اخبار داغ

گزارشی از گرانی افسارگسیخته بازار مرغ و تخم مرغ؛

گلایه‌های دامداران از افزایش نهاده‌های دامی/ کاهش مقدار و سرعت توزیع نهاده عامل ایجاد اختلال است

گلایه‌های دامداران از افزایش نهاده‌های دامی/ کاهش مقدار و سرعت توزیع نهاده عامل ایجاد اختلال است
بنا به گفته فعالان حوزه دام و طیور، دامداری و مرغداری‌ دیگر سوددهی لازم را ندارد چون اختلالات ایجاد شده در ترخیص، تامین و توزیع نهاده‌ها و ثابت ماندن محصولات دامی چالش‌های بسیاری را برای تولیدکنندگان ایجاد و آینده تولید این محصولات را با مشکل جدی مواجه کرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شیرازه، بر اساس گلایه‌های برخی تولید کنندگان محصولات دامی، نوسانات قیمت به دامداری‌های استان فارس هم رسیده و تامین نهاده‌ها‌ی پرورش دام را برای دامداران سخت کرده و همچنین قیمت تمام شده شیر تولیدی را برای آنان افزایش داده و سبب گلایه شدید دامداران از کمبود نهاده و جولان واسطه‌ها در بازار تامین نهاده‌ها گردیده است به عقیده آنان عدم نظارت و پیگیری مناسب شرکت های تعاونی در توزیع نهاده ها از یک سو  و بی توجهی مسئولان به خواست دامداران از سوی دیگر بر این نارضایتی دامن زده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شیرازه,
به همین منظور سری به چند تن از دامداران صنعتی و سنتی زدیم تا با انعکاس گلایه ها و درخواست آنان به مسئولین پیگیر علت این نارضایتی و تنش در بازار دام و طیور باشیم.
,
 
,
محمد جوان سی ساله ای که هم تحصیلات دامپزشکی دارد و هم خود دارای یک دامداری صنعتی است در گفتگو با خبرنگار شیرازه می گوید:« نهادها شامل جو،ذرت،سویا،سبوس و گندم است. اما دامداران برای تهیه سویا،ذرت و جو با مشکلات زیادی مواجه هستند چرا که قبل از این،جو و ذرت و سویا با ارز دولتی 4200 وارد کشور میشد و اتحادیه های دامپروری کار تقسیم این نهادها را براساس میزان تولید شیر به دامداران بر عهده داشتند و سبوس هم از طریق اتحادیه های دامپروری بر اساس میزان تولید شیر تقسیم می شد که روال خوبی داشت،اما مدتی است در تهیه سویا،ذرت و جو با مشکل مواجه هستیم چون باید سویا را از بازار آزاد 5400 تهیه کنیم هر چند این نهاده به صورت دولتی 2 هزار و 720 تومان است اما این سهمیه ناچیز بوده و کفاف یک چهارم نیاز دامدار را هم نمی دهد  و دامدار ناچار است ما بقی را در بازار آزاد اگر سویا باشد تهیه کند که الان هم در بازار آزاد موجود نیست.
,
 
,
, ,
 
,
رضا یکی دیگر از دامداران که دارای یک گاوداری سنتی و کوچک است نیز گلایه از قیمت شیر و بالا رفتن نهاده ها دارد و می گوید :قیمت شیر فروردین سال جاری،2 هزار و 250 و خوراک دام 3 هزار و 
,
150بود اما الان خوراک دام را باید با قیمت بیش از  4هزار تومان تهیه کنیم ولی شیر همچنان سر قیمت خودش باقی مانده که این روند به ضرر دامدار است.
,
 
,
احمد یکی دیگر از دامداران شهرستان مرودشت می گوید: در سال گذشته به منظور حمایت از مرغداران و دامداران، نهاده هایی با قیمت مناسب به بازار عرضه شد که تا حدودی مشکل برطرف گردید اما اکنون با افزایش قیمت نهاده ها شرایط برای تولید دشوار شده است و به نظر میرسد باید به منظور ساماندهی بازار، عرضه ذرت با قیمت و شرایطی مناسب به تولیدکنندگان افزایش پیدا کند تا علاوه بر کوتاه شدن دست دلالان و سودجویان از افزایش قیمت جلوگیری شود.
,
 
,
استخری یکی از تولیدکنندگان مرغ در استان فارس با ابراز گلایه از افزایش قیمت نهاده ها گفت: با گرانی های اخیر شرایط برای تولید دیگر مقرون به صرفه نیست از سویی با افزایش قیمت مرغ و تخم مرغ در بازار برخورد جدی می شود چرا که این امر موجب نارضایتی مصرف کننده می گردد.  
,
 
,
به گفته فعالان این حوزه، دامداری و مرغداری‌ دیگر سوددهی لازم را ندارد چون اختلالات ایجاد شده در ترخیص، تامین و توزیع نهاده‌های دامی چالش‌های بسیاری را برای تولیدکنندگان ایجاد و آینده تولید محصولات دامی را با مشکل جدی مواجه کرده است، به همین علت آنان خواستار رسیدگی مسئولان برای رفع مشکلات این قشر مولد جامعه هستند. 
,
 
,
 مقدار و سرعت توزیع نهاده کاهش‌یافته؛ عامل ایجاد اختلال 
,  مقدار و سرعت توزیع نهاده کاهش‌یافته؛ عامل ایجاد اختلال ,
 
,
در این راستا معاونت امور دام سازمان جهاد کشاورزی فارس در گفتگویی اختصاصی با خبرنگار شیرازه در خصوص افزایش قیمت نهاده های دامی و ثابت ماندن قیمت شیر عنوان کرد: در رابطه با قیمت شیر و مطالبات دامداران دو موضوع را از تهران در حال پیگیری هستیم، یکی  قیمت تمام شده شیر  با توجه به افزایش قیمت‌ها نهاده و دیگری علت افزایش قیمت نهاده ها.
,
 
,
کرامت الله کیومرثی با بیان اینکه در بحث نهادها ما شاهد افزایش قیمت غیر متعارف نبودیم بلکه چون نهادهایی مثل سویا و ذرت وارداتی هستند و با ارز ۴۲۰۰ تومانی خریداری شده و وارد می شوند به خاطر مشکلاتی که جامعه با آن مواجه است همچنین به خاطر شرایط بانکی و پولی، ترخیص نهاده‌ها با سرعت کندتری انجام می شود که همین موضوع باعث شده توزیع آن در واحدهای دامداری با سرعت کمتری انجام گردد.
,
 
,
, ,
 
,
کیومرثی با بیان اینکه چون  به اندازه نیاز ماهانه دامداران نهاده ترخیص نمی شود که در سامانه خرید و فروش نهادها بارگذاری و تحویل دامدار گردد،این نارضایتی ایجاد شده است.
,
 
,
وی افزود: اکنون این کار از تهران در حال پیگیری است که بر اساس سهمیه استان با توجه به جمعیت دامی فارس و آمار جوجه ریزی که در سامانه ثبت می شود بلافاصله پس از ترخیص، نهاده ها بین افرادی که  توسط شرکت‌های تعاونی و مرغداران معرفی می شوند توزیع گردد.
,
 
,
وی با تاکید بر اینکه قیمت مصوب افزایش نیافته است تصریح کرد: فقط مقدار و سرعت توزیع کاهش یافته که همین موجب ایجاد اختلال و مشکل شده است.
,
 
,
اما این در حالی است که  کشاورزان اعلام کرده‌اند در فروردین امسال قیمت شیر 2250 تومان بوده و قیمت خوراک دام ۳۱۵۰ ولی الان خوراک دام شده ۴ هزار تومان و قیمت شیر همچنان ثابت مانده است، کیومرثی در این خصوص عنوان کرد: حرف دامداران درست است چون قیمت خوراک دام همانطور که گفتیم به دلیل کمبود نهاده ها افزایش پیدا کرده 
,
و چون این قیمت ها در تهران به وسیله انجمن کارخانه‌داران مصوب می‌شود و بعد به کارخانه‌ها ی سایر کشور اعلام می‌گردد پس نرخ‌گذاری از دست ما خارج است چون قرار بوده تهران در اولین فرصت نرخ مصوب خوراک دام را اعلام کند که نکرده و ما هم داریم مواد اولیه کارخانجات خوراک دام را از طریق نهاده های 4200 تامین می‌کنیم که دامدار متضرر نشود.
,
 
,
معاون امور دام سازمان جهاد کشاورزی فارس در ادامه در خصوص قیمت شیر هم ابراز داشت: با توجه به افزایش قیمت های دیگر مثل همین نهاده‌ها و دستمزد کارگر، پیش بینی افزایش قیمت شیر هم کرده‌ایم که حدود ۳۴۰۰ تومان در نظر گرفته شده و قیمت به تهران اعلام شده و منتظر هستیم مصوب شود تا به دامدار اعلام کنیم.
,
 
,
 کیومرثی در خصوص طیور هم اظهار کرد: در بحث طیور هم نهاده ها را بر اساس ثبت در سامانه جوجه ریزی مشخص می‌کنند و قیمت‌های مصوب بر روی همان سامانه بارگذاری می شود و آنان باثبت مشخصات اقدام به خرید نهاده می کنند با همه این اقدامات تنها بخش کوچکی از نیازهایشان تامین نمی‌شود چون حدود ۸۰ درصد نهاده با ارز ۴۲۰۰ تومانی تامین می گردد و در اختیارشان قرار می گیرد.
,
 
,
وی در ادامه در خصوص تنش در بازار مرغ و افزایش قیمت ها،ابراز داشت: قیمت تمام شده مرغ زنده در حال حاضر ۱۰ هزار و ۲۰۰ تومان اعلام شده که این قیمت با توجه به وضعیت فعلی نهاده در نظر گرفته شده چون اگر با قیمت مصوب قبل که 8هزار و 500 بود مرغ وارد بازار شود تولیدکننده ضرر بسیاری می کرد که این افزایش قیمت بخشی از آن به دلیل قیمت تمام شده است و بخش دیگر مربوط به افزایش واکسن، افزایش داروهای طیور، افزایش دستمزد کارگر و مهمتر از همه افزایش قیمت و کمبود نهاده است.
,
 
,
او همچنین افزود: بخش دیگری از افزایش قیمت هم به دلیل بالا رفتن تقاضا است که در روزهای کرونایی شاهد آن بودیم چون باز شدن بیرون بر ها، رستوران ها، هتل ها و شروع مجدد مجالس باعث بالا رفتن تقاضا در بازار شد.
,
 
,
کیومرثی در مورد افزایش قابل توجه قیمت تخم مرغ در بازار هم  ابرازکرد: در استان فارس حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار مرغ تخمگذار وجود دارد که اکنون در عرصه تولید هستند پس در استان با مشکل کمبود تولید تخم‌مرغ مواجه نیستیم بلکه این افزایش قیمت به خاطر بالا رفتن تقاضای تخم‌مرغ تولید شده فارس برای دیگر استان هاست از طرفی نیز افزایش هزینه‌های تمام شده برای تولید‌کنندگان بر قیمت تخم‌مرغ اثرگذار بوده است.
,
 
,
 وی با بیان اینکه قیمت قبل تخم مرغ کیلویی ۸۴۰۰ بود که با توجه به شرایط کنونی جامعه کیلویی ۱۰ هزار  و ۵۰۰ مصوب شده است،گفت: همین عرضه و تقاضا است که بازار را متعادل یا متشنج می کند که این به ضرر تولید کننده است.
,
 
,
به منظور بررسی تنظیم بازار و توزیع نهاده ها به سراغ مدیر کل اداره پشتیبانی امور دام استان فارس رفتیم.
,
 
,
تولید بدون توجه به بازار هنر نیست
, تولید بدون توجه به بازار هنر نیست,
 
,
 رهام رحمانی با بیان اینکه شرکت پشتیبانی امور دام یک شرکت ۱۰۰ درصد دولتی است و بر اساس دستورالعمل های دفتر مرکزی که تابع سیاست های وزارت جهاد کشاورزی و ستاد تنظیم بازار کشور است، در استان فعالیت می کند،گفت: ما باید در استان هم با مجموعه سازمان جهاد کشاورزی و معاونت امور دام هماهنگ باشیم و بر اساس شرح وظایفی که داریم فعالیت کنیم.
,
 
,
رحمانی افزود:در واقع یکی از اصلی ترین وظایف ما تنظیم بازار است چه در بازار فراورده های دامی و چه در بازار نهاده های دام مثل جو، ذرت و کنجاله سویا.
,
 
,
وی ادامه داد: در بحث تنظیم بازار،حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد بر عهده ماست اما ۸۵ درصد دیگر را بخش خصوصی که تشکیل شده از تولیدکنندگان و تشکل های خصوصی عهده دار هستند.
,
 
,
او به میزان نهاده هایی که  در سال 98،97 و سه ماهه 99 توزیع شده اشاره کرد و ابراز داشت:در سال 97 حدود ۹۰ هزار تن، در سال ۹۸ حدود ۱۷۵ هزار تن نهاده  شامل ذرت جو و سویا و در سه ماهه اول سال ۹۹ حدود ۳۰ هزار تن کنجاله سویا، ۱۶ هزار تن ذرت و ۱۶ هزار تن جو  توزیع کرده‌ایم.
,
 
,
رحمانی گفت: فرآیند توزیع  اینگونه است که معاونت امور دام بر اساس یکسری شاخصه‌هایی که دارد توزیع را بر اساس جدولی که در اختیار دارد انجام می دهد و این میزان که از مرکز اعلام می شود به معاونت امور دام تحویل داده شده  و آنها بین تشکل‌ها و تعاونی‌ها ای که دارند تقسیم می کنند و سپس توزیع آن بین دامداران و تولیدکنندگان دست خود تعاونی‌ها است.
,
 
,
 وی در خصوص قیمت نهاده ها،عنوان کرد: قیمت های ما یک قیمت مصوب است که توسط ستاد تنظیم بازار به ما ارائه می‌شود.
,
 
,
رحمانی در ادامه در پاسخ به این پرسش که چرا علی رغم افزایش قیمت نهاده ها قیمت شیر همچنان ثابت مانده است،بیان کرد: در قیمت‌شیر ما هیچ نقشی در خرید و فروش نداریم بلکه معاونت امور دام سازمان جهاد کشاورزی تصمیم می‌گیرد.
,
 
,
 وی در ادامه به قیمت مرغ هم اشاره ای کرد و با بیان اینکه این قیمت در حوزه اختیارات ما است،افزود:در حال حاضر مرغ زنده ده هزار و پانصد و مرغ آماده طبخ عمده فروشی ۱۴۰۰۰ و خورده فروشی ۱۵۵۰۰ تومان مصوب شده است.
,
 
,
مدیر کل شرکت پشتیبانی امور دام استان فارس در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما که چرا با وجود اینکه تا چند روز پیش بازار فروش مرغ  کساد بود اما به یک باره شاهد افزایش قیمت آن هستیم گفت: در سال ۹۸ تا اواخر بهمن و اوایل اسفند قیمت مرغ در بازار ثابت بود و شاهد افزایش قیمت نبودیم و ما نیز خیلی وارد بازار خرید نشدیم و کل خرید و ذخیره سازی ما ۳۷۰۰ تن بوده است اما در سه ماهه اول سال ۹۹ تا کنون بیش از ۵ هزار و ۷۰۰ تن مرغ خریداری کرده‌ایم و این به این خاطر بوده که مرغ بر روی دست تولیدکننده نماند و ضرر نکند.
,
 
,
رحمانی با اشاره به اینکه گرچه استان فارس در کشور به لحاظ تولید مرغ پنجمین استان است اما به لحاظ میزان خرید دومین استان هستیم،عنوان کرد: از طرفی نیز از اسفند ۹۸ تا اکنون با شرایط خاص کرونایی مواجه شدیم و بخش عمده ای از مصرف مرغ که شامل استفاده هتل ها مجالس عروسی رستوران‌ها بود کم شد ولی چون تولید کننده از قبل جوجه ریزی کرده بود بنابراین ما با تمام کشتارگاه ها و تولیدکنندگان قرارداد بستیم تا مرغ های تولید شده را از آنان خریداری و ذخیره کنیم تا حدی که با کمبود سردخانه مواجه شدیم .
,
 
,
 وی با بیان اینکه تولید بدون توجه به بازار هنر نیست گفت: یک تولید کننده خوب،باید ابتدا بازارش را پیدا کند و سپس اقدام به تولید کند.
,
 
,
او همچنین افزود: تقاضای ما از تشکل‌ها و تعاونی‌ها و تولیدکنندگان این است که زنجیره تشکیل دهند یعنی این که تولیدکنندگان ما زنجیره تولید را از کارخانه تولید خوراک دام،تا خرده فروشی، کشتارگاه و غیره تشکیل دهند و از ۰ تا ۱۰۰ در سود و ضرر با یکدیگر مشارکت کنند.
,
 
,
رحمانی در ادامه تاکید کرد: برای اینکه در تنظیم بازار هم به تولیدکننده ضرر وارد نشود و هم مصرف کننده که مردم هستند راضی باشند اول باید بازار مصرف را در نظر گرفت، زنجیره تولید را رعایت کرد تا بتوانیم در تنظیم بازار کنترل داشته باشیم.
,
 
,
رحمانی در پایان در خصوص مشکل نهاده ها و افزایش قیمت آنها که یک معضل اساسی و جدی برای تولیدکنندگان و دامداران شده است، ابراز کرد: انتظار ما این است که تولیدکنندگان از ظرفیت تعاونی ها و تشکل های خود استفاده کنند، از آنها واقعاً مطالبه کنند تا یکی از مهمترین خواسته های اعضا،که بازار فروش محصولات و تنظیم قیمت‌هاست مورد توجه قرار گیرد.
,
 
,
در پایان باید گفت از عناصر مهم تولید حلقه جدایی‌ناپذیر زراعت، باغبانی و کشاورزی است که بن مایه‌های ماده اولیه تولید دام کشور را بر عهده دارند و  اگر به هر دلیل در سه بخش یادشده اُفت و نقصانی ایجاد شود، تولید و پرورش دام و در پی آن تولید محصولات پروتئینی هم با مشکلات جدی مواجه خواهد شد./
,
 
,
انتهای پیام/
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه