اخبار داغ

مدیر جهاد کشاورزی رشتخوار خبر داد؛

کشت 2500 هکتاری پنبه در مزارع رشتخوار

کشت 2500 هکتاری پنبه در مزارع رشتخوار
اعظمی گفت: کشت نشایی پنبه به صورت آزمایشی در مزارع رشتخوار به مرحله اجرا درآمد و هم اکنون به صورت کلی بیش از 2500 هکتار از اراضی کشاورزی در این شهرستان زیر کشت محصول پنبه قرار دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ محمود اعظمی مدیر جهاد کشاورزی رشتخوار صبح امروز در حاشیه بازدید مسئولان وزارت جهاد کشاورزی از اراضی پنبه این شهرستان، با اشاره به سطح زیر کشت 2500 هکتار انواع پنبه در رشتخوار، گفت: کشت پنبه به روش نشایی هم اکنون در سطح یک هکتار از اراضی این شهرستان به صورت آزمایشی دنبال شده که روی آوری به این روش کشت و دستیابی به موفقیت درآن می‌تواند، در کاهش مصارف آب کشاورزی منطقه کمک شایانی به ما داشته باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,


وی در ادامه، افزود: در کشت نشایی بذرها در محیط دیگری جز زمین پرورش یافته و تبدیل به نشا می شوند و سپس به زمین مورد نظر منتقل می‌شود، ولی در روش رایج کشت پنبه در کشور، بذرهای محصول مستقیما به زمین پاشیده می‌شود.

,
,

ابراهیم هزار جریبی معاون امور زراعت طرح پنبه کشور نیز کاهش 40 درصدی مصرف آب، کاهش 80 درصدی مصرف بذر، برداشت زودرس و بالارفتن راندمان تولید را از مهم‌ترین مزایای کشت نشایی پنبه  عنوان کرد و افزود: برداشت محصول پنبه به صورت کشت نشایی بعد از مدت 90 روز بوده و این طرح براساس نتایج دو سال کار تحقیقاتی کارشناسان مرکز تحقیقات اجرایی شده است.

,

وی تصریح کرد: راندمان تولید کشت نشایی پنبه 3 هزار و 600 کیلوگرم وش بوده که تفاوت زیادی با کشت عادی پنبه که میزان برداشت در هر هکتار یک هزار و 800 کیلوگرم وش است، دارد.
 

,
,

هزارجریبی در ادامه، گفت: کوتاه شدن زمان کاشت، داشت و برداشت، نقش موثر کشت پنبه در رعایت تناوب زراعی و صرفه جویی در مصرف آب از جمله مزایای اجرای طرح کشت نشایی پنبه است.

,

وی با بیان این که کشت نشایی پنبه ویژه فصل تابستان است، یادآور شد: کاهش 20 تا 30 روزه ماندگاری گیاه در زمین، صرفه جویی 15 تا 20 درصدی درمصرف آب، کاهش مصرف بذر (از 40 به 6.7 کیلوگرم) تراکم یکنواخت نشاء در مزرعه و حذف یک مرحله کنترل آفت از مزایای کشت نشایی گیاهان زراعی است.

,

انتهای پیام/

,

 

,

 

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه