممنوع است و افراد خاطی برابر قانون برخورد خواهد شد.

,

مدیر جهاد کشاورزی راز و جرگلان در پایان با اشاره به تسطیح راه های بین مزارع اظهار کرد: راه های بین مزارع در بخش غلامان به طور کامل تسطیح شده، در بخش مرکزی و جرگلان نیز توسط 2 دستگاه گریدر در حال تسطیح راه های بین مزارع است که تا روز های آینده به پایان خواهد رسید.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه