اخبار داغ

ممنوعیت حج 2020 و تأثیر اقتصادی تحریم زائران بین المللی

ممنوعیت حج 2020 و تأثیر اقتصادی تحریم زائران بین المللی
از دست دادن درآمد حاصله از حج که سالانه 12 میلیارد دلار تخمین زده شده، فشار بیشتری بر پادشاهی سعودی وارد می کند. حتی اگر اکثر ثروت عربستان سعودی حاصل از نفت باشد، زیارت زائران مکه و مدینه برای اقتصاد این کشور بسیار مهم است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از "تیتریک"؛ عربستان سعودی طی تلاشی به منظور مقابله با کووید19 زائران بین المللی را از انجام مناسک حج منع کرده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک,

بر اساس اعلامیه ای که از سوی وزارت حج و عمره منتشر شد، تنها شمار محدودی از افرادی که ساکن پادشاهی هستند اجازه شرکت در این زیارت را دارند.

,

حدود 2 میلیون نفر به منظور شرکت در حج سالانه که از 28 جولای تا 2 آگوست برگزار می شود در انتظار زیارت مکه و مدینه در تابستان سال جاری (2020) بودند.

, 2020,

مقامات سعودی بر این باورند که این تصمیم به آنها کمک می کند تا برنامه هایی برای فاصله گذاری اجتماعی و امنیت مردم فراهم آورند.

,

عربستان سعودی بیش از 160000 مورد عفونت و 1300 فوتی ثبت کرده است. این کشور در 21 ژوئن قرنطینه سراسری را برداشت.

,

اندونزی جزء اولین کشورهایی بود که در اوایل ماه جاری از شرکت در این زیارت انصراف داد. سنگال، مالزی و سنگاپور نیز طی اعلامیه های مشابهی از اندونزی تبعیت کردند.

,

هر گونه از دست دادن درآمد از بخش زیارتی باعث اعمال فشار اقتصادی بیشتر بر پادشاهی که سابقا با 2 شوک قیمت پایین نفت و همه گیری ضربه خورده، می شود.

,

این کشور غنی از نفت در ماه مه به عنوان بخشی از اقدامات ریاضت اقتصادی به منظور حمایت از اقتصاد آسیب دیده توسط همه گیری، مالیات بر ارزش افزوده خود را به 3 برابر افزایش داد.

,
 
,
, ,

تأثیر اقتصادی

, تأثیر اقتصادی,

حتی اگر اکثر ثروت عربستان سعودی حاصل از نفت باشد، زیارت زائران مکه و مدینه برای اقتصاد این کشور بسیار مهم است.

,

این کشور در سال 2019 شاهد بیش از 19 میلیون زائر حج عمره و 2.5 میلیون زائر حج واجب بود. زائران سراسر جهان تقریبا در 12 میلیارد دلار یا 7 درصد از کل تولید ناخالص داخلی و 20 درصد از تولید ناخالص داخلی غیر نفتی این کشور مشارکت داشته اند.

,

ممنوعیت حج همچنین منبع اصلی درآمد بسیاری از ساکنان 1.9 میلیون نفری مکه را تحت تأثیر قرار می دهد. دست کم 45 درصد از جمعیت این شهر را غیر سعودی تشکیل می دهند که بسیاری از آنها نسل دوم و سوم مهاجران بدون سند و مدرک هستند.

,

قرن هاست که این شهر، افراد خارجی که با قصد زیارت به اقتصاد این کشور کمک می کنند و سپس به کشور خود بازمی گردند را جذب می کند.

,

ممنوعیت حج ضربه ای به برنامه های چشم انداز 2030 ریاض است، زیرا دولت صنعت زیارتی را به عنوان ستون تنوع اقتصادی معرفی کرده و آن را هدفِ سرمایه گذاری خصوصی قرار داده است.

,

حج و عمره برای استراتژی رشد گردشگری این کشور ضروری هستند. پادشاهی در این استراتژی، افزایش ظرفیت کلی زائران حج از 1.8 میلیون نفر در سال 2019 به 4.5 میلیون نفر تا سال 2030 و زائران عمره از 6.2 میلیون نفر در سال 2019 به 30 میلیون نفر تا سال 2030 را هدف قرار داده است.

,

شورای اتاق های بازرگانی عربستان سعودی برآورد کرد که از سال 2018 تا 2022، هزینه های مربوط به زیارت ها باعث افزایش 150 میلیارد دلاری درآمد و ایجاد 100000 شغل مرتبط با حج می شود.

,

تقریبا 43 درصد از زائران عمره در ماه های اسلامی رجب، شعبان و رمضان به عربستان سفر می کنند و شلوغ ترین فصول خارج از حج را برای کسانی که از نظر اقتصادی به گردشگری وابسته اند رقم می زنند.

,

برای نخستین بار در طول تاریخ، هیچ بازدیدکننده ای در ماه رمضان در این شهر وجود نداشت.

,

ارزیابی تأثیر اقتصادی کووید19 بر عربستان سعودی توسط گروه تجاری آکسفورد بیان می کند که بخش املاک و مستغلات در کنار ظرفیت مسجد بزرگ در حال گسترش است و ساده تر ساختن فرآیندها و مقررات ویزا باید ورود سالانه بازدیدکنندگان بیشتر را ترغیب کند."

,

این گروه افزود: "چالش اصلی برای پیشروی دولت حصول اطمینان از زیرساخت های حمل و نقل و میهمان نوازی است که با این رشد پیش بینی شده همگام می شوند."

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه