اخبار داغ

مرواریدهایی در کاسه‌ای مملو از یخ؛

استقبال از مسافران شهر هفت‌دروازه با فالوده معروف کرمانی

استقبال از مسافران شهر هفت‌دروازه با فالوده معروف کرمانی
یکی از دسرهای پروپا قرص کرمان که اتفاقا هنوز مشتری‌های زیادی دارد، فالوده کرمانی است، یک نوشیدنی خنک با طعم گلاب، نعنا و یا نسترن که در گذشته‌های دور فالوده فروشان کرمانی گاریهای چوبی خود را در هفت ورودوی شهر کرمان مستقر و با این دسر شیرین از مسافران استقبال می کردند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه آرمان؛ طعم‌ها و مزه‌ها در کرمان متناسب با روزها، ماه‌ها و فصل های سال خود نمایی می کنند. این شهر دارای کلکسیون کاملی از مواد غذایی از صبحانه گرفته تا شام به همراه دسرها و نوشیدنی های منحصر به فرد خود است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

یکی از دسر های پروپا قرص کرمان که اتفاقا هنوز مشتری های زیادی دارا است فالوده کرمانی است وفروشندگان فالوده همچنان سعی می کنند در ارائه آن به مشتری به رسم و رسوم مردمان قدیم کرمان عمل کنند.

,

فالوده فروشی به عنوان یکی از مشاغل قابل احترام در کرمان مطرح بوده است کما این که شادروان علی اطهری شاعر توانای معاصر در بازر گنجعلیخان کرمان فالوده فروشی داشت؛ نمونه این افراد کم نبودند.

,

فالوده کرمانی متمایز از سایر فالوده هایی است که احتمالا در شهر های دیگر خورده اید.طعم لذیذی از نشاسته که به همراه شربت مخصوص خود هر فردی را به یاد کوچه باغ های قدیمی شهر کرمان می برد.

,

زنان کرمانی با سلیقه خاص خود، فالوده ای تدارک می دیدند که به خصوص در روزهای گرم تابستان کویر، یک کاسه آن جگر را جلا می داد و به آدمی نشاط و طراوتی می بخشید که خاطره آن هرگز فراموش نمی شد.

,

اما امروز که فالوده فروشی ها به صورت فراوان یافت می شود این زحمت از دوش زنان کرمانی برداشته شده است.

,

نقش یخدان های عظیم کرمان در خنک کردن فالوده

, نقش یخدان های عظیم کرمان در خنک کردن فالوده,

اگر به گذشته کرمان نگاه کنیم خواهیم دید که در روزگار گذشته خبری از یخچال برای تولید انبوده یخ نبود، از این رو مردمان کویر با ابتکار عمل خود، سازه های عظیمی به نام یخدان در شهر ساخته بودند.یخدان های ساختمان های مخروطی شکل با دیوراهای بسایر مرتفع بودند که به صورت پله ای ساخته شده بودند.

,

کرمانی ها این سازه ها را به گونه ای می ساختند که در اوج گرمای تابستان درون ساختمانهای مخروطی شکل به شدت سرد می شد.کارکنان این سازه ها در طول شب میلیمتر به میلیمتر بر روی زمین آب می ریختند و با سرمای ایجاد شده یخها را جمع آوری در یخدان نگهداری می کردند به این ترتیب مردم کرمان در تمام طول سال یخ مورد نیاز خود را تامین می کردند.

,

از این رو در گذشته برای خنک کردن فالوده از یخ های تولید شده در یخدان های سنتی از جمله یخدان مویدی ، یخدان زریسف و … استفاده می شد البته کسانی هم بودند که شب های تابستان برف های کوه های جوپار یا ارتفاعات نزدیک کرمان را با الاغ به شهر حمل می کردندو آن ها را به فالوده فروشی ها می فروختند تا به مصرف خنک کردن فالوده های برسانند.

,

استقبال از مسافران شهر هفت دروازه با فالوده معروف کرمانی

, استقبال از مسافران شهر هفت دروازه با فالوده معروف کرمانی,

کرمان را به شهر هفت دروازه می شناسند، در گذشته که این شهر برج و بارویی داشت و در کنار هفته ورودی این شهر یخدان های عظیم نیز عرض اندام می کردند؛ فالوده فروشان کرمانی گاریهای چوبی خود را در کناره یخدانها مستقر کنند و رهگذران را به خرید معجونی کاملا کرمانی تشویق کنند و امروز نیز با گذشت سالها هنوز فالوده کرمانی مهمترین دسر کرمانی ها است که با طعم بید مشک، گلاب، نسترن و نعناع عرضه می شود.

,

انواع فالوده کرمانی

, انواع فالوده کرمانی,

فالوده کرمانی در دونوع ریزه و خمیره عرضه می شود. با عبود نشاسته پخته شده از آبکش و یا به قول کرمانی ها چلو صافی، فالوده ریزه به دست می آید.اگر نشاسته مذکور را به صورت قطعه قطعه در کاسه بریزند و بعد آن را با قاشق به هر مقدار که بخواهند خرد کنند، در این صورت به آن فالوده خمیره می گویند.این شرینی خوشمزه کرمانی که از نشاسته، آب وو شربت گلاب تهیه می شود آنقدر معروف و مشهور است که در خصوص آن سخن ها و ضرب المثل ها بیان شده است.مانند این ضرب المثل « بخت که برگرده، فالوده هم دندون می شکنه»

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه