اخبار داغ

گزارشی از روزگار دشوار کشاورزان در دوران کرونا؛

کرونا ۳۰۰ میلیارد ریال به کسب و کار‌های کشاورزی کردستان خسارت زد!

کرونا ۳۰۰ میلیارد ریال به کسب و کار‌های کشاورزی کردستان خسارت زد!
بحران کرونا بر بخش کشاورزی کشور، در شرایطی که این بخش با مشکلات و چالش‌های اساسی همانند کمبود سرمایه‌گذاری، پایین بودن بهره‌وری، ناکارآمدی بازار و تولید مواجه است، بر شدت آسیب‌پذیری این بخش افزوده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، شیوع کرونا در دنیا این دل‌نگرانی را در میان فعالان اقتصادی به‌وجود آورد که بنگاه‌های تولیدی بیش از سایر بخش‌ها با چالش روبه‌رو خواهند شد؛ اما با گذشت چند ماه از فراگیر شدن این ویروس آنچه در حال‌حاضر نمایان شده اثرگذاری ویروس «کووید-۱۹» بر تجارت بخش کشاورزی است. ارزیابی‌های صورت‌گرفته نشان‌دهنده آن است که بازار برخی از محصولات در کشورها بی‌رمق شده و بخشی از صادرات محصولات کشاورزی نیز هم به‌طور مستقیم و هم غیرمستقیم دچار اختلال شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی,

بخش کشاورزی به دلیل تامین امنیت غذایی و تامین معیشت بخشی از جمعیت کشور به‌طور مستقیم و غیرمستقیم از اهمیت ویژه‌ای در اقتصاد کشور برخوردار است.

,

بررسی پیامدها و آماده شدن فعال در قبال آنها، یکی از راه‌های مهم برای کاستن از نگرانی و استرس درخصوص بحران‌ها است. کرونا اتفاقی منفی برای اقتصاد اکثر کشورهای دنیا است و اغلب مشکلات ایجاد‌شده یا قابل پیش‌بینی آن در ایران مشابه دیگر کشورهای جهان است. اما به سبب مدت زمان چند ماهه از شیوع این بیماری در جهان و حدود دو ماهه آن در ایران، زمان اظهارنظر قطعی درباره آثار و خسارت‌های احتمالی این بیماری کافی نیست.

,

هرچند برخی تصور می‌کردند که به واسطه نیاز مستمر انسان به غذا که بخش اعظم تولیدات بخش کشاورزی را تشکیل می‌دهد، شیوع بیماری کرونا بر بخش کشاورزی و تولیدکنندگان آن، اثری نداشته باشد، اما این بحران بر فعالیت‌های بخش کشاورزی نیز مانند سایر بخش‌های اقتصادی تاثیرگذار خواهد بود؛ به‌طوری‌که بحران کرونا بر بخش کشاورزی کشور، در شرایطی که این بخش با مشکلات و چالش‌های اساسی همانند کمبود سرمایه‌گذاری، پایین بودن بهره‌وری، ناکارآمدی بازار و تولید مواجه است، بر شدت آسیب‌پذیری این بخش افزوده است. 

,

کرونا ۳۰۰ میلیارد ریال به کسب و کار‌های کشاورزی کردستان خسارت زد

, کرونا ۳۰۰ میلیارد ریال به کسب و کار‌های کشاورزی کردستان خسارت زد,

 معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: شیوع ویروس کرونا ۳۰۰ میلیارد ریال به کسب و کار‌های بخش کشاورزی این استان خسارت وارد کرد.

,

خلیل فعله گری افزود: این میزان خسارت به ۴۶۰ واحد زیر بخش کشاورزی مشمول رسته چهاردهم کسب و کار‌های مورد حمایت دولت از آسیب‌های شیوع ویروس کرونا وارد شده است.

,

فعله گری گفت: این خسارت‌ها شامل ۲۲۹ میلیارد ریال به ۴۴۱ واحد مرغداری گوشتی، ۳۰ میلیارد ریال به پنج واحد مرغداری مادر گوشتی، یک میلیارد ریال به یک واحد تولید ماهیان زینتی و ۴۰ میلیارد ریال به ۱۳ واحد مرکز محصولات گلخانه‌ای سبزی، سیفی و مراکز تولید و عرضه گل و گیاهان زینتی است.

,

فعله‌گری با بیان اینکه واحد‌های کشاورزی متحمل خسارت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا در این استان بیش از این میزان است، اما این کسب و کار‌ها در زیرمجموعه رسته‌های مورد حمایت دولت نیامده است افزود: این زیربخش‌ها شامل واحد‌های فعال در تولید گوشت قرمز و شیرخام بوده که در اسفند ۹۸، فروردین و اردیبهشت ۹۹ به علت کاهش تقاضای مصرف به همراه سایر واحد‌های مشمول رسته چهاردهم متحمل خسارت شده‌اند.

,

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان یادآور شد: تعطیلی رستوران‌ها و غذاخوری‌های، لغو مراسم عروسی و عزاداری و سفر‌های نوروزی به منظور پیشگیری از گسترش شیوع ویروس کرونا از عمده دلایل کاهش تقاضای مصرف محصولات کشاورزی و دام و طیور در این سه ماه بوده است.

,

فعله‌گری با بیان اینکه سازمان جهاد کشاورزی استان از اسفند سال ۹۹ در اوایل بروز خسارت کسب و کار‌های کشاورزی از این ویروس شروع به بررسی این آسیب‌ها کرد، گفت: با پیشنهاد استان‌های مختلف و پیگیری‌های وزارت جهاد کشاورزی در نهایت برخی کسب و کار‌های کشاورزی در زیر مجموعه حمایت‌های دولت قرار گرفت.

,

وی تأکید کرد: هم اکنون تمام اطلاعات مربوط به ۴۶۰ واحد کسب و کارآسیب دیده مشمول رسته چهاردهم جمع آوری شده و در انتظار به روزرسانی سیستم کارای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای بارگذاری و دریافت کد رهگیری به منظور معرفی به بانک جهت اخذ تسهیلات هستیم.

,

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان یادآور شد: شیوه نامه ابلاغ شده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی متناسب با واحد‌های صنفی بخش خدمات تهیه شده که تناسبی با تسهیلات جاری مورد نیاز واحد‌های تولیدی بخش کشاورزی ندارد چرا که در یک واحد مرغداری گوشتی ۲۰ هزار قطعه‌ای با پنج نفر اشتغال، تسهیلات قابل پرداخت ۶۰۰ میلیون ریال خواهد بود در حالیکه واحد مذکور حداقل نیاز به چهار میلیارد ریال سرمایه در گردش برای یک دوره تولید دارد.

,

فعله گری همچنین خواستار اضافه شدن بانک کشاورزی به موسسات اعتباری ارائه دهنده تسهیلات در سامانه کارا شد و افزود: بر اساس این شیوه نامه، مدت بازپرداخت تسهیلات با احتساب دوره تنفس ۲۴ ماهه و از ابتدای مهر سال جاری است که انتظار می‌رود این بازپرداخت برای بخش کشاورزی به صورت دوره برداشت محصولات تعیین شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه