اخبار داغ

چرا کردستان در راس نرخ تورم کشور قرار دارد؟!

چرا کردستان در راس نرخ تورم کشور قرار دارد؟!
بررسی تغییرات تورم در بین استان‌های ایران نشان می‌دهد که بیشترین نرخ تورم ماهانه با افزایش 5.5 درصد برای چندین بار متوالی مربوط به استان کردستان است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  کُردتودی، مرکز آمار ایران هر چند مدت یک بار و در گزارش‌های ماهانه و فصلی وضعیت تورم و سایر شاخص‌های اقتصادی و مالی در سطح کشور را مطرح می‌کند که در طی یک سال اخیر و بر اساس شاخص‌های اعلام شده کردستان در بخش‌های مختلف تورم، گران‌ترین و … در ردیف استان‌های اول کشور قرار گرفته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی,

در خرداد ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور مربوط به استان کردستان با ٥,٥ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان بوشهر با ٠.١ درصد افزایش است.

,

کل خانوارها

, کل خانوارها,

در خرداد ماه ١٣٩٩ عدد شاخص کل برای خانوارهای کشور (١٠٠=١٣٩٥) به ٢١٤,٢ رسید که نسبت به ماه قبل ٢.٠ درصد افزایش نشان می­دهد. در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور مربوط به استان کردستان با ٥.٥ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان بوشهر با ٠.١ درصد افزایش است. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای کشور ٢٢.٥ درصد می­‌باشد.

,

, ,

بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان هرمزگان (٢٨.٧ درصد) و کمترین آن مربوط به استان مرکزی (١٦.٩ درصد) است. نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به خرداد ماه ١٣٩٩ برای خانوارهای کشور به عدد ٢٧.٨ درصد رسید. بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان ایلام (٣٣.٠ درصد) و کمترین آن مربوط به استان­آذربایجان غربی (٢٤.٢ درصد) است.

,

خانوارهای شهری

, خانوارهای شهری,

در خرداد ماه ١٣٩٩ عدد شاخص کل برای خانوارهای شهری (١٠٠=١٣٩٥) به ٢١٢,٨ رسید که نسبت به ماه قبل ٢.٠ درصد افزایش نشان می­دهد. در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای شهری مربوط به استان کردستان با ٥.٨ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان بوشهر با ٠.٣ درصد افزایش است. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای شهری کشور ٢٢.٧ درصد است.

,

بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه خانوارهای شهری مربوط به استان هرمزگان (٢٩.٨ درصد) و کمترین آن مربوط به استان اردبیل (١٦.٩ درصد) است. نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به خرداد ماه ١٣٩٩ برای خانوارهای شهری به عدد ٢٧.٧ درصد رسید . بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان ایلام (٣٢.٨ درصد) و کمترین آن مربوط به استان فارس (٢٣.٨ درصد) است.

,

خانوارهای روستایی

, خانوارهای روستایی,

در خرداد ماه ١٣٩٩ عدد شاخص کل برای خانوارهای روستایی (١٠٠=١٣٩٥) عدد ٢٢١,٩ را نشان می دهد که نسبت به ماه قبل ٢.٢ درصد افزایش داشته است. در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای روستایی مربوط به استان زنجان با ٥.٢ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان بوشهر با ٠.٨ درصد کاهش می­باشد. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای روستایی ٢١.١ درصد می­‌باشد.

,

بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان­ هرمزگان (٢٦.٤ درصد) و کمترین آن مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد (١٥.١ درصد) است. نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به خرداد ماه ١٣٩٩ برای خانوارهای روستایی به عدد ٢٨.٢ درصد رسید. بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان هرمزگان (٣٣.٧ درصد) و کمترین آن مربوط به استان­ آذربایجان غربی (٢٣.٠ درصد) است.

,

, ,

چون نوسانات اقتصادی میان مردم بیشتر است مردم، مغلوب افزایش قیمت در بازار می‌شوند

, چون نوسانات اقتصادی میان مردم بیشتر است مردم، مغلوب افزایش قیمت در بازار می‌شوند,

چندی پیش حامد قادرزاده، استاد رشته اقتصاد در دانشگاه کردستان در راس قرار گرفتن استان کردستان در سطح کشور از لحاظ نرخ تورم را امری طبیعی دانست و گفته بود؛  اطلاعات نامتقارن در سطح استان کردستان نسبت به سایر استان‌ها بسیار بیشتر است.

,

وی مرزی بودن استان کردستان را از دلایل اصلی این مهم ذکر می‌کند و می‌افزاید: در استان‌های مرزی به دلیل اینکه نوسانات اقتصادی میان مردم بیشتر است و افشاگری بیشتر صورت می‌گیرد، مردم، مغلوب افزایش قیمت در بازار می‌شوند.

,

این استاد دانشگاه بیان می‌کند: چون رانت اطلاعاتی و اقتصادی در کشور بسیار بالا است، لذا در جاهایی همچون استان کردستان، که تقارن اطلاعاتی کمتر است، سودجویی بیشتری صورت می گیرد و هرچه به نقاط دورتر مرکز اصلی مبادلات نزدیکتر می شویم، تقارن اطلاعاتی کمتر و سوء استفاده به ویژه در روستاها، بیشتر می شود.

,

این استاد دانشگاه ادامه می‌دهد: با مراجعه به بازار در استان کردستان مشخص می‌شود که، مشتریان و مصرف کنندگان خودشان همدیگر را همراهی کرده و دوش به دوش فروشندگان افزایش قیمت ها را تایید می کنند، یعنی نوعی مغلوب شدن در سیستم اقتصادی را تایید کرده اند.

,

بر همین اساس، وی، نظارت در استان های مرزی را امری مهم تر ذکر می کند و ادامه می دهد: در استان های مرزی و استان هایی که مردم بیشتر به حالت قومی و قبیله ای زندگی می کنند، به طور محسوسی، نه آگاهانه، از افزایش قیمت در بازار حمایت می شود. به همین دلیل در این ساختارها بازار از ثبات کافی برخوردار نیست، اما در شهرهای بزرگی همچون تهران، چون بیشتر مصرف کنندگان بر علیه افزایش قیمت ها با هم اتحاد دارند، لذا تبعیت از عدم خریدن در آنجا بیشتر است.

,

عموماً مردم هم در حال تماشای آب شدن قالب‌های یخ پس‌اندازهایشان هستند. افزایش عجیب قیمت مسکن و اقلام ضروری حتی اولیات، زندگی را هم برای خیلی‌ها سخت کرده است و عجیب اینکه در این وضعیت آشفته کسی نیست توضیح درستی به مردم بدهد.

,

اگر این وضعیت مقطعی بود، می شد گفت، غیرطبیعی است، ولی اینکه از اول سال تلاطم بازار مهمان سفره کردستانی‌هاست، نشان از این دارد که این قصه سری دراز دارد.

,

 به نظر شما، چرا دولتی‌ها هیچ واکنشی به نابسامانی‌های اوضاع اقتصادی  از خود نشان نمی‌دهند؟ * پاسخی ندارند یا در حال یافتن راه چاره‌اند؟

,  به نظر شما، چرا دولتی‌ها هیچ واکنشی به نابسامانی‌های اوضاع اقتصادی  از خود نشان نمی‌دهند؟ * پاسخی ندارند یا در حال یافتن راه چاره‌اند؟,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه