اخبار داغ

حکایت روستاهایی که در تب بی آبی می سوزند؛

از روزهای سیاه بی آبی مردم تا وضعیت قرمز کرونایی در هرمزگان

از روزهای سیاه بی آبی مردم تا وضعیت قرمز کرونایی در هرمزگان
مردم روستاهای میناب میناب به شدت از کمبود آب آشامیدنی رنج می برند و عدم تامین آب آشامیدنی و استحمام در این روزهای بحران بیماری کرونا، بهداشت این روستا را تهدید می کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از هرمز؛ قصه پرغصه کم آبی و بی آبی در شهرستان میناب این روزها دیگر تکراری شده است و حتی مردم دیگر از گفتن آن خسته شده اند! سالهاست که کشورمان ایران با پدیده ای به نام خشکسالی دست وپنجه نرم می کند واین امر نه تنها خسارات زیادی به بخشهای مختلف وارد کرده، بلکه مناطق روستایی را با مشکلات عدیده ای در زمینه تامین آب شرب سالم وبهداشتی مواجه کرده است .

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

روستای سبهتی یکی از ۱۰۰ها روستا و محله ای در سطح شهرستان میناب می باشند که با کم لطفی مسئولان خود روبرو شده اند و باید در تب بی آبی بسوزند و بسازند ،مشکل بی آبی در این محله تا اندازه ای است که دیگر مردم انگیزه زندگی کردن در این محله را از دست داده و مهاجرت به شهر را بر ماندن در روستا ترجیح می دهند که مهاجرت خود نیز معضل را دوچندان کرده است.

,

شهرستان میناب که خود با سد معروف استقلاش آب شهر بزگ بندرعباس مرکز استان هرمزگان را در طی این چندین سال تامین نموده خود هم اکنون مانند طفلی تشنه رو به موت است که این تشنگی روستای سبهتی را نیز در بر گرفته است.

,

روستای سبهتی در فاصله ۱۰کیلومتری شهر میناب واقع شده و به رغم سکونت بیش از ۱۵۰ خانوار و قریب به ۷۰۰ نفر، مدتی است که ساکنین این روستا شب و روز در تب بی آبی می سوزند و دریغ از تکانی و حرکتی از سوی مسئولان شهرستان باشد.

,

سبهتی یکی از روستاهای محروم بخش مرکزی شهرستان مینابه که مشکلات برای ساکنین این روستا به کابوسی تبدیل شده است، مردمان روستای سبهتی می گوبند علیرغم مراجعات شورای پیگیر روستا به همراه مردم به آب و فاظلاب روستایی شهرستان میناب ، متاسفانه از سوی مسئولان اقدامی صورت نگرفته است

,

برای تهیه گزارش  از مشکلات مردمان روستای سبهتی به سراغ یکی پدربزرگ های این روستا رفتیم، مرد کهنسالی که در گرمای شدید این روزهای شهرستان میناب نایی برای راه رفتن نداشت، گفت: ما کسی را نداریم، بارها مسئولین به ما قول داده اند که مشکلات آب آشامیدنی را حل کنند اما هنوز اقدامی صورت نگرفته و به همین دلیل بیشتر وقت ما با بی آبی و کم آبی می گذرد.

,

زارعی افزود: همه اهالی این روستا نگران هستند، نگرانند که بین مردم این روستا با روستاهای دیگر فرق می گذارند، مردم روستای سبهتی زجر کشیده بی تدبیری مسئولانند.

,

وی با گلایه و صدای بلند می گفت: چرا مسئولان به درخواست مردم روستای سبهتی توجهی ندارند، اگر واقعا” صدای ما نمی شنوند خوب ی حرفی اما اگر گوش شنوا دارند به این روستا بیایند و از نزدیک مشکلات ما را ببینند.
زارعی عضو شورای اسلامی روستای سبهتی در ادامه گفت : با این خشکسالی و شرایط فقر مردم ، اداره آب و فاظلاب روستایی نیز چند ماه از  لوله کم آبی در این روستا می گذرد و با توجه به پیگیری های متععد شورا و دهیاری و در جریان قرار گرفتن بخشدار بخش مرکزی شهرستان هنوز این اداره کاری برای رفع مشکل مردم روستا از پیش نبرده است.

,
,

رنج بی آبی، زندگی را طاقت فرسا می کند

, رنج بی آبی، زندگی را طاقت فرسا می کند,

با یکی از زنان روستا که مشغول شستشوی لباس بود، سر صحبت را باز کردم، این مادر روستایی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: حدود چندین سال است که این روستا با مشکل کم آبی دست و پنجه نرم می کند، با شروع فصل گرما، رنج بی آبی زندگی را در این روستا طاقت فرسا می کند.

,

وی افزود: روزها مجبوریم برای شستشو و پر کردن ظرف،از آب کانال که برای مصارف باغات در این روستا و روستاهای اطراف می باشد استفاده کنیم، مردم این روستا برای تهیه آب آشامیدنی با مشکل جدی مواجه اند .

,

مسئولان برای حل مشکل آب روستا فکر اساسی کنند

, مسئولان برای حل مشکل آب روستا فکر اساسی کنند,

احمد زارعی مرد روستایی که از مشکلات آب این روستا گلایه های بسیار داشت، گفت: مسئولان باید برای مشکل سلامت آب این روستا، فکر اساسی کنند.

,

وی اشاره ای به فرزندش کرد و افزود: از ما که گذشت اما از مسئولان خواهشمندیم به فکر آینده فرزندان این روستا باشند

,

آقای زارعی در حالی که بغض در گلویش گیر کرده بود با صدای بلند گفت: چرا مردم این روستا باید روزهای گرم تابستان زجر بی آبی بکشند و مسئولان خودشان در بهترین شرایط زندگی کنند، آیا حق مردم روستاها اینجور ادا می کنند.

,

از بدقولی مسئولان کلافه شده ایم

, از بدقولی مسئولان کلافه شده ایم,

یکی دیگر از اهالی روستا گفت: بارها مسئولین در روستا حضور یافته و از نزدیک مشکل ما را شنیده اند اما تاکنون اقدامی اساسی برای حل این معضل نشده است.

,

روستای سبهتی بیشتر از همیشه با مشکل قطعی و کم آبی رو به رو بوده که این قطعی های مکرر آب و قول هایی که مسئولان به ما داده اند باعث سردرگمی و کلافه شدن مردم این روستاها شده است.

,

وی افزود: اگر از ساعات قطعی آب مردم اطلاع داشته باشند خیلی بهتر است چرا که می‌توانند برای ساعاتی که آب ندارند آب مورد نیاز خود را ذخیره کنند.
وقتی از همه مردم خواستیم حرف آخر را با مسئولین شهرستان بزنند ، همه به اتفاق گفتند : از مسئولین انتظار داریم مشکلات ما را به مانند مشکلات خانواده خود دیده و به فکر چاره اندیشی باشند .

,
,

روزهای سخت بی آبی در وضعیت قرمز کرونایی

, روزهای سخت بی آبی در وضعیت قرمز کرونایی,

اهالی روستای سبهتی در گرمای این روزهای منطقه و وضعیت و وضعیت قرمز کرونایی هرمزگان و شهرستان میناب، روز های سختی را میگذرانند و از کمبود آب برای حمام و شستشو گلایه دارند.

,

طول زیاد انشعاب آب در این روستا با قطر کم باعث شده تا وقتی خانوارهای بالادست روستا لوله های آب را باز کنند خانوار های پائین دست روستا از نعمت بهره مندی از آب آشامیدنی محروم می شوند و این موضوع یکی از جدی ترین مواردی است که مسئولان تا کنون فکری برای گذاشتن یک موتورپمپ آب در این روستا نکرده اند.
بنابر این گزارش از آنجایی که مردم محروم روستا ی سبهتی در بی آبی شدید و مطلق به سر ببرند و این مشکل موجب شده تا مردم این روستا زندگی خود را با رنج و مشقت زیاد در این روزها ادامه دهند.حل مشکل آب آشامیدنی این روستا باعث جلوگیری از پدیده روستاگریزی می شود چرا که خشکسالی و نبود آب آشامیدنی موجب دور شدن مردم از انجام واجبات الهی در این روستا شده است .

,
,

مسئولان خدمتگذار مردم هستند و باید فقط به فکر خدمتگذاری باشند و مسئولان آب روستایی شهرستان میناب وظیفه دارند مشکلات این حوزه را پیگیری نمایند.
رسیدگی عاجل و حل مشکل بی آبی در این روستا با توجه به آغاز فصل سرما و با بی آبی و از نان شب هم برای مردم واجب تر است و انتظار ما از مسئولان امر، اقدام عاجل و فوری است.

,
,

انتهای پیام/

,

 

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه