اخبار داغ

کرونا در استان بوشهر، از سفید تا سیاه

کرونا در استان بوشهر، از سفید تا سیاه
تعداد مبتلایان بیماری کرونا در استان بوشهر به بیش از چهار هزار و 800 نفر رسیده است که از این آمار 55 نفر فوت کرده و 280 نفر بستری هستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سپاس؛ هنوز یادمان نرفته وقتی در کشور شیوع کرونا اعلام شد همه دست به کار شدند تا در جلوگیری از ابتلای عمومی مردم به این ویروس نقشی داشته باشند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سپاس,

در استان بوشهر مردم از همان روزهای اولیه با تمام وجود به صحنه آمدند. از هر چه که از دستشان می آمد کوتاهی و دریغ نکردند. در قالب گروه های مردمی به نظارت و کنترل در ورودی شهرها و حتی روستاها اقدام کردند. به محض اینکه احساس کردند ماسک و گان و دستکش با کمبود مواجه است با تشکیل گروه های جهادی شبانه روز تلاش کرده و انصافا در این زمینه سنگ تمام گذاشتند. مسئولان و کادر پزشکی نیز به این مهم همت گماشتند.

,

فاصله گذاری اجتماعی رعایت شد. مراکز پرجمعیت و پرتردد تعطیل شدند. مراسم دسته جمعی برگزار نشد. همه چیز به روال خود پیش رفت و نتیجه این شد که استان بوشهر جزء استان های سفید اعلام شد. همین امر موجب شد تا مردم احساس کنند که زحمات و تدابیرشان نتیجه بخشیده و تا مدت ها باید کرونا را از خود دور ببینند.

,

دیری نگذشت که آن سبو بشکست و آن پیمانه ریخت. مراکز پر رفت و آمد باز شد فاصله های اجتماعی نادیده گرفته شد و گویا فراموش شد که کرونا در یک قدمی ما کمین کرده است.

,

نتیجه آن شد که در اخبار رسما اعلام کردند که استان بوشهر در ردیف استان های قرمز قرار گرفته است.این خبر آب سردی بود بر همه ی گرمی های تلاش و مجاهدت های آن روزهای خوش کرونایی!

,


محمدمهدی خواجه‌ئیان، معاون فنی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در گفتگو اختصاصی با سپاس، ضمن ارائه آمار مبتلایانِ بیماری کرونا، گفت: اقدامات دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در کنترل و مهار این بیماری در سطح استان قابل تقدیر است. تعداد مبتلایان بیماری کرونا در استان بوشهر بیش از 4800 مورد، 55 نفر فوت شده و تعداد افراد بستری 280 نفر ثبت شده است.

,
,

, ,

وی با اشاره به اقدامات دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در پیشگیری از ویروس کرونا، افزود: غربالگری مردم به صورت تلفنی در دو مرحله توسط مراکز جامع خدمات سلامت و شناسایی افراد مشکوک به ابتلا و ارجاع ایشان به مراکز درمانی، اختصاص 20 مرکز درمانی به بیماران کرونایی در سطح استان که از پزشکان دوره دیده ویژه کرونا برخوردار هستند.

,

معاون فنی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بیان کرد: شروع تست گیری از افراد مشکوک به صورت سرپایی علاوه بر بیماران بدحال و بستری شده از اول سال99 و ایجاد دو آزمایشگاه دولتی جدید جهت تست کرونا در استان که احداث آنها در مراحل پایانی قرار دارد گام های پیشگیری از این ویروس است.

,

, ,

خواجه‌ئیان تصریح کرد:  پیگیری وضعیت مبتلایان پس از ترخیص و بررسی شرایط بهداشت محیطی منازل، همچنین پایش افردای که در مجاورت مبتلایان قرار داشتند و دارای بیماری زمینه ای بودند بعداز ترخیص از بیمارستان انجام می شود.

,

وی اذعان کرد: نظارت بر رعایت پروتکل های بهداشتی در مراکز توزیع اغذیه و سایر صنوف حساس، همچنین ادارت و بانک ها. طراحی و تجویز پروتکل های ویژه برای اماکن خاص متناسب با وضعیت آن، نظارت و کنترل شدید بهداشتی بر خانه سالمندان و مراکز بهزیستی استان به دلیل آسیب پذیر بودن ایشان، به نحوی که مورد ابتلا در این مراکز تا به امروز رخ نداده است در حال اجرا است.

,

, ,

معاون فنی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در ادامه با اشاره به نبود قانون مناسب برای قرنطینه اجباری مبتلایان، افزود: افزایش تعداد نمونه گیری بدون اجرای قرنطینه خانگی مبتلایان، عملا افزایش تعداد تست ها را کم اثر می کند. و شایسته است قانونی جدی در این باره وضع شود.

,

 

,

, ,

خواجه‌ئیان اذعان کرد: افرادی که تست کرونای آنها مثبت اعلام می شود و افراد که مشکوک به این بیماری هستند قرنطینه خانگی را رعایت کنند، چرا که اکنون به دلیل افزایش مراجعات و محدود بودن کیت های تشخیص، نمونه گیری تنها از افراد آسیب پذیرتر مانند زنان باردار، بیماران سرطانی و سالمندان و ... صورت می گیرد.

,

وی با اشاره به خستگی مفرت کادر درمان و تلاش شبانه روزی خاطرنشان کرد: در این برهه تقریبا 4 ماهه، خواستار اعمال محدودیت های تردد هستیم. باید از برگزاری دورهمی ها و مراسمات عروسی و عزا و امثالهم  به شیوه سابق با تجمع جمعیت فراوان ابراز نگرانی کرد.

,

در ادامه گفت و گو کوتاهی با مردم در کلیپ زیر می‌بینیم:

,

, ,

 

,

در ادامه این معضل را با مردم در میان گذاشتیم و نظرشان را در این باره جویا شدیم.

,

مردم بر روی این موضع اتفاق نظر دارند که عامل اصل روند صعودی شیوع کرونا برداشتن محدود یت های تردد از ورودی شهرهای استان است که با توجه به وجود پتروشیمی ها و پالایشگاه ها و سایر موقعیت های شغلی در استان، موج این بیماری از سایر استان ها به استان بوشهر روانه شد.

,

 

,

, ,

از سوی دیگر به این موضوع اذعان داشتند که مردم این بیماری را مانند گذشته جدی نمی گیرند و ترس از آن کاسته شده و همین موضوع باعث افزایش تردد های غیر ضروری و عدم رعایت پروتکل های بهداشتی مانند استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی گردیده است.

,

آنها در انتها از مسولین خواستند تا با اعمال مجدد محدودیت در اماکن عمومی پر تردد، مانند سواحل و کافه ها شیوع این بیماری را کنترل کنند.

,



انتهای پیام/

,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه